Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door Hans van de Burgt
Vandaag om 16:30:02
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door gtw6016
Vandaag om 16:29:23
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Wim Vink
Vandaag om 16:23:24
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door spoorijzer
Vandaag om 16:19:42
Nederlandse plattelandssfeer op een zolderkamer door Montanbahn
Vandaag om 16:15:52
Rijnstraat door Huup
Vandaag om 15:47:38
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door defender
Vandaag om 15:42:08
Göhrener Viaduct, een begin, Project 13 door Ronald Halma
Vandaag om 15:40:21
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door tijgernootje
Vandaag om 15:36:37
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door tijgernootje
Vandaag om 15:30:51
DDAR op basis van een Artitec DDM door Gerco van Beelen
Vandaag om 15:23:07
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 15:17:00
De fabriek - Spoor 0 door tijgernootje
Vandaag om 15:10:51
Modeltreinwinkels in Berlijn. door Ronald69
Vandaag om 15:07:50
Molenbaan (werktitel) door tijgernootje
Vandaag om 14:53:09
Aanpassen baanplan bestaande baan door tijgernootje
Vandaag om 14:18:25
Artitec vierdeurs stalen D door spoorzeven
Vandaag om 13:52:51
Lima Plan E ral kleuren vraag door Montanbahn
Vandaag om 13:48:22
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 13:47:32
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0) door mamory
Vandaag om 13:44:44
booster vraag door Montanbahn
Vandaag om 13:39:29
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 13:13:28
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 13:03:33
De Zwolsche baan (Emplacement station Zwolle medio jaren 50) door AlbertG
Vandaag om 12:58:22
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 12:48:14
Fleischmann Anna ombouw. door Erwin 054
Vandaag om 12:30:03
US diorama in H0 door Bertje B
Vandaag om 11:40:47
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Bertje B
Vandaag om 11:39:28
LOC nummer wijzigen op een E-loc door Ferdinand Bogman
Vandaag om 11:25:04
Vraag omtrent schakelen rangeersporen (analoog) door spoorijzer
Vandaag om 11:19:17
  

Auteur Topic: Segment overgang  (gelezen 3123 keer)

DirkH

  • Offline Offline
  • Berichten: 56
Segment overgang
« Gepost op: 27 November 2010, 21:17:00 »
Hoi allemaal,

ik ben bezig met de onderbouw van mijn baan uit te tekenen en ik vraag mij af welke manier het beste is om de verbindingen tussen de segmenten te maken, zie bijgevoegde tekening :



is de beste manier de zijwanden tot boven te laten komen of de drager voor de rails tot boven te laten komen ?

Groetjes,
Dirk

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8837
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re:Segment overgang
« Reactie #1 Gepost op: 27 November 2010, 21:25:12 »
Hallo Dirk,

zo heb ik het opgelost:







Zijkanten door laten lopen want anders maak jezelf wel erg moeilijk. De poten komen minimaal twee keer de dikte van de zijkant uit elkaar te staan. Bakken vastzetten: Gewoon koud tegen elkaar aan met een aantal bouten vast gezet. De poten zijn er later onder geschroefd..

Bouwdraadje: Bouwdraadje Ronald Koerts

Groeten Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

DirkH

  • Offline Offline
  • Berichten: 56
Re:Segment overgang
« Reactie #2 Gepost op: 27 November 2010, 21:39:42 »
Hoi Ronald,

bedoel je nu de onderste tekening ? dus de plaat waar de rails op komen tot aan de zijkant laten lopen ? Ik kon het niet zo goed zien op de foto's,

Dirk

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8837
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re:Segment overgang
« Reactie #3 Gepost op: 27 November 2010, 21:42:35 »
Ja de onderste tekening...

zie maar eens op deze foto:



Groeten Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

DirkH

  • Offline Offline
  • Berichten: 56
Re:Segment overgang
« Reactie #4 Gepost op: 27 November 2010, 22:06:20 »
Ok bedankt

Groetjes
Dirk

wvdm

  • Gast
Re:Segment overgang
« Reactie #5 Gepost op: 08 December 2010, 22:31:47 »
Hallo Dirk,

Het ligt er ook aan of je de baan vaak los haalt en verhuist.
Bij module verenigingen gebruiken ze de bovenste tekening. De reden is, dat de kopse kant van het hout sterker is, als  horizontaal.
Tip voor de rails over gang op de modules.
Laat de rails niet tot het uiteinde door lopen, maar stop een aantal cm er voor.
Voor de overgangen maak je passende stukjes, die je op papier plakt.
Je kan dan de rails gewoon ballasten en tevens op de onderkant schrijven voor welk spoor dat stukje is.
Snij van het overgangs railsse van twee bielzen de railspijkers weg. Zo kan je de rail lasjes helemaal op de overgangs rails schuiven voor het wegnemen ervan en als ze op hun plek liggen, dan zorgen de over de andere rails , dus op hun normale plek half ene half andere rails, voor de stroom door voering. Dat scheelt weer extra aan sluit draden,die je dan minder hoeft aan te brengen.
En weet je wat je ook voorkomt hiermee. De horizontale platen zakken op den duur ietsje door. Bij een koude overgang zonder railsje krijg je dan een knik tussen de ene rails op de ene module en de andere rails op de andere module. Met een overgangs railsje heb je dan geen knik, maar een mooi vloeind overgangs railse met een katteruggetje, maar dat vinden de treinen en wagons prettiger als een knik.
Je bouwt toch een treinbaan om er lange tijd van te genieten.

