Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko 2025 door R v/d Hoven
Vandaag om 16:06:29
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Corné81
Vandaag om 15:59:32
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 15:30:30
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door basjuh1981
Vandaag om 15:11:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 14:41:46
Roco NS500/600/700, Hippelvragen, klein en groot door RetroJack
Vandaag om 14:38:10
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 14:20:51
Philotrain NS6001-6006 (niet kijken als je blij met jou philotrain bent) door orientexpress
Vandaag om 14:11:06
Raadplaatje door hervé
Vandaag om 14:07:25
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 14:05:51
Plaat met klinkerpatroon voor straatspoor door Jeronimos
Vandaag om 14:05:38
De modeltreinen van Spoorijzer door Keska
Vandaag om 13:59:49
Hoeveel treinen op Piko Trafo 55008? door maartenvdb
Vandaag om 13:40:37
Nijmegen in h0 door 1200blauw
Vandaag om 12:59:17
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Pescher
Vandaag om 12:34:25
keerlusproblemen door astrantia
Vandaag om 12:34:16
Ruimte van 8.15m x 2.8m + zolder. door olaf99
Vandaag om 12:34:02
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 11:54:21
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door bask185
Vandaag om 11:42:18
Een nieuw begin door bask185
Vandaag om 11:36:55
Roco 290 digtaliseren door 008200
Vandaag om 11:16:19
Hoek-Warszawa Express D1245 1974 door 1200blauw
Vandaag om 10:26:43
ACME 2025 door Rob Ellerman
Vandaag om 10:02:43
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald69
Vandaag om 09:55:51
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
Vandaag om 09:43:36
20 jaar BNLS door WesleyMunnik
27 June 2025, 23:28:33
Piko EUROCITY 2969 traxx door DBCargo
27 June 2025, 21:13:43
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
27 June 2025, 20:51:01
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
27 June 2025, 18:36:51
TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM door Rob Ellerman
27 June 2025, 18:16:23
  

Auteur Topic: Spud of BB-unt?  (gelezen 9714 keer)

Remco vM

  • Offline Offline
  • Berichten: 3234
Re: Spud of BB-unt?
« Reactie #15 Gepost op: 19 June 2006, 12:00:40 »
is inderdaad stevig aan de prijs en voor een beetje treinsamenstelling heb je er twee nodig. Voor dat geld heb je extra trein :-|
Het idee is leuk, alleen de prijs is geheel buiten verhouding ::)

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8571
Re: Spud of BB-unt?
« Reactie #16 Gepost op: 19 June 2006, 22:36:27 »
Specifiek denk ik aan een Stopexpres, maar ook aan een paar metrostellen (in de verre toekomst). Toch maar even kijken wat Modeltorque is.

In ieder geval bedankt, ik weet weer wat meer.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22466
Re: Spud of BB-unt?
« Reactie #17 Gepost op: 19 June 2006, 23:08:56 »
Voor zoiets als de Stopexpress heb je aan één BB'tje genoeg.

Modeltorque is iets geheel anders. Dat is een soort upgrade van de oude Lima draaistelaandrijving. Rijdt daarna een stuk beter, maar het blijft een draaistel met daar bovenop een rondmotor gemonteerd.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8571
Re: Spud of BB-unt?
« Reactie #18 Gepost op: 20 June 2006, 01:05:43 »
Voor zoiets als de Stopexpress heb je aan één BB'tje genoeg.

Ah, moo. Ook op een 3% helling vanuit het scaduwstation?

Modeltorque is iets geheel anders. Dat is een soort upgrade van de oude Lima draaistelaandrijving. Rijdt daarna een stuk beter, maar het blijft een draaistel met daar bovenop een rondmotor gemonteerd.

Dus dat valt wel af, ja.

De prijs zit me dwars. Zijn er misschien draaistellen te koop die aan een cardan-as zitten?

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

DHG500

  • Offline Offline
  • Berichten: 1615
Re: Spud of BB-unt?
« Reactie #19 Gepost op: 20 June 2006, 07:49:47 »
... Zijn er misschien draaistellen te koop die aan een cardan-as zitten?...

Hoi Peter,

ik vrees dat je aan het kannibaliseren moet zoals ons onverbeterlijke Floris zijn Anna's slacht.... ;D

Misschien dat je iets kan met zo'n tweedehands Fleischmann O&K MV9 lokje (nummers 4203 en 4204)?
Met vriendelijke groet, Bob (DHG500)  .

====E[]D-{|||}-{|||}-{|||}-{|||}-{|||}======

Vina venus ferrívia corrumpunt corpora nostra, sed vitam faciunt vina venus ferrívia

PieterW

  • Offline Offline
  • Berichten: 225
    • Gemeente Laagstad-Hoogdorp
Re: Spud of BB-unt?
« Reactie #20 Gepost op: 20 June 2006, 09:32:03 »
Leuk om te zien dat dezelfde vragen weer terug komen . Ook van Chris ???

Check m'n website eens . Staat een compleet ombouw verhaal betreffende een Mat'46 met onder andere de BB-unit.

