Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Wereldhavendag 2025 Rotterdam door Keska
Vandaag om 22:00:00
Nieuw Vlieringen door Wil uit ZO drenthe
Vandaag om 21:45:15
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Roelof R
Vandaag om 21:44:03
Fleischmann Profi rails aan Roco Line rails zonder bedding koppelen door henk
Vandaag om 21:37:00
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Wil uit ZO drenthe
Vandaag om 21:34:35
RocRail locomotief verandert van rijrichting na wachten in blok door Felix de Groen
Vandaag om 21:29:05
trein of metro naar Hoek van Holland door R1954
Vandaag om 21:25:54
US diorama in H0 door gdh
Vandaag om 21:11:40
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 21:00:16
Fleischmann Anna ombouw. door puntenglijder
Vandaag om 20:58:47
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
Vandaag om 20:54:32
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Eric v C
Vandaag om 20:52:41
Vitrinekast gaat moeilijk open/dicht door Overet
Vandaag om 20:43:51
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 20:42:08
artikel nummers kloppen niet met spurweite n-spur door Rick
Vandaag om 20:35:07
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 20:24:41
Mooi weer om buiten te spelen door Vroeger
Vandaag om 20:15:18
Stichting 3rail 20 jaar jubileumwagen! door Sascha [St. 3rail]
Vandaag om 19:23:30
Beneluxspoor Forum Modulebaan is te zien bij Carmeliet op stoom in 2025. door nighttrain1
Vandaag om 18:43:04
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
Vandaag om 18:41:36
Ideeën op doen in Duitsland regio speyer door Eric v C
Vandaag om 18:36:39
NS 9500 scratch build uit Fleischmann BR94 door Erwin 054
Vandaag om 18:17:40
Museumdepot Beekbergen in H0 door Joz
Vandaag om 17:33:48
spoorboekje zomerdienstregeling 1983 Luxemburg door MaraNCS
Vandaag om 17:18:57
RhB modelbaan in Aanbouw die Scalettabahn Davos-Dürrboden door Hollandserhbfan
Vandaag om 16:07:50
Haperende/Gevoelige Sik: wat te doen? door Noordernet
Vandaag om 15:04:55
Roco 1100 verwijderen koppeling nem schacht door Ben
Vandaag om 12:39:03
Wach-/Begleitwagen Pwghs van USATC en FFA door martijnhaman
Vandaag om 12:08:47
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Eric B
Vandaag om 11:32:58
Ronald doet de Fork Challenge! door hervé
Vandaag om 10:56:12
  

Auteur Topic: Doormeten  (gelezen 3204 keer)

Dirk

  • Offline Offline
  • Berichten: 920
Doormeten
« Gepost op: 08 January 2007, 12:45:14 »
Heren,

Als ik op mijn baan, Marklin C-rails met een akoestische weerstandmeter tussen de rails en de puko's meet, dan krijg ik het fluitsignaal. Is dit normaal ? Alles rijd normaal met de pc. Ik veronderstel van wel. anders zou de IB toch een kortsluiting melden. Maar toch vind ik het vreemd.

mvg
Dirk
2-rail digitaal, IB antiek, DR5000, Multimaus, Rosoft servo decoders en diverse Digikeijs spullen,Peco code 100.

FCA

  • Offline Offline
  • Berichten: 51
Re: Doormeten
« Reactie #1 Gepost op: 08 January 2007, 13:16:42 »
Dirk,

Zolang je IB geen kortsluiting aangeeft en je treinen gewoon rijden is er niets aan de hand.

Wil je echt zeker zijn dat er niets aan de hand is koppel dan alle bedrading naar decoders, terugmelders en de IB los en meet nogmaals.
Ook moet je al het rollend materieel van je baan verwijderen.

Je kan natuurlijk ook een los stukje C rails doormeten, dan weet je wat de weerstand zo'n beetje zou moeten zijn.

mvrg

Pieter

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3979
Re: Doormeten
« Reactie #2 Gepost op: 08 January 2007, 14:30:59 »
     Als je alles los gemaakt hebt van je baan,dan meet je niets, dwz de meter wijst oneindig  ( ~)aan  en hij toetert niet.

-Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

Dirk

  • Offline Offline
  • Berichten: 920
Re: Doormeten
« Reactie #3 Gepost op: 08 January 2007, 14:41:34 »
     Als je alles los gemaakt hebt van je baan,dan meet je niets, dwz de meter wijst oneindig  ( ~)aan  en hij toetert niet.

-Peter


Peter, met alles loskoppelen bedoel je daar ook alle terugmeldpunten van de S88 en alle wissels van de decoders of alleen de decoders van de sporen?

Dirk
2-rail digitaal, IB antiek, DR5000, Multimaus, Rosoft servo decoders en diverse Digikeijs spullen,Peco code 100.

