Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 10:20:45
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door NS264
Vandaag om 10:18:01
Project X...... door Ivo tB
Vandaag om 10:15:29
LS Models/Lemke CityNightLine samenstelling?? door verst107
Vandaag om 09:52:50
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Eric B
Vandaag om 09:48:44
De dingen die je kan maken uit een plaat. door bask185
Vandaag om 09:46:16
Nahmertaler Kleinbahn door Ronald Halma
Vandaag om 09:43:38
Een nieuw baantje op Micromodules door Ronald Halma
Vandaag om 09:39:34
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:32:06
NS 8800 in spoor 0 door bollen neus
Vandaag om 09:20:09
Station Roodeschool door spoorijzer
Vandaag om 09:00:22
Blokken, isoleren en bezetmelders. Help! door rjr
Vandaag om 08:55:21
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 08:32:10
Hoe een schaduwstation automatiseren door Dirk
Vandaag om 08:10:52
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 07:39:29
Show je werkplek door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 00:47:39
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door Rob Bennis
08 October 2025, 22:26:30
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Hans1963
08 October 2025, 22:18:48
Een leuke vrachtwagen door Modellbahnwagen
08 October 2025, 21:43:30
C12c rijtuig door roco
08 October 2025, 21:12:06
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Cc72000
08 October 2025, 20:48:54
Raadplaatje door chrvdv37402
08 October 2025, 19:49:55
info gezocht over ETS aandrijfunits door Pauldg
08 October 2025, 19:41:05
De prachtige reeksen van Bemo door Ronald Halma
08 October 2025, 19:05:14
Layne, Somewhere South. door Noordernet
08 October 2025, 18:40:14
slechte stroomafname bij ROCO RH310 7120013 door prutser
08 October 2025, 18:16:02
Modelbaan Beltheim. door Paul1969
08 October 2025, 17:01:07
NS-1000 in spoor-1 door Edwin2121992
08 October 2025, 16:20:52
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
08 October 2025, 15:47:37
Tsjechische Sikken door maartenvdb
08 October 2025, 15:38:59

Auteur Topic: Koploper test  (gelezen 2535 keer)

Richey

• Offline Offline
Koploper test
« Gepost op: 07 December 2010, 16:19:15 »
Hoi,

Ik kwam bij toeval het volgende bericht tegen van Paul Haagsma:

Citaat
Let op
Helaas zijn nog niet alle digitale systemen vertegenwoordigd in deze groep. Voor HCCM, Edits-Pro en SRCP is aanmelden nog mogelijk (doch wel op korte termijn). Waarschuwing: als een digitaal systeem niet wordt getest in deze fase worden eventuele foutmeldingen van dit digitale systeem niet meer opgelost vanaf Koploper 7.2.
Bron: www.pahasoft.nl http://www.xs4all.nl/~pahasoft/kopl72.htm
Ik persoonlijk heb nog te weinig ervaring met koploper om nuttig te kunnen zijn, maar het lijkt me een waar gemis als bijvoorbeeld SRCP niet meer vertegenwoordigd zou zijn in nieuwe versies van koploper. wellicht zijn er hier nog mensen die het willen testen...?

Groet,

Richard

GW

• Offline Offline
Re:Koploper test
« Reactie #1 Gepost op: 07 December 2010, 16:26:57 »
Waarom nog energie steken in een end-of-life product?

Gerard

Richey

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 07 December 2010, 16:39:22 »
Omdat het toch nog wel heel veel gebruikt wordt? (en het gewoon prima werkt?)

PeterC

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 07 December 2010, 16:53:25 »
Citaat
Waarom nog energie steken in een end-of-life product?

Toch jammer dat er zo gereageerd wordt op een product dat gratis ter beschikking wordt gesteld en waar door de maker een aantal personen in de gelegenheid wordt gesteld om zijn product verder te optimaliseren. Ik ben Paul nog steeds zeer dankbaar voor dit programma en heb veel respect voor hem. Ook ik ben zeer tevreden met dit programma en ik denk dat ik het ook nog lange tijd kan en zal gebruiken.

PeterC.

Sander

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 07 December 2010, 17:26:41 »
Wanneer iemand minder zin heeft in de hobby dan kan het gebeuren dat programma's stil blijven staan kwa ontwikkeling, wat niet afdoet aan de reeks functionaliteiten die er al in zitten. Gratis of voor geld doet daarbij niets ter zake, dat is een keuze die men heeft gemaakt.

