Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Fleischmann Profi rails aan Roco Line rails zonder bedding koppelen
door
Klaas Zondervan
Vandaag
om 16:51:22
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100
door
vpeters1984
Vandaag
om 16:40:52
US diorama in H0
door
Prutsert
Vandaag
om 16:36:20
RhB modelbaan in Aanbouw die Scalettabahn Davos-Dürrboden
door
Hollandserhbfan
Vandaag
om 16:07:50
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
AndrevdG
Vandaag
om 15:28:28
Haperende/Gevoelige Sik: wat te doen?
door
Noordernet
Vandaag
om 15:04:55
Vitrinekast gaat moeilijk open/dicht
door
TonM
Vandaag
om 14:22:46
Stalen D 4 deurs spoor 0
door
edwin1974
Vandaag
om 14:13:36
Wereldhavendag 2025 Rotterdam
door
Rene de Haan
Vandaag
om 13:48:32
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Ben
Vandaag
om 13:31:40
Roco 1100 verwijderen koppeling nem schacht
door
Ben
Vandaag
om 12:39:03
trein of metro naar Hoek van Holland
door
R1954
Vandaag
om 12:21:00
Wach-/Begleitwagen Pwghs van USATC en FFA
door
martijnhaman
Vandaag
om 12:08:47
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
Eric B
Vandaag
om 11:32:58
Ronald doet de Fork Challenge!
door
hervé
Vandaag
om 10:56:12
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar
door
VulcanRaven
Vandaag
om 10:31:56
Ideeën op doen in Duitsland regio speyer
door
Jeroen Water
Vandaag
om 07:52:24
Show je werkplek
door
Eric B
Vandaag
om 07:12:00
Piko 1136 van AC naar DC
door
hmmglaser
Vandaag
om 00:11:44
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0
door
nighttrain1
30 July 2025, 23:09:36
Ik ben aan het opruimen.
door
FreekH
30 July 2025, 22:53:36
Schets Weistra regeling met arduino UNO
door
bask185
30 July 2025, 22:05:57
Holcim Betonmixers 1:87 Modelauto,s
door
Arjan6511
30 July 2025, 21:59:46
Fleischmann Anna ombouw.
door
defender
30 July 2025, 21:17:34
Micromotot analoog 12v dc gebruiken
door
JoopSpoort
30 July 2025, 21:04:40
Roco Line DKW wisseltong zit los, lipje afgebroken
door
JoopSpoort
30 July 2025, 20:58:24
wat is het merk van deze bochtwissel
door
Theovh
30 July 2025, 20:39:31
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
FritsT
30 July 2025, 20:37:50
Gewoon wat busfoto's
door
R1954
30 July 2025, 20:36:46
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels.
door
Hans van de Burgt
30 July 2025, 19:33:24
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Modeltreinproblemen en -vragen
|
Kortsluiting of niet
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Kortsluiting of niet (gelezen 1598 keer)
hein.wiegmans@casema.nl
Gast
Kortsluiting of niet
«
Gepost op:
20 December 2017, 16:21:41 »
Ik heb een Bachmann 4-8-2 Heavy Mountain loc met in de kolentender een Uhlenbrock 76320 decoder. Als ik de zaak op de rails zet geeft mijn Intellibox aan dat er kortsluiting is. De decoder uitlezen geeft ook kortsluiting aan. Als ik de tender of de loc los van elkaar op het spoor zet is er geen kortsluiting. Slechts als ik ze beide verbind is er weer kortsluiting. Wat zou er aan de hand kunnen zijn?
Gelogd
WilcoV
Offline
Berichten: 254
Re: Kortsluiting of niet
«
Reactie #1 Gepost op:
20 December 2017, 16:28:40 »
Misschien hele domme opmerking, maar zitten ergens wielen niet verkeerd om?
Gelogd
Rondje_HO
Offline
Berichten: 8159
Re: Kortsluiting of niet
«
Reactie #2 Gepost op:
20 December 2017, 16:41:05 »
De tender zal waarschijnlijk met iets van een metalen haakje aan de loc zitten? Misschien zitten de wielen van de tender ook in een metalen houder? Dan staan die misschien via het frame van de tender met elkaar in verbinding. Wat Wilco al zegt; kun je de wielen van de tender niet omdraaien?
Gelogd
Met vr. groet, Martijn.
Mijn banen:
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,70445.0.html
Nieuw; nu met foto's:
https://www.flickr.com/gp/151072373@N04/240tu5
hein.wiegmans@casema.nl
Gast
Re: Kortsluiting of niet
«
Reactie #3 Gepost op:
20 December 2017, 19:48:45 »
Ik kan dat uiteraard proberen maar hij heeft altijd goed gereden. Ik heb ook de decoder door een andere vervangen. Zonder gunstig resultaat. Ik ga het verwisselen van de wielen proberen en laat het resultaat nog even weten.
Gelogd
TEE-RAM
Offline
Berichten: 227
Re: Kortsluiting of niet
«
Reactie #4 Gepost op:
20 December 2017, 20:28:57 »
Als de lok altijd goed heeft gereden lijkt, mij, het wisselen van de wielen weinig zinvol.
Wim
Gelogd
Rondje_HO
Offline
Berichten: 8159
Re: Kortsluiting of niet
«
Reactie #5 Gepost op:
20 December 2017, 20:46:55 »
Ja vreemd is het wel
Ik heb het zelf een keer gehad met wagonnetjes van Marklin. Die hebben een metalen frame waar de assen ook in rusten. Als je de wielen allebei met de isolatie (dus het wiel waar het plastic isolatie-stukje in zit) aan één kant doet is er geen probleem. Wanneer je echter één van de wielen omdraait ontstaat er kortsluiting door het frame. Ook als je de wielen aan één kant hebt, maar je zet het volgende wagonnetje er tegenaan, waar de wielen hun isolatie net aan de andere kant hebben, dan ontstaat er kortsluiting via de metalen koppeling. Die staat namelijk weer in verbinding met het metalen frame.
