Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Märklin baanplan uitprinten op ware schaal door Dino64
Vandaag om 14:41:28
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Eric v C
Vandaag om 14:13:01
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 14:03:45
Fleischmann Anna ombouw. door Erwin 054
Vandaag om 14:01:23
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 14:00:27
Show je werkplek door cor_b
Vandaag om 13:47:28
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door jerrytrein
Vandaag om 13:39:06
Bauarbeiten im gange door Ronald Halma
Vandaag om 13:12:05
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald Halma
Vandaag om 13:09:59
Eerste hulp bij Freecad door Eric v C
Vandaag om 12:43:20
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door MaraNCS
Vandaag om 12:37:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 12:08:32
Vitrinekast door 741230
Vandaag om 12:05:48
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door tothebeach
Vandaag om 11:41:39
Grootspoor in Frankrijk door tothebeach
Vandaag om 11:37:48
Artikelen "Het matblad" door j.ossebaar
Vandaag om 11:08:24
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
Vandaag om 11:03:34
Sfeer op je modelbaan door william_2
Vandaag om 10:28:30
Haperende/Gevoelige Sik: wat te doen? door Noordernet
Vandaag om 07:28:45
Spoor op industrieterrein Lage Weide door Thom
Vandaag om 02:36:02
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door TonM
01 August 2025, 23:45:23
Schets Weistra regeling met arduino UNO door bask185
01 August 2025, 23:09:02
Wohnzimmer AW werkrapporten door Ferdinand Bogman
01 August 2025, 22:35:24
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Peter Kleton
01 August 2025, 22:32:11
zondag 17 augustus De Karel over enkelspoor door Seinhuis
01 August 2025, 22:04:48
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door defender
01 August 2025, 21:43:07
Randstad door Luit
01 August 2025, 21:20:43
Mitropa slaaprijtuigen epoche 2 door Duikeend
01 August 2025, 21:00:31
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door Duikeend
01 August 2025, 20:58:52
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Duikeend
01 August 2025, 20:56:18
  

Auteur Topic: Container-, kolen- en erts- (schepen)  (gelezen 3955 keer)

Arjan6511

  • Offline Offline
  • Berichten: 4731
    • Filmpjes op YouTube
Re: Container, kolen en erts (schepen)
« Reactie #15 Gepost op: 16 August 2013, 15:52:15 »
@Sobat Kras: Ook mijn dank, handige kaart!
https://www.youtube.com/@arjans3459/videos > abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT

Marco1044

  • Offline Offline
  • Berichten: 1264
  • ÖBB tp V (1985-2000)
Re: Container, kolen en erts (schepen)
« Reactie #16 Gepost op: 16 August 2013, 19:29:45 »
Straks in het half 8 journaal op RTL4 beelden uit de Rotterdamse haven!

Gr Marco.
Gr Marco.

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 8952
  • Het leven op de weg.
    • Midland
Re: Container, kolen en erts (schepen)
« Reactie #17 Gepost op: 16 August 2013, 20:53:42 »
Idd ook zelfs op de radio gehoord en er zijn ook filmpjes via 3FM op Youtube te vinden. Zelf kijken is natuurlijk leuker.
Zou nu eigenlijk een tochtje met Spido moeten maken.

Gr Koen.
Voor meer interactie volg Instagram@swalbenburg_moba_n
Werkspoor tijdelijk niet actief.
Flash & The Pan: waiting for a train.

Ronald1

  • Offline Offline
  • Berichten: 22
Re: Container-, kolen- en erts- (schepen)
« Reactie #18 Gepost op: 16 August 2013, 22:34:22 »
Dit verklaart wel de drukte van vandaag daar. Ik wist het niet anders had ik m'n ogen wel op het water gehouden i.p.v. op m'n werk.

Arjan6511

  • Offline Offline
  • Berichten: 4731
    • Filmpjes op YouTube
Re: Container-, kolen- en erts- (schepen)
« Reactie #19 Gepost op: 17 August 2013, 19:11:12 »
Vandaag die kant uit geweest, hoop mooie dingen gezien en vastgelegd voor het nageslacht. Moet nog op de PC worden gezet, dus dat komt nog.

