Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald Halma
Vandaag om 13:09:59
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 13:09:25
Eerste hulp bij Freecad door Eric v C
Vandaag om 12:43:20
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door MaraNCS
Vandaag om 12:37:27
Fleischmann Anna ombouw. door TonM
Vandaag om 12:21:02
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 12:08:32
Vitrinekast door 741230
Vandaag om 12:05:48
Show je werkplek door Ronald Halma
Vandaag om 11:54:52
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Eric v C
Vandaag om 11:42:35
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door tothebeach
Vandaag om 11:41:39
Grootspoor in Frankrijk door tothebeach
Vandaag om 11:37:48
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Ruud K
Vandaag om 11:10:14
Artikelen "Het matblad" door j.ossebaar
Vandaag om 11:08:24
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
Vandaag om 11:03:34
Sfeer op je modelbaan door william_2
Vandaag om 10:28:30
Bauarbeiten im gange door Overet
Vandaag om 10:16:28
Ronald doet de Fork Challenge! door Spoor010
Vandaag om 09:54:26
Haperende/Gevoelige Sik: wat te doen? door Noordernet
Vandaag om 07:28:45
Spoor op industrieterrein Lage Weide door Thom
Vandaag om 02:36:02
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door TonM
01 August 2025, 23:45:23
Schets Weistra regeling met arduino UNO door bask185
01 August 2025, 23:09:02
Wohnzimmer AW werkrapporten door Ferdinand Bogman
01 August 2025, 22:35:24
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Peter Kleton
01 August 2025, 22:32:11
zondag 17 augustus De Karel over enkelspoor door Seinhuis
01 August 2025, 22:04:48
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door defender
01 August 2025, 21:43:07
Randstad door Luit
01 August 2025, 21:20:43
Mitropa slaaprijtuigen epoche 2 door Duikeend
01 August 2025, 21:00:31
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door Duikeend
01 August 2025, 20:58:52
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Duikeend
01 August 2025, 20:56:18
Roco 1100 verwijderen koppeling nem schacht door Ben
01 August 2025, 20:29:21
  

Auteur Topic: Locatie weegbrug en laadmal  (gelezen 3707 keer)

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5398
    • Dönsdorfer Bauberichte
Locatie weegbrug en laadmal
« Gepost op: 09 February 2010, 19:58:28 »
Ik ben van plan om twee bedrijven op mijn baan een spooraansluiting te geven volgens dit schematische plannetje:
 

[plaatje klikbaar]
 
Het is de bedoeling, dat er alleen gerangeerd gaat worden op deze sporen. Elke rangeerloc is in principe inzetbaar. De lengte van sporen 11, 12, 21, 22 en 31 is ongeveer één meter. Die van spoor 32 rond de veertig centimeter inclusief een loods. Om de wagens te kunnen wegen en hun omvang te kunnen bepalen heb ik een weegbrug en laadmal gekocht. Waar zouden deze het beste geplaatst kunnen worden? Mogen (zware) locomotieven over de weegbrug rijden? Om de locatie aan te geven, kun je de spoornummers gebruiken.


 
Alvast dank voor de informatie. :)
 
Met vriendelijke groet,
Basilicum
« Laatst bewerkt op: 09 February 2010, 20:37:48 door Basilicum »

Marcel112

  • Lid EMV
  • Offline Offline
  • Berichten: 1643
    • Project "Spoor op Vleugels"
Re:Locatie weegbrug en laadmal
« Reactie #1 Gepost op: 09 February 2010, 20:01:40 »
Indien voor beide bedrijven op spoor 10, anders op spoor 12 of 21. Afhankelijk van welk bedrijf het gaar gebruiken.
Alle foto's van Spoor op Vleugels EMV Foto album
Alle filmpjes van de vereniging op Youtube

basdouma

  • Offline Offline
  • Berichten: 991
  • Hoezo er gaat niks boven Groningen?!
Re:Locatie weegbrug en laadmal
« Reactie #2 Gepost op: 09 February 2010, 20:13:06 »
Ik heb er niet heel veel vestand van hoor, maar praktische gezien zou ik gaan voor 11 of 21 (maar liever 21).
Omdat de wagens van bedrijf 1 toch moeten kopmaken op spoor 12 of 22,
Als je ze daarna terug naar het station duwt kun je dat doen via de weegbrug.
Komen er wagens aan kan dat via spoor 11.

