Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn-bouw Indonesie door BartvD
Vandaag om 14:19:55
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door Jeroen95
Vandaag om 14:19:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door BartvD
Vandaag om 14:13:39
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 13:49:18
Nieuw boek, BE in de tijd van het derde rijk door Arjan6511
Vandaag om 13:25:51
Welke winkel voert deze merken? door Rondje_HO
Vandaag om 12:37:22
Baanbouw Rehausen2 door FransW
Vandaag om 12:25:21
Modelspoorbaan van Einte door defender
Vandaag om 12:15:11
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 12:12:26
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 11:35:53
Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D] door Eric B
Vandaag om 10:11:11
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.0 door MOVisser
Vandaag om 09:54:12
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door MOVisser
Vandaag om 09:10:43
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Jelmer
Vandaag om 08:29:11
44 Roco vs 44 Brawa door FransW
Vandaag om 07:59:36
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door spoorijzer
Vandaag om 07:50:56
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
07 September 2025, 23:27:50
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Peter Kleton
07 September 2025, 22:46:42
Raadplaatje door grossraumwagen
07 September 2025, 22:16:21
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
07 September 2025, 22:00:18
Ontwikkelingen bij de Selfkantbahn (1.000mm) door frederik19630
07 September 2025, 21:59:16
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
07 September 2025, 21:33:04
Au bord de la Cèze door Syb030
07 September 2025, 21:14:32
Modules van Kees Gorter (vervolg) door NS264
07 September 2025, 21:12:54
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door einte
07 September 2025, 19:38:57
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Hans Reints
07 September 2025, 19:26:41
13 en 14 september Pairi Daiza Steam Railway 10 jaar door GD
07 September 2025, 18:14:51
Veevervoer ss/ ns door Rob Ellerman
07 September 2025, 17:19:13
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Rob Ellerman
07 September 2025, 17:17:46
De modeltreinen van Spoorijzer door Mispoes
07 September 2025, 17:15:34
  

Auteur Topic: Rijtuig WL 4259 en 4264 (later 5184 8850 001-9 en 5184 8850 002-7)  (gelezen 19124 keer)

Arnold

  • Offline Offline
  • Berichten: 1715
Re: Rijtuig WL 4259 en 4264 (later 5184 8850 001-9 en 5184 8850 002-7)
« Reactie #45 Gepost op: 12 October 2006, 21:57:31 »
Ik zal het morgen eens aan mijn pa vragen.... en ik heb net nog een kenner gebeld en zijn antwoordapparaat ingesproken. Kan even duren; hij is nog al reislustig. In iedergeval is er een weer foto van de WL.
« Laatst bewerkt op: 12 October 2006, 22:02:28 door Arnold »

Overlast

  • Offline Offline
  • Berichten: 2522
  • Wij vragen u begrip voor de overlast
Re: Rijtuig WL 4259 en 4264 (later 5184 8850 001-9 en 5184 8850 002-7)
« Reactie #46 Gepost op: 13 October 2006, 11:02:58 »
Arnold, Martijn,

Bedankt voor het plaatsen van de kleurenfoto!

Martijn, in de jaren '70 heeft er idd een blokkendoosrijtuig van de spoorwegpolitie gestaan in Zwolle, namelijk rijtuig 984 0 500 (ex mCD 9416). In het boek 'Elektrische treinen in Nederland', deel 1, staat een foto van dat rijtuig in 1975. Ik zie op de foto alleen geen emblemen, waarschijnlijk zijn deze na 1975 aangebracht?

Maarten
NS 1968 - 1986, H0, gelijkstroom

martijnhaman

  • Offline Offline
  • Berichten: 1808
    • Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
Re: Rijtuig WL 4259 en 4264 (later 5184 8850 001-9 en 5184 8850 002-7)
« Reactie #47 Gepost op: 05 November 2006, 16:30:11 »
Ik kwam nog een plaatje van de WR 4256 tegen in Wagons-Lits outfit en twee interieurfoto's: http://www.home.zonnet.nl/m.haman/wr4255-4264.jpg

Overigens stelt het bijschrift bij de foto's dat op bladzijde 201 van het boek "Österreichische Personenwaggons, Wien, 1982" meer technische gegevens van deze serie te vinden zijn. Heeft iemand toevallig dit boek in de kast staan en wil hij/zij deze informatie plaatsen of in een privémail aan mij toesturen?

Met vriendelijke groet,
Martijn Haman
_________________________________________________________

Bezoek nu ook de website over de stalen rijtuigen van de
Nederlandse Spoorwegen op www.MartijnHaman.nl

Dennis

  • Gast
Re: Rijtuig WL 4259 en 4264 (later 5184 8850 001-9 en 5184 8850 002-7)
« Reactie #48 Gepost op: 05 November 2006, 21:22:57 »
Hallo,

In mijn jacht naar bruikbare foto`s van de 1008 (zie ander topic) kwam ik deze foto tegen.

Volgens mij is dit het rijtuig waar dit topic overgaat.
Of heb ik het mis.

http://home.hccnet.nl/mjej.jacobs/E1008huib.jpg

Groeten,
Dennis


martijnhaman

  • Offline Offline
  • Berichten: 1808
    • Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
Re: Rijtuig WL 4259 en 4264 (later 5184 8850 001-9 en 5184 8850 002-7)
« Reactie #49 Gepost op: 05 November 2006, 22:02:37 »
Dennis,

Helaas. Het is niet een van de rijtuigen waar het in dit draadje over gaat. Op de foto in je bericht is een rijtuig te zien in de 'klassieke' CIWL-kleuren. De rijtuigen WL 4259 en 4264 hebben juist een kleurstelling die hiervan afwijkt.