Eerst langs boei 80 geweest voor de Ti Europe, zowel de lengte als breedte meer dan imposant, en je kon haar (want dat is een schip natuurlijk) bijna aanraken. Vervolgens doorgetuft naar het einde van de Landtong, waar we om 1008u aankwamen en te horen kregen dat de Maersk wat eerder dan de aangekondigde 1100u was vertrokken en net uit het zicht. Jammer maar helaas! Gelukkig wel goed zicht op de Berge Stahl en de naastgelegen (Naam volgt) en wat andere (grote) schepen zien aankomen en vertrekken.

Na te zijn teruggereden langs de EMO om de Valle de Rio te bekijken, en daarna wat zoeken naar de juiste weg tussen alle veranderingen die sinds ons laatste bezoek een jaar of 6 terug zijn gekomen. En dat zijn er heel wat!

Bij de `spottersplaats`  bij het Zuiderhoofd een frietje gehaald en nog wat schepen gezien, op de weg daarheen thv de Pr. Amaliahaven nog een containertrein met G1206 van als ik het goed heb ERS gezien, en dat is toch een rare gewaarwording zo op de nog open vlakte, wat dat betreft is het jammer dat de hele spoorlijn is `ingehekt`.

Sobat a.k.a Hans: Nogmaals dank voor het plaatsen van het bericht hier, anders waren we er vandaag  zeer waarschijnlijk niet geweest, en ondanks dat we de Maersk hebben gemist had ik de rest niet willen missen!
https://www.youtube.com/@arjans3459/videos > abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT

Speedy

  • Offline Offline
  • Berichten: 731
  • Trains Planes & Automobiles
Re: Container-, kolen- en erts- (schepen)
« Reactie #20 Gepost op: 17 August 2013, 19:26:46 »
Dan hebben ze die Maersk zeer snel gelost en geladen voor zover dat nodig was.
Time is 20 feet money.
Geweldig.

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re: Container-, kolen- en erts- (schepen)
« Reactie #21 Gepost op: 17 August 2013, 19:37:37 »
Ja, ze hebben het schip snel kunnen afhandelen. Maar bedenk dat de Maersk nog niet op volle capaciteit is geladen. In Rotterdam zijn de container-kranen op dit moment nog niet hoog genoeg. Het schip past niet onder die kranen als het schip op maximale hoogte is geladen.

Sander

Marco1044

  • Offline Offline
  • Berichten: 1264
  • ÖBB tp V (1985-2000)
Re: Container-, kolen- en erts- (schepen)
« Reactie #22 Gepost op: 17 August 2013, 20:35:44 »
Vandaag die kant uit geweest, hoop mooie dingen gezien en vastgelegd voor het nageslacht.

Nageslacht? Krijg ik er een neefje of nichtje bij?  ;D

Zonder gekheid: het was een leuk dagje zo, veel gezien inderdaad!

Gr Marco.
Gr Marco.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12460
    • sleutelspoor
Re: Container-, kolen- en erts- (schepen)
« Reactie #23 Gepost op: 04 September 2013, 09:21:33 »
Hoe snel het kan gaan!!!!

UASC overklast Maersk met nieuwe recordschepen
De ’Maersk Mc-Kinney Møller’ (18.270 teu) verliest zijn titel van grootste en milieuvriendelijke containerschip in april 2015 aan een nieuw jumboschip van United Arab Shipping Co (UASC).
De Arabische rederij bestelde bij Hyundai Heavy Industries vijf schepen van 18.800 teu en vijf van 14.500 teu. Uniek aan al deze nieuwe schepen is dat ze worden uitgerust met motoren die zowel klassieke bunkerolie als LNG zullen kunnen verbruiken.
De bestelling van UASC heeft een waarde van 1,37 miljard dollar. Dat bedrag kan nog oplopen tot meer dan twee miljard dollar, want er werden ook opties genomen voor een zesde schip van 18.800 teu en een tweede reeks van zes eenheden van 14.500 teu.
De rederij betaalt per schip van 18.800 teu ongeveer 150 miljoen dollar. Dat is 14,5 miljoen dollar meer dan de schepen van 18.400 teu die China Shipping in mei bij Hyundai Heavy Industries bestelde. De nieuwe jumboschepen van UASC en China Shipping zijn bestemd voor een gezamenlijke dienst tussen Europa en het Verre Oosten.
Dat UASC meer per schip betaalt, heeft alles te maken met de keuze om op termijn op lng te kunnen varen. Het ontwerp van de schepen laat het toe om gemakkelijk extra tanks voor het bunkeren van lng aan boord te installeren. De Arabieren betalen overigens per jumboschip nog altijd 35 miljoen dollar minder dan Maersk voor zijn iets kleinere Triple E-schepen.
UASC’s grootste schepen zijn nu nog negen eenheden van 13.100 teu. De totale capaciteit van de vloot van de Arabische rederij bedraagt 286.458 teu, goed voor een negentiende plaats in Alphaliners top-20 van ’s werelds grootste containerrederijen.
Het is duidelijk dat UASC van plan is om een grote megacarrier te worden, want het orderboek telt nu al 184.500 slots. Vorige week raakte bekend dat UASC ook twee extra brede schepen van 9.000 teu zal huren na hun oplevering in mei en juni 2014.
bron,maritimenieuws
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

