Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Fleischmann Profi rails aan Roco Line rails zonder bedding koppelen door Klaas Zondervan
Vandaag om 16:51:22
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door vpeters1984
Vandaag om 16:40:52
US diorama in H0 door Prutsert
Vandaag om 16:36:20
RhB modelbaan in Aanbouw die Scalettabahn Davos-Dürrboden door Hollandserhbfan
Vandaag om 16:07:50
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door AndrevdG
Vandaag om 15:28:28
Haperende/Gevoelige Sik: wat te doen? door Noordernet
Vandaag om 15:04:55
Vitrinekast gaat moeilijk open/dicht door TonM
Vandaag om 14:22:46
Stalen D 4 deurs spoor 0 door edwin1974
Vandaag om 14:13:36
Wereldhavendag 2025 Rotterdam door Rene de Haan
Vandaag om 13:48:32
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Ben
Vandaag om 13:31:40
Roco 1100 verwijderen koppeling nem schacht door Ben
Vandaag om 12:39:03
trein of metro naar Hoek van Holland door R1954
Vandaag om 12:21:00
Wach-/Begleitwagen Pwghs van USATC en FFA door martijnhaman
Vandaag om 12:08:47
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Eric B
Vandaag om 11:32:58
Ronald doet de Fork Challenge! door hervé
Vandaag om 10:56:12
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door VulcanRaven
Vandaag om 10:31:56
Ideeën op doen in Duitsland regio speyer door Jeroen Water
Vandaag om 07:52:24
Show je werkplek door Eric B
Vandaag om 07:12:00
Piko 1136 van AC naar DC door hmmglaser
Vandaag om 00:11:44
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
30 July 2025, 23:09:36
Ik ben aan het opruimen. door FreekH
30 July 2025, 22:53:36
Schets Weistra regeling met arduino UNO door bask185
30 July 2025, 22:05:57
Holcim Betonmixers 1:87 Modelauto,s door Arjan6511
30 July 2025, 21:59:46
Fleischmann Anna ombouw. door defender
30 July 2025, 21:17:34
Micromotot analoog 12v dc gebruiken door JoopSpoort
30 July 2025, 21:04:40
Roco Line DKW wisseltong zit los, lipje afgebroken door JoopSpoort
30 July 2025, 20:58:24
wat is het merk van deze bochtwissel door Theovh
30 July 2025, 20:39:31
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
30 July 2025, 20:37:50
Gewoon wat busfoto's door R1954
30 July 2025, 20:36:46
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Hans van de Burgt
30 July 2025, 19:33:24
  

Auteur Topic: Kortsluiting of niet  (gelezen 1598 keer)

hein.wiegmans@casema.nl

  • Gast
Kortsluiting of niet
« Gepost op: 20 December 2017, 16:21:41 »
Ik heb een Bachmann 4-8-2 Heavy Mountain loc met in de kolentender een Uhlenbrock 76320 decoder. Als ik de zaak op de rails zet geeft mijn Intellibox aan dat er kortsluiting is. De decoder uitlezen geeft ook kortsluiting aan. Als ik de tender of de loc los van elkaar op het spoor zet is er geen kortsluiting. Slechts als ik ze beide verbind is er weer kortsluiting. Wat zou er aan de hand kunnen zijn?

WilcoV

  • Offline Offline
  • Berichten: 254
    • Spoorhistorie
Re: Kortsluiting of niet
« Reactie #1 Gepost op: 20 December 2017, 16:28:40 »
Misschien hele domme opmerking, maar zitten ergens wielen niet verkeerd om?

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8159
Re: Kortsluiting of niet
« Reactie #2 Gepost op: 20 December 2017, 16:41:05 »
De tender zal waarschijnlijk met iets van een metalen haakje aan de loc zitten? Misschien zitten de wielen van de tender ook in een metalen houder? Dan staan die misschien via het frame van de tender met elkaar in verbinding. Wat Wilco al zegt; kun je de wielen van de tender niet omdraaien?

hein.wiegmans@casema.nl

  • Gast
Re: Kortsluiting of niet
« Reactie #3 Gepost op: 20 December 2017, 19:48:45 »
Ik kan dat uiteraard proberen maar hij heeft altijd goed gereden. Ik heb ook de decoder door een andere vervangen. Zonder gunstig resultaat. Ik ga het verwisselen van de wielen proberen en laat het resultaat nog even weten.

