Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko 2025 door Mischa
08 July 2025, 23:24:40
Piko 51916 NS 1100 blauw botsneus door Quinzeedied
08 July 2025, 23:17:56
365 "Het is weekend foto's" door Wim Vink
08 July 2025, 23:17:25
Omnummeren Piko 2901 (BR 186) door Traxx
08 July 2025, 23:15:21
Bahnstrecke 5867 door Wim Vink
08 July 2025, 23:14:52
Sfeer op je modelbaan door sneek
08 July 2025, 23:05:29
Interessante youtube filmpjes voor het BNLS Kanaal? door Longtall203
08 July 2025, 22:11:33
Yet Another Servo Decoder door bask185
08 July 2025, 22:05:33
Philotrain 3737 rijeigenschappen verbeteren door Mar-Cas
08 July 2025, 21:48:07
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Rick
08 July 2025, 20:57:31
Een nieuw begin door bask185
08 July 2025, 20:38:46
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
08 July 2025, 20:06:47
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls door markuspetter
08 July 2025, 18:58:24
Br 38 Piko Superen. door Vroeger
08 July 2025, 18:46:10
Lima IRM pimpen door StefanNL_Plays
08 July 2025, 18:45:25
Roco 290 digtaliseren door Herb73
08 July 2025, 18:20:20
betreft de YD7001 door Ben
08 July 2025, 18:17:43
Ronald doet de Fork Challenge! door Frank 123
08 July 2025, 17:53:54
Artitec DE2 instellingen in Lokpilot 3 .5 MTC decoder door bellejt
08 July 2025, 17:43:37
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
08 July 2025, 17:22:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door RetroJack
08 July 2025, 17:20:07
S88n bus splitsen door Eric v C
08 July 2025, 17:16:19
De Projecten van RetroJack door RetroJack
08 July 2025, 16:43:45
US diorama in H0 door Wim Vink
08 July 2025, 16:39:08
Roco gebogen wissels 2,5 mm door Albert de Heer
08 July 2025, 16:20:42
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Gert Arkema
08 July 2025, 15:01:14
20 jaar BNLS door MOVisser
08 July 2025, 14:43:28
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
08 July 2025, 14:34:32
Roco Plan T door NL-modelspoor
08 July 2025, 11:41:48
Pfarrerwinkel bahn door Wim Vink
08 July 2025, 11:03:36
  

Auteur Topic: Leuke uitvinging, automatisch wissel  (gelezen 3066 keer)

conradm

  • Offline Offline
  • Berichten: 124
    • ToerKoe.nl
Leuke uitvinging, automatisch wissel
« Gepost op: 21 December 2006, 12:37:59 »
Wie beweert dat je een trein niet kan sturen is gek ;-)
kijk maar eens hier:

http://www.google.com/patents?vid=USPAT999999&id=DutOAAAAEBAJ&pg=PP1&dq=999999#PPP1,M1

Jan-Peter

  • Offline Offline
  • Berichten: 2355
  • Bnlx treinendokter.
Re: Leuke uitvinging, automatisch wissel
« Reactie #1 Gepost op: 21 December 2006, 13:58:37 »
Is dit ooit in praktijk gebracht of getest?

Een groot nadeel van deze patent beschrijving is dat de onderhouds kosten gigantisch zal zijn. De slijtage van de 3 tuimelaars en de lagers hieran zal behoorlijk zijn. Zeker als, zoals in de beschrijving gemeld, ook snel rijdende treinen het systeem kunnen gebruiken.
Daarnaast luistered de afstelling zo nauw van het wagen gedeelte. Nu wordt het set-wiel van links naar rechts of vv geschoven. Een machinist die twijfed of haast heeft en het wiel niet volledig heeft omgezet zal het systeem kapot rijden.
Een ander probleem zou kunnen zijn dat de wissel net niet kompleet is gezet (te weinig druk), met als resultaat een onspoorde trein. :(

mmm

Bij modelbouw zou ik het echter wel een idee vinden. Met de decoder set ik een wielletje in de ene stand of andere en de loc stuurt zijn eigen wissels!
Tot de komst van een praktisch twee richting communicatie tussen loks en centrales, niet alleen "ik sta op de baan", zou dit een praktisch grapje kunnen zijn.
10* Dig. HO 3Rail ,HOe DB/OBB IV/V, Maritieme thema's.