«
Laatst bewerkt op: 20 December 2017, 20:49:46 door Rondje_HO
»
Gelogd
Met vr. groet, Martijn.
Mijn banen:
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,70445.0.html
Nieuw; nu met foto's:
https://www.flickr.com/gp/151072373@N04/240tu5
Timo
Team encyclopedie
Offline
Berichten: 4656
Re: Kortsluiting of niet
«
Reactie #6 Gepost op:
21 December 2017, 09:52:30 »
Hoe zitten de tender en loc verbonden? Alleen (metalen) haakje? Of zit er werkelijk ook nog een stekker tussen voor toeters en bellen?
Timo
Gelogd
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox
hein.wiegmans@casema.nl
Gast
Re: Kortsluiting of niet
«
Reactie #7 Gepost op:
21 December 2017, 11:02:50 »
Als ik de tender (hierin zit de decoder) op de rails zet krijg ik geen kortsluitingssignaal. Ik neem aan dat de wielen dan goed zitten. Vanaf de tender lopen enerzijds 2 draadjes en anderzijds 4 draadjes naar de loc. Tender en loc zijn met elkaar verbonden met twee stekkertjes. Ik heb nog even verder getest. Met deductie moet je eind kunnen komen. Als ik de loc en de tender met elkaar verbind en ik zet de tender op de rails en de loc ernaast is er geen probleem. Als ik in deze toestand de loc op de rails zet en de tender ernaast is er ook geen kortsluiting. Een lamp van de loc gaat branden. Kennelijk zit het probleem dus in de combinatie tender/loc, op het moment dat ze beide stroom afnemen. Ik kan in de loc en in de tender geen fysieke kortsluitingspunten zien. het blijft een raadsel. De loc is overigens verbonden met de tender via een stangetje en nippeltje.
Gelogd
Timo
Team encyclopedie
Offline
Berichten: 4656
Re: Kortsluiting of niet
«
Reactie #8 Gepost op:
21 December 2017, 11:09:47 »
Interessant en mooi volledige deductie
Citaat van: HaWe op 21 December 2017, 11:02:50
Een lamp van de loc gaat branden.
Dat vind ik het interessantste daar bij de meeste digitale loc's alles via de decoder gaat. Is dit een lamp die je normaal schakelt via de decoder? Kan je die in die situatie ook schakelen? En rijden?
Als de loc ook stroom af neemt (naast de tender) en dit naar de decoder stuurt zou het kunnen dat dit nu niet aan dezelfde kant gebeurd. Die stroomkoppelingen kunnen niet per ongeluk gedraaid aangesloten worden? En heb je een van de twee los gehad? Kan namelijk zijn dat je als nog de wielen verkeerd om terug gezet hebt.
Timo
Gelogd
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox
Peter Kleton
Offline
Berichten: 3979
Re: Kortsluiting of niet
«
Reactie #9 Gepost op:
21 December 2017, 11:17:54 »
Heb je een universeelmeter of een test lampje ?
Dan moet je eens uitzoeken met welke rail de massa's van lok en tender zijn verbonden. (Ohms meten )
Je kan ook lok en tender ongekoppeld achter elkaar op de rails zetten ,en met een lampje kijken of er een spanning staat tussen de massa's van lok en tender. (Of de spanning meten met de universeelmeter )
Peter
Gelogd
NS 1924-heden.
0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail met bovenleiding voor front en sluitsein.
Met kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 26669
Re: Kortsluiting of niet
«
Reactie #10 Gepost op:
21 December 2017, 11:58:32 »
Geen idee hoe het bij jouw loc zit, maar bij Amerikaanse modellen is de stroomafname vaak verdeeld over de loc en de tender. De spanning van de rechter spoorstaaf komt dan via de ongeïsoleerde wielen en het locframe op de ene koolborstel van de motor. De spanning van de linker spoorstaaf komt van de tender via de ongeïsoleerde wielen op het tenderframe. Vanaf het tenderframe loopt dan een draad naar de andere koolborstel van de loc.
Locframe en tenderframe hebben dus tegengestelde polariteit, dat vereist dat de verbindingsstang tussen beide frames geïsoleerd moet zijn. Misschien is bij de ombouw die isolatie verloren gegaan?
Het kan ook zijn dat de verbinding tussen het locframe en de koolborstel er nog in zit.
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
hein.wiegmans@casema.nl
Gast
Re: Kortsluiting of niet
«
Reactie #11 Gepost op:
21 December 2017, 16:36:54 »
Misschien dat ik inderdaad de koppeling eens moet isoleren. Verder testen heeft geleerd dat als ik de combinatie op de rails zet met het 2-dradig stekkertje niet bevestig er geen kortsluiting is. Doe ik het omgekeerde (dus 4-dradig stekkertje verwijderen en 2-dradig laten zitten|) dan is er weer kortsluiting. Het probleem zit hem dus in de 2 dradige verbinding. Ik weet alleen niet wat die twee draden precies doen.
Gelogd
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 26669
Re: Kortsluiting of niet
«
Reactie #12 Gepost op:
21 December 2017, 17:03:57 »
Dan kan je maar beter beginnen met uit te pluizen hoe het hele spul elektrisch in elkaar zit.
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Modeltreinproblemen en -vragen
|
Kortsluiting of niet