Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute
door
Benjamin92
Vandaag
om 01:36:24
Her-(her-)beginnen
door
J. Brans
Vandaag
om 01:21:37
Grootspoor in Frankrijk
door
Thom
Vandaag
om 01:08:43
Wat was jullie allereerste loc?
door
Syb030
Vandaag
om 00:58:56
booster vraag
door
Martin Domburg
Vandaag
om 00:33:22
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV
door
Joz
Vandaag
om 00:04:18
Op zoek naar ns-seinvleugels in ho
door
jandcargo
06 August 2025, 23:55:24
't Boemeltje
door
MOVisser
06 August 2025, 22:56:43
Göhrener Viaduct
door
MOVisser
06 August 2025, 22:53:48
Module vliegveld Jan van Mourik
door
Wim Vink
06 August 2025, 22:36:12
Terugverende koppeling
door
phdirk
06 August 2025, 22:23:02
Update: baan in de tropen
door
Arjen52
06 August 2025, 22:21:37
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
GerardvV
06 August 2025, 22:12:23
Spoor op industrieterrein Lage Weide
door
Vislijn
06 August 2025, 22:02:52
Met welke tang knip je verenstaal?
door
Ronaldk
06 August 2025, 21:50:59
US diorama in H0
door
741230
06 August 2025, 21:07:12
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
741230
06 August 2025, 21:06:11
De fabriek - Spoor 0
door
Huup
06 August 2025, 20:48:34
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0
door
RobbertJan
06 August 2025, 20:14:08
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar
door
ruudns
06 August 2025, 19:21:26
BR-18.6 Schaal-0.
door
FritsT
06 August 2025, 18:38:50
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
Montanbahn
06 August 2025, 15:46:25
LS Models CIWL LX slaapwagens
door
willyTEE
06 August 2025, 15:33:50
Vreemd probleem
door
Treintje_komt_zo
06 August 2025, 13:14:28
BMB-Module: “Corfe Castle Station”
door
Hans van de Burgt
06 August 2025, 13:02:05
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko
door
wob
06 August 2025, 12:41:02
Aachenau West
door
Wim Vink
06 August 2025, 12:41:01
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
wob
06 August 2025, 12:37:12
Bauarbeiten im gange
door
Wim Vink
06 August 2025, 12:22:25
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
VAM65
06 August 2025, 11:09:35
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Algemeen
|
opvullen en afwerken verhogingen
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: opvullen en afwerken verhogingen (gelezen 2270 keer)
Sander
Offline
Berichten: 4670
opvullen en afwerken verhogingen
«
Gepost op:
15 January 2007, 22:50:36 »
Op mijn baan zijn verschillende nivo's en dus ook verschillende verhogingen te vinden.
De rails ligt op stukken hout die langzaam stijgen. Echter zoals eht er nu ligt kijk ik dwars door het houtwerk overal door heen.
De dijk waar mijn rais dus op ligt moet netjes dichtgemaakt worden.
Ik zie echter geen mogelijkheid om dat netjes te doen, vandaar hier ene berichtje met de vraag of men hier tekst + foto's wil plaatsen, (of per email versturen), hoe men de tussenruimte tussen straatnivo en spoordijk heeft opgevuld.
mvg,
Sander
Gelogd
mvg,
Sander
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 26685
Re: opvullen en afwerken verhogingen
«
Reactie #1 Gepost op:
15 January 2007, 23:33:17 »
Zonder foto: ik heb dijktaluds bijna allemaal dichtgemaakt met golfkarton.
Kost niks, weegt niks.
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
Rene_H
Gast
Re: opvullen en afwerken verhogingen
«
Reactie #2 Gepost op:
16 January 2007, 09:29:11 »
Probeer eens horregaas, dit kan je heel makkelijk vast zetten met een niettang/pistool.
Daar overheen iets van gips of papier masjee of ander goedje.
En dan kan je je helemaal uitleven met gras etc.
«
Laatst bewerkt op: 16 January 2007, 09:31:15 door Rene H(0)
»
Gelogd
Peter Kleton
Offline
Berichten: 3982
Re: opvullen en afwerken verhogingen
«
Reactie #3 Gepost op:
16 January 2007, 10:08:44 »
Hallo Sander,
Ik vind het ook moeilijk er wat moois van te maken,je kan het zo doen als Klaas zegt, zelf maak ik een ondergrond van een paar lagen krantenpapier die ik netjes met schilderstape vastzet.En dan gips erover smeren.
