Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
Vandaag om 12:48:39
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 12:48:14
Fleischmann Anna ombouw. door Erwin 054
Vandaag om 12:30:03
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 12:28:55
Modeltreinwinkels in Berlijn. door Montanbahn
Vandaag om 12:12:43
De Zwolsche baan (Emplacement station Zwolle medio jaren 50) door Eric v C
Vandaag om 12:07:42
booster vraag door Montanbahn
Vandaag om 12:02:50
Göhrener Viaduct, een begin, Project 13 door MaraNCS
Vandaag om 12:01:27
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door spoorzeven
Vandaag om 11:47:55
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 11:47:01
US diorama in H0 door Bertje B
Vandaag om 11:40:47
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Bertje B
Vandaag om 11:39:28
LOC nummer wijzigen op een E-loc door Ferdinand Bogman
Vandaag om 11:25:04
Vraag omtrent schakelen rangeersporen (analoog) door spoorijzer
Vandaag om 11:19:17
Zolderbaan 2025 door Ronald Halma
Vandaag om 10:57:51
Fleischmann Profi rails aan Roco Line rails zonder bedding koppelen door Ferdinand Bogman
Vandaag om 10:52:54
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 10:48:38
reserve onderdeel gezocht voor Minitrix 12593 BR132 door joespoor
Vandaag om 10:44:44
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 10:29:35
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 10:18:07
Lima Plan E ral kleuren vraag door ronaldvd2000
Vandaag om 10:10:06
Artitec vierdeurs stalen D door sneek
Vandaag om 10:03:38
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 09:58:02
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door MOVisser
Vandaag om 09:26:58
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door spoorijzer
Vandaag om 08:07:57
BR-18.6 Schaal-0. door Benelux795
Vandaag om 07:23:10
Nederlandse plattelandssfeer op een zolderkamer door Huup
Vandaag om 07:09:48
Kranenberg, een exercitie in code 70 door Ronald Halma
12 August 2025, 22:59:17
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
12 August 2025, 22:54:18
Toon hier je (model)TRAM foto's. door MarcoK1999
12 August 2025, 21:13:19
  

Auteur Topic: Opvoeren snelheid BB 300  (gelezen 1241 keer)

knar46

  • Offline Offline
  • Berichten: 785
Opvoeren snelheid BB 300
« Gepost op: 10 October 2010, 20:52:58 »
Ik heb een BB 300 (Roco, cat. nr 43474) gedigitaliseerd. Decoder Lenz silver 10331-01.
De (maximum)snelheid laat te wensen over.
CV 5 (maximale snelheid) staat op maximum (255) ingesteld.
CV 29 bit 3 staat op 0 (alleen digitaal bedrijf).
Kan er iets anders gewijzigd worden om de snelheid op te voeren? CV 50 (motorconfiguratie)?

Knar46

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8108
Re:Opvoeren snelheid BB 300
« Reactie #1 Gepost op: 11 October 2010, 21:02:58 »
Theo,

Was de maximum snelheid bij analoog wel hoger dan?
Zoniet dan kan je lok nou eenmaal niet harder.
Je kan met digitaal een hoop maar een lok harder laten rijden dan zijn maximaal is zelft met digitaal niet mogelijk.  8)
Of je moet de overbrenging aan gaan passen  ;D maar of je daar nou op zit te wachten. Deden ze in het echt ook wel om andere snelheiden te krijgen.

Gr.
Eric
Gr.
Eric

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9888
    • belse roestkraam
Re:Opvoeren snelheid BB 300
« Reactie #2 Gepost op: 11 October 2010, 22:46:44 »
of de motor vervangen door en die sneller draait...

Jojo

  • Offline Offline
  • Berichten: 569
  • Nil nobis est absurdum, quad erat demonstrandum.
Re:Opvoeren snelheid BB 300
« Reactie #3 Gepost op: 12 October 2010, 00:34:13 »
Ik denk dat wat onder de kap zit gelijk is aan de [oude] NS 1100 en daarvan concludeerde Rail Hobby destijds dat het model langzamer reed dan het origineel. Omgerekend 105 km/u, meen ik. Voorwaar een unicum, dat wel. Maar als dat allemaal klopt, dan kan de lok gewoon niet harder bij een normale 12 volt of daaromtrent zonder alle tandwielen te wijzigen.