Er zijn echter genoeg alternatieven voor aansturing van je baan.
http://wiki.modelspoorwijzer.net/index.php/Software

Zit vast wat tussen wat SRCP zal ondersteunen.

mvg,
 Sander
mvg,
 Sander

GW

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 07 December 2010, 18:34:05 »
Toch jammer dat er zo gereageerd wordt op een product dat gratis ter beschikking wordt gesteld en waar door de maker een aantal personen in de gelegenheid wordt gesteld om zijn product verder te optimaliseren. Ik ben Paul nog steeds zeer dankbaar voor dit programma en heb veel respect voor hem. Ook ik ben zeer tevreden met dit programma en ik denk dat ik het ook nog lange tijd kan en zal gebruiken.

Mijn reactie gaat niet over het gratis ter beschikking stellen, noch over de gebruikerstests waar Peter hier aan refereert. Ik heb ook bij eerdere gelegenheden mijn sterke voorkeur voor Freeware uitgesproken. Geen misverstand daarover. Ook heb ik veel respect voor de herculische inspanning die ook in dit product is gaan zitten. Hulde voor Paul voor die inspanning.

Mijn bezwaren beginnen als hij, wetende dat er een zeer grote gebruikers groep is, zijn programmeertoetsenbord aan de wilgen hangt en die hele gebruikersgroep laat barsten voor de toekomst, in plaats van op herhaaldelijk verzoek zijn programma in open source vrij te geven, of desnoods closed aan een ander te verkopen of over te dragen.

Hij heeft namelijk aangegeven dat dit de laatste publieke release wordt. Hierna wordt niet meer ontwikkeld.

Uch.

Gerard

Klaas Zondervan

• Online Online
    • Pagina van klaas
« Reactie #6 Gepost op: 07 December 2010, 19:14:26 »
Mijn bezwaren beginnen als hij, wetende dat er een zeer grote gebruikers groep is, zijn programmeertoetsenbord aan de wilgen hangt en die hele gebruikersgroep laat barsten voor de toekomst, in plaats van op herhaaldelijk verzoek zijn programma in open source vrij te geven, of desnoods closed aan een ander te verkopen of over te dragen.
Je doet nu net alsof Paul verplicht zou zijn de source vrij te geven of die aan een ander te verkopen. Dat is niet zo, het is zijn kindje, dus hij doet ermee wat hij wil.
En dat er een bepaalde gebruikersgroep is die er niks mee kan, jammer dan, die moeten dan iets anders verzinnen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

hubertus

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 07 December 2010, 19:20:03 »
.... en die hele gebruikersgroep laat barsten voor de toekomst

En dat is dus niet waar, deze release is daarvan een bewijs.
Hoe lang de technische ondersteuning doorgaat, weten we niet, maar bij bijv. traincontroller weten we dat net zo min.
Welke (commerciele) pakketten van 10-15 jaar terug, worden nu nog ondersteund?

Remunj

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 07 December 2010, 19:54:58 »
Ik persoonlijk heb nog te weinig ervaring met koploper om nuttig te kunnen zijn, maar het lijkt me een waar gemis als bijvoorbeeld SRCP niet meer vertegenwoordigd zou zijn in nieuwe versies van koploper. wellicht zijn er hier nog mensen die het willen testen...?
Goed lezen is ook een kunst.
Paul schrijft dat er in de testgroep niemand aanwezig is met de beschreven systemen die de wijzigingen in versie 7.2 kan testen.
Er staat nergens dat die systemen in de nieuwe versie niet meer aanwezig zijn. Alleen dat problemen die later opduiken met die systemen niet meer opgelost worden. Ze blijven dus gewoon aanwezig en werken.

Gr,
Eric
Gr.
Eric

Ronaldk

• Offline Offline
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
« Reactie #9 Gepost op: 07 December 2010, 20:06:21 »

Hij heeft namelijk aangegeven dat dit de laatste publieke release wordt. Hierna wordt niet meer ontwikkeld.

Gerard,
Zou Microsoft de code voor Windows 95, 98, 2000 en XP ook vrij moeten geven? Want daar werken ook nog grote groepen mensen mee... En die hebben nu ook geen ondersteuning mee sinds Microsoft heeft besloten dat deze versies ook niet meer ondersteund worden...