Albert.H0

  • Online Online
  • Berichten: 1891
  • Roco Fccpps vriend
Re: Leuke uitvinging, automatisch wissel
« Reactie #2 Gepost op: 21 December 2006, 14:19:46 »
off topic
Tot de komst van een praktisch twee richting communicatie tussen loks en centrales, niet alleen "ik sta op de baan", zou dit een praktisch grapje kunnen zijn.

Positiebepaling, lijkt me een grote uitdaging voor de ontwikkelaars, een lok die kan terugmelden "ik sta daar en daar op de baan"

on topic

Ook leuk voor wisselstraten, zo'n systeem.  ;D
En of de ontwikkelaars van de beveiliging er blij mee zijn? Zeg maar dag tegen rijweginstelling. Als elke trein uit eigen beweging zijn route kan kiezen moet je erg veel vrije baanvakken reserveren bij in- en uitrijden van grote stations voordat je een groen signaal kunt krijgen. Anders, staat de rijweg vast en mag het wissel niet meer om moet je erg snel kunnen remmen. Maar leuk bedacht voor daar waar je op zicht kunt rijden.

Albert
NS, NMBS. En daarnaast moderne EU cargo loks en werkmaterieel.

conradm

  • Offline Offline
  • Berichten: 124
    • ToerKoe.nl
Re: Leuke uitvinging, automatisch wissel
« Reactie #3 Gepost op: 24 December 2006, 20:15:44 »
toch leuk om te zien hoe mensen altijd weer een eigen wending aan het verhaal geven !!

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8454
  • Spoor N
Re: Leuke uitvinging, automatisch wissel
« Reactie #4 Gepost op: 25 December 2006, 11:41:40 »
Dat het een patent uit 1911 is zegt eigenlijk al genoeg. :)
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Moddemeijer

  • Offline Offline
  • Berichten: 164
Re: Leuke uitvinging, automatisch wissel
« Reactie #5 Gepost op: 25 December 2006, 13:52:03 »
Automatische wissels zijn bij tramwegen heel gebruikelijk. Voor de invoering van een moderner systeem had de tram in Amsterdam ook automatische wissels die werkten op de bovenleiding. Ik weet niet precies hoe het systeem werkte, maar er was een bovenleiding contact. Verder moest de tram langzaam over het bovenleidingcontact rijden om het wissel om te leggen.

arjen

  • Gast
Re: Leuke uitvinging, automatisch wissel
« Reactie #6 Gepost op: 25 December 2006, 14:27:57 »
Die bovenleidingcontacten had je in Den Haag ook. De laatste hebben volgens mij in de Grote Marktstraat gehangen, tot vlak voordat ze daar de tramtunnel begonnen te graven. De stroomafnemer drukte het contact omhoog en verbond het door met de bovenleidingdraad. Of het wissel dan werd omgelegd, hing er van af of de motoren van de tram wel of niet waren ingeschakeld op het moment van passeren.
Staat me bij dat  Amsterdamse trams aparte knoppen hadden voor 'wissel linksom' of 'wissel rechtsom', dat zal dus wel iets anders hebben gewerkt.

Arjen.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26608
    • Pagina van klaas
Re: Leuke uitvinging, automatisch wissel
« Reactie #7 Gepost op: 25 December 2006, 14:53:48 »
Er zijn ook paardetramwegen geweest met mechanisch bediende wissels. Tussen het spoor lagen twee platen die een stukje naar beneden zakten als er een paard op ging staan. Werd het paard over de linker plaat gestuurd, dan ging het wissel linksaf, liep het paard over de rechter plaat, dan ging het wissel rechtsaf.
Het idee was dus hetzelfde als van dit patent.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.