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re:Opvoeren snelheid BB 300
« Reactie #4 Gepost op: 12 October 2010, 00:39:20 »
105 was ook zo'n beetje de max van een BB300... het was bij lange na geen 1100 qua rijgedrag. Zie http://fr.wikipedia.org/wiki/BB_300
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Sander Fondse

  • Offline Offline
  • Berichten: 2106
  • MSc Micro-Electronics
Re:Opvoeren snelheid BB 300
« Reactie #5 Gepost op: 12 October 2010, 09:58:28 »
Als hij analoog sneller reed, dan ligt het aan een instelling van de decoder.

En wel de CV die de 'referentiespanning' van de motor leest. Als die te laag staat, dan neemt de snelheid vanaf een bepaalde stap niet meer toe en wordt de maximale snelheid van de motor niet gehaald.

Citaat
Uit de handleiding van de Lenz Silver Decoder link
CV 50 Motor configuration 0 (dec)
bits 0-3  Select motor type 0-5, enter as decimal number [0-5]
Bit 5      =  0 EMF switch inactive
            = 1 EMF switch active  [32]
Bit 6      = 0 Control switched on
            = 1 Control switched off [64]
Bit 7      = 0 High-frequency motor control (approx. 23 kHz)
            = 1 Low-frequency motor control (approx. 19 Hz) [128]

Ik heb echter geen idee hoe deze het beste moeten worden ingesteld voor jouw motor.
Ho, Duitsland, 1951-1995. Van alles wat.17 *'en voor raden

knar46

  • Offline Offline
  • Berichten: 785
Re:Opvoeren snelheid BB 300
« Reactie #6 Gepost op: 12 October 2010, 11:13:58 »
Remunj: ik heb de loc analoog niet uitgeprobeerd maar direct gedigitaliseerd. Mijn hoop is/was er op gevestigd in CV 50 toch iets te kunnen bereiken.

Sander. Dit is wat ik op de Website van Gert van Voorst nog vond bij CV 50:
Configuratie motor.
Bits 1..3: instelling type motor. Experimenteel bepalen op welke type-instelling een motor het beste loopt!
0 0 0: motor type 0
1 0 0: motor type 1
0 1 0: motor type 2
1 1 0: motor type 3
0 0 1: motor type 4
1 0 1: motor type 5
Bit 6 = 0: EMK-deler niet actief
Bit 6 = 1: EMK-deler actief
Bit 7 = 0: Motorregeling ingeschakeld.
Bit 7 = 1: Motorregeling uitgeschakeld
Bit 8 = 0: Hoogfrequente motorsturing (23 kHz)
Bit 8 = 1: Laagfrequente motorsturing (19 Hz)

Jouw link naar de handleiding van Lenz Silver Decoder levert iets merkwaardigs op. Bij Lenz begint namelijk het tellen van de bits bij 1 (en niet bij 0 zoals bij veel andere fabricanten).  Ik heb zelf eens een Lenz decoder 10331 ingebouwd en in die handleiding begint CV 50 met
Bit 1-4(0-3) Auswahl des Motortyps 0-5.


Knar46

C_Jabaaij

  • Offline Offline
  • Berichten: 968
  • Eschburg
Re:Opvoeren snelheid BB 300
« Reactie #7 Gepost op: 12 October 2010, 13:47:16 »
..... Bij Lenz begint namelijk het tellen van de bits bij 1 (en niet bij 0 zoals bij veel andere fabricanten). ........
Knar46

Knar,

dit is altijd al zo bij Lenz, dus altijd opletten bij Lenz dat de bits in de telling 1 verschoven zijn.

Koos Jabaaij.
“Je gaat het pas zien als je het door hebt”