Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Layne, Somewhere South. door roadster36
Vandaag om 02:27:50
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Lobomotion69
Vandaag om 01:16:23
Pendelbaan met 1 keerlus (H0, L-vorm, 4,50 x 3,00 mtr) (Zandvoort) door Peter J K
Vandaag om 01:00:51
lichtsluis een bezetmelding laten geven door Peter J K
26 December 2025, 23:27:47
Raadplaatje door Hatsune Miku
26 December 2025, 23:00:13
Stub switches door Hans1963
26 December 2025, 22:53:48
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door T.Spat
26 December 2025, 22:45:43
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door T.Spat
26 December 2025, 22:42:42
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
26 December 2025, 22:40:29
Modellbundesbahn in Brakel sluit in mei 2026 door ruben derks
26 December 2025, 22:34:25
Rondom Charlois door Alewijn
26 December 2025, 22:33:15
Fleischmania Nostalgia door Noordernet
26 December 2025, 22:23:19
Camp 3 door Noordernet
26 December 2025, 22:22:04
Bouwverslag BlueBrixx BR 01 No.108054 (plusminus 1:18) door MOVisser
26 December 2025, 22:17:19
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland. door neudalhausenstadbahn
26 December 2025, 22:09:18
Fotowedstrijd 2025 door Bob R.
26 December 2025, 22:06:17
Het schrootverwerkings bedrijf in aanbouw door ruudns
26 December 2025, 21:43:51
Ontraxs 2026 door Ronaldk
26 December 2025, 21:19:43
Modelwensen 2026 door spoorzeven
26 December 2025, 20:52:53
Even voorstellen Niels uit Den Haag door Menno
26 December 2025, 20:49:51
Werkplaats Wael en Bosch door Forever Rocofan
26 December 2025, 19:31:49
Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
26 December 2025, 18:55:18
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
26 December 2025, 18:42:25
Yamorc 7001 dood door Mar-Cas
26 December 2025, 17:58:06
Rheinburg, TP V/VI door Eric B
26 December 2025, 16:09:06
Berkina Volvo met Viessmann taxi bord door Eric B
26 December 2025, 15:33:23
Bahnstrecke 5867 door gdh
26 December 2025, 15:30:26
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door Frank 123
26 December 2025, 15:28:06
Station Steenwijk poging 2 door Eric B
26 December 2025, 15:11:02
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door NS264
26 December 2025, 14:37:02
  

Auteur Topic: DB V100 / BR 211 vs ex-DR V100  (gelezen 1471 keer)

MB6400

  • Offline Offline
  • Berichten: 751
DB V100 / BR 211 vs ex-DR V100
« Gepost op: 11 January 2011, 20:41:44 »

Ik vroeg me af wat eventuele overeenkomsten cq verschillen zijn tussen de "west-duitse" DB V100 / BR211 en de ex-DR V100 ?
De opbouw van de huif is natuurlijk afwijkend, maar vraag me vooral af of ze mogelijk hetzelfde basis chasis delen of bv andere maatvoeringen / delen.

Zoeken via google en wikipedia heeft me nog niet veel meer duidelijkheid verschaft.
Kan iemand van jullie hier wellicht wat duidelijkheid geven ?

BVD

arentjan

  • Offline Offline
  • Berichten: 228
Re:DB V100 / BR 211 vs ex-DR V100
« Reactie #1 Gepost op: 11 January 2011, 21:31:05 »
De Oost-Duiters deden een beetje de West-Duitsers na, maar dan 5 tot 10 jaar later. De V100-ost is qua inzet (lichte personentreinen en goederentreinen) vergelijkbaar met de V100-West (Br 211/212/213). Dus ze delen dezelfde naam en de motorvermogens zullen in de buurt komen, maar verder zijn ze qua onderdelen niet uitwisselbaar. Het antwoord is dus nee.

Zowel de V100-Ost als V100-West worden door Alstom de laatste 10 jaar wel voorzien van nieuwe motoren, opbouw etc. Je ziet de V100-ost door heel Nederland rijden. Het zal me niet verbazen als daar qua techniek wel identieke materialen worden gebruikt.
tp iv, diesel en stoom, ns/db/dr/csd

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2101
Re:DB V100 / BR 211 vs ex-DR V100
« Reactie #2 Gepost op: 11 January 2011, 23:18:38 »
Het zijn volstrekt eigen ontwerpen, met alleen dezelfde basisgedachte.

Je weet dat Oost-Europa deel uitmaakte van het communistische machtsblok, en de BRD onderdeel was van de westerse landen? En dat technologische uitwisseling tussen die landen niet echt een optie was?
Men hield elkaar wel in de gaten (nogal, zelfs) maar samenwerking op het gebied van de bouw van locs was niet echt een optie. Het is ook niet voor niets dat de verdieseling in de DDR pakweg tien jaar achterliep op het Westen: er was vrijwel niets meer in het oosten, men moest zo'n beetje alles nieuw ontwikkelen. En dat kostte tijd.