René

  • Smalloot in de volle breedte
  • Offline Offline
  • Berichten: 2515
  • Team Mitropa
Re: Doormeten
« Reactie #4 Gepost op: 08 January 2007, 16:29:23 »
Weet je ook bij welke weerstand je meter begint te piepen?
Als je decoders en andere verbruikers er op aangesloten houdt worden deze weerstanden/impedanties ook meegenomen. Bij een belasting met een weerstand van 10 ohm werkt de IB nog normaal en ik denk dat jou meter dan al begint te gillen.
Gebruik voor dit soort metingen een ohmmeter* en zorg ervoor dat je weet wat je meet.

* Ook meten met een ohmmeter kan je op het verkeerde been zetten aangezien decoders vaak geen zuivere ohmse weerstand hebben.
René Wolf, bekijkt het breed en spoort smal
www.rwfoto.nl

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3979
Re: Doormeten
« Reactie #5 Gepost op: 08 January 2007, 16:46:56 »
 Haal de wisseldekoders er ook  aan een kant af. De bezetmelders moet je laten zitten.
=Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

Ing. J.A. Flory

  • Offline Offline
  • Berichten: 47
Re: Doormeten
« Reactie #6 Gepost op: 08 January 2007, 17:19:23 »
Lezers,

Als we zo doorgaan gaat iemand zijn baan afbreken terwijl er niets aan de hand is waarschijnlijk wordt er met de pieper gewoon een transistor resp. diode opengezet (laag-ohmig). Als alles gewoon werkt is er niets aan de hand en moet je dus niets doen.  Met deze meetmehode kan het echt niet.

Succes.

 

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: Doormeten
« Reactie #7 Gepost op: 08 January 2007, 17:28:54 »
Heren,

Als ik op mijn baan, Marklin C-rails met een akoestische weerstandmeter tussen de rails en de puko's meet, dan krijg ik het fluitsignaal. Is dit normaal ? Alles rijd normaal met de pc. Ik veronderstel van wel. anders zou de IB toch een kortsluiting melden. Maar toch vind ik het vreemd.

mvg
Dirk

Dirk,

Meten is weten, als je weet wat je meet!!!!!

Als je dat niet weet, heeft meten ook geen enkele zin.

Dus als de baan gewoon werkt, is er niets aan de hand.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Dirk

  • Offline Offline
  • Berichten: 920
Re: Doormeten
« Reactie #8 Gepost op: 08 January 2007, 17:43:06 »
OK, goed nieuws dus, ik was alleen wat ongerust omdat ik vorige week een booster heb geprobeerd om aan te sluiten en dat ging helemaal de mist in. Vandaar mijn vraag, ik dacht dat het mss daarmee te maken had.

mvg
Dirk
2-rail digitaal, IB antiek, DR5000, Multimaus, Rosoft servo decoders en diverse Digikeijs spullen,Peco code 100.

Ing. J.A. Flory

  • Offline Offline
  • Berichten: 47
Re: Doormeten
« Reactie #9 Gepost op: 08 January 2007, 17:48:00 »
Dirk


Wat ging er mis met de booster?

Hans

Dirk

  • Offline Offline
  • Berichten: 920
Re: Doormeten
« Reactie #10 Gepost op: 08 January 2007, 19:24:30 »
Hans

Het is een tams booster, en eerst had ik door het ontladen van de elco's een transitor opgeblazen, maar dat leed was vlug geleden. Na het aansluiten van de booster op de baan, ging eerst alles goed, ongeveer 15 minuten, en vanaf toen kreeg ik steeds als de lok van de IB sectie overging naar de booster sectie een noodstop op de IB en de melding
kortsluiting baan -PT C/D LN.
de booster doet zijn werk tot de lok over de grens van de booster rijd. Ik heb vanalles uitgezocht maar niks kunnen vinden. Uit frustratie heb ik de booster weer terug van mijn baan gehaald. Ik ben momenteel toch nog in opbouw fase, dus ik rij niet met veel loks.
 Dat is kort geschetst het probleem met de booster.

Dirk
2-rail digitaal, IB antiek, DR5000, Multimaus, Rosoft servo decoders en diverse Digikeijs spullen,Peco code 100.

lokmuis

  • Offline Offline
  • Berichten: 157
Re: Doormeten
« Reactie #11 Gepost op: 08 January 2007, 19:42:27 »
Dirk,
Is de polariteit van de booster naar de rails gelijk ten opzichte van de voeding van de IB.
gr Frits
n spoor

Ing. J.A. Flory

  • Offline Offline
  • Berichten: 47
Re: Doormeten
« Reactie #12 Gepost op: 08 January 2007, 20:05:15 »
Dirk

Kijk eens op pagina 16 (modelspoor-digitaal vraagbaak) hierin staat heelwat over de overgang van booster naar booster geschreven misschien heb jij iets aan dit gedeelte. Kijk ook wat Frits zegt. Waarom heeft het wel 15 minuten goed gewerkt? Kijk hier ook eens IB box en aansluiting B2. (via google booster b2)
http://www.railroad24.de/modelleisenbahn/forum.php?id=2160

Hans
« Laatst bewerkt op: 08 January 2007, 20:10:51 door Ing. J.A. Flory. Reden: aanvullimg »