Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door eemstede
Vandaag om 23:25:19
Station Roodeschool door HenkN
Vandaag om 23:03:48
Bahnstrecke 5867 door Wim Vink
Vandaag om 22:59:02
Spoorongeval Duitsland, 27-7-2025 door VictorPM
Vandaag om 22:21:37
RocRail locomotief verandert van rijrichting na wachten in blok door 1200blauw
Vandaag om 21:58:07
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 21:37:24
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 21:15:08
Roco Line DKW wisseltong zit los, lipje afgebroken door Jasperkc
Vandaag om 21:07:10
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Donny95
Vandaag om 20:49:09
ÖBB smalspoor in het Waldviertel. door NS264
Vandaag om 20:33:47
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 20:09:29
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door iarnrod
Vandaag om 19:46:30
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Karben
Vandaag om 18:42:47
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Joz
Vandaag om 18:08:33
LED / Lampjes (Viessmann) seinpalen aansturen. Vraagje aan electronica experts door AP3737
Vandaag om 17:40:08
Chinese prut kabel door BrightonBelle
Vandaag om 17:36:08
schok bij vertrek door saskia
Vandaag om 17:21:53
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door tothebeach
Vandaag om 16:26:30
Bouw Artitec Post T door gtw6016
Vandaag om 16:11:51
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
Vandaag om 15:27:30
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 15:26:50
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 14:47:50
Lokpilot 4 defect door henk
Vandaag om 14:35:50
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Karben
Vandaag om 14:35:34
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door R.C.Grootveld
Vandaag om 14:24:58
Dat overkomt mij niet. door 1200blauw
Vandaag om 14:11:24
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door janvanbemmel
Vandaag om 11:32:40
Yet Another Servo Decoder door Karst Drenth
Vandaag om 10:38:02
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 08:04:48
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
27 July 2025, 23:14:00

Auteur Topic: TIP: DJH Wadloper treinstel (2 delen) te koop! €299,- op Ebay (niet van mij...)  (gelezen 9820 keer)

Ivo tB

• Offline Offline
Re:TIP: DJH Wadloper treinstel (2 delen) te koop! €299,- op Ebay (niet van mij..
« Reactie #15 Gepost op: 19 March 2010, 22:17:21 »
Ton, da's een goede. Dank hiervoor. Wat is eigenlijk het merk? Want als het een Engels product is, kan ik het gewoon beter hier in Engeland kopen.
Sven,

In aanvulling op de suggesties van Ton: een spud komt volgens mij uit Japan. Je kunt ook kijken op de site van LSM Hobbies. Zij verkopen ook verschillende en volgens mij instelbare aandrijvingen. Maar ik denk dat ik voor een Wadloper voor een BB aandrijving zou kiezen. Een spud is nog kleiner, maar het zou kunnen dat voor een beetje redelijke loop je voor een DH-1 al 2 spuds nodig zijn, want het zijn mooie, maar niet de meest sterke aandrijvingen.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Andries

• Offline Offline

Misschien is de 6300 moeilijk te bouwen, maar de eerste versie is wel heeeeeel speciaal: deze bezit een werkende imitatie 4 cylinder aandrijving, waarvan er 2 binnen het chassis liggen met ook nog eens binnenliggende schuifbeweging. Die van mij is wel gebouwd, maar ik weet nog niet hoe ik deze moet spuiten, zonder het geheel te vernielen. En ik heb ze ook al af en functionerend gezien.

mvg,
Ivo

Hieronder twee foto's van een gebouwd (niet door mij) exemplaar met enige schade.

Andries

Sven

• Offline Offline
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re:TIP: DJH Wadloper treinstel (2 delen) te koop! €299,- op Ebay (niet van mij..
« Reactie #17 Gepost op: 19 March 2010, 22:30:00 »
Bedankt voor de info, dat moet wel lukken. Om dit geen jarenproject te laten worden, moet ik er misschien maar een bouwmarathon van maken. Geen Internet, geen geklooi, alleen maar eraan werken. Dan moet je 'm toch in 24 uur in elkaar kunnen hebben (uitgezonderd schilderen)?

Let wel, ik zeg "misschien".  ;)
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Ivo tB

• Offline Offline
Hieronder twee foto's van een gebouwd (niet door mij) exemplaar met enige schade.
Hoi Andries,

Op de 2e foto kun je zien dat de binnenliggende cylinders niet werkend zijn gemonteerd en ook dat de schuifbeweging er niet in zit. De zuigerstangen zitten er wel, maar op de as ontbreken de schijven, die ervoor zorgen dat het geheel draait. Die schijven imiteren een de krukassen. Klinkt misschien erg cryptisch, maar ik ga denken dat ik mijn loc maar eens moet opzoeken en laten zien wat de bedoeling is.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Gert Arkema

• Offline Offline
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Ivo en Andries, de foto's laten precies zien hoe mijn exemplaar eruit zag.

