Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Dave.......
Vandaag
om 03:51:10
Spoor op industrieterrein Lage Weide
door
Thom
Vandaag
om 02:36:02
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke
door
TonM
01 August 2025, 23:45:23
Haperende/Gevoelige Sik: wat te doen?
door
Huup
01 August 2025, 23:17:10
Schets Weistra regeling met arduino UNO
door
bask185
01 August 2025, 23:09:02
Fleischmann Anna ombouw.
door
Ferdinand Bogman
01 August 2025, 22:55:34
Wohnzimmer AW werkrapporten
door
Ferdinand Bogman
01 August 2025, 22:35:24
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw?
door
Peter Kleton
01 August 2025, 22:32:11
Sfeer op je modelbaan
door
defender
01 August 2025, 22:14:23
zondag 17 augustus De Karel over enkelspoor
door
Seinhuis
01 August 2025, 22:04:48
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0
door
defender
01 August 2025, 21:43:07
Randstad
door
Luit
01 August 2025, 21:20:43
Show je werkplek
door
cor_b
01 August 2025, 21:10:12
Mitropa slaaprijtuigen epoche 2
door
Duikeend
01 August 2025, 21:00:31
Acherntal H0. (TP III/TP IV)
door
Duikeend
01 August 2025, 20:58:52
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht
door
Duikeend
01 August 2025, 20:56:18
Roco 1100 verwijderen koppeling nem schacht
door
Ben
01 August 2025, 20:29:21
Grootspoor in Frankrijk
door
FritsT
01 August 2025, 20:18:52
Eerste hulp bij Freecad
door
Sylvester
01 August 2025, 20:12:41
lampjes in huizen willekeurig schakelen
door
Bert55
01 August 2025, 19:38:41
RocRail locomotief verandert van rijrichting na wachten in blok
door
Felix de Groen
01 August 2025, 19:00:20
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
FritsT
01 August 2025, 18:44:02
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
door
JurS
01 August 2025, 18:37:29
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar
door
ruudns
01 August 2025, 18:34:36
Raadplaatje
door
Modellbahnwagen
01 August 2025, 18:34:11
Museumdepot Beekbergen in H0
door
Joz
01 August 2025, 17:46:39
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV
door
Ronald69
01 August 2025, 17:17:20
Welke 4-polige stroomvoerende koppeling is dit?
door
AlbertG
01 August 2025, 16:55:08
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
door
IJmc
01 August 2025, 16:40:06
Wereldhavendag 2025 Rotterdam
door
R1954
01 August 2025, 16:31:56
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Algemeen
|
Rolweerstand (?) van rijtuigen en wagons
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Rolweerstand (?) van rijtuigen en wagons (gelezen 5993 keer)
Romeo373
Gast
Rolweerstand (?) van rijtuigen en wagons
«
Gepost op:
27 July 2010, 20:54:17 »
Hallo allemaal,
Ik heb technische vragen, ik hoop dat er leden zijn die "ervoor geleerd" hebben
Volgens mij bestaat er zoiets als rolweerstand; de trekkracht van een modelloc wordt deels opgesoupeerd door de rolweerstand van hetgeen er aan de haak hangt. Als dat klopt heb ik de volgende twee vragen:
1) levert een wrijving van verschilende materialen - dus: een metalen as(-punt) in een kunststof draaistel - een hogere rolweerstand op dan metaal op metaal of kunststof op kunststof ?
2) levert een grotere wieldiameter een grotere of een kleinere rolweerstand op dan een kleinere wieldiameter?
Bedankt voor jullie moeite en reacties
Gelogd
Marc tramt
Offline
Berichten: 10766
Re:Rolweerstand (?) van rijtuigen en wagons
«
Reactie #1 Gepost op:
27 July 2010, 21:00:14 »
Vraag 1 weet ik zo 1-2-3 niet, en ik denk dat het antwoord wellicht niet zo simpel te geven is. Op vraag 2 namelijk wel; grotere wielen; kleinere rolweerstand.
Gelogd
No dress rehearsel, this is our life.
JAB van Ree
Offline
Berichten: 3796
Re:Rolweerstand (?) van rijtuigen en wagons
«
Reactie #2 Gepost op:
27 July 2010, 21:03:50 »
Vraag 1: mooiste is messing lagers en harde stalen as... zoals oa Philotrain het doet. Staal op (ander soort) metaal is beter dan staal op kunststof in de meeste gevallen.
Gelogd
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden
Bert van Gelder
Offline
Berichten: 4385
Re:Rolweerstand (?) van rijtuigen en wagons
«
Reactie #3 Gepost op:
27 July 2010, 21:45:11 »
Hoi,
De rolweerstand of rollende wrijving wordt veroorzaakt door het vervormen van de combinatie wiel-rail, en as-lager. Verder is er nog de aantrekkende kracht tussen beide materialen (adhesie).
De formule: F = G * (l/r), waarbij:
F = kracht om wrijving te overwinnen
G = gewicht
l = coefficient van rollende wrijving
r = straal van het wiel.
Nu wordt l bepaald door de verschillende materialen, bijvoorbeeld staal op staal is 0,005, maar staal op hout is 0,15 (dus rolt veel zwaarder)
En, wat Mark zegt: een kleinere diameter (of straal) geeft een grotere weerstand.
Dus harde wielen op harde rails (of harde assen op harde lagers) geeft de beste resultaten.
Gr, Bert
Gelogd
Romeo373
Gast
Re:Rolweerstand (?) van rijtuigen en wagons
«
Reactie #4 Gepost op:
28 July 2010, 08:14:43 »
iedereen erg bedankt, daar kan ik wat mee
Gr. Romeo373
Gelogd
Dion
powerd by Uhlenbrock & Esu
Offline
Berichten: 6046
stationsplein Baden-Baden
Re:Rolweerstand (?) van rijtuigen en wagons
«
Reactie #5 Gepost op:
28 July 2010, 14:01:22 »
Weer wat geleerd, dank u.
Gelogd
groetjes Dion
Eenerspoor
Offline
Berichten: 1027
D813 Groningen 1972-73 grijs verleden met karakter
Re:Rolweerstand (?) van rijtuigen en wagons
«
Reactie #6 Gepost op:
28 July 2010, 16:46:46 »
Als je rijtuigen of wagons hebt met sleepcontacten voor stroomafname, verhogen die de rolweerstand nog aanzienlijk.
Al mag je dat strikt genomen misschien niet rolweerstand noemen.
Mvg,
Henk
Gelogd
H0 2-rail met iTrain, Yamorc 7001, Digikeijs, Rosoft, LocoNet.
Rob Bogers
Offline
Berichten: 1435
Re:Rolweerstand (?) van rijtuigen en wagons
«
Reactie #7 Gepost op:
28 July 2010, 18:28:47 »
Maar als de sleepcontacten - zoals bij tweerail - slepen op de as dan is de weerstand lager dan bij het slepen tegen de wielen en met slepers zoals Marklin ze monteerd wordt de weerstand toch al snel vele malen hoger. Zeker als je een aantal rijtuigen achter elkaar hebt met slepers, ik ben bang dat een gemiddelde loc een zestal rijtuigen met draaistellen al niet meer vooruit krijgt als ze elk met een sleper zijn uitgerust (het laatste gis ik een beetje maar ik zal er niet erg veel naast zitten).
Gelogd
Rob is helaas op 23 april 2014 overleden
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Algemeen
|
Rolweerstand (?) van rijtuigen en wagons