Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Layne, Somewhere South. door Noordernet
Vandaag om 18:40:14
Show je werkplek door Sven
Vandaag om 18:38:09
slechte stroomafname bij ROCO RH310 7120013 door prutser
Vandaag om 18:16:02
C12c rijtuig door maartenvdb
Vandaag om 18:12:12
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:33:41
Een leuke vrachtwagen door barry1972
Vandaag om 17:27:36
De prachtige reeksen van Bemo door Arjan6511
Vandaag om 17:26:02
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Paul1969
Vandaag om 17:10:46
Modelbaan Beltheim. door Paul1969
Vandaag om 17:01:07
Raadplaatje door BrightonBelle
Vandaag om 16:53:17
Blokken, isoleren en bezetmelders. Help! door Camickaeze
Vandaag om 16:32:55
NS-1000 in spoor-1 door Edwin2121992
Vandaag om 16:20:52
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door prutser
Vandaag om 16:10:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 15:47:37
Tsjechische Sikken door maartenvdb
Vandaag om 15:38:59
info gezocht over ETS aandrijfunits door sncf231e
Vandaag om 15:33:29
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 15:13:12
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Sven
Vandaag om 15:10:59
Decals, witte NS logo's en cijfers voor plan E door klusser
Vandaag om 15:07:35
NS 8800 in spoor 0 door BartvD
Vandaag om 15:01:16
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Jelmer
Vandaag om 14:39:38
't Boemeltje door RobVille
Vandaag om 13:59:16
De dingen die je kan maken uit een plaat. door bask185
Vandaag om 13:54:42
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 13:40:07
Tankinstallaties voor dieseltreinen door Dennis.
Vandaag om 13:34:13
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 11:34:27
Station Roodeschool door Huup
Vandaag om 11:13:55
Modelspoorbeurs MSC Spijkspoor 11 oktober 2025 door MOVisser
Vandaag om 09:57:16
Project seaside Germany door Ronald Halma
Vandaag om 06:56:58
LS Models/Lemke CityNightLine samenstelling?? door jeremy23
07 October 2025, 22:39:36

Auteur Topic: WD10 Universeller Schaltdecoder  (gelezen 10132 keer)

rjr

• Offline Offline
Re:WD10 Universeller Schaltdecoder
« Reactie #30 Gepost op: 25 November 2010, 12:23:26 »
Ik heb er nu ook 3, maar krijg ze met geen mogelijkheid geprogrammeerd met de Multimaus Pro Centrale. Wat doet ikkes verkeerd¿¿¿

Groenten Rob

Edit: heb er maar 1 geprobeerd.
Wat heb je precies geprobeerd?
Je kunt die dingen op 2 manieren programmeren. Via een knopje en dan wat standard acties geven. Er gaat dan een ledje branden of knipperen in welke stap je bent.
Dit heb ik geprobeerd en werkt bij mij prima. Maar heb niet de multimaus pro maar de oude multimaus.
Je kunt ze ook via cv's programmeren, dit weet ik niet of het werkt. Maar misschien kun je eens iets uitgebreider uitleggen wat je geprobeerd hebt?

Ekklesia

• Gast
« Reactie #31 Gepost op: 25 November 2010, 12:45:14 »
Ed,

Dat weet ik, maar heb heb na het programmeren de adressen 1 t/m 30 geprobeerd te schakelen, helaas.

RJR,

Heb het gedaan via het knopje en dan de stappen afwerken zoals in de handleiding staat. Er gaan wel lampjes branden, knipperen en weet ik het al niet meer. Ik ben het spoor dusdanig bijster geraakt dat ik een hele sterke neiging heb gekregen om ze ergens bij wegwerkzaamheden onder de wals te leggen.

Heb er aan gedacht dat er 1 defect kan zijn, dus een tweede geprobeerd, helaas. Dan is er nog de mogelijkheid dat de wisselspoel defect kan zijn, is ook niet het geval. Als ik op de wisselspoel een standaard Roco wisseldecoder plak dan werkt het prima.

