Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Modelspoorbaan van Einte door cor_b
Vandaag om 16:00:14
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 15:52:51
Uhlenbrock Intellibox 3 door Karst Drenth
Vandaag om 15:38:14
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 15:36:24
23 augustus modelspoorbeurs Houten door Wim Vink
Vandaag om 15:34:33
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 15:31:58
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
Vandaag om 15:22:27
kan de yamorc 6016es-cs een digikeijs dr4088 cs vervangen? door Karst Drenth
Vandaag om 15:16:56
Open huis VAMES Modelspoorclub Apeldoorn door Joz
Vandaag om 15:13:44
iTrain baanontwerp door Chris Westerduin
Vandaag om 14:57:01
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Hollandserhbfan
Vandaag om 14:44:40
Z21 App gebruiken om wissels via de 10836 decoder door n-driver
Vandaag om 14:44:00
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Peter Soonius
Vandaag om 14:30:18
Deining in Dönsdorf door Basilicum
Vandaag om 14:23:27
Roco BR 93 stroomafname door Henk Veenstra
Vandaag om 14:14:32
2025-8-18: Spoor verzakt: veel minder treinen tussen Eindhoven en Utrecht door VAM65
Vandaag om 14:11:57
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door Loki
Vandaag om 13:42:33
Bahnstrecke 5867 door puntenglijder
Vandaag om 13:38:05
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 13:36:35
La Fabrique des petits réseaux (1:87) door RhB-Mikey
Vandaag om 12:44:57
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Quinzeedied
Vandaag om 12:39:50
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 12:38:20
Yet Another Servo Decoder door AP3737
Vandaag om 12:09:36
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door spoorijzer
Vandaag om 11:50:34
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 11:30:30
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Klaas Zondervan
Vandaag om 11:27:26
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door Ronald Halma
Vandaag om 11:18:48
Einde HSIJ (stoomtrein Hoogovens) in zicht door dh3201
Vandaag om 11:07:18
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 09:47:10
Da's Daz 2 door spoorijzer
Vandaag om 09:46:49

Auteur Topic: Juiste maatvoering module voor n spoor  (gelezen 5510 keer)

TurboTon

• Offline Offline
Juiste maatvoering module voor n spoor
« Gepost op: 13 February 2011, 09:50:38 »
Goedemorgen,

Ik heb van een collega van mijn vrouw een complete set treinen van minitrix gekregen van rond 1983 kwa aankoop.
Wat ik wil gaan doen is om 2 module te maken met deksel zodat we de baan weg kunnen zetten als mijn dochter er niet mee speelt.
Ik heb wat leuke dingen bedacht bv. bij een bouwmarkt kan je alu profiel met een geultje erin waar je plankjes kunt stoppen.
Deze wil ik dan op de hoeken zetten waar ik dan plankjes in laat vallen die ik eruit kan halen als mijn dochter of ik met de baan wil gaan spelen.
In die profielen zit een ronde koker waar je een stuk draadeind in kunt draaien. Deze wil ik dan een stukje er bovenuit laten steken zodat je een plaat erboven kan leggen als deksel.
Deze sluit ik dan af met een paar dopmoeren zodat je niet kan bezeren als de deksel eraf is.

Nu heb ik een paar vragen die ik ondanks mij gezoek van gisteren en vandaag op de verkeerde plekken niet zelf beantwoord kan krijgen.

Ik heb gevonden hier op de site dat een module bak ongeveer 80 cm breed moet zijn zodat je een bocht kunt maken van 70 cm doorsnede.
Nu ben ik op zoek naar de juiste lengte voor een bak ik zelf denk iets in de trand van 80 bij 1.20 dan kan ik 2 bakken maken en deze aan elkaar koppelen voor mij dochter en deze dan op de eettafel plaatsen. Als we er samen mee gaan spelen.

Het is een analoge baan met een roco BB 63000 dieseltrein en een duitse electrische lok met de code E10 338.
Ik denk dat de trein al 20 jaar ongebruikt is geweest. Ik moet dus eerst alle treinen schoonmaken en overnieuw oliën.

Helaas zijn de wissels die erbij zitten bijna allemaal kapot. Ik moet daar dus gaan kijken of de huidige rails kan aansluiten op de oude rails.

Het is wel leuk om te zien dat mijn dochter hier zo enthousiast over mee bezig is. Ze is enig kind en ze mag doen en laten wat ze zelf wilt.
En ze vind treinen model en echt prachtig. Wat bof ik toch met z'n dochter. Toen ze 2á 3 jaar oud was gingen we met ze drieën treinen kijken bij het spoor of station.

Hopelijk is het niet al te van de hak op de tak.
En voor iedereen goed te volgen wat de vragen zijn. Ik zal een foto serie maken van de bouw van de module's en de rest van de baan en deze op website plaatsen.