Daarmee ben ik het dus ook eens met Hubertus, Hoe lang ondersteund een commerciële partij nog zijn software? Als een bedrijf besluit te stoppen met een (software)product dan kan je ook fluiten naar hulp en updates. De afgelopen heeft Paul iedere keer zijn software aangepast en ondersteund. Ik kan het begrijpen dat hij zegt: waarom zou ik mijn levenswerk open source maken? Dat houd ik liever voor mezelf. Hoe jammer het ook is.

Groeten Ronald.
« Laatst bewerkt op: 07 December 2010, 20:32:45 door Ronald Koerts »
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Automatic-rock

• Offline Offline
  • Impressionistisch Modelbouwer
    • Modelspoor op Automatic-rock.nl
« Reactie #10 Gepost op: 07 December 2010, 20:28:50 »
waarom zou ik mijn levenswerk open source maken? Dat houd ik liever voor mezelf. Hoe jammer het ook is.

Omdat hij hiermee zijn levenswerk een enkeltje richting vergetelheid geeft.

Kent iemand het spel Transport Tycoon? Midden jaren 90 was dit een erg leuk spel. Raakte natuurlijk veroudert en de maker besloot de sourcecode vrij te geven. Liefhebbers gingen er mee aan de gang en nu is het nog steeds een populair (gratis) spel. Zo verleng je het leven van je levenswerk :)

Maar ik geef je wel gelijk dat uiteindelijk de maker beslist wat er met zijn werk gebeurt. Daar hebben gebruikers of fans geen zeggenschap over.
Vriendelijke groet, Benno

Mijn Brabantse H0 baan in opbouw:Westerweel 1985-1995
Ouderwets leuke & handige modelspoorideeën op: automatic-rock.nl

Richey

• Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: 07 December 2010, 20:54:13 »
Goed lezen is ook een kunst.
Paul schrijft dat er in de testgroep niemand aanwezig is met de beschreven systemen die de wijzigingen in versie 7.2 kan testen.
Er staat nergens dat die systemen in de nieuwe versie niet meer aanwezig zijn. Alleen dat problemen die later opduiken met die systemen niet meer opgelost worden. Ze blijven dus gewoon aanwezig en werken.

Gr,
Eric

Mijn excuses voor deze grove fout. Geheel terecht om mij meteen zo de hondenbak in te sturen. Even gekeken, dit had ik van hem vernomen via een ander medium dan zijn site...
Maar nogmaals mijn excuses, geheel terecht om te schoffelen  (y)

Jan-Peter

• Offline Offline
  • Bnlx treinendokter.
« Reactie #12 Gepost op: 07 December 2010, 22:10:30 »
@Automatic-Rock
Citaat
de maker besloot de sourcecode vrij te geven

Voor Transport Tycoon en Transport Tycoon DeLuxe is de source code niet vrij gegeven, deze is tegenwoordig (net als de merknamen) eigendom van Hasbro, die in 19zoveel Microprose overnam (uitgever van de Tycoon reeks).
Wat nu als OpenTTD bekend is, is begonnen als een nieuwe spel-engine ('bestuurt' t  spel), met gebruik van de graphics van TTDlx. Slechts vanaf het begin dit jaar is een oorsprokelijke licentie voor TTDlx of TTD niet meer nodig omdat er geen gebruik meer wordt gemaakt van de oorspronkelijke graphics, muziek etc. Op het ogenblik gedoogd Hasbro het gebruik van de merknaam zoals dat bij OpenTTD gedaan wordt, echter als Hasbro zelf iets wil gaan doen met de Tycoon reeks, zal er ongetwijfeld enig overleg zijn met de OpenTTD beheerders.

Voor Koploper zou je (met goed vinden van Paul) vergelijkbare variant kunnen bedenken, alhoewel ik dat voorlopig nog niet zie gebeuren (de goedkeuring en een poging om een 'open'Kopeloper te maken). Zoals eerder aangegeven er zijn open source alternatieven voor Koploper, maar zoals alle software je moet er wel mee leren werken.

Jan-Peter
10* Dig. HO 3Rail ,HOe DB/OBB IV/V, Maritieme thema's.