Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door Dave.......
Vandaag om 00:33:43
Veevervoer ss/ ns door Edwin2121992
10 September 2025, 23:52:59
Modelspoorbaan van Einte door Wim Vink
10 September 2025, 23:36:09
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door MichielB
10 September 2025, 23:16:30
tandwiel lux modellbau door Olav
10 September 2025, 22:59:14
Rookgenerator wil niet werken, van piko 50652 = BR 93 in Rocrail door MOVisser
10 September 2025, 22:56:39
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
10 September 2025, 22:51:19
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
10 September 2025, 22:47:52
BNLS-Werkspoor - Railhopper SM90 door Joz
10 September 2025, 22:46:29
Mijnbouw Indonesië door MOVisser
10 September 2025, 22:26:28
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
10 September 2025, 21:42:40
PWM regelaar Kato 22018 sx standaard controller door Pollux
10 September 2025, 21:36:30
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Peter Soonius
10 September 2025, 21:32:12
Tandwiel 13 tands tbv aandrijfasje door Hasenwald
10 September 2025, 19:28:42
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door VAM65
10 September 2025, 19:18:35
Koppelingsmechanisme klemt? door Robert vh Prutsert
10 September 2025, 19:12:10
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door Loki
10 September 2025, 19:06:47
Z21 en het programeren met de Z21App. door Frank 123
10 September 2025, 19:03:41
Da's Daz 2 door NS264
10 September 2025, 18:37:27
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
10 September 2025, 18:32:58
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
10 September 2025, 18:29:04
Liliput Onderdeel NS 7851 stoomlok door Bas, Dordrecht
10 September 2025, 18:25:26
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door borotof
10 September 2025, 17:47:49
19 Toen door ES44C4
10 September 2025, 17:20:58
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
10 September 2025, 17:03:11
Ovaalramer in messing. Schaal 0 door FritsT
10 September 2025, 16:57:23
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door phdirk
10 September 2025, 15:57:32
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MOVisser
10 September 2025, 15:03:22
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
10 September 2025, 14:26:11
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
10 September 2025, 12:07:16
  

Auteur Topic: n-rails storingsgevoeligheid?  (gelezen 6499 keer)

Baslerli

  • Offline Offline
  • Berichten: 80
n-rails storingsgevoeligheid?
« Gepost op: 22 December 2009, 20:38:16 »
Besten,

Ik ben van plan een middelgrote baan te maken en sta nog een beetje in dubio welke rails t moeten gaan worden. Ik twijfel tussen Fleischmann, minitrix en peco rails. Wat zijn jullie ervaringen hiermee en dan bedoel ik met name wat betreft de storingsgevoeligheid van de wissels ed.

Vriendelijke groet en alvast dank!
Baslerli

n-spoor, digitaal/koploper, tijdperk III-IV, Zwitserland, Peco code 55, Sommerfeldt, Microscale

krab

  • Offline Offline
  • Berichten: 306
  • N spoor dat spoort
Re:n-rails storingsgevoeligheid?
« Reactie #1 Gepost op: 22 December 2009, 22:05:05 »
Hoi Baslerli ,
heb zelf Fleischmann rails liggen de storingsgevoeligheid valt wel mee .
Rails is ongveer van 20 jaar tot heden ,ook minitrix is goed .
Maar als ik opnieuw zou beginnen  dan kwam er peco rails code 55 ,die is echt mooi en
rijd goed heeft mooie slanke wissels .
je kunt Fleischmann en peco samen zien op http://fantasia.nordkappe.nl/


groetjesss Sjaak
Zie ook mijn baan op n-spoorforum.nl

marco haringa

  • Offline Offline
  • Berichten: 585
  • Modulebaan "immergut"
Re:n-rails storingsgevoeligheid?
« Reactie #2 Gepost op: 23 December 2009, 18:18:36 »
Hoi sjaak peco code 55 is het allerbeste en ook nog het goedkoper dan bijvoorbeeld fleischmann en minitrix.Vooral wat betreft wissels en hun aandrijvingen.
Nadeel van minitrix is dat je er geen draden aan kunt solderen.

Groetjes marco
N Spoor Nijmegen


N spoor digitaal loconet met IB en koploper.Alle loks omgebouwd op faulhabermotoren.
NS,DB,SBB.