MEt vriendelijke groet,

Ton Tenkink

Ik ben Ton Tenkink. En ga een module baan spoor N maken voor THirza en een HO zolderbaan voor mezelf.

TurboTon

• Offline Offline
Re:Juiste maatvoering module voor n spoor
« Reactie #1 Gepost op: 13 February 2011, 10:40:18 »
Ik zal mijn vraagstelling verduidelijke. Ik heb mijn bericht nagelezen en toen zag ik dat mijn vraag niet goed gesteld is.

Ik heb gevonden hier op de site dat een module bak ongeveer 80 cm breed moet zijn zodat je een bocht kunt maken van 70 cm doorsnede.
Nu ben ik op zoek naar de juiste lengte voor een bak ik zelf denk iets in de trand van 80 bij 1.20 dan kan ik 2 bakken maken en deze aan elkaar koppelen voor mij dochter en deze dan op de eettafel plaatsen. Als we er samen mee gaan spelen.

Is dat een goede aanname dat ik een modulebak maak van 80x120 cm?

Als dat de juiste maatvoering is dan kan ik gaan nadenken over wat voor soort baan en spoorplan het gaat worden er zit een station bij en een lokloods we kunnen er iets leuks van maken.
Ik ben Ton Tenkink. En ga een module baan spoor N maken voor THirza en een HO zolderbaan voor mezelf.

Deka

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 13 February 2011, 10:45:32 »
Gegroet Ton en dochter,

Weliswaar is H0 meer mijn ding, maar ik liep tegen hetzelfde probleem aan. Bij modules is er m.i. één vraag te beantwoorden: is het alleen voor eigen gebruik, of wil je ook met anderen samenwerken en een (relatief) grote baan samen aanleggen. In dat laatste geval moet je met z'n allen dezelfde maatvoering gebruiken en zit je aan die afspraken gebonden.
In het eerste geval ben je volledig vrij in je keuzes, en kan je afmetingen e.d. vrij kiezen. Dat is natuurlijk afhankelijk van de ruimte die je hebt, maar het belangrijkste is: hou het hanteerbaar, dus denk aan het gewicht en de afmetingen en de bereikbaarheid van de baan (lengte van arm(pje)). Plaatmateriaal is vaak 244x122 cm, dus bruikbaar is bijvoorbeeld 80x60 cm (6 uit een plaat). Als je uit dit oppervlak twee bakken van 80x120 cm maakt, kom je toch al snel in de knoei met de hanteerbaarheid.
Succes,
Dick

Sander

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 13 February 2011, 10:48:54 »
Ton,

Bak maten is eigenlijk afhankelijk van wat je zelf het prettigst vindt. Meest voorkomende maat is denk ik wel de 120x60cm. Echter kan je op die 60 cm moeilijk een boog kwijt. Het is dus voor jezelf afwegen of je met 80x120cm uit de voeten kunt, denk hierbij ook aan het verplaatsen van de bakken naar een andere ruimte. 2 van die bakken tillen is redelijk zwaar naar mijn idee.

Als houtsoort wil ik je berken multiplex aanraden, niet goedkoop maar wel lekker licht.

De constructie die je voor ogen hebt is ook geheel je eigen idee en kan je zover uitwerken als mogelijk.

Misschien een tip: 26/27/28 februari Spoorwegmuseum Utrecht, Ontrax. Verschillende banen waaronder ook kleinere, je kan eens kijken hoe daar de constructies gemaakt zijn. Tevens een leuk dagje uit voor de familie!

Succes!!

mvg,
 Sander
mvg,
 Sander

WimC

• Offline Offline
  • Spoor N
« Reactie #4 Gepost op: 13 February 2011, 11:21:54 »
Echter kan je op die 60 cm moeilijk een boog kwijt.
Radius 3 van Roco N heeft een straal van 26,2 cm, daarmee kun je wel een bocht kwijt. Het is natuurlijk niet een echt natuurlijke bocht, maar dat zijn 180 graden bochten toch nooit. En het is in ieder geval een ruimere boog dan radius 1 en 2.

Groeten,
Wim
Grt, Wim

TurboTon

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 13 February 2011, 11:26:44 »
Hoi Sander, we gaan als alles goed gaat naar ontrax. We zijn tot nu elke keer geweest. En we vinden het bij heel mooi om te zien hoe veel details en moois mensen daarvan maken.
Ik vind jullie reactie heel fijn want ik zat net al te denken om een plaat te gaan maken van 180x80 cm. kwa afmeting leek me dat niet te groot als we de trap op en af moeten gaan.
Maar ik had daar natuurlijk geen rekening gehouden met de hoogte. Waardoor het te zwaar zou worden.

