Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko 1136 van AC naar DC door Bahn-AG
Vandaag om 21:23:21
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door ES44C4
Vandaag om 21:19:32
Stalen D 4 deurs spoor 0 door Michiel2
Vandaag om 20:40:49
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door bigboynl
Vandaag om 20:40:00
Hoe TrainController met Z21 start te runnen op laptop die alleen wifi heeft? door Ronaldk
Vandaag om 19:50:20
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 19:47:23
CIWL type P door grossraumwagen
Vandaag om 19:43:16
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 19:31:32
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door René 4312
Vandaag om 18:56:50
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 18:24:53
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 16:17:50
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Wim Vink
Vandaag om 16:17:01
Rails roestig verven door jandcargo
Vandaag om 15:57:33
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door 1200blauw
Vandaag om 15:56:45
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 15:48:33
Heeft de nieuwe oplage reeks 55 van B-models verbeterde aandrijving ? door Tedo
Vandaag om 15:44:35
Polderbaan(tje) 0,3m2 door defender
Vandaag om 15:40:19
BR-18.6 Schaal-0. door Frits C
Vandaag om 15:36:20
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 15:34:14
Roco DB Interfrigo Isothermal Wagon. Epoche IV. door jandcargo
Vandaag om 14:45:36
Ruimte van 8.15m x 2.8m + zolder. door olaf99
Vandaag om 14:45:31
Bentheimer Eisenbahn AG- dochterbedrijven. door Hans Reints
Vandaag om 13:42:56
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
Vandaag om 13:04:26
Vraag: Roco loc rijdt heel traag, tips? door Jasperr
Vandaag om 12:49:13
Draaischijf digitaal aansturen. door Eenerspoor
Vandaag om 12:11:59
20 jaar BNLS door Hans Reints
Vandaag om 11:42:29
EifelBurgenBahn door meino
Vandaag om 11:09:47
"Kolenbakken" voor achter Railion 6400-en? door MOVisser
Vandaag om 10:52:16
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 10:45:05
Gewoon wat busfoto's door Hans Reints
Vandaag om 10:12:38
  

Auteur Topic: Groen/beige DR-rijtuigen in Nederland  (gelezen 10325 keer)

Illya Vaes

  • Offline Offline
  • Berichten: 1913
  • H0 NS 1953-nu, H0m Bernina, H0e Ybbstal/MzB
Groen/beige DR-rijtuigen in Nederland
« Gepost op: 19 August 2010, 19:29:03 »
Kun je die foto's hier ook bij zetten?
NS 1617 met 8 DR-rijtuigen (Ame+WR+5Bme+?BDme?) en ICR-BKD als tr.2343 Hoofddorp - Berlin Hbf te Barneveld Aansluiting op 11 september 1993.
Ik ben geen restauratiewagen-expert, maar volgens mij was dit een afwijkend type.

NS 1610 met ICR-BKD en 7 DR-rijtuigen (eerste BDme) als tr.2346 Hannover - Hoofddorp te Barneveld Aansluiting op 11 september 1993:

NS 1613 komt met 7 DR-rijtuigen en ICR-BKD als ledig materieel voor tr.2345 Hoofddorp - Hannover van Hoofddorp Opstelterrein aan bij station Hoofddorp (dus: trein 72345 Hfdo-Hfd) op 12 maart 1994:

NS 1309 + 5 DB (BDm+ABm+groene Bm+2Bm) + DR Mitropa + 2 DR (ABme+Bme) van achteren als D345 Hoek van Holland - Berlin ten westen van Woerden (hier is nu de fly-over uit Alphen a/d Rijn), 18 maart 1990:

NS 1649 + DB Bm + DSB AB + SZD WR + 2 DR (groene Bme en groen/beige ABm) als Nord-Westexpres D236 naar Hoek van Holland ten westen van Woerden, 18 maart 1990:

Ernst-Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 1354
  • PTR
    • Draaistel
Re:Groen/beige DR-rijtuigen in Nederland
« Reactie #1 Gepost op: 19 August 2010, 20:17:37 »
Ik ben geen restauratiewagen-expert, maar volgens mij was dit een afwijkend type.

Nee hoor, gewoon een Bautzen, alleen in de 'nieuwe' kleurstelling (de gele biesjes zijn een tijdje vervallen geweest bij Mitropa, maar werden later na de wende weer op de rijtuigen geschilderd).

Ernst-Jan

Illya Vaes

  • Offline Offline
  • Berichten: 1913
  • H0 NS 1953-nu, H0m Bernina, H0e Ybbstal/MzB
Re:Groen/beige DR-rijtuigen in Nederland
« Reactie #2 Gepost op: 19 August 2010, 21:57:11 »
Nee hoor, gewoon een Bautzen, alleen in de 'nieuwe' kleurstelling (de gele biesjes zijn een tijdje vervallen geweest bij Mitropa, maar werden later na de wende weer op de rijtuigen geschilderd).
Ik bedoelde met "afwijkend" dat deze (bij mijn weten) 'normaliter' niet in deze treinen meereden (dat waren, als ik het goed begrijp, Halberstadt-rijtuigen)

GerardvV

  • Offline Offline
  • Berichten: 3804
  • Enge buur bij de buren
    • Spoorfoto's
Re:Groen/beige DR-rijtuigen in Nederland
« Reactie #3 Gepost op: 19 August 2010, 22:17:58 »
klik

Nog net een te zien in de laatste Warszawa express op weg naar Hoek van Holland,
Maassluis, 22mei 1993.

Gerard van Vliet.
Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/.
Trein1:1;http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;http://www.flickr.com/photos/tramvliet
177*hier
144* bij buren
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde

ad.M

  • Offline Offline
  • Berichten: 752
Re:Groen/beige DR-rijtuigen in Nederland
« Reactie #4 Gepost op: 19 August 2010, 22:55:54 »
@Illya

Bedankt voor de foto's want die zocht ik inderdaad.

Mvg Ad

Ernst-Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 1354
  • PTR
    • Draaistel
Re:Groen/beige DR-rijtuigen in Nederland
« Reactie #5 Gepost op: 19 August 2010, 23:03:40 »
Ik bedoelde met "afwijkend" dat deze (bij mijn weten) 'normaliter' niet in deze treinen meereden (dat waren, als ik het goed begrijp, Halberstadt-rijtuigen)

Mja, deze restauratierijtuigen zijn in Bautzen gebouwd en niet in Halberstadt, maar waren wel van hetzelfde type. Deze rijtuigen reden wel gewoon mee met treinen naar NL hoor.

Overigens zijn er een paar definities van Halberstädters, de eerste zijn de Rekorijtuigen die hier gebouwd zijn. Later kreeg je de lange Halberstädters (waarvoor ze de productiehallen in Halberstadt hebben moeten verbouwen) en dat waren de middeninstaprijtuigen (Oost-Duitse tegenhanger van de Silberlinge zeg maar). Maar de 26,4m coupérijtuigen worden ook gewoon (lange) Halberstädters genoemd.

Ernst-Jan