Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

tandwiel lux modellbau door bellejt
Vandaag om 20:12:09
Modelspoorbaan van Einte door einte
Vandaag om 20:10:28
BNLS-Werkspoor - Railhopper SM90 door Hans van de Burgt
Vandaag om 19:34:04
Tandwiel 13 tands tbv aandrijfasje door Hasenwald
Vandaag om 19:28:42
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door VAM65
Vandaag om 19:18:35
Raadplaatje door Dave.......
Vandaag om 19:14:19
Koppelingsmechanisme klemt? door Robert vh Prutsert
Vandaag om 19:12:10
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door Loki
Vandaag om 19:06:47
Conrat door Overet
Vandaag om 19:04:10
Z21 en het programeren met de Z21App. door Frank 123
Vandaag om 19:03:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Ben
Vandaag om 18:49:03
Mijnbouw Indonesië door NS264
Vandaag om 18:42:05
Da's Daz 2 door NS264
Vandaag om 18:37:27
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 18:32:58
Rookgenerator wil niet werken, van piko 50652 = BR 93 in Rocrail door jack is back
Vandaag om 18:30:41
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 18:29:04
Liliput Onderdeel NS 7851 stoomlok door Bas, Dordrecht
Vandaag om 18:25:26
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door borotof
Vandaag om 17:47:49
19 Toen door ES44C4
Vandaag om 17:20:58
Veevervoer ss/ ns door klusser
Vandaag om 17:15:12
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 17:03:11
Ovaalramer in messing. Schaal 0 door FritsT
Vandaag om 16:57:23
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door phdirk
Vandaag om 15:57:32
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 15:23:37
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MOVisser
Vandaag om 15:03:22
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 14:26:11
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 14:15:56
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 12:07:16
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Ronald Halma
Vandaag om 11:13:03
USA-sampler met Amtrak, april/mei 2008 door Jelmer
Vandaag om 10:03:46
  

Auteur Topic: Hoe zou je dit baandeel indelen vwb bezetmelders?  (gelezen 5193 keer)

Erik Teunissen

  • Offline Offline
  • Berichten: 33
  • Flåm in model
    • Erik's Homepage
Re:Hoe zou je dit baandeel indelen vwb bezetmelders?
« Reactie #15 Gepost op: 07 November 2010, 11:06:45 »
Kijk en daar zit een verschil van inzichten  :) Met een scheiding tussen de sporen dan kan je dus twee treinen tegelijk door de wisselstraat laten rijden. Alleen is de vraag of je dat wilt.

 ???

Het is (in Koploper) goed mogelijk om meerdere rijwegen door een wisselstraat te schakelen zonder dat de wissels gedetecteerd moeten worden. Koploper zorgt er voor dat een wissel slechts van 1 rijweg deel kan uitmaken. Mits je e.e.a. goed hebt ingevuld binnen Koploper.

Back to Koploper basics:

- een wissel maak nooit deel uit van een blok (en behoeft derhalve ook geen detectie)

- Een blok heeft een inrij en een stop sectie, dus 2 detecties per blok.

Eigen ervaring: terugmeldsecties heb je nooit genoeg  :P

Pas dit op bovenstaande railplan toe en je kunt al heel veel treinbewegingen automatiseren. Pas als je zeker weet dat een blok nooit deel uit maakt van een automatische treinbeweging kun je detectie weglaten. Eigen ervaring: terugmeldsecties heb je nooit genoeg.

Beknibbel niet op terugmeldingen. En tegenwoordig zijn er voor relatief weinig geld al heel goede (zelfbouw) terugmelders te koop.

Erik.

Sander

  • Offline Offline
  • Berichten: 4670
Re:Hoe zou je dit baandeel indelen vwb bezetmelders?
« Reactie #16 Gepost op: 07 November 2010, 11:12:33 »
Erik,

Citaat
- Een blok heeft een inrij en een stop sectie, dus 2 detecties per blok.

Ben ik niet met je eens. We praten hier wel is waar over blokken maar deze zijn kwa lengte dusdanig kort dat je met 2 melders overkill hebt en er wordt hier met lage snelheden (rangeren) gereden, dus als je wilt automatiseren is 1 melder per blok meer dan genoeg.

Komt nog bij: aangezien je dit met de hand bediend, wil/moet je dit dan wel gaan voorzien van melders?

mvg,
 Sander
mvg,
 Sander

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8843
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re:Hoe zou je dit baandeel indelen vwb bezetmelders?
« Reactie #17 Gepost op: 07 November 2010, 11:14:39 »
Helemaal gelijk Erik... maar de handleiding van koploper geeft ook aan dat een wisselstraat sneller wordt vrijgegeven als deze gedetecteerd is, waardoor je snellere trein opvolging krijgt... maar of het zin heeft in dit geval.... Maar het is een klein gedeelte van de baan en het is wat jij aangeeft.... je komt hoogstens uit op 16 meldpunten als je alles zou detecteren....

Goed het is een bepaalde keuze die je maakt. Je kan nog altijd eerst de fysieke scheidingen maken, deze elektrisch koppelen en dan later eventueel ook elektrisch weer scheiden van elkaar mocht je toch meer meldpunten willen hebben....

Groeten Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Erik Teunissen

  • Offline Offline
  • Berichten: 33
  • Flåm in model
    • Erik's Homepage
Re:Hoe zou je dit baandeel indelen vwb bezetmelders?
« Reactie #18 Gepost op: 07 November 2010, 11:20:28 »
Erik,

Ben ik niet met je eens. We praten hier wel is waar over blokken maar deze zijn kwa lengte dusdanig kort dat je met 2 melders overkill hebt en er wordt hier met lage snelheden (rangeren) gereden, dus als je wilt automatiseren is 1 melder per blok meer dan genoeg.