Puur mijn visie hoor

Bas
Modelspoorder in winterslaap

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12460
    • sleutelspoor
Re:Locatie weegbrug en laadmal
« Reactie #3 Gepost op: 10 February 2010, 10:17:14 »
Tot aan de eerste decennia van de vorige eeuw kon je  bij ieder station, emplacement en/of  laad-en losplaats een weegbrug aantreffen. Deze weegbrug was over het algemeen in eigendom van de NS en kon door de expediteur aangevraagd worden voor het wegen van de lading. Daar de meeste bedrijven overgegaan zijn op het wegtransport hebben de spoorwegen de meeste van deze laad-en losplaatsen gesloten en opgegeven. Hierdoor zijn ook de weegbrug en ladingmal overbodig geworden. Bij bedrijven die nu nog steeds een spooraansluiting hebben waar stort en/of stukgoed behandeld word, kan men in de regel een weegbrug (met ladingmal) aantreffen zoals hierboven reeds gemeld. Het oudste type weegbrug was die met houten dek en ononderbroken railstaven en ingebouwd in het wegdek zodat ook het overige verkeer er gebruik van kon maken.. Bij dit type brug rusten de dwarsliggers waarop de rails bevestigd zijn,direct op de balansen. Zo kan de maximale belasting van het spoor bepaald worden. Voor weging moet de wagen absoluut stilstaan.
Het meest voorkomende type dat we nu nog tegen kunnen komen is dat met de doorlopende spoorstaven en stalen dek. Dit spoor mag, mits de brug in rust is als rangeerspoor gebruikt worden. Van dit laatste type weegbrug zijn weer twee uitvoeringen mogelijk: de gewone weegbrug,waar de wagen stil moet staan om gewogen te worden, en de snelweegbrug die om te wegen met een snelheid van maximaal 4 km/h gepasseerd mag worden. De eerste brug is uitgerust met een schuifbalansmeter en de tweede brug met een ronde klok met aangesloten printapperatuur. De bruggen varieerde in lengte van 6,5 tot 24 meter voor de gewone brug, en 8 meter voor de snelweegbrug. Op sommige emplacementen, zoals in Vlaardingen-Centrum, kan je, zij het in zwaar verwaarloosde staat, nog een weegbrug tegen komen. Op een modelbaan waar enkele fabriekssporen zijn gesitueerd, zoals een suikerfabriek of een co-op zal een weegbrug zeker niet misstaan. Bij enkele raffinaderijen in Pernis kon je tot voor kort ook deze bruggen aantreffen voor het wegen van de geladen ketelwagens-SK.
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5398
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re:Locatie weegbrug en laadmal
« Reactie #4 Gepost op: 10 February 2010, 11:26:49 »
Hartelijk dank voor de uitgebreide informatie. (y)

Groet,
Basilicum

Rieks

  • Helemaal opnieuw begonnen
  • Offline Offline
  • Berichten: 514
  • Fiat Voluntas HrMs Poolster A835
Re:Locatie weegbrug en laadmal
« Reactie #5 Gepost op: 10 February 2010, 12:37:52 »
Hallo Basilicum,
als je toch zo'n ding gaat bouwen is dit misschien wel leuk.
Deze bouwer heeft een werkende weegbrug.klik
Listen very carefully, I shall say this only once.

Cetero censeo birrum  bibendum esse

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5398
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re:Locatie weegbrug en laadmal
« Reactie #6 Gepost op: 11 February 2010, 08:00:34 »
Leuk idee, zo'n echt functionerende weegbrug, maar dat gaat me net te ver... ;)

Groet,
Basilicum

kevinhhw

  • Gast
Re:Locatie weegbrug en laadmal
« Reactie #7 Gepost op: 11 February 2010, 09:41:41 »
10 (dan is ie het bereikbaarst) (y)

word een leuk rangeerterrein ;D ;)