En als ik de reactie zo lees dan houd ik we de breedte aan van 80 cm maar kan ik voor het gewicht beter 3 module's maken van 80 bij 80.
0f 4 van 80 bij 60 cm. Mijn dochter is al vrij groot en als ze omloopt dan zou de breedte van 80 cm geen probleem moeten zijn. Gezien haar armlengte. Dat kunnen jullie natuurlijk niet beoordelen van uit jullie glazen bol ;D ;D.

Het word een module voor bij ons thuis. maar ik wil niet al te erg buiten de gangbare module's gaan lopen mocht mijn dochter er zoveel plezier in hebben dat ze ooit mee wilt gaan doen met een wedstrijd dan is het wel zo leuk/handig dat we de module's kunnen hergebruiken.

dirkjan

• Offline Offline
  • http://www.dirkjanmulders.nl/
    • www.dirkjanmulders.nl
« Reactie #6 Gepost op: 13 February 2011, 19:49:12 »
De maat die je voor de modules aan wilt houden is, zoals Sander ook aangaf, helemaal zoals je zelf prettig vindt. De maten 80x80 of 60x80 lijken mij beter te tillen en op te bergen dan 120x60. Zorg ook dat het stevig staat. Ik weet niet hoe groot de tafel is waar je de modules op wilt zetten, maar zorg dat ze zo min mogelijk over de rand steken. Het zou zonde zijn van al je harde werken en het geld als een module (al dan niet met treinen) van de tafel valt, bijvoorbeeld omdat er iemand op de rand leunt.

Jeronimos

• Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 13 February 2011, 20:11:48 »

Het word een module voor bij ons thuis. maar ik wil niet al te erg buiten de gangbare module's gaan lopen mocht mijn dochter er zoveel plezier in hebben dat ze ooit mee wilt gaan doen met een wedstrijd dan is het wel zo leuk/handig dat we de module's kunnen hergebruiken.

Als zij aan een wedstrijd gaat meedoen, ooit eens, dan moet de baan wel in het voertuig passen waarmee zij dan naar de wedstrijd gaat, dus daar moet je dan ook rekening mee houden.

Wat formaat betreft ga ik met de anderen mee, maar je zou ook een modules kunnen bouwen die rekening houden met N-track  regels
Jeroen

TurboTon

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 15 February 2011, 17:27:09 »
Dank je wel voor die link. Daar ben ik vorige week een poos op zoek naar geweest.
« Laatst bewerkt op: 17 February 2011, 15:28:02 door Peter van der Leek. Reden: Het laatste bericht hoef je niet te quoten »

TurboTon

• Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 15 February 2011, 17:29:51 »
De maat die je voor de modules aan wilt houden is, zoals Sander ook aangaf, helemaal zoals je zelf prettig vindt. De maten 80x80 of 60x80 lijken mij beter te tillen en op te bergen dan 120x60. Zorg ook dat het stevig staat. Ik weet niet hoe groot de tafel is waar je de modules op wilt zetten, maar zorg dat ze zo min mogelijk over de rand steken. Het zou zonde zijn van al je harde werken en het geld als een module (al dan niet met treinen) van de tafel valt, bijvoorbeeld omdat er iemand op de rand leunt.

Het is een eettafel van 2 x1 meter.

Met de link van JJHS zal ik op zoek gaan naar de N-track maten. Buiten die maten om kan ik natuurlijk ook zorgen dat ik niet voorbij de 2 meter ga zodat niet hetgeen gebeurt waar jij voor waarschuwt.

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #10 Gepost op: 15 February 2011, 17:31:55 »
De Nederlandse variant van N-track is Nedtrak.
Zie hun website
Maar daar vind je niet de normen. Die krijg je pas als je lid wordt van die club.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

TurboTon

• Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: 15 February 2011, 17:48:16 »
De Nederlandse variant van N-track is Nedtrak.
Zie hun website
Maar daar vind je niet de normen. Die krijg je pas als je lid wordt van die club.

Dank je wel Klaas

TinTin

• Offline Offline
    • Swiss-N-Trak
« Reactie #12 Gepost op: 17 February 2011, 13:54:17 »
Gelukkig zijn ze in het buitenland niet zo moeilijk met het kundig maken van hun normen, hierbij de normen van een aantal clubs (waaronder N-Trak) http://www.spur-n-schweiz.ch/sns/normen.html

succes met bouwen (en je treinen aan de praat krijgen)

Bob R.

• Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
« Reactie #13 Gepost op: 17 February 2011, 16:59:00 »
Ik heb van de nieuwe vraag over het niet rijden van de treinen een nieuw topic gemaakt.
Vr. groeten,
Bob