Groenten Rob

rjr

• Offline Offline
« Reactie #32 Gepost op: 25 November 2010, 13:34:44 »

RJR,

Heb het gedaan via het knopje en dan de stappen afwerken zoals in de handleiding staat. Er gaan wel lampjes branden, knipperen en weet ik het al niet meer. Ik ben het spoor dusdanig bijster geraakt dat ik een hele sterke neiging heb gekregen om ze ergens bij wegwerkzaamheden onder de wals te leggen.

Als je dan even zegt waar onder de wals kom ik ze er snel onder weg halen. Leg er wel een leeg doosje voor terug zodat jij het genot van kraken hoort. Kan ik die decoders mooi gebruiken. Werkt prima bij mij. heb even de NL handleiding er bij gezocht, dit zijn de stappen:
Stap Invoer                               LED gr. A   LED gr.B
1     Inschakelen instelmode            Brand      Brand
2     Invoer wisseladres groep A       Brand      Uit
3     Instellen bedrijf mode groep A   Knippert   Uit
4     Invoer wisseladres groep B       Uit          Brand
5     Instellen bedrijf mode groep B   Uit          Knippert
6     Reset van de schakeldecoder    Knippert  Knippert

stap 1:
Sluit u de schakeldecoder aan de verzorgingsspanning aan. Druk U aansluitend de
programmeertoets enige seconden lang in tot de LED van de groep A en de LED van de
groep B beide branden.

dit zal toch nog geen probleem geven, en de leds zullen wel gaan branden?

stap 2:
Laat nu de programmeer toets los – nu brand alleen nog de LED van de groep A. de
decoderwacht nu op de invoer van de decoderadres. Kies aan Uw digitale centrale het
wisselnummer uit, die U met de eerste uitgang van de groep A van de WD10 wilt
schakelen. U schakel nu de gekozen wissel in de gewenste richting. Voor alle uitgangen
van groep A worden nu de wisseladressen automatisch gemaakt.
Aanwijzing: Aan de schakeldecoder moet voor de instelling geen wissel aangesloten zijn.
Heeft de decoder het adres voor de groep A begrepen dan brand de LED van groep A en de Led
voor groep B ongeveer 3 seconden.

Ook deze stap moet niet zo moeilijk zijn, je kunt gewoon met je multimuis een wissel schakelen, en hebt er dus geen computer of andere programma's voor nodig. Hangt dit er wel aan kun je ook kiezen om hiermee een wissel te schakelen.
Zou misschien wel zo kunnen zijn dat je op de muis met wissel 5 moet beginnen of zo. Maar bij mij zat ik in de limiet veel hoger nog.

stap 3:
Nu knippert de led van groep A. De decoder verwacht nu de instellingen voor de
bedrijfstoestand (mode) van groep A. Kiest U daarvoor het wisselnummer uit, het
nummer dat met de gewenste bedrijfsmode overeenkomt (gebruikers van Multimaus en
van Lenz compact versie 3.0 gebruiken de nummers tussen de haakjes) en schakelt U
deze wissel een maal. Heeft de decoder de instelling voor de bedrijfsmode begrepen
dan brand de LED van groep A en de LED voor groep B ongeveer 3 seconden.

hier moet je dus uit een tabel kiezen welke modus je wilt hebben voor je uitgangen.
in totaal zijn er 8 opties waarbij je bij optie 1 alles zelf kunt instellen in CV's.
Weet niet meer helemaal maar heb optie 2 of 3 gebruikt.
2 blijft 1 sec een puls opstaan, 3 blijft zolang wat opstaan als de schakelaar bediend wordt.
met de multimuis moet je dan alleen dus kiezen voor 6 of 7. dus je schakeld wissel 6 of wissel 7 voor deze mode. ( of 1 van de andere wissels tussen 5 en 12 als je een andere functie wilt )

Hierna heb je uitgang set A gedaan en moet je via stap 4 en stap 5 hetzelfde doen voor uitgang groep B
stap 4:
Aan de WD10 brand nu de LED van de groep B en de decoder wacht op de instelling van
het decoderadres. Kies nu aan de digitale centrale het wisselnummer uit, die U met de
eerste uitgang van de groep B van de WD10 wilt schakelen. U schakel nu de gekozen
wissel in de gewenste richting. Voor alle uitgangen van groep B worden nu de
wisseladressen automatisch gemaakt. Heeft de decoder het adres voor de groep A
begrepen dan brand de LED van de groep A en de led voor groep B ongeveer 3
seconden.

