Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko 1136 van AC naar DC door hmmglaser
Vandaag om 00:11:44
Show je werkplek door hmmglaser
Vandaag om 00:02:12
Vitrinekast gaat moeilijk open/dicht door MOVisser
30 July 2025, 23:47:13
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Quinzeedied
30 July 2025, 23:44:32
Haperende/Gevoelige Sik: wat te doen? door Noordernet
30 July 2025, 23:16:22
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
30 July 2025, 23:09:36
trein of metro naar Hoek van Holland door Keska
30 July 2025, 23:01:18
Ik ben aan het opruimen. door FreekH
30 July 2025, 22:53:36
Schets Weistra regeling met arduino UNO door bask185
30 July 2025, 22:05:57
Holcim Betonmixers 1:87 Modelauto,s door Arjan6511
30 July 2025, 21:59:46
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
30 July 2025, 21:48:03
Stalen D 4 deurs spoor 0 door jumbo747
30 July 2025, 21:32:49
Ideeën op doen in Duitsland regio speyer door Mg1982nl
30 July 2025, 21:31:05
Fleischmann Anna ombouw. door defender
30 July 2025, 21:17:34
Micromotot analoog 12v dc gebruiken door JoopSpoort
30 July 2025, 21:04:40
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door RetroJack
30 July 2025, 21:02:06
Roco Line DKW wisseltong zit los, lipje afgebroken door JoopSpoort
30 July 2025, 20:58:24
wat is het merk van deze bochtwissel door Theovh
30 July 2025, 20:39:31
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
30 July 2025, 20:37:50
Gewoon wat busfoto's door R1954
30 July 2025, 20:36:46
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Hans van de Burgt
30 July 2025, 19:33:24
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door R1954
30 July 2025, 19:28:00
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door gdh
30 July 2025, 19:00:07
Göhrener Viaduct door MaraNCS
30 July 2025, 18:14:49
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland. door ES44C4
30 July 2025, 17:29:38
Houten 23 Augustus 2025 door Arjan6511
30 July 2025, 16:37:54
Toon hier je (model)treinfoto's door R1954
30 July 2025, 12:34:22
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
30 July 2025, 12:25:51
"Spoor op Vleugels" in H0 door Pinkelpa
30 July 2025, 11:58:00
Spoorhumor door Biessendorf
30 July 2025, 11:49:19
  

Auteur Topic: Aansluiting extra Roco versterker en trafo  (gelezen 3059 keer)

Jurgen

  • Offline Offline
  • Berichten: 21
Aansluiting extra Roco versterker en trafo
« Gepost op: 23 August 2010, 20:54:32 »
Ik heb totaal geen kaas gegeten van eletrotechniek of wat dan ook. ???
Mijn baan is 450x200 cm. Ik heb nu één roco versterker 10764 en één trafo10725 aangesloten. De besturing van de locs gaat met twee multimauzen.
Nu is mijn vraag m.b.t. de stroomtoevoer. Op dit moment zijn pas twee wissels digitaal (roco aandrijving plus decoder), ook bedient met de multimaus.
Ik ga in totaal 20 wissels digitaliseren (verder met de Viessmann 4554) en ongeveer 10 seinen.
Tevens hebben alle rijtuigen binnenverlichting.

Kan ik nog een roco trafo en versterker aansluiten (uit startset) of moet ik een booster aanschaffen?
Tevens de vraag of ik beter kan overstappen op een Uhlenbrock basis of IR of Intellibox II (weet echt de verschillen niet).
Let wel: simpel aansluiten, programmeren en bedienen. ook de schakeling tussen locs, wissels en seinen moet simpel zijn. ;D

Met vriendelijke groet,

Jurgen
Jurge



Ronald81

  • Offline Offline
  • Berichten: 2661
    • M'n treinbaan...
Re:Aansluiting extra Roco versterker en trafo
« Reactie #1 Gepost op: 23 August 2010, 21:00:44 »
Ik kan je in ieder geval vertellen, dat je de wissels beter kunt voeden, met een normale trafo. De stuurstroom moet wel van de digitale centrale komen, maar die is niet zo hoog.

Hier heb je een draadje met meer info... ;)

Groet,

Ronald
Je rolt van het één in het ander...