R Fongers

  • Heb je al gelachuhh
  • Offline Offline
  • Berichten: 486
  • Mooi Man
Re:n-rails storingsgevoeligheid?
« Reactie #3 Gepost op: 23 December 2009, 23:54:26 »
Hoi Baslerli

Uit Bazel?

Gewoon Peco nemen 55 of 80 maakt niet uit puik spul en goedkoop

Grtzz Rob
Grtzz Rob
------------
N <- IB II  + P19 >< iTrain ex Koploper - S88LN  - Tijdperk VI>

vissie

  • Offline Offline
  • Berichten: 188
    • elfd
Re:n-rails storingsgevoeligheid?
« Reactie #4 Gepost op: 24 December 2009, 00:14:34 »
je kan ook aan minitris draden solderen. het is eerder de vraag hoe veel flex wil je op je baan gebruiken.
het grote naar deel van peco vindt ik dat het (hier) slecht verkrijgbaar is om de hoeken dat rechte stukken en bochten uit flex moeten bestaan . ik kies zelf voor minitrix.
mvg vincent
vincent bogers

Johan Vermij

  • Welkom in het Digitale Stoomtijdperk
  • Offline Offline
  • Berichten: 1285
Re:n-rails storingsgevoeligheid?
« Reactie #5 Gepost op: 24 December 2009, 00:16:08 »
Gewoon Peco nemen 55 of 80 maakt niet uit puik spul en goedkoop

 ???

Er zit wel degelijk verschil tussen code 55 en code 80, dat is namelijk de hoogte van de rails. Als je 55 en 80 door elkaar heen gebruikt dan stuitert de trein wel een beetje. Peco Code 80 sluit prima aan op andere soorten rails, zoals de Fleischman Piccolo.

Code 50 is de 'Finescale' uitvoering. Hierbij is de rails net iets minder hoog en meer in verhouding tot de werkelijkheid. Sommige wielen hebben hier wel wat moeite mee
Era II / III British N-gauge - Graham Farish, Peco
Edinburgh Haymarket - North British Distillery

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26779
    • Pagina van klaas
Re:n-rails storingsgevoeligheid?
« Reactie #6 Gepost op: 24 December 2009, 09:29:58 »
Code 55 heeft een dubbele railvoet. De onderste railvoet zit verborgen in de bielzenmat.
De totale hoogte is gelijk aan code 80, dus met een railverbinder op de onderste railvoet past het mooi aan elkaar.

https://images.beneluxspoor.net/bnls/pecocode55.jpg
« Laatst bewerkt op: 24 December 2009, 09:35:01 door Klaas Zondervan »
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

R Fongers

  • Heb je al gelachuhh
  • Offline Offline
  • Berichten: 486
  • Mooi Man
Re:n-rails storingsgevoeligheid?
« Reactie #7 Gepost op: 24 December 2009, 09:46:31 »
???

Er zit wel degelijk verschil tussen code 55 en code 80, dat is namelijk de hoogte van de rails. Als je 55 en 80 door elkaar heen gebruikt dan stuitert de trein wel een beetje. Peco Code 80 sluit prima aan op andere soorten rails, zoals de Fleischman Piccolo.

Code 50 is de 'Finescale' uitvoering. Hierbij is de rails net iets minder hoog en meer in verhouding tot de werkelijkheid. Sommige wielen hebben hier wel wat moeite mee

Nou dat is dus niet waar, het verschil wel maar kijk naar de afbeelding van Klaas. En hier ligt Peco 55 gewoon aan Flm Piccolo en code 80. Niks geen gehobbel.

Maar ik heb ook niet gezegd dat je het door elkaar moet nemen, het kan en heb dat ook gedaan gewoon vanwege de Setrack wissels in mijn schaduwstation. En de 55 heb ik gebruikt in het zichtbare gedeelte. Peco 80 flex is wat makkelijker te leggen omdat het veel flexibeler is en dat was de reden dat ik het aanhaalde.