hier heb ik vervolgens een wissel 4 hoger dan bij stap 2 gekozen. Maar dat hoeft dus niet opvolgend te zijn, mag ook een andere reeks van 4 zijn.

stap 5:
Nu knippert de led van groep B. De decoder verwacht nu de instellingen voor de
bedrijfstoestand (mode) van groep B. Kiest U daarvoor het wisselnummer uit, het
nummer dat met de gewenste bedrijfsmode overeenkomt (gebruikers van Multimaus en
van Lenz compact versie 3.0 gebruiken de nummers tussen de haakjes) en schakelt U
deze wissel een maal. Heeft de decoder de instelling voor de bedrijfsmode van groep B
begrepen dan brand de LED van groep A en de LED voor groep B ongeveer 3 seconden.

Hier kies je dus net als bij stap 3 de modes, alleen nu dus voor uitgang groep B. Als overal wissels aan komen, zoals bij mij kies je hier dus voor dezelfde waarde als bij stap 3.

dan krijgen we nog stap6:
Aan de decoder knippert nu de Led van groep A en B gelijktijdig. Wanneer U geen reset
wilt dan drukt U op de programmeertoets en beide LEDs gaan uit. De schakeldecoder is
gereed voor gebruik.
Schakelt U de wissel 8 van Uw digitale centrale dan wordt de decoder op de fabrieksinstelling
terug gezet. Gebruikers van de Multimaus en van Lenz compct versie 3.0 moeten voor een reset
het wisselnummer 12 gebruiken. Andere wisselnummers geven geen reset.

Hier moet je dus even weer dat kleine knopje indrukken en niet het genoemde wissel sturen omdat je anders een reset doet.

Hoop dat het je hiermee toch gaat lukken. Zoals aangegeven ben ik best tevreden over deze decoders, zeker ook gezien de prijs een mooi ding.

Groet,
Roelco

Ekklesia

• Gast
« Reactie #33 Gepost op: 25 November 2010, 18:56:28 »
Roelco,

Hartelijk dank vooe je medewerking. De Nederlandse handleiding had ik uitgeprint en wel klaar liggen voordat de decoders er waren. Wat jij hierboven schrijft staat ook zo in de handleiding. Nogmaals er gaan wel lampen knipperen branden, maar er gaat geen wissel om.

Ik heb begin van de middag de winkelier gebeld en ik mocht ze omruilen. Dus deze 3 zijn weer retour winkel en zal zaterdag wel de nieuwe van Roco ontvangen.

Verder wil iedereen die mee gedacht en gehandeld heeft bedanken voor zijn/haar inzet.

Groenten Rob

Red-Eagle

• Offline Offline
« Reactie #34 Gepost op: 25 November 2010, 20:03:03 »
Ik heb er ook eentje liggen, maar ik ben er nog niet toe gekomen om te testen. Ik moet zelf de werking van de multimaus nog lezen.
H0 - Roco Multimaus- Fleischmann Profi-Gleiss - Tijdperk IV..VI - DB, NS en B locs
Baan: http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,44554.0.html

eric10nl

• Offline Offline
    • OV Website
« Reactie #35 Gepost op: 25 November 2010, 20:20:38 »
Ik heb er ondertussen 4 naar volle tevredenheid in gebruik.

Het programmeren is heel simpel door middel van cv1 voor groep A, en cv35 voor groep B

Standaard instellingen is:
cv1 = 1 wissel 1, 2, 3 en 4
cv35 = 2 wissel 5, 6, 7 en 8

Kijk je nu naar de tabel bij 4.1 van de handleiding dan staat daar een overzicht van de eerste 40 wissels

Hierbij het om wissel 9 t/m 16 te schakelen.
cv1 = 3 voor wissel 9,10, 11 en 12
cv35 = 4 voor wissel 13, 14, 15 en 16

De rest kun je simpel zelf invullen.
En dan werkt het perfect.

Groeten,
Eric

H0 (Fleischmann Profi), IB, Loconet, S88 en I-train