Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Benjamin92
Vandaag om 01:36:24
Her-(her-)beginnen door J. Brans
Vandaag om 01:21:37
Grootspoor in Frankrijk door Thom
Vandaag om 01:08:43
Wat was jullie allereerste loc? door Syb030
Vandaag om 00:58:56
booster vraag door Martin Domburg
Vandaag om 00:33:22
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Joz
Vandaag om 00:04:18
Op zoek naar ns-seinvleugels in ho door jandcargo
06 August 2025, 23:55:24
't Boemeltje door MOVisser
06 August 2025, 22:56:43
Göhrener Viaduct door MOVisser
06 August 2025, 22:53:48
Module vliegveld Jan van Mourik door Wim Vink
06 August 2025, 22:36:12
Terugverende koppeling door phdirk
06 August 2025, 22:23:02
Update: baan in de tropen door Arjen52
06 August 2025, 22:21:37
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
06 August 2025, 22:12:23
Spoor op industrieterrein Lage Weide door Vislijn
06 August 2025, 22:02:52
Met welke tang knip je verenstaal? door Ronaldk
06 August 2025, 21:50:59
US diorama in H0 door 741230
06 August 2025, 21:07:12
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door 741230
06 August 2025, 21:06:11
De fabriek - Spoor 0 door Huup
06 August 2025, 20:48:34
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door RobbertJan
06 August 2025, 20:14:08
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
06 August 2025, 19:21:26
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
06 August 2025, 18:38:50
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Montanbahn
06 August 2025, 15:46:25
LS Models CIWL LX slaapwagens door willyTEE
06 August 2025, 15:33:50
Vreemd probleem door Treintje_komt_zo
06 August 2025, 13:14:28
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
06 August 2025, 13:02:05
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko door wob
06 August 2025, 12:41:02
Aachenau West door Wim Vink
06 August 2025, 12:41:01
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
06 August 2025, 12:37:12
Bauarbeiten im gange door Wim Vink
06 August 2025, 12:22:25
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door VAM65
06 August 2025, 11:09:35
  

Auteur Topic: opvullen en afwerken verhogingen  (gelezen 2270 keer)

Sander

  • Offline Offline
  • Berichten: 4670
opvullen en afwerken verhogingen
« Gepost op: 15 January 2007, 22:50:36 »
Op mijn baan zijn verschillende nivo's en dus ook verschillende verhogingen te vinden.
De rails ligt op stukken hout die langzaam stijgen. Echter zoals eht er nu ligt kijk ik dwars door het houtwerk overal door heen.
De dijk waar mijn rais dus op ligt moet netjes dichtgemaakt worden.

Ik zie echter geen mogelijkheid om dat netjes te doen, vandaar hier ene berichtje met de vraag of men hier tekst + foto's wil plaatsen, (of per email versturen), hoe men de tussenruimte tussen straatnivo en spoordijk heeft opgevuld.

mvg,
 Sander
mvg,
 Sander

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26685
    • Pagina van klaas
Re: opvullen en afwerken verhogingen
« Reactie #1 Gepost op: 15 January 2007, 23:33:17 »
Zonder foto: ik heb dijktaluds bijna allemaal dichtgemaakt met golfkarton.
Kost niks, weegt niks.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Rene_H

  • Gast
Re: opvullen en afwerken verhogingen
« Reactie #2 Gepost op: 16 January 2007, 09:29:11 »
Probeer eens horregaas, dit kan je heel makkelijk vast zetten met een niettang/pistool.
Daar overheen iets van gips of papier masjee of ander goedje.
En dan kan je je helemaal uitleven met gras etc.
« Laatst bewerkt op: 16 January 2007, 09:31:15 door Rene H(0) »

