Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Kibri station CALW ingekort als NS station door Pauldg
Vandaag om 14:52:17
Exact-Train 2025 door grossraumwagen
Vandaag om 14:36:59
PWM regelaar Kato 22018 sx standaard controller door tothebeach
Vandaag om 14:25:35
Layne, Somewhere South. door Ronald Halma
Vandaag om 14:23:34
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 14:22:00
13 september 25 jaar Huider, Huider Express stoomtrein door Sam
Vandaag om 14:19:46
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door hervé
Vandaag om 14:12:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wies
Vandaag om 14:09:24
NS 8800 in spoor 0 door Rob Moerkerken
Vandaag om 14:01:04
Halling aandrijvingen door Silvolde
Vandaag om 13:46:55
Bahnstrecke 5867 door Wim Vink
Vandaag om 13:33:44
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Erik van den Eijnden
Vandaag om 12:50:15
Lima IRM versleten tandwiel + reparatie door ronald100
Vandaag om 10:41:25
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
Vandaag om 10:39:24
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:30:45
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 09:46:31
Raadplaatje door V200-G2000
Vandaag om 09:41:37
Mijnbouw Indonesië door MOVisser
Vandaag om 09:40:36
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
Vandaag om 09:34:52
Handleiding van de Roco kraan 46901 NS kraan 482 door Jelmer
Vandaag om 09:32:46
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:29:06
Rheinburg, TP V/VI door Jelmer
Vandaag om 09:25:27
Bauarbeiten im gange door tothebeach
Vandaag om 09:22:04
Wijzigen functies-functietoetsen PBModels ICRmh rijtuigen door Jelmer
Vandaag om 09:21:18
iTrain versus Windigiped door Pain0_8
Vandaag om 05:04:03
Portland ID, OR; een 2-turnout Inglenook door Ronald door Ronald Halma
Vandaag om 02:23:12
Rangeerbaan Molenhoek door Ronald Halma
11 September 2025, 23:47:27
Overstap naar HTM door Jan Bennink
11 September 2025, 21:19:33
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
11 September 2025, 21:06:37
Vandaag bij pon door Jean-Pierre
11 September 2025, 21:04:48
  

Auteur Topic: Rangeerlicht en functiemapping  (gelezen 3619 keer)

Weerd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1281
Rangeerlicht en functiemapping
« Gepost op: 06 October 2010, 20:16:49 »


Normaal gebruik ik vooor het laten branden van de rangeerlichten de onderste schakeling met extra diodes met de commando's:
F0   =  frontsein voor/achter  branden bij vooruit/achteruit
F3   =  twee rangeerlichten  rijrichtings onafhankelijk
De sluitseinen doen in dit verhaal eventjes niet mee (want meestal programmeer ik Cabine 1 en Cabine2 voor front- en sluitseinen aan dezelfde kant).

Nu kwam ik bij het verhaal van Pimp my hondekop tegen dat iets dergelijks ook geregeld kan worden zonder diodes.
Ik wil dit doen met de Zimo MX630 die zes versterkte uitgangen heeft.
functiemapping:
F0v = wit + groen
F0a = geel + lblauw
F3  = groen + lblauw
Maar dan stuit ik op een probleem.
Voor F0vooruit dient de uitgang van AUX1-groen de ene keer op vooruit ingesteld te zijn en de andere keer rijrichtingsonafhankelijk te zijn.
Idem dito voor achteruit.

Hebben jullie suggesties hiervoor, want twee verschillende instellingen tegelijkertijd kan niet.

Gerard



Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10485
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re:Rangeerlicht en functiemapping
« Reactie #1 Gepost op: 06 October 2010, 21:40:29 »
Hoi,

Ja, oplossing heb ik... LoPi 3.0 ;)

Ik vind de manier van functiemappen in de LoPi's beter doordacht dan de NMRA standaard welke door Zimo ondersteund wordt... En... voor het rijgedrag hoef je het niet te laten, wat mij betreft staat ESU daar op eenzame hoogte... ;)

Grtzz,

Karst

Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 1433
Re:Rangeerlicht en functiemapping
« Reactie #2 Gepost op: 20 April 2011, 20:58:44 »
Gerard,

Het is al een poosje geleden dat je de vraag stelde. Volgens mij moet je groen en lblauw van F3 op twee aparte AUX-uitgangen aansluiten. Daarna via funtie-mapping alles instellen zoals je het hebben wilt.

Martin
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re:Rangeerlicht en functiemapping
« Reactie #3 Gepost op: 26 April 2011, 22:18:45 »
Wat ik zie van de Zimo handleiding is het wel mogelijk maar niet zo makkelijk. Je hebt twee keuzes, of net iets andere aansturing of helemaal programmeren. Ik doe dit wel puur uit de handleiding dus heb het niet kunnen testen.

Het is bij een Zimo allemaal net iets onduidelijker gemaakt maar schijnbaar wel mogelijk. Maar alleen voor F0 voor richtingafhankelijke frontverlichting en F1 voor richtingafhankelijke sluitverlichting (tenzij onderstaande POM methode gedaan wordt...). De keuze voor F1 staat overigens vrij maar ivm CV nummers hier gekozen.

Hiervoor wordt:
CV33 = 5 (bit0 en bit2) (FLf + AUX1 op F0fw)
CV34 = 18 (bit2 en bit4) (FLr + AUX3 op F0re)
CV35 = 40 (bit3 en bit5) (AUX2 + AUX4 op F1 als sluitseinen)
CV35 = 20 (bit2 en bit4) (AUX1 + AUX3 op F2 als rangeerseinen)
CV128 = 2 (bit0) (AUX2 alleen aan bij achteruit)
CV130 = 1 (bit1) (AUX4 alleen aan bij vooruit)

De laatste CV's kunnen ook nog gebruikt worden icm lichteffecten, dit is gedaan met bit2 t/m bit7, zie hiervoor blz 15 van de Engelstalige handleiding. Bijvoorbeeld voor soft start van het licht 50 52 optellen bij de waarde voor CV125 t/m CV130.

