Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Joz
Vandaag om 05:20:38
Aanpassen baanplan bestaande baan door Joz
Vandaag om 05:06:57
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 01:59:48
Aachenau West door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 01:36:02
23 augustus modelspoorbeurs Houten door KNed
Vandaag om 00:11:30
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
13 August 2025, 23:55:21
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Kees-Jan
13 August 2025, 23:51:22
De projecten van Ruben (NL H0) door Sikko
13 August 2025, 23:36:52
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door TonM
13 August 2025, 23:20:35
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door Hans van de Burgt
13 August 2025, 23:08:01
YaMoRC YD8248 Servodecoder door Steven Loosman
13 August 2025, 22:53:25
Hoeveel treinen op Piko Trafo 55008? door Modeltreinmulder
13 August 2025, 22:23:20
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0) door jandcargo
13 August 2025, 22:19:39
booster vraag door Patrick Smout
13 August 2025, 22:05:38
Da's Daz 2 door Huup
13 August 2025, 22:02:43
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door defender
13 August 2025, 21:51:12
Modeltreinwinkels in Berlijn. door grossraumwagen
13 August 2025, 21:45:44
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
13 August 2025, 21:22:09
Nederlandse plattelandssfeer op een zolderkamer door MarcoK1999
13 August 2025, 19:58:23
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
13 August 2025, 19:21:30
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls door defender
13 August 2025, 19:08:33
Molenbaan (werktitel) door defender
13 August 2025, 19:03:45
BR-18.6 Schaal-0. door Sven
13 August 2025, 18:23:28
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door tijgernootje
13 August 2025, 17:42:24
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Huup
13 August 2025, 17:29:32
US diorama in H0 door Wim Vink
13 August 2025, 16:47:48
Artitec vierdeurs stalen D door gtw6016
13 August 2025, 16:34:00
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door Hans van de Burgt
13 August 2025, 16:30:02
Rijnstraat door Huup
13 August 2025, 15:47:38
Göhrener Viaduct, een begin, Project 13 door Ronald Halma
13 August 2025, 15:40:21
  

Auteur Topic: Polariseren hartstuk kruising  (gelezen 5452 keer)

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10482
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re:Polariseren hartstuk kruising
« Reactie #15 Gepost op: 22 December 2010, 11:59:38 »
Ja,

of, nog makkelijker, een bi-stabiel relais parallel aan de wisselaandrijving van W16.

Het zou zomaar kunnen, dat dat door Rob getoonde Siemens Relais bi-stabiel is ???

Grtzz,

Karst

fissy

  • Offline Offline
  • Berichten: 4305
    • Gouda in H0
Re:Polariseren hartstuk kruising
« Reactie #16 Gepost op: 22 December 2010, 12:03:07 »
bij een servo, zou het niet te samen met de aandrijving kunnen ;) :P
Project Gouda in H0 - Nederland - Tijdperk V - Digital: DCC Loconet (Digitrax DCS 100)
OBB bezoekje: 2008

GW

  • Offline Offline
  • Berichten: 3056
Re:Polariseren hartstuk kruising
« Reactie #17 Gepost op: 22 December 2010, 12:21:13 »
Hoi Rob,

Gevalletje van simpel :)

Aangezien je alleen via wissel W16 op de kruising kunt komen als deze rechtdoor staat ( W 16 ), koppel je de puntstukken van de kruising aan de wisselaandrijving van W16.

Denk het toch niet Karst, met respect... ;D

Als er een trein van S2 naar de kruising toe rijdt en de wissel W16 wordt omgezet, om wat voor reden dan ook, dan treedt er met die oplossing kortsluiting op.

In mijn suggestie wordt er slechts dan omgepoold wanneer er daadwerkelijk een trein aankomt.

Gerard

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10482
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re:Polariseren hartstuk kruising
« Reactie #18 Gepost op: 22 December 2010, 12:28:13 »
Citaat van: Gerard Wassink
...Als er een trein van S2 naar de kruising toe rijdt en de wissel W16 wordt omgezet...

Dan wordt er een conflicterende rijweg ingesteld.... mag dus in de praktijk niet voorkomen !

Echt ( met hetzelfde respect ;) ), de enige manier om 'dwars' over die kruising te komen is als W16 rechtdoor staat. En daarmee is verkeer vanuit en naar S2 niet toegestaan.

Grtzz,

Karst

GW

  • Offline Offline
  • Berichten: 3056
Re:Polariseren hartstuk kruising
« Reactie #19 Gepost op: 22 December 2010, 12:34:56 »
Ik snap wel wat je bedoelt Karst, en als Rob nooit vergissingen maakt en niet handmatig wil rijden zal het wel goed gaan, maar je denkt wel sterk vanuit geautomatiseerde oplossingen, da's mijn punt...

En by the way: wanneer schakel je dan terug? Die wissel is namelijk geen onderdeel van de rijweg vanuit S2 en zal dus niet omgaan wanneer die rijweg wordt gekozen...