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3982
Re: opvullen en afwerken verhogingen
« Reactie #3 Gepost op: 16 January 2007, 10:08:44 »
Hallo Sander,
Ik vind het ook moeilijk er wat moois van te maken,je kan het zo doen als Klaas zegt, zelf maak ik een ondergrond van een paar lagen krantenpapier die ik netjes met schilderstape vastzet.En dan gips erover smeren.
 De helling moet je op ongeveer 60 graden houden(Tussen de basis en de hypotenusa) :D
 -Peter
 Die 60 gr moet natuurlijk 30 gr zijn. ;)
« Laatst bewerkt op: 16 January 2007, 14:55:39 door Peter Haaswijk »
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

Anoniem

  • Gast
Re: opvullen en afwerken verhogingen
« Reactie #4 Gepost op: 16 January 2007, 10:14:11 »
De helling moet je op ongeveer 60 graden houden(Tussen de basis en de hypotenusa) :D

Men zegt altijd: maximaal 45 graden...steiler kan slechts in uitzonderingsgevallen.

Herman05

  • Offline Offline
  • Berichten: 437
    • Railplaza.nl
Re: opvullen en afwerken verhogingen
« Reactie #5 Gepost op: 16 January 2007, 10:34:03 »
Zelfs 45 graden is al zeer stijl en kan al niet met elk grondtype gemaakt worden. Vandaar is de verhouding 2/3 beter en rieëler is. Het dichtmaken zou ik doen met horregaas, of met kippengaas papiermaché en eventueel als dekmanten het gips. (geen praktijkervaring maar zit ff simpel na te denken.)

Groeten,
Herman

Jeroni

  • BAM!
  • Offline Offline
  • Berichten: 2132
  • Créateur du corridor
Re: opvullen en afwerken verhogingen
« Reactie #6 Gepost op: 16 January 2007, 12:13:34 »
...uit een Eisenbahn-Journal, citerend van dhr J. Brandl:

40 graden max helling naast het spoor. Meer? Dan een steunmuur....of een gedeelte een steunmuur.

Natuurlijk persoonlijk, maar het liefst doe ik de zijkanten of met piepschuim of met kippengaas/pleepapier doordrenkt met houtlijm/gips/gras,bomen,etc....

Blausee_Mitholz

  • Gast
Re: opvullen en afwerken verhogingen
« Reactie #7 Gepost op: 16 January 2007, 13:23:16 »


Gefotografeerd op Intermodellbau 2005

RobE

  • Offline Offline
  • Berichten: 514
Re: opvullen en afwerken verhogingen
« Reactie #8 Gepost op: 16 January 2007, 14:37:14 »
Hallo Sander,

Om een idee te krijgen moet je op de volgende link eens kijken.
Het betreft hier de heer Keuterman, importeur van Marklin Nederland.

http://www.keuterman.nl/images/Bouw%20modelbaan%20foto%20album/index.html

Groet,
Rob
Rob is op 4 februari overleden.

Edits Booster, MRdirect, Koploper, HSI-88, Zimo, HO, 2 rail

JaJo

  • Offline Offline
  • Berichten: 11147
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
Re: opvullen en afwerken verhogingen
« Reactie #9 Gepost op: 16 January 2007, 14:45:33 »
Hele mooi diaserie!!!
Groet Jaap
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

Sikje248

  • Offline Offline
  • Berichten: 366
    • Flickr fotopagina
Re: opvullen en afwerken verhogingen
« Reactie #10 Gepost op: 16 January 2007, 15:11:17 »
De hoek die het talud maakt is ook afhankelijk van het materieel wat er over heen rijdt.
Alleen licht materieel en een enkele lijn kan een groter talud betekenen, een dubbelsporige lijn waar ook goederen materieel over heen gaat zal in de praktijk vaak een talud van 30 graden of kleiner hebben.
Dat is allemaal uit te rekenen per gewicht.. ;D
Ik weet niet wat de richtlijnen van de NS hiervoor zijn

Misschien is dit iets wat je zoekt?
http://www.floodland.nl/trein/lagezij/foto_7.htm
staan 2 methodes bij, gips met gaas en piepschuim

mvg laurens