Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Bert Jolink
Vandaag om 13:21:31
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 13:10:05
www.NLinModel.nl - Nederlands modelspoor overzicht door KNed
Vandaag om 12:54:36
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door GD
Vandaag om 12:34:59
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door grossraumwagen
Vandaag om 12:33:04
Bahnstrecke 5867 door Jelmer
Vandaag om 12:08:08
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 11:48:18
Frans loodsje et cetera door Noordernet
Vandaag om 11:47:20
Gewoon wat busfoto's door RikM
Vandaag om 11:37:41
Mijn geweatherde modellen door RikM
Vandaag om 11:34:33
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door Noordernet
Vandaag om 11:31:49
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door thevandijks
Vandaag om 11:23:17
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door Martin Welberg
Vandaag om 10:55:29
Goederenloods Zandvoort door puntenglijder
Vandaag om 10:04:26
Sfeer op je modelbaan door cor_b
Vandaag om 09:25:48
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door BartvD
Vandaag om 09:01:40
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Flevodienst 1976
Vandaag om 08:53:33
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door ES44C4
Vandaag om 01:32:36
Op zoek naar een club gespecialiseert in Britse modellen door iarnrod
Vandaag om 00:27:01
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:19:26
BNLS Rijweekend 19 en 20 juli 2025 door MOVisser
22 July 2025, 23:35:41
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Roelof Hartholt
22 July 2025, 22:47:53
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
22 July 2025, 22:42:19
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
22 July 2025, 22:36:28
Loc omnummeren tijdperk I door Prutsert
22 July 2025, 21:54:46
Spoor- en tramweg parafernalia door Marc tramt
22 July 2025, 20:41:00
Station Roodeschool door Torikoos
22 July 2025, 20:30:04
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
22 July 2025, 18:17:37
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Thom
22 July 2025, 18:04:49
BR-18.6 Schaal-0. door Frits C
22 July 2025, 17:55:33
  

Auteur Topic: Kortkoppeling tender-loc Roco BR23  (gelezen 1590 keer)

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2842
  • Aachenau West
Kortkoppeling tender-loc Roco BR23
« Gepost op: 27 March 2011, 14:16:01 »
De afstand loc-tender bij de Roco BR23 is bij vooruit rijden prachtig klein, maar bij achteruit rijden fors groter (motor in de tender). Die grote afstand is nog tot daar aan toe, maar het stoort me dat de loc schokt t.o.v. de tender (of andersom). Het is geen gezicht. Zou dat te verhelpen zijn met een sterkere veer? Heeft iemand van jullie hier ervaring mee of tips?

Groet, Bas

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9885
    • belse roestkraam
Re:Kortkoppeling tender-loc Roco BR23
« Reactie #1 Gepost op: 27 March 2011, 14:22:30 »
ongetwijfeld, maar of ie dan nog zonder ellende door een bocht wil..

marctrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 181
Re:Kortkoppeling tender-loc Roco BR23
« Reactie #2 Gepost op: 30 March 2011, 19:04:10 »
hoi Bas, ook ik heb een Roco BR23 waarmee ik overigens zelden achteruit rijd, alleen als ik van station naar depot ga. Daarbij stoort het gedrag mij niet, je moet er echt op letten. Bedoel je het schokkerige gedrag met of zonder trein erachter (eigenlijk aan de voorzijde dus)? Vraag me af of dit uberhaupt mogelijk is, mischien met een aparte insteekkoppeling ofzo.
In het algemeen is t zo dat hoe zwaarder de belasting, hoe verder de veer uitgerekt wordt. Misschien is jouw voorspanning uit de veer door overbelasting. Of loopt je drijfwerk onregelmatig/zwaar.

Groet, Marc

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2842
  • Aachenau West
Re:Kortkoppeling tender-loc Roco BR23
« Reactie #3 Gepost op: 11 April 2011, 19:59:06 »
Wat mij stoort (stoorde) is niet zozeer dat de afstand loc-tender bij achteruit rijden fors groter wordt, maar het schokkerige gedrag tussen loc en tender.
Dat laatste lijkt nu goeddeels verholpen met de inbouw van een Lokpilot 4.0. De tender (want daar zat het probleem) loopt nu veel regelmatiger. Dat is wellicht ook te danken aan het feit dat de stroomafname weer hersteld is. (Bij één as bleek de stroomafname maar beperkt te werken). En ook van de gelegenheid gebruik gemaakt om motor en assen te smeren.
Ik heb overigens geen koppeling aan de voorzijde. Dus hoe de loc zich achteruitrijdend met trein gedraagt, kan ik niet zeggen.

N.B.1
Het was trouwens een omvangrijke klus om de loc te voorzien van een decoder. Alleen al de kap van de tender er weer op krijgen vergt uren tijd (ongelogen, ik ben er uren mee bezig geweest).
N.B.2
In een ander draadje heb ik een vraag gesteld over de keuze van een rookgenerator in deze loc. Ik ben voornemens daar nog wat meer te vertellen over het digitaliseren.

Groet, Bas