Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Dave.......
Vandaag om 03:51:10
Spoor op industrieterrein Lage Weide door Thom
Vandaag om 02:36:02
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door TonM
01 August 2025, 23:45:23
Haperende/Gevoelige Sik: wat te doen? door Huup
01 August 2025, 23:17:10
Schets Weistra regeling met arduino UNO door bask185
01 August 2025, 23:09:02
Fleischmann Anna ombouw. door Ferdinand Bogman
01 August 2025, 22:55:34
Wohnzimmer AW werkrapporten door Ferdinand Bogman
01 August 2025, 22:35:24
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Peter Kleton
01 August 2025, 22:32:11
Sfeer op je modelbaan door defender
01 August 2025, 22:14:23
zondag 17 augustus De Karel over enkelspoor door Seinhuis
01 August 2025, 22:04:48
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door defender
01 August 2025, 21:43:07
Randstad door Luit
01 August 2025, 21:20:43
Show je werkplek door cor_b
01 August 2025, 21:10:12
Mitropa slaaprijtuigen epoche 2 door Duikeend
01 August 2025, 21:00:31
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door Duikeend
01 August 2025, 20:58:52
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Duikeend
01 August 2025, 20:56:18
Roco 1100 verwijderen koppeling nem schacht door Ben
01 August 2025, 20:29:21
Grootspoor in Frankrijk door FritsT
01 August 2025, 20:18:52
Eerste hulp bij Freecad door Sylvester
01 August 2025, 20:12:41
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
01 August 2025, 19:38:41
RocRail locomotief verandert van rijrichting na wachten in blok door Felix de Groen
01 August 2025, 19:00:20
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
01 August 2025, 18:44:02
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door JurS
01 August 2025, 18:37:29
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
01 August 2025, 18:34:36
Raadplaatje door Modellbahnwagen
01 August 2025, 18:34:11
Museumdepot Beekbergen in H0 door Joz
01 August 2025, 17:46:39
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Ronald69
01 August 2025, 17:17:20
Welke 4-polige stroomvoerende koppeling is dit? door AlbertG
01 August 2025, 16:55:08
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door IJmc
01 August 2025, 16:40:06
Wereldhavendag 2025 Rotterdam door R1954
01 August 2025, 16:31:56
  

Auteur Topic: Rolweerstand (?) van rijtuigen en wagons  (gelezen 5993 keer)

Romeo373

  • Gast
Rolweerstand (?) van rijtuigen en wagons
« Gepost op: 27 July 2010, 20:54:17 »
Hallo allemaal,

 :) Ik heb technische vragen, ik hoop dat er leden zijn die "ervoor geleerd" hebben :)

Volgens mij bestaat er zoiets als rolweerstand; de trekkracht van een modelloc wordt deels opgesoupeerd door de rolweerstand van hetgeen er aan de haak hangt. Als dat klopt heb ik de volgende twee vragen:

1) levert een wrijving van verschilende materialen - dus: een metalen as(-punt) in een kunststof draaistel - een hogere rolweerstand op dan metaal op metaal of kunststof op kunststof ?
2) levert een grotere wieldiameter een grotere of een kleinere rolweerstand op dan een kleinere wieldiameter?

 (y) Bedankt voor jullie moeite en reacties  (y)

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10766
Re:Rolweerstand (?) van rijtuigen en wagons
« Reactie #1 Gepost op: 27 July 2010, 21:00:14 »
Vraag 1 weet ik zo 1-2-3 niet, en ik denk dat het antwoord wellicht niet zo simpel te geven is. Op vraag 2 namelijk wel; grotere wielen; kleinere rolweerstand.
No dress rehearsel, this is our life.

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re:Rolweerstand (?) van rijtuigen en wagons
« Reactie #2 Gepost op: 27 July 2010, 21:03:50 »
Vraag 1: mooiste is messing lagers en harde stalen as... zoals oa Philotrain het doet. Staal op (ander soort) metaal is beter dan staal op kunststof in de meeste gevallen.
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Bert van Gelder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4385
Re:Rolweerstand (?) van rijtuigen en wagons
« Reactie #3 Gepost op: 27 July 2010, 21:45:11 »
Hoi,

De rolweerstand of rollende wrijving wordt veroorzaakt door het vervormen van de combinatie wiel-rail, en as-lager. Verder is er nog de aantrekkende kracht tussen beide materialen (adhesie).

De formule:  F = G * (l/r), waarbij:
F = kracht om wrijving te overwinnen
G = gewicht
l = coefficient van rollende wrijving
r = straal van het wiel.

Nu wordt l bepaald door de verschillende materialen, bijvoorbeeld staal op staal is 0,005, maar staal op hout is 0,15 (dus rolt veel zwaarder)

En, wat Mark zegt: een kleinere diameter (of straal) geeft een grotere weerstand.

Dus harde wielen op harde rails (of harde assen op harde lagers) geeft de beste resultaten.

Gr, Bert

Romeo373

  • Gast
Re:Rolweerstand (?) van rijtuigen en wagons
« Reactie #4 Gepost op: 28 July 2010, 08:14:43 »
 (y) iedereen erg bedankt, daar kan ik wat mee  (y)

Gr. Romeo373

Dion

  • powerd by Uhlenbrock & Esu
  • Offline Offline
  • Berichten: 6046
  • stationsplein Baden-Baden
    • stationsplein Baden Baden
Re:Rolweerstand (?) van rijtuigen en wagons
« Reactie #5 Gepost op: 28 July 2010, 14:01:22 »
Weer wat geleerd, dank u. (y)
groetjes Dion

Eenerspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 1027
  • D813 Groningen 1972-73 grijs verleden met karakter
    • MSC-Roden
Re:Rolweerstand (?) van rijtuigen en wagons
« Reactie #6 Gepost op: 28 July 2010, 16:46:46 »
Als je rijtuigen of wagons hebt met sleepcontacten voor stroomafname, verhogen die de rolweerstand nog aanzienlijk.
Al mag je dat strikt genomen misschien niet rolweerstand noemen.

Mvg,

Henk
H0 2-rail met  iTrain, Yamorc 7001, Digikeijs, Rosoft, LocoNet.

Rob Bogers

  • Offline Offline
  • Berichten: 1435
    • Mijn modelbouwhobby
Re:Rolweerstand (?) van rijtuigen en wagons
« Reactie #7 Gepost op: 28 July 2010, 18:28:47 »
Maar als de sleepcontacten - zoals bij tweerail - slepen op de as dan is de weerstand lager dan bij het slepen tegen de wielen en met slepers zoals Marklin ze monteerd wordt de weerstand toch al snel vele malen hoger. Zeker als je een aantal rijtuigen achter elkaar hebt met slepers, ik ben bang dat een gemiddelde loc een zestal rijtuigen met draaistellen al niet meer vooruit krijgt als ze elk met een sleper zijn uitgerust (het laatste gis ik een beetje maar ik zal er niet erg veel naast zitten).
Rob is helaas op 23 april 2014 overleden