Komt nog bij: aangezien je dit met de hand bediend, wil/moet je dit dan wel gaan voorzien van melders?

mvg,
 Sander


Sander,

Ik gaf de Koploper Basics aan. Inderdaad, er zijn situaties waar het met minder kan of met meer moet. Maar twee secties per blok voldoet in principe altijd.

Voor wat betreft wel of niet detecteren: mijn ervaring is dat het makkelijker is om vooraf detecties in te bouwen dan achteraf als je scenery etc al gebouwd is. En vaak blijkt dat opstelspoortje ineens toch handig bij de afloop van een beweging....

Maar die keuze moet de bouwer maken.


Erik.

Erik Teunissen

  • Offline Offline
  • Berichten: 33
  • Flåm in model
    • Erik's Homepage
Re:Hoe zou je dit baandeel indelen vwb bezetmelders?
« Reactie #19 Gepost op: 07 November 2010, 11:22:21 »

Goed het is een bepaalde keuze die je maakt. Je kan nog altijd eerst de fysieke scheidingen maken, deze elektrisch koppelen en dan later eventueel ook elektrisch weer scheiden van elkaar mocht je toch meer meldpunten willen hebben....


Dit zou ik zeker doen !
« Laatst bewerkt op: 07 November 2010, 11:22:59 door Bart Tigges »

maartens

  • Offline Offline
  • Berichten: 222
  • Austria Express by Night
Re:Hoe zou je dit baandeel indelen vwb bezetmelders?
« Reactie #20 Gepost op: 07 November 2010, 12:46:13 »
Citaat
Voor wat betreft wel of niet detecteren: mijn ervaring is dat het makkelijker is om vooraf detecties in te bouwen dan achteraf als je scenery etc al gebouwd is.

Dat is sowieso een goed advies.
Omdat ik een herintreder ben en dus nog niet zo goed weet wat koploper allemaal kan denk ik dat toch maar twee melders per baanvak maak. Wellicht verbind ik deze door om ze later alsnog te kunnen scheiden en separaat aan te sluiten.
En inderdaad, een extra bezet/terugmelder met 16 aansluitingen aanschaffen is gelukkig voor mij niet onoverkomelijk.

Ik ga er zo mee aan de slag. De tweede wisselstraat ga ik dus ook 'opdelen'.

Erg bedankt voor jullie ideeen!

Maarten
Herintreder sinds 2010

A3

  • Offline Offline
  • Berichten: 184
Re:Hoe zou je dit baandeel indelen vwb bezetmelders?
« Reactie #21 Gepost op: 07 November 2010, 12:57:29 »
Hallo Maarten,

Ik heb met Koploper een dubbel proef-ovaal bereden maar mijn advies zou zijn 3 bezetmelders per blok.
Waarom ?  nou je kunt aan beide zijde een even lange remsectie hebben en bij geheel gedetecteerd rijden en je verliest een paar wagons dan blijft het blok bezet dus GEEN ongelukken met achterop komend verkeer daar zorgt die 3de bezetmelder voor. En op lange blokken worden de remsecties niet te groot dus kun je altijd 2 richtingen her spoor berijden. Dit heeft als voordeel dat je door kleine aanpassingen je treinenverloop middels de rijroutes kan aanpassen en daar door steeds je treinenverloop kan laten wisselen. Ik hoop dat deze info nuttig voor je zal zijn.


P.S.  Edwin bedankt voor V60 foto's

Groeten A3 8)
« Laatst bewerkt op: 07 November 2010, 12:59:13 door A3 »
H0, Mr-Direct, Piko-A, 2-rail, Marklin Delta-control, Roco Multimaus s88XpressNetLi

maartens

  • Offline Offline
  • Berichten: 222
  • Austria Express by Night
Re:Hoe zou je dit baandeel indelen vwb bezetmelders?
« Reactie #22 Gepost op: 07 November 2010, 14:12:31 »
Citaat
zou zijn 3 bezetmelders per blok.

Zeker. De hoofdbaan heb ik ook voorzien van 3 melders per baanvak. Dit rangeerterreintje krijgen er 2.
Herintreder sinds 2010

Overlord

  • Offline Offline
  • Berichten: 1583
Re:Hoe zou je dit baandeel indelen vwb bezetmelders?
« Reactie #23 Gepost op: 07 November 2010, 21:15:24 »
Ongeacht of koploper zegt dat een wissel niet tot een blok behoort moet je hem wel voeden!
Dit kan je per wissel appart doen met relais etc. Maar het is makkelijker om het wissel met de stompe kant aan het aangrenzende blok te knopen. Dit scheelt een hoop. Verder zou ik als de blokken niet te groot worden ze in tweeën delen op precies de helft van een blok. Dan heb je de inrij detectie en de stop detectie. Zo staat een trein in volautomatisch bedrijf altijd op tijd stil.
Maar het is maar net hoe moeilijk jij het jezelf wilt maken en de kosten die hieraan gekoppeld zijn!

Vraag die mij nog rest is wat ga je gebruiken om de baan hardwarematig aan te sturen want dat kom ik hier nog niet tegen. Ik ga ervanuit dat je geen Dinamo systeem gebruikt?
« Laatst bewerkt op: 07 November 2010, 21:17:27 door Overlord »