Wat ik daar nog bij kan bedenken is dat die van jou ouder zijn en daardoor van een betere kwaliteit.Bij ons op het werk gebruik(t)en we sinds ongeveer 1980 altijd Weller soldeerstations en ik heb nooit meegemaakt dat we daar nieuwe stiften voor moesten kopen.
Hallo Dennis,Ik heb je foto's gezien en ik vind dit wel vreemd dat je stiften zo snel slijten.Zelf gebruik ik op mijn werk dezelfde stiften en die Wellerstations (WS 80/81) staan bij ons van 8 tot half 5 aan op ongeveer 380 graden.Ik doe er weken mee.Ik gebruik meestal Multicor 60/40 of Billiton 60/40 ,ook thuis (loodhoudend wel te verstaan, want daar hebben wij gelukkig een ontheffing voor ,want loodvrij vind ik helemaal niets ). En ik gebruik een natte spons. De meeste fouten, die de mensen maken is (hou me ten goede), dat zij na de soldering de stift over de spons halen en hem terug in de houder doen. Dit moet je niet doen. Je moet namelijk de tin niet steeds van de stift afhalen bij de ruststand. Als je een verbinding cq soldering gaat maken dan pas over de spons halen. Als je de tin namelijk op de bout laat zitten gaat je stift langer mee.dan kan de zuurstof niet bij de ijzerlaag komen. Hiermee loop je niet het risico dat je stift verbrandt.Gebruik een goed merk soldeertin wat bij de betere elektronica zaak te koop is.Dus niet dat spul wat in die blauwe pijpjes zit van de doehetzelf markt.Als je vloeimildel gebruikt bij zware solderingen neem dan Flux op alcohol bassis.met vriendelijke groeten Jan van den Berg