Laten we maar afwachten wat Rob gaat doen...

Gerard
« Laatst bewerkt op: 22 December 2010, 12:36:40 door Gerard Wassink »

fissy

  • Offline Offline
  • Berichten: 4305
    • Gouda in H0
Re:Polariseren hartstuk kruising
« Reactie #20 Gepost op: 22 December 2010, 13:51:02 »
als je zo gaat argumenteren dan kan alles...

W16 is gewoon een "Schutzweiche" van de kruising en de bijpassende rijweg...

Groet

Bernd
Project Gouda in H0 - Nederland - Tijdperk V - Digital: DCC Loconet (Digitrax DCS 100)
OBB bezoekje: 2008

br194

  • Offline Offline
  • Berichten: 328
  • Zie geen problemen, alleen uitdagingen.
Re:Polariseren hartstuk kruising
« Reactie #21 Gepost op: 22 December 2010, 15:23:14 »
Aan allen,

Met alle respect voor de benadering vanuit verschillende hoeken voel ik meer voor de oplossing van Gerard.
Het sein S2 bepaald of de kruising vanuit die richting bereden mag worden.
Indien de kruising vanuit S2 niet bereden mag worden (rood licht) moet de kruising gepolariseerd staan volgens de route vanaf W16.
De stand van W16 maakt dan geen verschil.
Het is maar hoe je het bekijkt.  ;D
Het siemens relais van de foto is inderdaad een bistabiel relais, maar voor deze toepassing volstaat ook een "gewoon" relais ook.

Willem

fissy

  • Offline Offline
  • Berichten: 4305
    • Gouda in H0
Re:Polariseren hartstuk kruising
« Reactie #22 Gepost op: 22 December 2010, 15:45:25 »
een sein bepaald niets, eerst als de rijweg vast zit en de wissels zijn vergrendeld komt het sein met het correcte seinbeeld. Een sein kan je niet apart schakelen.
Project Gouda in H0 - Nederland - Tijdperk V - Digital: DCC Loconet (Digitrax DCS 100)
OBB bezoekje: 2008

sijsje

  • Offline Offline
  • Berichten: 68
Re:Polariseren hartstuk kruising
« Reactie #23 Gepost op: 22 December 2010, 18:00:10 »
Leuk om te ervaren hoe de adviezen van diverse kanten komen.
Ik zie nu 2 kanten (of moet ik zeggen kampen)
Verkeer komende van W16 zou met de wisselschakeling moeten kunnen meelopen.
Staat deze op afbuigend dan heeft verkeer van S2 de goede polarisatie; bij rechtdoor andersom.
Terecht merkt Fissy op dat S2 op zich niets doet en daar zou dan Gerards route in beeld komen.
Terugzetten, zo lijkt me, is niet zo relevant want de naderende treinen en de wisselstand van W16 bepalen de juiste polarisatie.
Blijft wel over de beveiliging van rijden vanuit S2 en toch W16 op rechtdoor. Bij automatisch rijden te regelen, maar bij handmatig een aandachtspunt.
Ik pieker nog wel even voort, (en mag nog met iemand bellen), maar zeg dank voor de discussie.

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8837
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re:Polariseren hartstuk kruising
« Reactie #24 Gepost op: 22 December 2010, 19:26:36 »
Tja... Ik zou gaan voor een relais op de puntstuk-polarisatie uitgang van de servo decoder. Deze schakelt dan de puntstukken van de kruising. Daarnaast kan je ook met het relais een deel van de kruising en een deel spoor erna spanningsloos maken als extra beveiliging zodat je bij handmatig rijden niet de kruising op komt. Dan stopt de trein automatisch bij een verkeerde stand van de puntstukken. Wissel (w16) in de juiste stand zetten en de trein krijgt weer spanning

De methode van Gerard is ook wel aardig en ook wel leuk om een keer op te pakken als experiment... maar je moet dan wel helemaal overstappen op loconet.. Misschien iets meer werk en investering dan een extra relais...

Maar laat in ieder geval weten wat je oplossing wordt. Daar ben ik wel benieuwd naar... Altijd leuk zulke kwesties :)
Groeten Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3603
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re:Polariseren hartstuk kruising
« Reactie #25 Gepost op: 28 December 2010, 13:51:45 »
Hier een tijdens kerst overdachte andere oplossing:
Rail tussen S2 en kruising voorzien van een aparte detektie. Deze een relais in de stand laten zetten, waardoor het kruispunt voor het rijden van S2 naar wissel 17 gepolariseerd wordt.
W16 van detektie voorzien. Als deze recht ligt dan wordt als er een trein op komt de kruising gepolariseerd voor het rijden van W16 over het kruispunt heen. Dit gaat ook goed bij handmatig rijden.
Aleen gelijktijdig het kruispunt oprijden en vertrekken vanaf S2 geeft heel veel ellende.

Groeten,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.