MarcNL

  • 1:87 begint met het bestuderen van 1:1
  • Offline Offline
  • Berichten: 2883
    • foto's op Imgur
Re: Container-, kolen- en erts- (schepen)
« Reactie #24 Gepost op: 04 September 2013, 09:37:04 »
Het is te hopen dat het Suez kanaal open blijft.
De economische haalbaarheid van dit soort schepen is voor een belangrijk deel op deze doorvaart gebaseerd.

Nu het zo rommelt in die regio, weet je het maar nooit...


Wat betreft die mega containerschepen: vroeg of laat zullen Cosco, MSC, CMA-CGM, etc. niet achter kunnen blijven.
Rotterdam mag er blij mee zijn, want er zijn verder niet veel havens in Europa waar deze joekels terecht kunnen.
« Laatst bewerkt op: 04 September 2013, 11:59:40 door MarcNL »
HO modelbaan "Rotterdam", tijdperk III-IV(-V)
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,46913.0.html

Peter Spruit

  • Offline Offline
  • Berichten: 1640
  • SBB en BLS baan in opbouw - Project Goschensteg
Re: Container-, kolen- en erts- (schepen)
« Reactie #25 Gepost op: 04 September 2013, 13:10:37 »
Toch wel  :D

Antwerpen klaar voor 18.000 TEU

Dinsdag 03 09 2013

De nieuwe generatie containerschepen - de Triple-E van Maersk - kunnen naar de haven van Antwerpen varen. Proeven van het Waterbouwkundig Laboratorium (WL) en het Agentschap Maritieme Dienstverlening en Kust van de Vlaamse overheid tonen aan dat de Schelde dit type van schepen - 400m lengte, 59 meter breed, 18.000 TEU- capaciteit – aan kan.
..
Het WL heeft een reeks waarheidsgetrouwe simulaties uitgetest met informatie die door de rederij werden ter beschikking gesteld. Die proeven geven een positief resultaat. Het schip kan naar Antwerpen komen, met hier en daar aanpassingen aan het verloop van de procedures. De voorbije jaren werden deze positieve simulaties telkens gevolgd door een aantal proefvaarten met steeds gunstig gevolg. Zodat er ondertussen op de Schelde meer dan 720 reizen gebeurd zijn met containerschepen van meer dan 360 meter.

De maritieme diepgang van de haven van Antwerpen sluit hiermee goed aan bij de marktvereisten. Ze wordt bovendien versterkt door de landinwaartse ligging van de haven en de verbindingen met het hinterland.

De Schelde, de maritieme toegangsweg naar de haven van Antwerpen voldoet voor de nieuwe generatie containerschepen die zo’n drie meter langer en breder zijn dan de grootste types op de Schelde tot nu toe.

De definitieve vaart wordt steeds goedgekeurd door de Vlaams-Nederlandse Permanente Commissie van Toezicht op de Scheldevaart, die de veilige en vlotte afwikkeling van het scheepvaartverkeer op de Schelde bewaakt

Bronvermelding : Website  van de Port of Antwerp

Mvg

Peter
Petdig1

MarcNL

  • 1:87 begint met het bestuderen van 1:1
  • Offline Offline
  • Berichten: 2883
    • foto's op Imgur
Re: Container-, kolen- en erts- (schepen)
« Reactie #26 Gepost op: 04 September 2013, 13:33:37 »
Antwerpen, Rotterdam en ik denk ook Hamburg.
Dan heb je het wel zo'n beetje gehad op dit moment.

Het gaat niet alleen om de vaargeul, maar ook afmeting en aantal van de terminalkranen, en in het algemeen de capaciteit van de gehele terminal.
Snel lossen en laden is alles.
HO modelbaan "Rotterdam", tijdperk III-IV(-V)
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,46913.0.html