Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Wat was jullie allereerste loc? door HenkN
Vandaag om 23:16:43
Site DTS Modelspoor uit Ermelo doet het (bij mij) niet meer... door Edsko Hekman
Vandaag om 23:15:09
Liliput karwendel expres onderdelen door Stefan88
Vandaag om 23:10:39
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Jos B.
Vandaag om 23:07:18
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door Ferdinand Bogman
Vandaag om 22:33:53
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
Vandaag om 22:31:17
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 22:31:16
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door nighttrain1
Vandaag om 22:30:14
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 22:23:01
Spoor- en tramweg parafernalia door Marc tramt
Vandaag om 22:08:54
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door defender
Vandaag om 22:05:30
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door MOVisser
Vandaag om 22:02:33
Da's Daz 2 door defender
Vandaag om 21:59:07
Vreemd probleem door Klaas Zondervan
Vandaag om 21:56:18
Dordrechtse Dwarsliggerwagens door defender
Vandaag om 21:50:24
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 21:47:12
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Benelux795
Vandaag om 21:36:16
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Martin Domburg
Vandaag om 21:26:42
Aachenau West door Overet
Vandaag om 21:24:03
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door grove den
Vandaag om 21:21:35
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 20:56:59
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door spoorijzer
Vandaag om 20:36:11
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 20:18:33
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 20:17:22
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 19:47:50
DE II van DKM opnieuw bedraden. door Huup
Vandaag om 19:34:29
Schets Weistra regeling met arduino UNO door keesg
Vandaag om 19:04:13
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 18:21:43
Lokpilot 4 defect door spock
Vandaag om 16:12:46
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door vpeters1984
Vandaag om 16:08:38
  

Auteur Topic: Van Kaap naar Cairo  (gelezen 14177 keer)

Fedor

  • Offline Offline
  • Berichten: 260
    • Trax
Re:Van Kaap naar Cairo
« Reactie #90 Gepost op: 04 July 2012, 11:17:21 »
Ik kwam dit wagentje tegen:



Weet iemand wat dat is? Wie kan me helpen aan meer foto's van dit karretje?

Bezig met:
- De bouw van een EAR Class 59 Garratt
- Diverse andere Afrikaanse modelspoorprojecten
- TRAX - de gratis webbased ontwerpsoftware voor jouw modelbaan

en_voyage

  • Offline Offline
  • Berichten: 954
  • ***** *
Re:Van Kaap naar Cairo
« Reactie #91 Gepost op: 04 July 2012, 11:48:58 »
Het ding lijkt mij een draisine, gebruikt voor inspectie van het spoor of bij lichte onderhoudswerkzaamheden. Het ziet er nogal zelf gefabriekt uit, is mogelijk goed zelf te bouwen op basis van een spud (onderstel met motor) en wat styreen.

Geinig ding, dat wel.

Groeten, Geoffrey

Fedor

  • Offline Offline
  • Berichten: 260
    • Trax
Re:Van Kaap naar Cairo
« Reactie #92 Gepost op: 17 August 2012, 07:54:23 »
...op vakantie in Italie kwam ik in de verleiding om dan maar iets Italiaans te gaan maken maar het Afrikaanse thema blijft me toch het meeste boeien. Voor mijn eerste project ga ik me concentreren op de landen Kenia, Tanzania en Uganda.

Ik blijf twijfelen over de schaal: wordt het H0m of Sm (ook wel Sn3.5 of Sn42). Hoewel mijn voorkeur uitgaat naar H0m vanwege de beschikbaarheid van 1:87 toebehoren en H0m rails geeft de matige beschikbaarheid van TT-materieel - die gebruik ik als onderstel - nog steeds aanleiding om Sm te overwegen. Voor Sm kun je namelijk de zeer beschikbare H0 locjes gebruiken.

En dan ben ik aangewezen op zelf rails leggen - hoewel ook dat deels onvermijdelijk is als ik in H0m metalen dwarsliggers wil zoals in Afrika worden gebruikt -en ik moet al zoveel zelf doen.

Momenteel zit ik met de bouw van mijn Garratt op dood spoor omdat ik twee identieke chassis had maar er een kapot heb gemaakt en dus nu een derde zoek (een lompe Zeuke of Rokal BR24 of vergelijkbaar.)

Lang verhaal om een oproep te doen aan iedereen die voor een zacht prijsje zijn al dan niet defecte TT-locjes wil overdoen. Defect of anderzins niet meer gebruikt H0m spul mag natuurlijk ook.

Nog een ander ding - het viel me al eerder op dat Preiser geen donkere mensjes maakt, maar als ik naar de Italianen kijk zijn die ook bepaald ondervertegenwoordigt in de modelfigurenwereld. Eigenlijk maken ze bij Preiser alleen Duitsers...
Bezig met:
- De bouw van een EAR Class 59 Garratt
- Diverse andere Afrikaanse modelspoorprojecten
- TRAX - de gratis webbased ontwerpsoftware voor jouw modelbaan

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 17880
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re:Van Kaap naar Cairo
« Reactie #93 Gepost op: 17 August 2012, 10:23:51 »
Ik blijf twijfelen over de schaal: wordt het H0m of Sm (ook wel Sn3.5 of Sn42). Hoewel mijn voorkeur uitgaat naar H0m vanwege de beschikbaarheid van 1:87 toebehoren en H0m rails geeft de matige beschikbaarheid van TT-materieel - die gebruik ik als onderstel - nog steeds aanleiding om Sm te overwegen. Voor Sm kun je namelijk de zeer beschikbare H0 locjes gebruiken.

Dan zou ik kiezen voor Sm, ofwel 1:64 meterspoor. Hier in Nederland weet ik dat Hans Louvet daar ook in werkt (La Trinite) en ook veel zelf moest maken. Maar daar ligt denk ik ook de charme, het zelf maken en de voldoening die dat geeft. Hier op het forum hadden we ooit HuubvG die de gele tram wilde bouwen in die schaal. Heb even gekeken en hij is recent nog online geweest: http://forum.beneluxspoor.net/index.php?action=profile;u=1644 Misschien kan hij je nog wat tips doen.