De helling moet je op ongeveer 60 graden houden(Tussen de basis en de hypotenusa)
-Peter
Die 60 gr moet natuurlijk 30 gr zijn.
«
Laatst bewerkt op: 16 January 2007, 14:55:39 door Peter Haaswijk
»
Gelogd
NS 1924-heden.
0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail met bovenleiding voor front en sluitsein.
Met kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen
Anoniem
Gast
Re: opvullen en afwerken verhogingen
«
Reactie #4 Gepost op:
16 January 2007, 10:14:11 »
Citaat van: Peter Haaswijk op 16 January 2007, 10:08:44
De helling moet je op ongeveer 60 graden houden(Tussen de basis en de hypotenusa)
Men zegt altijd: maximaal 45 graden...steiler kan slechts in uitzonderingsgevallen.
Gelogd
Herman05
Offline
Berichten: 437
Re: opvullen en afwerken verhogingen
«
Reactie #5 Gepost op:
16 January 2007, 10:34:03 »
Zelfs 45 graden is al zeer stijl en kan al niet met elk grondtype gemaakt worden. Vandaar is de verhouding 2/3 beter en rieëler is. Het dichtmaken zou ik doen met horregaas, of met kippengaas papiermaché en eventueel als dekmanten het gips. (geen praktijkervaring maar zit ff simpel na te denken.)
Groeten,
Herman
Gelogd
Jeroni
BAM!
Offline
Berichten: 2132
Créateur du corridor
Re: opvullen en afwerken verhogingen
«
Reactie #6 Gepost op:
16 January 2007, 12:13:34 »
...uit een Eisenbahn-Journal, citerend van dhr J. Brandl:
40 graden max helling naast het spoor. Meer? Dan een steunmuur....of een gedeelte een steunmuur.
Natuurlijk persoonlijk, maar het liefst doe ik de zijkanten of met piepschuim of met kippengaas/pleepapier doordrenkt met houtlijm/gips/gras,bomen,etc....
Gelogd
Blausee_Mitholz
Gast
Re: opvullen en afwerken verhogingen
«
Reactie #7 Gepost op:
16 January 2007, 13:23:16 »
Gefotografeerd op Intermodellbau 2005
Gelogd
RobE
Offline
Berichten: 514
Re: opvullen en afwerken verhogingen
«
Reactie #8 Gepost op:
16 January 2007, 14:37:14 »
Hallo Sander,
Om een idee te krijgen moet je op de volgende link eens kijken.
Het betreft hier de heer Keuterman, importeur van Marklin Nederland.
http://www.keuterman.nl/images/Bouw%20modelbaan%20foto%20album/index.html
Groet,
Rob
Gelogd
Rob is op 4 februari overleden.
Edits Booster, MRdirect, Koploper, HSI-88, Zimo, HO, 2 rail
JaJo
Offline
Berichten: 11147
Spoor-0 & Spoor-1
Re: opvullen en afwerken verhogingen
«
Reactie #9 Gepost op:
16 January 2007, 14:45:33 »
Hele mooi diaserie!!!
Groet Jaap
Gelogd
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl
Sikje248
Offline
Berichten: 366
Re: opvullen en afwerken verhogingen
«
Reactie #10 Gepost op:
16 January 2007, 15:11:17 »
De hoek die het talud maakt is ook afhankelijk van het materieel wat er over heen rijdt.
Alleen licht materieel en een enkele lijn kan een groter talud betekenen, een dubbelsporige lijn waar ook goederen materieel over heen gaat zal in de praktijk vaak een talud van 30 graden of kleiner hebben.
Dat is allemaal uit te rekenen per gewicht..
Ik weet niet wat de richtlijnen van de NS hiervoor zijn
Misschien is dit iets wat je zoekt?
http://www.floodland.nl/trein/lagezij/foto_7.htm
staan 2 methodes bij, gips met gaas en piepschuim
mvg laurens
Gelogd
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Algemeen
|
opvullen en afwerken verhogingen