Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Dave.......
Vandaag om 01:54:23
Raadplaatje door Dave.......
Vandaag om 00:33:43
Veevervoer ss/ ns door Edwin2121992
10 September 2025, 23:52:59
Modelspoorbaan van Einte door Wim Vink
10 September 2025, 23:36:09
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door MichielB
10 September 2025, 23:16:30
tandwiel lux modellbau door Olav
10 September 2025, 22:59:14
Rookgenerator wil niet werken, van piko 50652 = BR 93 in Rocrail door MOVisser
10 September 2025, 22:56:39
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
10 September 2025, 22:51:19
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
10 September 2025, 22:47:52
BNLS-Werkspoor - Railhopper SM90 door Joz
10 September 2025, 22:46:29
Mijnbouw Indonesië door MOVisser
10 September 2025, 22:26:28
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
10 September 2025, 21:42:40
PWM regelaar Kato 22018 sx standaard controller door Pollux
10 September 2025, 21:36:30
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Peter Soonius
10 September 2025, 21:32:12
Tandwiel 13 tands tbv aandrijfasje door Hasenwald
10 September 2025, 19:28:42
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door VAM65
10 September 2025, 19:18:35
Koppelingsmechanisme klemt? door Robert vh Prutsert
10 September 2025, 19:12:10
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door Loki
10 September 2025, 19:06:47
Z21 en het programeren met de Z21App. door Frank 123
10 September 2025, 19:03:41
Da's Daz 2 door NS264
10 September 2025, 18:37:27
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
10 September 2025, 18:29:04
Liliput Onderdeel NS 7851 stoomlok door Bas, Dordrecht
10 September 2025, 18:25:26
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door borotof
10 September 2025, 17:47:49
19 Toen door ES44C4
10 September 2025, 17:20:58
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
10 September 2025, 17:03:11
Ovaalramer in messing. Schaal 0 door FritsT
10 September 2025, 16:57:23
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door phdirk
10 September 2025, 15:57:32
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MOVisser
10 September 2025, 15:03:22
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
10 September 2025, 14:26:11
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
10 September 2025, 12:07:16
  

Auteur Topic: Roco BR23 (nieuwer model) wisselstroom, ombouwen naar gelijkstroom?  (gelezen 2139 keer)

bamberg

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 3
Roco BR23 (nieuwer model) wisselstroom, ombouwen naar gelijkstroom?
« Gepost op: 13 October 2013, 17:59:55 »
Hallo forummers,

Ik heb onlangs op een beurs een Roco BR 23 aangeschaft, om precies te zijn de 23 035 (69224). Ik heb bij de aanschaf alleen niet goed opgelet, ik heb namelijk een wisselstroom versie gekocht. Geen wisselstroom icoon op doos gezien, en er nooit bij na gedacht dat een groene sticker blijkbaar wisselstroom betekent, de verkoper heeft het trouwens ook niet gemeld.
Zelf heb ik verder alleen gelijkstroom (digitaal). Voor ik hem weer verkoop nog eerst de vraag aan de expert hier op het forum: is ombouwen mogelijk naar gelijkstroom digitaal of is dit (economisch) niet zinvol.
Punt zit er namelijk in dat de 23 035 van Roco precies de 23 is zoals ik hem het mooist vind. Namelijk met grote keteloverhang (niet dat blok aan de voorkant onder de ketel zoals bv. de 23 105), zilveren ketelringen, 8 pol motor, en heel belangrijk, de stalen wielen (ik wil niet de versie met kunststof wielen, die heb ik al  ;)).
Ik heb op de Roco site nagekeken dat gelijkstroomwielen te koop zijn, een setje voor lok en tender kost +/- 35 euro. Is het een kwestie van wielen wisselen, sleper er onderuit en draden omsolderen? Of is er veel meer werk nodig?
Ik hou al een tijdje e-bay en marktplaats in de gaten maar juist de 23 035 (63224) komt niet voorbij. Wel de 23 099 en 23 054 maar die zoek ik niet.
Benieuwd naar de antwoorden.

Groeten,

Bamberg

   




 

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26779
    • Pagina van klaas
Re: Roco BR23 (nieuwer model) wisselstroom, ombouwen naar gelijkstroom?
« Reactie #1 Gepost op: 13 October 2013, 18:20:01 »
...om precies te zijn de 23 035 (69224).
Een 8 of een 9 op de tweede positie in het nummer geeft ook aan dat het een 3-rail model is.
Of het economisch haalbaar is om hem om te bouwen met nieuwe wielen, zul je zelf moeten beoordelen. Verder gaat het inderdaad zoals je zelf beschrijft. Let alleen even op of er stroomafnameveertjes tegen de wielen zitten, en of die links en rechts te scheiden zijn.

Die "stalen" wielen zullen wel van vernikkeld messing zijn, en een 8-polige motor lijkt me ook onwaarschijnlijk.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Jan-Peter

  • Offline Offline
  • Berichten: 2356
  • Bnlx treinendokter.
Re: Roco BR23 (nieuwer model) wisselstroom, ombouwen naar gelijkstroom?
« Reactie #2 Gepost op: 13 October 2013, 18:31:41 »
Hoi Bamberg,

Je zult even naar de naven van assen moeten kijken. Vaak zitten er nog steeds tweerail assen onder, en zijn alleen de stroomafnemers met elkaar verbonden. Dat scheelt weer nieuwe assen aanschaffen.

Daarnaast zul je de binnen afstand van de flenzen moeten na meten, die zijn iets anders genormeerd voor 3-rail als voor 2-rail. NEM 310/311 vs NEM 340 van Morop

En daarna is het inderdaad draadjes los en om solderen. Hou er rekening mee dat er waarschijnlijk een Lokpilot 1 (=Roco Decoder 10738) als decoder in zit. Deze is wel multiprotocol MM + DCC, maar heeft een beperkt te regellen motor.

Vriendelijke groet,
Jan-Peter
10* Dig. HO 3Rail ,HOe DB/OBB IV/V, Maritieme thema's.

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9889
    • belse roestkraam
Re: Roco BR23 (nieuwer model) wisselstroom, ombouwen naar gelijkstroom?
« Reactie #3 Gepost op: 13 October 2013, 18:46:09 »
roco zet zover ik weet altijd wel degelijk wielen met grotere flenzen in hun wisselstroomlocs!

bamberg

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 3
Re: Roco BR23 (nieuwer model) wisselstroom, ombouwen naar gelijkstroom?
« Reactie #4 Gepost op: 13 October 2013, 21:08:24 »
Dank voor de antwoorden tot zover. Hoe moeilijk is het om de wielen te wisselen"? De drijfstangen moeten er eerst af en dan er weer op. Ik heb daar geen ervaring mee, is dat te doen voor een leek?
Op de Ersatzteilliste staat trouwens ook dat de wisselstroom versie een andere platine gebruikt. Betekent dit dat als ik die mee bestel ik niet hoef om te solderen?
Verder zie ik ook dat het "grundramen" (lok + tender) voor de wisselstroom versie een ander bestelnummer heeft dan die voor de gelijkstroomversie en niet leverbaar is. Zou dat een probleem zijn (maw, heb je die echt nodig?). Is daar een manier om daar achter te komen?

Groeten, Bamberg