Op het plaatje zie je links 55 en rechts 80 en zoals je ziet geen verschil in hoogte alleen in Biels. die wat hoger ligt maar met een beetje ballast valt dat zelfs niet meer op



Grtzz Rob
Grtzz Rob
------------
N <- IB II  + P19 >< iTrain ex Koploper - S88LN  - Tijdperk VI>

Remco.

  • Offline Offline
  • Berichten: 6325
Re:n-rails storingsgevoeligheid?
« Reactie #8 Gepost op: 24 December 2009, 09:48:28 »
Eh Rob,

Ik zie sowieso verschil op de achterste 2 railen, die verschillen duidelijk van hoogte.

Gr. Remco.

Baslerli

  • Offline Offline
  • Berichten: 80
Re:n-rails storingsgevoeligheid?
« Reactie #9 Gepost op: 03 January 2010, 09:59:08 »
Allen,

Allereerst natuurlijk de beste wensen voor 2010!!!

en.... dank voor deze reacties!

De Peco 55 rails zijn inderdaad waanzinnig mooi, 'zie alleen een beetje op' tegen het neerleggen, isoleren en aansluiten van de rails. Ben nl. een beginnende modelspoorder (sedert ca. half jaar) en vraag me af of dat niet direct een beetje te hoog gegrepen is.

Voordeel van minitrix is natuurlijk wel al die standaardmaten die je eenvoudig met (geïsoleerde railassen) kunt aanleggen.

Is de zorg voor de peco55 rails terecht? of hoe zien jullie dat?

groet,

Baslerli

n-spoor, digitaal/koploper, tijdperk III-IV, Zwitserland, Peco code 55, Sommerfeldt, Microscale

T.Spat

  • Offline Offline
  • Berichten: 2961
Re:n-rails storingsgevoeligheid?
« Reactie #10 Gepost op: 03 January 2010, 10:50:23 »
Peco rails is zeker mooi (y) maar bestaat inderdaad uit flexrails
en wissels. Het is zeer betrouwbaar maar er moeten de nodige draden
gesoldeerd worden en bij het leggen van het spoor is een railkniptang
onontbeerlijk(beter dan zagen).

Voor een beginnersbaan is de standaard rails van Fleischmann of minitrix
weer makkelijker in aanleg, ik zou alleen dan zo slank mogelijke wissels
adviseren,  ziet er mooier uit en minder kans op ontsporingen.

Ikzelf heb een N baan met Peco spoor en rijd er niet zo vaak maar na
een beetje poetsen rijd alles probleemloos ;)

Bij het aansluiten van Peco code 55 aan een ander railsysteem is
het belangrijk om onder de bielsmat van Peco een kartonnetje
aan te brengen omdat die wat dunner is en dus zweeft bij de
aansluiting met spoor met dikkere bielzen :P

Met vriendelijke groeten en ook namens mij een goed
2010,

Tis
********

Robert_N-Nm

  • Offline Offline
  • Berichten: 1394
  • Fan van Zwitsers Spoor N(m)
    • RhB in N-spoor (blog)
Re:n-rails storingsgevoeligheid?
« Reactie #11 Gepost op: 03 January 2010, 11:46:36 »
Hoi.

Misschien nog een kleine aanvulling. Misschien is het Kato railssysteem voor spoor N te overwegen (unitrack, via Noch verkrijgbaar). Dat is qua prijs beduidend goedkoper, de adviesprijs van een nieuwe wissel van minitrix ligt bij de 20€ (handwissel, 30 graden de betere 15 graden handwissel met gepolariseerd hartstuk is 30€) terwijl je bij kato voor dat bedrag een wissel met complete aandrijving koopt (20€en stabieler door de aanwezigheid van een ballastbed, daarbij is het railsysteem qua uiterlijk veel meer up-to-date dan die ouwe meuk van fleischmann en minitrix die ze al sinds het begin der tijden voeren.

Ook hebben ze allemaal leuk uitgewerkte dingen als hoge snelheidsspoor met verkanting in de bochten, viaducten (enkel en dubbelspoor) met grindballast of volledig beton etc etc. Het nadeel, ze hebben geen flexrails van kato, je zit vast aan de geometrie van kato qua bochten en het is geen gangbaar onderdeel van het assortiment van de meeste modeltreinwinkels.

Robert
Fan van Zwitsers spoor N(m)