Even voor de goede orde; ik heb als begin-twintigjarige (in 1987) zo'n kit gekocht, zonder enige kennis van messingzaken. Die kennis was er ook niet in mijn omgeving of in de gevestigde bladen te vinden, behalve de werkende-stoomafdeling van De Modelbouwer.
Die kit is met mijn (toen nog) twee linkerhanden in elkaar gezet, het resultaat wijkt niet eens zo heel veel af van die foto die Andries postte. Visueel goed resultaat; lopen is een drama. Dit is enerzijds te wijten aan mijn onervarenheid, anderzijds aan de fragiele constructie van de loc; bv de door perforatie verzwakte scheenplaten en de onmogelijk starre ophanging van de assen. Dat eerste is door de fabrikant impliciet toegegeven; de frameplaten van de laatste versie lijken niet eens meer op die van de eerste versie 6300.

De aandrijving heeft nooit gefunctioneerd omdat de motor na anderhalve slag al kapot was (doorstekende bevestigingsboutjes beschadigden het anker). Een vervangende Roco 2200 motor heeft de zaak wel aan het draaien gekregen, maar niet anders dan met schade aan het wormwiel, de worm zelf schijnt van staal te zijn, zelfs dik smeren leidde niet tot betere resultaten.

Het binnenliggende drijfwerk zag er net zo uit als op bovenstaande foto; de excentrieken, bedoeld om om de assen te plaatsen, hebben er nooit bijgezeten, evenmin als kruiskoppen en binnenliggende leibanen en andere noodzakelijke onderdelen.
Ik ben nu dubbel zo oud, met de kennis van nu (icm internet), zelfs met de kennis van tien jaar geleden had ik alles heel anders gedaan.

Inmiddels is de loc in revisie; het hele onderstel is uitelkaar en ik doe een poging hier een gecompenseerde ophanging in te maken en een nieuwe aandrijflijn te bouwen. Na 23 jaar modderen mag het ding wel eens fatsoenlijk rijden.
groet Gert

Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

Ivo tB

• Offline Offline
Een paar foto's van mijn 6300 in aanbouw:

Je ziet dat de eerste as ontbreekt. Ik heb ook nog andere wielen, die net iets beter passen.

Maar het gaat om het volgende:

Hier liggen de buitenste drijfstangen met de koppelstangen helemaal boven en onder en de 4 onderdelen daar tussenin moeten tussen de frameplaten. Dus de messing schijven rechts gaan op de as van de eerste as, die daarmee excentrisch bewegen tov de as. De buitenste moeten 90 graden tov elkaar verdraaid staan en 180 graden tov de kruk op het dichtsbijzijnde wiel op de as. De middelste 2 schijven staan weer 90 graden verdraaid tov de twee schijven die de drijfstangen aandrijven. Deze messingschijven zitten in de cylinders die er links naast liggen, waarvan de middelste 2 de schuifbeweging links en rechts aandrijven en de buitenste twee de binnenliggende krukken. Kunt u mij nog volgen? Helemaal links liggen nog 2 omkeerhendels, die de schuifbeweging voor de buitenste cylinders aandrijven, welke dus precies 180 graden verschoven tov de binnenliggende schuifbeweging. Deze omkeerhendels liggen op het frame aan de voorkant van de cylinders gezien in de rijrichting van de lok, zodat de buitenliggende schuiven van voren worden bediend en niet vanaf de kant van de drijfwielen.
Op de bovenste schuifbeweging zit nog iets extra's, wat ook nog op de onderste moet komen en dat is de bediening van het ganghendel dat de vullingsgraad van de cylinders bepaalt en de lok in voor- en achteruit kan zetten. Dat is het enige aan dit hele mechaniek dat niet functioneert.

Dit geheel moet hier tussen worden geplaatst:

Aan deze kant zitten de omkeerhendels

En aan deze kant moet alles er tussen. De leibanen zitten hier al aan de cylinders vast

Zoals gezegd, ik heb het al eens in elkaar gehad en het werkt fantastisch, maar ik krijg het er alleen tussen door de cylinders los te halen, de as erin te schuiven en dan de 4 schijven met cylinders erop te doen. Vervolgens beweeg je de cylinders in een kantelende beweging tussen de frameplaten en tegelijkertijd schuif je de zuigerstangen en schuifstangen in de cylinders. Maar als je dat dan eerst spuit dan kun je de cylinders niet meer vast solderen. Misschien is dan toch lijmen de enige oplossing. Piet Peetoom deed de suggestie om de lagers door midden te zagen en ook het frame ter plekke van deze as door midden te zagen, zodat je het hele geval naar onderen toe eruit kan halen en weer kan monteren, Met een paar schroefjes zou een en ander dan weer te monteren zijn, maar daar kan ik geen ruimte voor ontdekken.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Ivo tB

• Offline Offline
Ha Gert,

Ik miste je bijdrage net. Ik heb er nog zo een, gewoon omdat ik de constructie (hoewel moeilijk te maken) gewoon fantastisch vind. Ik mis dit dus echt in een 3700 of 3900, want de hele aandrijving zit daar vrijwel net zo in elkaar.

