Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 17:23:46
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door basjuh1981
Vandaag om 17:11:00
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 17:03:11
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door DJV
Vandaag om 16:41:42
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Pauldg
Vandaag om 16:31:45
't Boemeltje door Huup
Vandaag om 16:20:13
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door Loki
Vandaag om 16:03:43
Spoorwegkanon Leopold Krupp K5 (E) door Hans Reints
Vandaag om 15:31:48
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Rick
Vandaag om 15:20:48
Polderbaan(tje) 0,3m2 door GD
Vandaag om 14:36:26
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 14:31:05
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door puntenglijder
Vandaag om 14:29:27
Afscheidsrit ICR rijtuigen 27 september 2025 door Hennie
Vandaag om 14:28:53
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door VAM65
Vandaag om 14:17:51
Bollenwagen, diverse vragen door grossraumwagen
Vandaag om 14:03:58
NS-1000 in spoor-1 door daempfer
Vandaag om 13:42:34
Klompentrein door grossraumwagen
Vandaag om 13:15:21
4 oktober modelspoorbeurs Houten door Martijn193
Vandaag om 13:11:02
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
Vandaag om 12:11:02
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:59:26
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Ronald69
Vandaag om 11:43:28
Station Roodeschool door Benelux795
Vandaag om 10:34:41
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door william_2
Vandaag om 10:18:35
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 09:49:57
Zelfbouw HSM stoomloc Argus-Vesta serie door orientexpress
Vandaag om 09:30:46
Problemen met Marklin Startup 29124 door NL-modelspoor
Vandaag om 08:11:33
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 05:01:20
Da's Daz 2 door Huup
04 October 2025, 22:50:57
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Klaas Zondervan
04 October 2025, 22:36:38
Brandstofportaal in Spoor 0 (B. Semblat) door sncf231e
04 October 2025, 21:50:39
  

Auteur Topic: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.  (gelezen 219718 keer)

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 12497
    • sleutelspoor
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. Donderdag 2 oktober 2025
« Reactie #645 Gepost op: 03 October 2025, 12:22:27 »
Donderdag 2 oktober 2025

Gisteren, dat was donderdag, een rondje over Coevorden gemaakt
Station Laarwald (KM 70.436 – KM 71.725)
 Het station van Laarwald bestaat momenteel uit vier sporen, die via vier wissels met elkaar verbonden zijn.
 Spoor 2 blijft in de huidige staat met een lengte van ca. 335 m als kruisend/inhaalspoor behouden.
 De wissels 60W1 en 60W14, die spoor 2 verbinden met spoor 11 (hoofdspoor), blijven ongewijzigd behouden.
 Wissel 60W11 van het type 49/190/1:9, welke spoor 3 met spoor 2 verbindt, wordt aan de westelijke zijde geüpgraded en aan het oostelijke uiteinde van spoor 3 opnieuw geïnstalleerd als verbinding met spoor 2.
  Spoor 3 wordt behouden als een stub spoor. De reconstructie en het onderhoud van spoor 2 is noodzakelijk daar er extra voorzieningen nodig zijn om het goederen en personenverkeer (SPNV en SGV) uit te voeren.


2713-Plattegrond zoals het station Laarwald in eerste instantie gedacht was.


