Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Martijn1974
Vandaag om 09:15:46
wat is het merk van deze bochtwissel door henk
Vandaag om 08:13:56
mitropa rijtuig door Tomasso
Vandaag om 08:06:17
Spoorhumor door Tomasso
Vandaag om 07:50:22
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Hans van de Burgt
Vandaag om 07:19:09
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
Vandaag om 07:08:22
Station Roodeschool door Eric B
Vandaag om 06:58:31
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door defender
Vandaag om 05:21:25
Houten 23 Augustus 2025 door Peter J K
29 July 2025, 23:22:40
Ik ben aan het opruimen. door nighttrain1
29 July 2025, 23:22:17
Liliput schlafwagen set epoche 2 h0 door Stefan88
29 July 2025, 23:21:31
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door nighttrain1
29 July 2025, 23:13:57
US diorama in H0 door Wim Vink
29 July 2025, 23:04:15
Goederenloods Zandvoort door nighttrain1
29 July 2025, 22:56:17
Schets Weistra regeling met arduino UNO door keesg
29 July 2025, 22:50:52
Haperende/Gevoelige Sik: wat te doen? door MOVisser
29 July 2025, 22:07:07
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Ronald Halma
29 July 2025, 21:48:46
RocRail locomotief verandert van rijrichting na wachten in blok door Felix de Groen
29 July 2025, 21:40:58
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
29 July 2025, 21:20:05
schok bij vertrek door Ronald Halma
29 July 2025, 20:14:18
Holcim Betonmixers 1:87 Modelauto,s door NL-modelspoor
29 July 2025, 19:49:56
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko door Treinbestuurder
29 July 2025, 19:47:39
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door defender
29 July 2025, 19:19:07
Fleischmann Anna ombouw. door puntenglijder
29 July 2025, 19:17:42
Ronald doet de Fork Challenge! door hervé
29 July 2025, 19:00:12
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
29 July 2025, 18:59:23
Spoorongeval Duitsland, 27-7-2025 door VictorPM
29 July 2025, 18:44:54
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
29 July 2025, 17:46:55
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Rob Ellerman
29 July 2025, 17:45:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
29 July 2025, 16:15:10
  

Auteur Topic: C en/of K rail  (gelezen 4331 keer)

Joble

  • Offline Offline
  • Berichten: 24
C en/of K rail
« Gepost op: 08 January 2007, 22:26:55 »
Hallo iedereen.

Ik ben mijn baanideetjes aan het proberen in een railplan om te zetten. Dit is dus de moment dat ik het spoorsysteem definitief moet vastleggen.

Ik heb al een hele hoop C-rail en heb dus volgende opties:

* De volledige baan in C-rail
* Schaduwstation in C en al het zichtbare in K rail met eigen bedding.

K en C rails kosten ongeveer even veel, terwijl C rail veel meer materiaal heeft en dus logischerwijs duurder zou moeten zijn.

Mijn vraag is dus: Welke voordelen hebben K rails hebben boven C rails?

Groeten.

Herman05

  • Offline Offline
  • Berichten: 437
    • Railplaza.nl
Re: C en/of K rail
« Reactie #1 Gepost op: 08 January 2007, 22:44:42 »
Heel erg lui, maar op een ander forum is hier ook al is een draadje over geweest klik hier. mijn mening is de 2de van boven ;) K-rails kan je meer kanten mee op en kan je als je wilt realistischer maken dan C-rails. Daarnaast heb je flexrails in de K-rails waardoor je mooiere bogen kan maken indien je de ruimte daarvoor hebt. Maar ik heb ook websites gezien waar c-rails keurig is weggewerkt en er niks meer aan te zien valt dat het c-rails is. Het blijft dus toch ook wel een beetje een persoonlijke keuze.

Groeten,
Herman

Timaximus

  • Offline Offline
  • Berichten: 742
Re: C en/of K rail
« Reactie #2 Gepost op: 08 January 2007, 22:49:01 »
Optie 2: Schaduwstation in C en al het zichtbare in K rail met eigen bedding.

Timaximus
Märklin | C Rail | Digitaal | I-II-III-IV-V | Power and Control by Uhlenbrock | LocoNet only | Win-Digipet

Joble

  • Offline Offline
  • Berichten: 24
Re: C en/of K rail
« Reactie #3 Gepost op: 08 January 2007, 23:02:23 »
bedankt voor jullie snelle reactie.

Ik heb nu kennisgemaakt met marklinforum.nl, waar Herman naar verwijst. Hier zijn een aantal interessante discussies over dit onderwerp.

Er zijn in verschillende draadje op de verschillende forums erg verschillende meningen te lezen. Het zal dus inderdaad een erg persoonlijke keuze zijn...

Groeten.


Laurens66

  • Offline Offline
  • Berichten: 132
Re: C en/of K rail
« Reactie #4 Gepost op: 09 January 2007, 07:30:13 »
Bij mijn weten is K rails goedkoper dan C-rail, daarom ligt bij mij in het schaduwstation ook gewoon K rail wat ook ook op de bovenbaan ligt.

Peppi

  • Peppi1991
  • Offline Offline
  • Berichten: 370
  • Obey your master!:P MASTER!
Re: C en/of K rail
« Reactie #5 Gepost op: 09 January 2007, 09:58:53 »
Als ik eens een keer aan een echte baan begin (ergens eind maart :P) dan gebruik ik ook C-rail voor het schaduwstation en K-rail in de zichtbare gedeeltes. 8)
Our brains are on fire with the feeling to kill and it won't go away until our dreams are fulfilled. There is only one thing on our minds. Don't try running away 'cause your'e the one we'll find. Searching...Seek and destroy! Searching...Seek and destroy!

bellejt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2247
Re: C en/of K rail
« Reactie #6 Gepost op: 09 January 2007, 16:23:56 »
verkoop gewoon de C-rail en koop daar K-rail voor.Je zal je heel wat werk besparen voor je terugmelding.Anders moet je al je C-rails "knippen"
Kijk eens op het duitse verkoopsite en daar vind je nieuwe K)rails tegen onklopbare prijzen.
Greetings,salutations,groetjes,

Joble

  • Offline Offline
  • Berichten: 24
Re: C en/of K rail
« Reactie #7 Gepost op: 10 January 2007, 22:31:02 »
De waarheidsgetrouwheid is volgens mij de belangrijkste eigenschap voor de rails.

De K rails lijken me dus inderdaad de verstandigste keuze voor de zichtbare delen om volgende redenen:
  • De flexibele rails, wat realistisch spoorverloop toelaat
  • De eigen te maken bedding, wat mits wat extra inspanning meer waarheidsgetrouwe resultaten levert

K heeft ook nadelen:
  • Hogere railstaaf dan C
  • Iets minder opvallende middengeleiders

Volgens mij zijn de voordelen hier belangrijker dan de nadelen, met betrekking tot de waarheidsgetrouwheid.


Van C rail lees ik dat het minder geluid levert, als de holte ondering gevuld wordt. Daarom lijkt me deze een goede keuze voor onzichtbare delen.


Conclusie: Volgens mij is de beste keuze: K-rails in de zichtbare gedeelten en C-rail in het schaduwstation.

Laurens66

  • Offline Offline
  • Berichten: 132
Re: C en/of K rail
« Reactie #8 Gepost op: 11 January 2007, 07:07:54 »
Dat de middelgeleider bij K minder opvald is een nadeel?
Bij mij is dat een voordeel., in het schaduwstation maakt het niet uit.

Wat bellejt zei over de terugmelding bij K rail dat dat gemakkelijker was ben ik het helemaal mee eens.

Aan de reactie's te lezen is de keuze dus voor je zelf.

Joble

  • Offline Offline
  • Berichten: 24
Re: C en/of K rail
« Reactie #9 Gepost op: 11 January 2007, 08:16:09 »
Dat de middelgeleider bij K minder opvald is een nadeel?

Oops, 't is andersom natuurlijk: bij C rail valt die minder op.

De eenvoudigere terugmelding is inderdaad een ander groot voordeel.

Dirk

  • Online Online
  • Berichten: 920
Re: C en/of K rail
« Reactie #10 Gepost op: 12 January 2007, 20:54:21 »
Tja, ik ben waarschijnlijk een uitzondering, maar ik vind C-rails superieur tov K-rails. Ik had eerst een schaduwstation van K maar door problemen met contact en terugmelding heb ik dat gesloopt en terug opgebouwd in C. Mijn baan is dus voor 95% in C-. Alleen de plaatsen waar ik heel goed bij kan heb ik K- gebruikt, en dan ook alleen omdat ik ze liggen had. Ik ga wel een rangeer gedeelte in K- maken, maar dat is omdat ik een draaischijf ga integreren en die is er alleen in K- aansluiting. En wat betreft de terugmelding, niets is zo makkelijk als met C-.

mvg

Dirk
2-rail digitaal, IB antiek, DR5000, Multimaus, Rosoft servo decoders en diverse Digikeijs spullen,Peco code 100.

Keistad

  • Offline Offline
  • Berichten: 53
Re: C en/of K rail
« Reactie #11 Gepost op: 13 January 2007, 22:02:29 »
verkoop gewoon de C-rail en koop daar K-rail voor.Je zal je heel wat werk besparen voor je terugmelding.Anders moet je al je C-rails "knippen"
Kijk eens op het duitse verkoopsite en daar vind je nieuwe K)rails tegen onklopbare prijzen.

Kan je daar niet die isolatie hoesjes voor gebruiken dan?

Gr Joop  :)
Gr Joop Mcn LLso ;)

treintje

  • Offline Offline
  • Berichten: 38
Re: C en/of K rail
« Reactie #12 Gepost op: 13 January 2007, 22:39:42 »
Wat hier bedoeld wordt is dat bij C-rail beide spoorstaven elektrisch met elkaar verbonden zijn. Als je één spoorstaaf voor terugmelding wilt gebruiken moet je die spoorstaaf dus isoleren en daarvoor moet je die verbinding dus doorknippen.

Bij K-rails zijn beide soorstaven al geïsoleerd dus wat terugmelding betreft is K-rail makkelijker in het gebruik.

De door jou genoemde isolatiehoesjes heb je ook nodig, maar die dienen om de verschillende terugmeldblokken van elkaar te scheiden. ;)

Groetjes,
Robin
Er is niets zo eerlijk verdeeld als verstand, iedereen denkt dat hij er genoeg van heeft.

dancer

  • Offline Offline
  • Berichten: 72
Re: C en/of K rail
« Reactie #13 Gepost op: 07 February 2007, 09:29:20 »
ze zouden betr. c rails ook "flexrails" moeten maken...

Rocodil

  • Offline Offline
  • Berichten: 414
  • Ik ga voor het poldermodel
    • My Railroad
Re: C en/of K rail
« Reactie #14 Gepost op: 08 February 2007, 23:05:17 »
Ik heb K-rail, maar ik vind die hoge spoorstaaf (code 100) steeds meer een storende factor en bovendien rijdt de C-rail (code 83) een stuk beter, met name op wissels bij drieassers. Dat komt ook omdat de puko's (middengeleiders) minder hoog zijn. Ook de herrie na balasten is in een kleine ruimte behoorlijk door de sleper. Jammer dat er (nog) geen slanke engelse wissel is. Ik heb op Rail 2004? een keer een hele mooie baan gezien met C-rail. Ik moest echt goed kijken voor ik het zag. De vaste ballast was vrijwel geheel weggewerkt. Dus ik ben het eens met Dirk

Groeten
Hans
Met vriendelijk groet, Hans  (HO-3-rail NL rond 1950)