Als die van mij ooit klaar is, dan loopt deze waarschijnlijk alleen maar rechtuit. Misschien mag die dan wel even in Rhenen lopen, hoewel ik denk dat daar nooit een 6300 is geweest.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

stig

• Offline Offline
« Reactie #22 Gepost op: 20 March 2010, 00:29:32 »
Nou en?! De Staats 1700 van Lennert ook niet! 8)

Gert en z'n demobaan. Binnenkort ook in uw theater... ;D
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Gert Arkema

• Offline Offline
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
.... Ik mis dit dus echt in een 3700 of 3900, want de hele aandrijving zit daar vrijwel net zo in elkaar.....
Nou, ik mis deze onderdelen dus ook  ;D ; hooguit de helft van de door jou getoonde ionderdelen zat er bij mij ook bij. De schijven die om de as moeten zaten er niet bij en ook de ringen om de excentrieken. Verder mis ik nog een paar onderdelen die op jouw plaatje staan. Aan de andere kant; misschien was ik als prille bouwer anders gillend gek geworden. En nooit in Rhenen geweest? Ik weet het niet.
Gezien het rechtstreekse karakter van de lijn Limburg-Amsterdam via Rhenen ligt het voor de hand dat daar kolentreinen langs reden. Of er altijd een 6300 voor stond is de vraag. Aan de andere kant; de 6300 werd tot z'n maximum belast en veel alternatieven voor zulke zware treinen waren er niet. Dus waarom een kolentrein breken en met twee locs doorrijden als je met opstappersoneel, water en kolen nemen ineens door kunt rijden tot je eindbestemming?

Verder; wees uiteraard welkom, wij houden de loc wel bezig terwijl jij over de beurs struint  ;D
groet Gert

Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

St00mboy

• Offline Offline
Dat ziet er prachtig uit hoor, die 6300, erg indrukwekkend.

Citaat
Maar het lijkt me sterk dat het spul niet in Engeland wordt verkocht. Zoek eens onder Black Beetle.

Motorbogies worden in Engeland o.a. verkocht door DC Kits en Branchlines:

http://www.dckits-devideos.co.uk/store//dc_kits/motorbogies.php

http://branchlines.blogspot.com/

Zij verkopen beide Black Beetle bogies.

Leen.

« Laatst bewerkt op: 20 March 2010, 10:13:41 door Stoomboy »

Lokwerkstatt_DRG

• Offline Offline
  • ''Einmal Maßstablich....immer Maßstablich''
    • Lokwerkstatt_DRG
Ik denk dat je in het algemen kunt stellen dat vrijwel elke 1e oplage van de modellen van DJH Engineering, later Model Loco, niet zozeer lastig of moeilijk in de bouw zijn, maar de constructie klopt veelal gewoon niet. Bij de 7001 en de 6300 1e oplage zit hem dat met name in de aandrijving en koppel /drijfstangen.
Alle tweede versies heeft men op dit punt verbeterd in constructief opzicht en ook qua aandrijving met gesloten Mashima motoren, veelal met vertraging in de aandrijving.(hoewel ook die niet je-van-het zijn.) Mooier rijden ze met een Maxon of Fauli en een vertraging van Port Escape.

Sowieso ben ik eigenlijk Model Loco-af, dat komt omdat ik er nu zoveel heb gebouwd in de afgelopen jaren dat ik 's nachts nog steeds in mijn kussen lig te bijten ;D

Leuke beginners kits voor redelijk geld, maar technisch geen hoogstandjes op modelspoor gebied.

grt
Edwin ;)
Railsport: ''Die Rodachtalbahn'' in spoor Nul 1:43,5
Vliegsport: Heli-schaalvlieger met Align T-rex 500 ESP combo /
Trex600 ESP Flybarless Mikado 5.0 /Trex 700E Flybarless Mikado 5.0/
Hangar-9 Spitfire in aanbouw

stig

• Offline Offline
Nou, noem eens wat concrete voorbeelden van succesvolle ombouwen en welke gebruikte materialen? Zoals van Portescap (let op hoe je het schrijft  ;))
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Tomasso

• Offline Offline
Er staat er weer 1 op marktplaats voor de liefhebber, zelfde prijs en weer niet van mij ;D

http://hobby.marktplaats.nl/modeltreinen/354818338-djh-wadloper-dh2-tweedelig-artnr-e146.html?rotid=5026-67575-20871-0
Spoor 0 adept

Andries

• Offline Offline
Dat is (als hij hem voor dat bedrag of meer kan verkopen) dan een mooie winst. Onlangs kocht Sven op eBay een DH 1 en DH 2 samen voor 300 euro.

Andries

Tomasso

• Offline Offline
Het zijn denk ik dezelfde zie ik nu ;D

Anyway, het bedrag is ook hetzelfde gebleven en het zijn er ook 2 :P
Spoor 0 adept