2714-1510  Tot mijn verrassing werd er al goed gewerkt op Laarwald


2715-1515


2716-1518


2717-1517


2718-1521

Na Laarwald doorgereden naar Emlichheim

Station Emlichheim (KM 64.235 – KM 65.570)
Het huidige station Emlichheim heeft 6 wissels en 4 parallelle sporen.
Twee ervan worden gebruikt als kruis of wachtsporen en bevinden zich aan weerszijden van het hoofdspoor. Het vierde zuidelijke spoor is alleen in westelijke richting via spoor 3 verbonden met het hoofdspoor.
In het stationsgebied word tussen de hoofdsporen 1 en 2 een 120 m lang centraal perron gebouwd.
Daartoe worden spoor 2 en 1 op een hartafstand van 10 m van elkaar gebracht. Het bestaande wissel 55W2 van het type 60/300/1:9 wordt vervangen door een nieuw gebouwd wissel van het type 60/500/1:12. Deze wissels maken het mogelijk om het inhaalspoor met een snelheid van 60 km/u te berijden.
Het verwijderde wissel 55W2 wordt hergebruikt als wissel 55W13.
Het bestaande wissel 55W14 van het type 30/ 300/1:9 wordt ook vervangen door een nieuw wissel van het type 60/ 500/1:12. Dit wissel krijgt het nummer 55W12.
Het bestaande spoor 3 zal nodig zijn als  kruisend  tweerichtingsspoor, aangezien de bruikbaarheid van spoor 2 voor goederenverkeer sterk beperkt zal zijn (aansluiting in het gebied van het oostelijk industrieterrein).
Spoor 3 wordt om bovengenoemde reden uitgebreid tot een lengte van 700 m. De afstand tot spoor 1 wordt vergroot van 4,00 m naar 4,50 m.
Voor de nieuwe aansluiting van spoor 3 op het hoofdspoor wordt wissel 55W14 van het type 60/ 300/1:9 hergebruikt en krijgt als wisselnummer 55W3.
Hierdoor is het ook mogelijk om spoor 3 met een snelheid van Vmax = 50 km/u te berijden.
In noordelijke richting (Coevorden) wordt spoor 2 via de overweg BÜ 140 Westerhoek met ca. 250 m verlengd en via wissel 55W13 van het type 60/300/1:9 (wissel 55W2 verwijderd) op het hoofdspoor aangesloten.
Wissel 55W11 van het type 49/190/1:9, die zijspoor 4 verbindt met het kruisende spoor 3, wordt vervangen door een nieuw identieke wissel.


 2719-2724 Staande op overweg Bu 65.249 kijkend in de richting van Laarwald. In het uitgenomen stuk spoor moet het nieuwe wissel 55W13 komen


2720-1523 En hier in de richting van het station. Opvallend is dat alle rails zijn verdwenen.


2721-1522 Plaats voor het wissel 55W13


68dfa1d4da3ce.jpg[/img][/url]
2722-  Plattegrond van het perron met overkapping a la Nordhorn


2723-1529 Hier moet het nieuwe perron komen


2724-1527 Kale bedoening


2725-1526 Rechts is nog het oude Sinterklaas perron te zien.


2726-1532 Geen treinen maar kipwagens die het beeld bepalen.


2727-1528 Een gloednieuw stootblok


2728- Sporenplan van Emlichheim nieuwe situatie


2729-1533 rechts  het havenspoor


2730-1535 Staande in het havenspoor kijkende naar het lege emplacement van Emlichheim

Door naar Esche waar niets bijzonders te melden valt, net zoals in Veldhausen. Alleen aan de overweg Fohlenstrasse was wat leven te zien (pompen on de put droog te houden)


2732-1537 Fohlenstrasse


2733-1538 Er zijn wat bewegingen te zien ter plaatsen waar het nieuwe wissel moet komen.
« Laatst bewerkt op: 03 October 2025, 13:36:28 door Hans Reints »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Bertholdowitsch

  • Offline Offline
  • Berichten: 104
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
« Reactie #646 Gepost op: 03 October 2025, 13:52:35 »
Super bedankt weer voor de foto's!

Wat een drukte opeens ook in Emlichheim en Laarwald! Heftig! Maar moet ook wel: anders redden ze het niet om over één jaar klaar te zijn.

Een vraag: laat foto 2702-1500 de situatie richting Hoogstede/Emlichheim of richting Veldhausen zien? Ik zie daar in de verte een brug, maar volgens mij kan dat niet de brug over de Lee richting Hoogstede/Emlichheim zijn.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 12497
    • sleutelspoor
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
« Reactie #647 Gepost op: 03 October 2025, 14:02:51 »
Op foto 2702 kijken we in de richting van het beloofde land :angel: Emlichheim dus.
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.