Tjalling

  • Offline Offline
  • Berichten: 3481
    • modulebaan.nl
Re:Aansluiting extra Roco versterker en trafo
« Reactie #2 Gepost op: 23 August 2010, 21:34:01 »
Hoi Jurgen,

Bij veel wisseldecoders kun je de stuurstroom en de stroom voor de spoelen scheiden. De stuurstroom moet altijd van je multimaus afkomen, voor de stroom van de spoelen kun je eventueel een trafo van andere (Multi) maus nemen. (alleen de trafo, 10725 !).

Afhankelijk van het soort binnenverlichting heb je (op korte termijn) een booster nodig. Als de rijtuigen allemaal met leds verlicht zijn, dan heb je niet zo heel veel stroom nodig, en kan het zijn dat je je kunt redden met 1 Multimaus. Het is ook afhankelijk van het aantal treinen dat tegelijkertijd rijdt.

Je merkt vanzelf wel of de Multimaus overbelast wordt, hij schakelt automatisch uit.

Wil je simpel? Blijf bij Multimaus.

Heb je weinig kaas gegeten van electro en is het voor jou alleen "noodzakelijk kwaad" om de treinen te laten rijden? Koop dan een echte booster en volg heel precies de gebruiksaanwijzing.

Wil je meer? Dan is er hier op het forum heel veel info te vinden over de voo- en nadelen van de verschillende systemen, en over het ombouwen van Roco-kastjes naar Booster etc.

Veel plezier!

Groet,
Tjalling
modulebaan.nl

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8813
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re:Aansluiting extra Roco versterker en trafo
« Reactie #3 Gepost op: 23 August 2010, 21:43:01 »
Ombouwen van Roco-kastjes is niet nodig. De roco 10764 zijn echte versterkers / boosters, niets mis mee. Wil je er meerdere aan elkaar koppelen dan dien je alleen een boosterkabel te maken of te kopen bij roco. Dan kan je zonder problemen 2 roco versterkers 10674 aan elkaar knopen. Zie daarvoor het draadje van Karst Drenth dat eerder genoemd is. Met een maximum van 4 boosters. Dat gebruik ik nu ook onder mijn baan en daardoor heb ik 2 x 3.2 Ampere aan vermogen voor mijn baan.

De boel bedien ik dan nog met een standaard multimaus. Je hoeft echt niet over te stappen op een ander digitaal systeem om meer vermogen op de baan te brengen dat is pure onzin.

Heb je aparte spanning nodig voor je wissels? Dan kan je eenvoudig een standaard analoge treintrafo gebruiken. Deze leveren meestal genoeg vermogen om de wissels te voeden. Zie ook in de Encyclopedie onder het digitale hoofdstuk en dan wissels digitaliseren.

Groeten Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Jurgen

  • Offline Offline
  • Berichten: 21
Re:Aansluiting extra Roco versterker en trafo
« Reactie #4 Gepost op: 24 August 2010, 17:33:01 »
Hoi,

Mijn wissels digitaliseer ik zonder draaitjes...gewoon aandrijving; decoder er in steken en klaar. Even programeren en bedienen met de multimaus....

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8813
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re:Aansluiting extra Roco versterker en trafo
« Reactie #5 Gepost op: 24 August 2010, 17:47:49 »
Mooi, dan heb je dus geen aparte spanning voor nodig. Het is niet de goedkoopste oplossing maar hij werkt wel :) Dan hoef je alleen eventueel de versterkers door te koppelen voor extra vermogen op de baan.

Vergeet niet de twee booster of versterkerkringen volledig van elkaar te scheiden. Dus op de overgang van de kringen moeten beide spoorstaven geïsoleerd worden.

Groeten ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Jurgen

  • Offline Offline
  • Berichten: 21
Re:Aansluiting extra Roco versterker en trafo
« Reactie #6 Gepost op: 24 August 2010, 21:50:20 »
Hoezo versterkerkringen van elkaar scheiden? Al is het voorbeeld gebruik van het door Ronald81 aangegeven draadje, kan ik toch gewoon een versterker op een andere versterker aansluiten? Er wordt daar niet gesproken over isoleren.

Let wel; ik wil niet eigenwijs zijn, maar het gewoon begrijpen (y)

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8813
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re:Aansluiting extra Roco versterker en trafo
« Reactie #7 Gepost op: 24 August 2010, 22:08:43 »
Je moet dus ervoor zorgen dat de rails tussen twee boosterkringen volledig gescheiden zijn van elkaar. Er mag geen verbinding zijn. Anders heb je een probleem. Net als je vroeger bij analoog met twee transformatoren zou gaan werken.

Groeten Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!