Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Rondom Charlois
door
Huup
Vandaag
om 22:16:23
Alternatieven voor servo's
door
Klaas Zondervan
Vandaag
om 22:13:03
3d printen van ns daglichtseinen
door
weslyr
Vandaag
om 21:59:35
Waar bouw je de lopi V5 sound in een Fleischmann 4178?
door
ruudns
Vandaag
om 21:59:28
US diorama in H0
door
jan47
Vandaag
om 21:37:50
Samenstelling “Oriënt Express” museumtrein
door
Dennis1984
Vandaag
om 21:24:40
Halte Assel, een nieuw baantje in H0
door
Klaas Zondervan
Vandaag
om 21:11:20
website Uhlenbrock onbereikbaar
door
Klaas Zondervan
Vandaag
om 21:00:42
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk
door
Huup
Vandaag
om 20:36:20
De bouw van een DE-3 als versterking voor de DE-5
door
Rob Bennis
Vandaag
om 20:24:31
Raadplaatje
door
Gerrit H
Vandaag
om 20:19:41
Minibaan Visserskaai H0
door
Sikko
Vandaag
om 20:16:51
Stalen busjes als lagers voor een Fleischmann rondmotor
door
Syb030
Vandaag
om 20:08:43
Treinen willen niet meer rijden
door
Klaas Zondervan
Vandaag
om 19:26:56
On30 diorama: Sedona Red Rock Canyon, AZ
door
Hans1963
Vandaag
om 18:22:47
Lagers vervangen DJH NS 3300
door
orientexpress
Vandaag
om 18:06:52
W.V. Kalender 2026
door
MOVisser
Vandaag
om 18:05:43
Au bord de la Cèze
door
Benelux795
Vandaag
om 17:49:38
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 17:49:14
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
Frits C
Vandaag
om 17:41:19
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc).
door
Bor de Wolf
Vandaag
om 17:38:42
Alt-Wutachtalbahn 2025
door
Eric v C
Vandaag
om 17:37:14
Digikeijs DR4024 gedeeltelijk defect?
door
BertOK
Vandaag
om 17:33:34
Opnieuw : schakelrail marklin en spoorwegovergang Viessmann
door
Aartoscar
Vandaag
om 16:54:18
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
spoorzeven
Vandaag
om 16:45:47
Da's Daz 2
door
Huup
Vandaag
om 14:46:21
Nightjet rijtuigen Zuri-Amsterdam
door
Servé
Vandaag
om 14:41:46
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Besselspoor
Vandaag
om 13:43:11
Bauarbeiten im gange
door
puntenglijder
Vandaag
om 12:50:11
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
741230
Vandaag
om 12:46:53
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Overige spoorzaken
|
Grootspoor
|
Rijrichting van het (D-)treinnummer
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Rijrichting van het (D-)treinnummer (gelezen 1019 keer)
MHS84
Offline
Berichten: 1978
Rijrichting van het (D-)treinnummer
«
Gepost op:
18 April 2011, 13:46:20 »
Beste mensen,
Natuurlijk kent iedereen D-treinen. De opgaande trein krijgt een nummer en de retourtrein een opvolgend nummer. Bijvoorbeeld: D 171/172 Amsterdam – Berlijn v.v. uit het draadje van Ivo tB.
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,11533.0.html
Sommige nummers zijn: even/oneven of oneven/even. Waarin zit het verschil?
Hoe wordt bepaald of de opgaande trein een even of oneven nummer krijgt?
Gr,
Maarten
Gelogd
Anoniem
Gast
Re:Rijrichting van het (D-)treinnummer
«
Reactie #1 Gepost op:
18 April 2011, 14:04:46 »
Kort gezegd: dat verschilt per land en per tijd.
Volgens de UIC dient het voor
internationale treinen
sinds ergens begin jaren '70 een nummerpaar te zijn dat met een even nummer begint. Ook dat is echter lang niet altijd (meer) het geval.
Voor binnenlandse treinen verschilt het helemaal per land. Ik heb alleen informatie over Frankrijk: daar zijn ze erg rigoureus in dat de trein die in de richting van de oplopende kilometrage op een lijn rijdt (da's doorgaans van Parijs weg) een oneven nummer; rijdt een trein in de richting van de aflopende kilometrage, dan krijgt hij een even nummer. Dat houdt in dat een trein halverwege zijn rit van treinnummer kan wisselen, namelijk wanneer hij een lijn berijdt waarvan de kilometers "andersom" geteld worden. Denk aan een trein van Lille naar Lyon bijvoorbeeld: tot aan de omgeving van Parijs zal deze een even nummer hebben, daarna een oneven nummer, omdat de lijnen (zoals ik al zei) doorgaans vanuit Parijs genummerd zijn.
In Italië lijkt een soortgelijke regel te gelden, met dien verstande dat treinen richting Milaan juist oneven nummers hebben en treinen vanuit Milaan even nummers. In Duitsland zal het eerder met de geografische richting (noord-zuid vs zuid-noord en oost-west vs west-oost) te maken hebben, bij gebrek aan centraal spoorwegknooppunt.
Om het moeilijker te maken: de regels verschillen ook nog eens in verschillende tijdsperioden...
Gelogd
MHS84
Offline
Berichten: 1978
Re:Rijrichting van het (D-)treinnummer
«
Reactie #2 Gepost op:
27 April 2011, 23:41:10 »
@ Wesley. Bedankt voor je antwoord. Ik dacht al dat het iets met de kilometrage te maken had...
Het voorbeeld, D 171/172, rijdt via verschillende lijnen. Af Amsterdam oplopend, dan verschillend, naar Berlijn aflopend.
Amsterdam 0.0 km
Apeldoorn 88.0 km
Apeldoorn 0.0 km
Deventer 14.8 km
Deventer 0.0 km
Almelo 38.5 km
Almelo 0.0 km
grens 33.5 km
grens 21.8 km
Salzbergen 0.0 km
Salzbergen 216.7 km
Rheine 208.9 km
Osnabrück 132.4 km
Löhne 85.3 km
Minden 64.4 km
Hannover 0.0 km
Hannover 0.0 km
Lehrte 16.1 km
Lehrte 239.3 km
Wolfsburg 180.9 km
Stendal 105.1 km
Berlin Lehrter Bahnhof 0.0 km
Bron: wiki
(pin me niet vast als het niet 100% klopt)
Ik zal mijn vraag wat specificeren. Weet iemand de Duitse en Nederlandse normen voor de jaren 1930-40?
Gr,
Maarten
«
Laatst bewerkt op: 28 April 2011, 13:30:51 door MHS84
»
Gelogd
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Overige spoorzaken
|
Grootspoor
|
Rijrichting van het (D-)treinnummer