Groet Peter :D
Niet iedere kop is een Hondekop

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 18619
    • Het Groterdam Project
Re: Spud of BB-unt?
« Reactie #21 Gepost op: 20 June 2006, 10:59:52 »
Ik ben vergeet achtig  ;)

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8571
Re: Spud of BB-unt?
« Reactie #22 Gepost op: 20 June 2006, 22:27:18 »
Bob, ik heb die Fleischmann (in het geel nog wel), maar die ga ik niet slopen omdat ik die ooit wil ombouwen naar de variant die in Born gereden heeft. Bovendien is voor de metro's de kleinste BB-unit al eigenlijk iets te groot: wieldiameter van 9,6 mm (zou 9,0 moeten zijn) en radstand van 25 mm (zou 24,1 moeten zijn). Goed, het is millimeterwerk, maar die Fleischmann zou echt veel te groot zijn.

Peter, hoe trekt die BB-unit in je Mat. '46 nou hellingen? Heb je die op je baan? (Afgezien van het feit dat je op dit moment geen baan hebt.)

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9885
    • belse roestkraam
Re: Spud of BB-unt?
« Reactie #23 Gepost op: 21 June 2006, 00:24:24 »
Dan blijft er natuurlijk ook altijd nog de optie van het slopen van een amerikaanse diesel (die zijn meestal verrassend goedkoop) en de keurige cardanaandrijving daarvan in je loc of trinstel bouwen. Zeker lifelike-spul loopt heel mooi, maar athearn is ook al heel redelijk (en goedkoper). Wel even zorgen dat je een loc met de juiste draaistel-asstanden vindt! Een andere optie is natuurlijk zo'n Roco Pleetimeloc slopen, daar zitten maar 2 aangedreven assen in maar als je de tandwielkastjes uit de draaistellen zaagt houd je 2 erg handige kleine tandwielkastjes over die makkelijk in te bouwen zijn.
grtz
Floris

Monobrachius

  • Offline Offline
  • Berichten: 894
  • LE II
Re: Spud of BB-unt?
« Reactie #24 Gepost op: 21 June 2006, 00:32:42 »
Zover ik me kan herinneren komt de radafstand van een Br 215 (Roco, Piko, enz) overeen met die van een mat 46.
Als mijn pa zin heeft mag hij mijn Roco 1983 dan toch werkelijk nederlands maken. Ik gebruik hem nu alleen maar als sleep-, duw- en ramloc (als er op het schaduwstation weer eens een loc stilstaat). Of ik kan hem een leuk beiers groen kleurtje geven... Wel met sierlijntjes natuurlijk...
Groeten Henk
K.Bay.Sts.B

marco

  • Offline Offline
  • Berichten: 694
Re: Spud of BB-unt?
« Reactie #25 Gepost op: 21 June 2006, 01:00:49 »
Zover ik me kan herinneren komt de radafstand van een Br 215 (Roco, Piko, enz) overeen met die van een mat 46.

klopt, en dan mag jij raden waardoor mijn in aanbouw zijnde mat46 viertje aangedreven gaat worden .... zooooeeem ....
NS TP 3 en 4
Fl/Ro H0 Tandradbaan - Gipfelrauschbahn
DRup/RocRail/Linux

PieterW

  • Offline Offline
  • Berichten: 225
    • Gemeente Laagstad-Hoogdorp
Re: Spud of BB-unt?
« Reactie #26 Gepost op: 21 June 2006, 08:49:29 »
Beste Peter

Citaat
Peter, hoe trekt die BB-unit in je Mat. '46 nou hellingen? Heb je die op je baan? (Afgezien van het feit dat je op dit moment geen baan hebt.)

Je zult zoals op mijn website beschreven staat in ieder geval gewicht aan moeten brengen op het punt waar de BB in zit. Ook zul je er voor moeten zorgen dat de Mat'46 super licht loopt. Dit lukt best wel .
Wat ook een punt is  is dat ik in het motorloze stel geen gewicht meer heb zitten. Een helling van 2% was bij mij geen probleem. :-*

Overigens kun je ook een BB krijgen met ASB'tjes. :D

Groeten Peter
Niet iedere kop is een Hondekop

arjen

  • Gast
Re: Spud of BB-unt?
« Reactie #27 Gepost op: 22 June 2006, 19:15:12 »
Zover ik me kan herinneren komt de radafstand van een Br 215 (Roco, Piko, enz) overeen met die van een mat 46.

Is iets te kort, maar echt opvallen doet het niet. Er zijn overigens twee soorten Roco 215's in omloop. De nieuwste oplage heeft draaistellen met een iets grotere radstand (33 ipv 32 mm). Te herkennen aan de tandwielen die uit het hart van de rails liggen, bij de oude Roco 215 zitten ze precies in het midden. Vraag me niet welke Roco-series welke draaistellen hebben, uit één doos met goedkope beginsets heb ik allebei de versies gevist...


De Lima mat '46-draaistelzijkanten hebben 33,5 mm radstand, iets korter dan de Lima-aandrijving die er van nature in zit.