TEE-RAM

  • Offline Offline
  • Berichten: 227
Re: Kortsluiting of niet
« Reactie #4 Gepost op: 20 December 2017, 20:28:57 »
Als de lok altijd goed heeft gereden lijkt, mij, het wisselen van de wielen weinig zinvol.
Wim

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8159
Re: Kortsluiting of niet
« Reactie #5 Gepost op: 20 December 2017, 20:46:55 »
Ja vreemd is het wel  ???  Ik heb het zelf een keer gehad met wagonnetjes van Marklin. Die hebben een metalen frame waar de assen ook in rusten. Als je de wielen allebei met de isolatie (dus het wiel waar het plastic isolatie-stukje in zit) aan één kant doet is er geen probleem. Wanneer je echter één van de wielen omdraait ontstaat er kortsluiting door het frame. Ook als je de wielen aan één kant hebt, maar je zet het volgende wagonnetje er tegenaan, waar de wielen hun isolatie net aan de andere kant hebben, dan ontstaat er kortsluiting via de metalen koppeling. Die staat namelijk weer in verbinding met het metalen frame.
« Laatst bewerkt op: 20 December 2017, 20:49:46 door Rondje_HO »

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: Kortsluiting of niet
« Reactie #6 Gepost op: 21 December 2017, 09:52:30 »
Hoe zitten de tender en loc verbonden? Alleen (metalen) haakje? Of zit er werkelijk ook nog een stekker tussen voor toeters en bellen?


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

hein.wiegmans@casema.nl

  • Gast
Re: Kortsluiting of niet
« Reactie #7 Gepost op: 21 December 2017, 11:02:50 »
Als ik de tender (hierin zit de decoder) op de rails zet krijg ik geen kortsluitingssignaal. Ik neem aan dat de wielen dan goed zitten. Vanaf de tender lopen enerzijds 2 draadjes en anderzijds 4 draadjes naar de loc. Tender en loc zijn met elkaar verbonden met twee stekkertjes. Ik heb nog even verder getest. Met deductie moet je eind kunnen komen. Als ik de loc en de tender met elkaar verbind en ik zet de tender op de rails en de loc ernaast is er geen probleem. Als ik in deze toestand de loc op de rails zet en de tender ernaast is er ook geen kortsluiting. Een lamp van de loc gaat branden. Kennelijk zit het probleem dus in de combinatie tender/loc, op het moment dat ze beide stroom afnemen. Ik kan in de loc en in de tender geen fysieke kortsluitingspunten zien. het blijft een raadsel. De loc is overigens verbonden met de tender via een stangetje en nippeltje.

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: Kortsluiting of niet
« Reactie #8 Gepost op: 21 December 2017, 11:09:47 »
Interessant en mooi volledige deductie  :)

Een lamp van de loc gaat branden.
Dat vind ik het interessantste daar bij de meeste digitale loc's alles via de decoder gaat. Is dit een lamp die je normaal schakelt via de decoder? Kan je die in die situatie ook schakelen? En rijden?

Als de loc ook stroom af neemt (naast de tender) en dit naar de decoder stuurt zou het kunnen dat dit nu niet aan dezelfde kant gebeurd. Die stroomkoppelingen kunnen niet per ongeluk gedraaid aangesloten worden? En heb je een van de twee los gehad? Kan namelijk zijn dat je als nog de wielen verkeerd om terug gezet hebt.


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3979
Re: Kortsluiting of niet
« Reactie #9 Gepost op: 21 December 2017, 11:17:54 »
Heb je een universeelmeter of een test lampje ?
Dan moet je eens uitzoeken met welke rail de massa's van lok en tender zijn verbonden.  (Ohms meten )
Je kan ook  lok en tender ongekoppeld achter elkaar  op de rails zetten ,en met een lampje kijken of er een spanning staat tussen de massa's van lok en tender. (Of  de spanning  meten met de universeelmeter )
Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26669
    • Pagina van klaas
Re: Kortsluiting of niet
« Reactie #10 Gepost op: 21 December 2017, 11:58:32 »
Geen idee hoe het bij jouw loc zit, maar bij Amerikaanse modellen is de stroomafname vaak verdeeld over de loc en de tender. De spanning van de rechter spoorstaaf komt dan via de ongeïsoleerde wielen en het locframe op de ene koolborstel van de motor. De spanning van de linker spoorstaaf komt van de tender via de ongeïsoleerde wielen op het tenderframe. Vanaf het tenderframe loopt dan een draad naar de andere koolborstel van de loc.

Locframe en tenderframe hebben dus tegengestelde polariteit, dat vereist dat de verbindingsstang tussen beide frames geïsoleerd moet zijn. Misschien is bij de ombouw die isolatie verloren gegaan?
Het kan ook zijn dat de verbinding tussen het locframe en de koolborstel er nog in zit.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

hein.wiegmans@casema.nl

  • Gast
Re: Kortsluiting of niet
« Reactie #11 Gepost op: 21 December 2017, 16:36:54 »
Misschien dat ik inderdaad de koppeling eens moet isoleren. Verder testen heeft geleerd dat als ik de combinatie op de rails zet met het 2-dradig stekkertje niet bevestig er geen kortsluiting is. Doe ik het omgekeerde (dus 4-dradig stekkertje verwijderen en 2-dradig laten zitten|) dan is er weer kortsluiting. Het probleem zit hem dus in de 2 dradige verbinding. Ik weet alleen niet wat die twee draden precies doen.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26669
    • Pagina van klaas
Re: Kortsluiting of niet
« Reactie #12 Gepost op: 21 December 2017, 17:03:57 »
Dan kan  je maar beter beginnen met uit te pluizen hoe het hele spul elektrisch in elkaar zit.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.