Vond het grappig eens op te zoeken omdat ik hier ten tijde van de LoPi2 ook tegen aan liep. Nu met de LoPi3 en LoPi4 is dit volledig met CV's te fixen, dus wat makkelijker dan met een Zimo MX6xx. Er zijn dus wel mogelijkheden ook al is het iets lastiger te vinden.


Timo

NOTE Nadat ik onderstaande had getypt vond ik bovenstaande oplossing, toch wil ik het voor geïnteresseerde toch laten staan.

De rare toetsen manier.
Hierbij kan je krijgen
* F0 voor normaal licht (frontseinen incl topsein)
* F1/F2 voor rangeerlicht
* F4 voor sluitverlichting
* F3 onbruikbaar/zet toplicht aan één zijde aan

Hiervoor zet je:
CV61 = 5
CV33 = 9 (bit0 en bit3)
CV34 = 18 (bit1 en bit4)
Voor rangeer op F1, CV35 = 24 (bit3 en bit4) CV36 = 0 of voor rangeerlicht op F2, CV35 = 0 en CV36 = 24 (bit3 en bit4)

Aansluiten:
Front light = frontverlichting voorzijde
Rear light = frontverlichting achterzijde
FO1 = sluitverlichting voorzijde
FO2 = toplicht voorzijde
FO3 = toplicht achterzijde
FO4 = sluitverlichting achterzijde

Nadelen, vaste indeling, de mogelijkheden van F3 en F4 liggen vast, let op met het instellen van rangeersnelheid en deactivering van momentum!


Volledig zelf instellen, dit kan alleen met POM/Program On Main/operation mode programming. Niet alle centrales kunnen dit dus dat kan een handicap zijn. Ook is het een stuk meer werk. Hiermee kan je van F0 t/m F12 voor de vooruit en de achteruit status aangeven welke functie aan moet staan. Hoe het precies moet staat beschreven op blz 33 van de Engelstalige handleiding.

Wat ik zelf overigens de makkelijkste manier van schakelen vind is:
F0 vooruit = frontverlichting voorzijde
F0 achteruit = sluitverlichting voorzijde
F1 vooruit = sluitverlichting achterzijde
F1 achteruit = frontverlichting achterzijde

in plaats van
F0 = frontverlichting wisselend met rijrichting
F1 = sluitverlichting wisselend met rijrichting
wat bij de eerste optie het geval is. (Helaas bij de eerste optie niet anders te doen ivm de toplichten.)
« Laatst bewerkt op: 27 April 2011, 01:13:37 door Timo. Reden: Aangepast aan de hand van Martin »
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 1433
Re:Rangeerlicht en functiemapping
« Reactie #4 Gepost op: 27 April 2011, 00:08:52 »
Uit het verhaal van Timo begrijp ik dat de sluitlichten achter op AUX1 (zie CV 33) zijn aangesloten en de sluitlichten vóór op AUX3 (zie CV 34). Maar ... bij CV 127 en CV 128 gaat het om AUX1 en AUX2. Is er verwarring tussen AUX2 en AUX3 ?
Daarnaast lees ik uit de handleiding dat voor het laten aangloeien niet 50 maar 52 erbij opgeteld moet worden: bits 2, 4 en 5 = 2^2 + 2^4 + 2^5 = 4 + 16 + 32 = 52.

Martin
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re:Rangeerlicht en functiemapping
« Reactie #5 Gepost op: 27 April 2011, 01:18:05 »
Ah, hartelijk dank Martin! Zoals je ziet heb ik even moeten graven in de handleiding en daardoor wat slordige foutjes heb gemaakt. Ik heb het aangepast en hopelijk staat er nu geen foutje meer in.

Overgens is de keuze voor F1 en F2 nog vrij. Dit kan net zo goed F3 of anders zijn. Moeten de juiste waarde alleen in de juiste CV gezet worden. Met als beperking, AUX1, FLf en FLr kunnen alleen aangestuurd worden door F0, F1 of F2....


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

re460

  • Offline Offline
  • Berichten: 24
Re:Rangeerlicht en functiemapping
« Reactie #6 Gepost op: 01 May 2011, 16:20:40 »
@gerard ook gedacht aan het werken met transistors??? heb nu zelf EW IV stuurstand van Sbb en heb daar bovenste led van frontverlichting kortgesloten met transistor en laat hem schakelen met een extra aux. Voordeel: met transistoren kun je logische uitgangen creeren maar leukste is dat je niet hoeft te klooien met allerlei verschillende schema's. niets diodes. 2 weerstanden 1 transistor en je bent klaar:D:D  misschien iets om over na te denken

Joost

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re:Rangeerlicht en functiemapping
« Reactie #7 Gepost op: 01 May 2011, 17:34:02 »
@re460: In mijn beleving is het gebruik van 4 diode nog altijd simpeler dan met een transistor. Ik  heb dat ten tijde van de LoPi v1 nog wel gedaan omdat de function mapping dat toen echt nog niet kon. Blijft erbij dat je  wel genoeg functie uitgaven moet hebben. Daar kan een transistor wel handig voor zijn, hiermee kan je de logische uitgangen van  sommige decoders bruikbaar maken. (Bijvoorbeeld op een LoPi)

Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox