Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Materieel verzameling van Michiel(NDS) door spoorijzer
Vandaag om 18:53:13
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 18:52:43
Fleischmania Nostalgia door spoorijzer
Vandaag om 18:51:29
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
Vandaag om 18:50:58
TAMS PZS-2.2 door bask185
Vandaag om 18:49:53
Vraag over vervangmotor Lima-locomotief door Arjen52
Vandaag om 18:48:57
Da's Daz 2 door spoorijzer
Vandaag om 18:48:54
mDDM, waarom 3 draaistellen? door spoorijzer
Vandaag om 18:46:14
Yet Another Servo Decoder door bask185
Vandaag om 18:42:48
Retrobahn goes to the States: Bergamot Creek door hervé
Vandaag om 18:28:25
15 November Modelspoorbeurs en Houten digitaal door maartenvdb
Vandaag om 18:23:36
Project seaside Germany door Ronald Halma
Vandaag om 17:59:44
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 17:45:25
Zoutkamp 1921 - 1942, Het plan door ArjanB
Vandaag om 17:22:10
Problemen met rookgenerator KM1 materiaal in spoor 1 door Biesje
Vandaag om 16:55:39
Bf Kibronn door Jelmer
Vandaag om 16:51:50
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Eric B
Vandaag om 15:58:10
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 15:23:17
Seinen programeren met de Pro-Link naar de 10837 dec. door n-driver
Vandaag om 15:08:20
Minibaan Visserskaai H0 door hervé
Vandaag om 15:05:38
Schroefkoppeling voor H0. door Bahn-AG
Vandaag om 14:58:20
Had de NS4903 rangeerlicht? door marco
Vandaag om 14:31:18
Crème daken mitropa rijtuigen epoche 2 door Bahn-AG
Vandaag om 14:26:37
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 14:24:31
Roco modellen op aliexpress door Dirk
Vandaag om 14:18:55
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Gerrit H
Vandaag om 13:43:32
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door R v/d Hoven
Vandaag om 13:29:20
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door spoorijzer
Vandaag om 12:53:02
PB Models, ICR-rijtuigen door saskia
Vandaag om 11:13:09
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door Karben
Vandaag om 10:58:54
  

Auteur Topic: Internationale trein jaren '70 en '80  (gelezen 17741 keer)

-bas-

  • Offline Offline
  • Berichten: 22
Re: Internationale trein jaren '70 en '80
« Reactie #60 Gepost op: 14 June 2008, 21:30:20 »
Citaat
Maar of in het voorjaar 1974 dit rijtuig nog een D was of ook al een BD?

Hoi Jeroen,

D1245 reed alleen in de zomer, dwz vanaf ergens in mei. In de winter reden de rijtuigen naar Warschau en Moskou in D237 Nord-West-Expres. Overigens op het SZD-rijtuig na alleen DB-rijtuigen in die richting. Een D kwam in het voorjaar van 74 dus niet meer in de samenstelling voor.

De autowagens kun je zien op de volgende foto die in juni 1969 gemaakt is:






Groeten,
Bas (die zich nog steeds niet netjes heeft voorgesteld)

Mispoes

  • Team Biljettencentrale Huiskat van Benelux
  • Offline Offline
  • Berichten: 9000
  • Hengelooo 1:160
Re: Internationale trein jaren '70 en '80
« Reactie #61 Gepost op: 14 June 2008, 21:50:40 »
De autotransportwagen lijkt mij van het type Offs/Laes=Laekks 543 en dus gewoon van Roco te koop.
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

Ernst-Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 1352
  • PTR
    • Draaistel
Re: Internationale trein jaren '70 en '80
« Reactie #62 Gepost op: 15 June 2008, 21:42:02 »
Weet iemand hier meer over, want ik ga er nu toch vanuit dat het type Leleqr naar Nederland kwam.

Ik heb net mijn boek er nog maar eens bijgepakt;

"Verwendete die DR bis 1974 noch einen Modernisierungs-Gepäckwagen, so kam ab 1975 nur noch ein Sitz/Gepäckwagen zum einsatz".

"Zum Einsatz kamen bis 1974 seitens der DR die LeLeqr-doppelwageneinheiten des Waggonbau Niesky (Bj 1958/60) und ab 1975 nur ein vierachsiger Autotransportwagen DDm915 der DB."

Dat beantwoord gelijk je beide vragen volgens mij  ;) . Volgende keer toch maar gelijk mijn boek erbij pakken  ;) ;D.

Mispoes

  • Team Biljettencentrale Huiskat van Benelux
  • Offline Offline
  • Berichten: 9000
  • Hengelooo 1:160
Re: Internationale trein jaren '70 en '80
« Reactie #63 Gepost op: 15 June 2008, 22:11:59 »
Heeft werkelijk zo'n type in de Hoek-Warszawa gereden?


5180 98-80 080-9 te Hannover Hbf, 20 juli 1996
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

ReesCees

  • Gast
Re: Internationale trein jaren '70 en '80
« Reactie #64 Gepost op: 15 June 2008, 22:14:35 »
Nooit gezien.

Kees-Jan

NB de rijtuigen zijn onderweg naar mij (PKP Reisezugwagen Bwxzd, 2. Klasse 9 stuks dus ik heb er nog een paar over.....).

Kees-Jan

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5405
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Internationale trein jaren '70 en '80
« Reactie #65 Gepost op: 16 June 2008, 08:56:53 »
Hoi Jeroen,

D1245 reed alleen in de zomer, dwz vanaf ergens in mei. In de winter reden de rijtuigen naar Warschau en Moskou in D237 Nord-West-Expres. Overigens op het SZD-rijtuig na alleen DB-rijtuigen in die richting. Een D kwam in het voorjaar van 74 dus niet meer in de samenstelling voor.