Aangezien de foto is gemaakt in Voerendaal en de trein enkele Franse Corail-rijtuigen bevat denk ik dat de foto een van de Intercity-Plus treinen uit eind jaren '70 toont. Deze treinen bestonden uit Corail-rijtuigen en een CIWL-restauratierijtuig. De rijtuigen plan E en W betekenen overigens wel een aantasting van het beoogde comfort....

Dat het om een internationale trein gaat lijkt me zeer onwaarschijnlijk. Zowel de beide rijtuigen plan E als het rijtuig plan W2 zijn namelijk uitsluitend bedoeld voor binnenlands verkeer.

Met vriendelijke groet,
Martijn Haman
_________________________________________________________

Bezoek nu ook de website over de stalen rijtuigen van de
Nederlandse Spoorwegen op www.MartijnHaman.nl

Mr Timetable

  • Offline Offline
  • Berichten: 48
Re: Rijtuig WL 4259 en 4264 (later 5184 8850 001-9 en 5184 8850 002-7)
« Reactie #50 Gepost op: 06 November 2006, 01:43:38 »
Aangezien de foto is gemaakt in Voerendaal en de trein enkele Franse Corail-rijtuigen bevat denk ik dat de foto een van de Intercity-Plus treinen uit eind jaren '70 toont. Deze treinen bestonden uit Corail-rijtuigen en een CIWL-restauratierijtuig. De rijtuigen plan E en W betekenen overigens wel een aantasting van het beoogde comfort....

Dat was een overbrengingsrit, bestaande uit ledig materieel tussen Heerlen en Maastricht. Wat men moest overbrengen bracht men dan samen in deze ledig-materieeltrein, dus Corail, CIWL-restauratierijtuig, plan E en plan W dwars door elkaar). Periode 1978-1981, vlak voor de instroom van ICR. Loc: wat men voorhanden had (1100, 1200, 1300, in zeldzame gevallen 1500). In Benelux Rail 2 uit begin jaren '80 (1982) staat een foto van een 1500 tussen Heerlen en Valkenburg met Corail, plan E en W aan de haak voor zo'n overbrengingsrit. Ook leuk om in model na te bootsen.

arjen

  • Gast
Re: Rijtuig WL 4259 en 4264 (later 5184 8850 001-9 en 5184 8850 002-7)
« Reactie #51 Gepost op: 07 November 2006, 07:35:59 »

Overigens stelt het bijschrift bij de foto's dat op bladzijde 201 van het boek "Österreichische Personenwaggons, Wien, 1982" meer technische gegevens van deze serie te vinden zijn. Heeft iemand toevallig dit boek in de kast staan en wil hij/zij deze informatie plaatsen of in een privémail aan mij toesturen?


De foto uit dat boek heb je een paar maanden geleden al gehad. De 'technische gegevens' beperken zich tot het bijschrift bij die foto. Zijnde een opmerking over de gelaste bouwwijze en eentje over de constructie van de draaistellen, met de bladveren aan de binnenkant van het raamwerk (dus onzichtbaar)

Arjen.

martijnhaman

  • Offline Offline
  • Berichten: 1808
    • Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
Re: Rijtuig WL 4259 en 4264 (later 5184 8850 001-9 en 5184 8850 002-7)
« Reactie #52 Gepost op: 07 November 2006, 08:31:33 »
Arjen,

Ik maakte uit de tekst op dat er meer informatie zou zijn, maardat is dus niet het geval.

Met vriendelijke groet,
Martijn Haman
_________________________________________________________

Bezoek nu ook de website over de stalen rijtuigen van de
Nederlandse Spoorwegen op www.MartijnHaman.nl

Overlast

  • Offline Offline
  • Berichten: 2522
  • Wij vragen u begrip voor de overlast
Re: Rijtuig WL 4259 en 4264 (later 5184 8850 001-9 en 5184 8850 002-7)
« Reactie #53 Gepost op: 07 November 2006, 20:21:47 »
Martijn,

Bedankt voor het plaatsen van de foto's :D. Heb ik nu ook een idee hoe de binnenkant eruit zag. Ook weet ik nu iets beter hoe de kasten aan het onderstel eruit zagen.

Maarten
NS 1968 - 1986, H0, gelijkstroom

modelspotter

  • Gast
Re: Rijtuig WL 4259 en 4264 (later 5184 8850 001-9 en 5184 8850 002-7)
« Reactie #54 Gepost op: 26 January 2007, 19:10:12 »
Zie nu pas dit onderwerp.
Heeft iemand nog een tekening nodig, ik kan ze leveren tegen kopie, envelop en portikosten.
Overigens heb ik alle tekeningen van de CIWL vanaf 1905  tot 1990. Dus niet na einde TEN en begin van alle verbouwingen MUs, MUn, AB30, AB32.
Modelspotter
Nb. Tekeningen slechts voor eigen gebruik ivm copyright CIWL/Accor.
« Laatst bewerkt op: 26 January 2007, 19:26:35 door modelspotter »