De autowagens kun je zien op de volgende foto die in juni 1969 gemaakt is:






Groeten,
Bas (die zich nog steeds niet netjes heeft voorgesteld)


Hoi Bas,

Vreemd dat volgens jou de D1245 alleen 's zomers reed, want daar kan ik in alle officiële NS documentatie niets over terug vinden.

Wel vermeld het VRM deel III van 30-9-1973 tot en met 25-5-1974 dat er weldegelijk een D van de DR in de D1244/D1245 meereed. Ook waren de autowagens type LE facultatief mogelijk. In de VRM 1974-1975 wordt melding gemaakt van een DR BD en ook nog de LE autowagens.

Het bagagerijtuig van de DR moet dus tot en met 25 mei 1974 meegereden hebben in de D1244/D1245. Nadien werd het een BD. Als de VRM klopt met de gegevens die Ernst-Jan gevonden heeft, zal de falcultatief meerijdende autowagen(s) tot de zomer van 1975 van het type LE geweest zijn, volgens de foto's van Bas. Daarna kwam de DDm (foto van Ernst-Jan) mee met de Hoek Warszawa Expres.

Jeroen 
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Ernst-Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 1352
  • PTR
    • Draaistel
Re: Internationale trein jaren '70 en '80
« Reactie #66 Gepost op: 16 June 2008, 09:01:10 »
Dan wel de onderste foto van Bas he, die bovenste is een andere wagen die Frank al herkend had.

De autotransportwagen lijkt mij van het type Offs/Laes=Laekks 543 en dus gewoon van Roco te koop.

Ernst-Jan

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5405
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Internationale trein jaren '70 en '80
« Reactie #67 Gepost op: 16 June 2008, 09:05:53 »
Nooit gezien.

Kees-Jan

NB de rijtuigen zijn onderweg naar mij (PKP Reisezugwagen Bwxzd, 2. Klasse 9 stuks dus ik heb er nog een paar over.....).

Kees-Jan

Kijk eens aan, dat is mooi werk! Ik ben heel benieuwd!!!!!

Overigens voor hen die in lengteschaal 1:100 rijden; binnenkort heb ik 2 PKP 2e klas rijtuigen en 1 PKP 1e klas rijtuig in de verkoop, alle drie donkergroen met heel licht grijs dak. De B's zijn van Sachsenmodelle met nummer 74627. De A is een oudere productie (toen nog Piko/Schicht). Dit rijtuig is op een nieuw onderstel gezet (ook van een 74627), zodat ook dit rijtuig kortkoppelingen heeft. Tevens is het dak opnieuw gespoten van zilvergrijs naar lichtgrijs. Iemand die interesse heeft in deze rijtuigen, stuur me maar even een PM.  

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

-bas-

  • Offline Offline
  • Berichten: 22
Re: Internationale trein jaren '70 en '80
« Reactie #68 Gepost op: 16 June 2008, 11:32:04 »
Citaat
Wel vermeld het VRM deel III van 30-9-1973 tot en met 25-5-1974 dat er weldegelijk een D van de DR in de D1244/D1245 meereed.

Hoi Jeroen,

Dat verbaast me. Ik weet (bijna) zeker dat D1245 niet in de winter reed. Maar kennelijk heb ik geen gelijk. :)  Ik dacht dat ik nu zo langzamerhand wel alles wist over de Hoek en zijn treinen... :-|

Heb jij scans van de VRM 73? Daar ben ik dan wel benieuwd naar (niet alleen voor D1245 overigens).

Overigens gebiedt de eerlijkheid mij te zeggen dat de foto's niet van mij zijn, maar van de hoogst interessante website:http://www.freewebs.com/ludmilla/br234440inhoekvholland.htm
waar overiges ook gesteld wordt dat D1245 slechts in de zomermaanden reed.

Greetz,
Bas

Antal

  • Offline Offline
  • Berichten: 1340
Re:Internationale trein jaren '70 en '80
« Reactie #69 Gepost op: 17 January 2011, 18:58:35 »
Hallo Forumleden,

Aangezien ik Ernst-Jan en Bjorn er al mee had lastig gevallen aan jullie een vraag.
Wie heeft de artikelnummers voor de 1.100 Roco DR Halberstadt rijtuigen?
En zat er in de jaren 90 ook een Mitropa rijtuig ertussen?
Ik heb al veel informatie gewonnen bij Ernst-Jan waarvoor mijn dank! (y)
Ikzelf heb 2 Sachsen modelle rijtuigen van de PKP al. (eerste en tweede klasse artikelnummer 74627)
Ik zou namelijk graag deze trein na willen maken zoals die in de jaren 90 nog dienst deed.

Groetjes,

Antal

Antal

  • Offline Offline
  • Berichten: 1340
Re:Internationale trein jaren '70 en '80
« Reactie #70 Gepost op: 23 January 2011, 13:33:54 »
We zijn wat dagen verder.. :)
Niemand die de artikelnummers heeft of ze heeft liggen in 1:100?

Groetjes,

Antal

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4062
Re:Internationale trein jaren '70 en '80
« Reactie #71 Gepost op: 23 January 2011, 13:44:54 »
Niemand die de artikelnummers heeft of ze heeft liggen in 1:100?

Wellicht dat je hier http://www.bahn.hfkern.de/Roco_Wagen/Halberstadt.html wat kunt vinden

dirkjan

Antal

  • Offline Offline
  • Berichten: 1340
Re:Internationale trein jaren '70 en '80
« Reactie #72 Gepost op: 23 January 2011, 13:54:51 »
Hallo Dirk Jan,

Dank je voor de link hier heb ik wat aan en kan ik verder met mijn zoektocht! :)

Groetjes,

Antal