Groetjes
Wil

tinus

  • Offline Offline
  • Berichten: 1540
Re:Segment overgang
« Reactie #6 Gepost op: 08 December 2010, 22:48:41 »
Passtukjes zijn alleen makkelijk bij vaste opstellingen.
Wissel je de samenstelling van de bakken vaak, gewoon tot op de rand.
Een of 2 mm speling heb je al gauw te pakken bij wisselende samenstellingen.

Tinus.

DirkH

  • Offline Offline
  • Berichten: 56
Re:Segment overgang
« Reactie #7 Gepost op: 09 December 2010, 09:40:29 »
Hoi Wil,

aangezien het hier om een segment baan gaat die eigenlijk enkel losgekoppeld wordt om aan de baan te kunnen werken is de oplossing met die passtukjes nog niet zo een slecht idee. Dat ga ik zeker eens bekijken.

Ik wil de baan zeker in segmenten bouwen aangezien ik door rugproblemen niet onder de baan kan werken en dan is en segmentbaan de oplossing.

Bedankt voor de tip
Dirk

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26707
    • Pagina van klaas
Re:Segment overgang
« Reactie #8 Gepost op: 09 December 2010, 09:57:24 »
Losse passtukjes zijn omslachtig. Het oorspronkelijk HobbyTrak idee werkte ook met passtukken, maar onze club is al vrij snel overgestapt op sporen die gewoon tot op de rand lopen. Eventueel worden de railuiteinden verstevigd door ze aan een spijkertje of een schroef te solderen. Verder geen toestanden.

En weet je wat je ook voorkomt hiermee. De horizontale platen zakken op den duur ietsje door. Bij een koude overgang zonder railsje krijg je dan een knik tussen de ene rails op de ene module en de andere rails op de andere module.
Er is een betere manier om de overgang soepel te maken, en eigenlijk geef je die zelf al aan. Je zegt dat de oorzaak is dat de platen doorzakken. Nou, dat moet je dan voorkomen, door er in de lengterichting van het spoor een steunlat onder te zetten. Effectiever en fraaier.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

JJHoitema

  • Offline Offline
  • Berichten: 140
Re:Segment overgang
« Reactie #9 Gepost op: 04 May 2011, 21:01:46 »
Ik ben bezig mijn schaduwstation uit te tekenen in WinTrack.
Nu ben ik al behoorlijk ver, maar omdat ik de baan in modules
wil bouwen, stuit ik op een probleem.

Zoals ik het nu heb staan kom ik met een wissel precies op een
overgang uit. Ik kan toch moeilijk de wissel in 2-en zagen?
Hoe is dit op te lossen?

Vriendelijk bedankt,

JJHoitema

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26707
    • Pagina van klaas
Re:Segment overgang
« Reactie #10 Gepost op: 04 May 2011, 21:35:21 »
Ik kan toch moeilijk de wissel in 2-en zagen?
Dat kan best hoor. Ik heb eens een modulebaan van een Engelsman gezien die een Engels wissel op de scheiding van 2 modules had liggen. Dat wissel had hij "gewoon" doorgezaagd. En het functioneerde nog ook.

Maar de oplossing voor jouw geval kan je natuurlijk zelf verzinnen. Of het wissel verschuiven, of de moduleovergang verschuiven. Veel andere oplossingen zijn er niet, lijkt me.

Oja, toch nog een andere mogelijkheid: maak het wissel uitneembaar.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Bert Mengerink

  • SPOOR1HOBBY
  • Offline Offline
  • Berichten: 490
  • Het liefste stoom in module vorm
Re:Segment overgang
« Reactie #11 Gepost op: 04 May 2011, 22:37:04 »
Hallo Dirk,

Het ligt er ook aan of je de baan vaak los haalt en verhuist.
Bij module verenigingen gebruiken ze de bovenste tekening. De reden is, dat de kopse kant van het hout sterker is, als  horizontaal.
Tip voor de rails over gang op de modules.
Laat de rails niet tot het uiteinde door lopen, maar stop een aantal cm er voor.
Voor de overgangen maak je passende stukjes, die je op papier plakt.
Je kan dan de rails gewoon ballasten en tevens op de onderkant schrijven voor welk spoor dat stukje is.
Snij van het overgangs railsse van twee bielzen de railspijkers weg. Zo kan je de rail lasjes helemaal op de overgangs rails schuiven voor het wegnemen ervan en als ze op hun plek liggen, dan zorgen de over de andere rails , dus op hun normale plek half ene half andere rails, voor de stroom door voering. Dat scheelt weer extra aan sluit draden,die je dan minder hoeft aan te brengen.
En weet je wat je ook voorkomt hiermee. De horizontale platen zakken op den duur ietsje door. Bij een koude overgang zonder railsje krijg je dan een knik tussen de ene rails op de ene module en de andere rails op de andere module. Met een overgangs railsje heb je dan geen knik, maar een mooi vloeind overgangs railse met een katteruggetje, maar dat vinden de treinen en wagons prettiger als een knik.
Je bouwt toch een treinbaan om er lange tijd van te genieten.

Groetjes
Wil
Even een opmerking van een bouwer van modules.

Ik laat de rails meestal eerst een stukje oversteken en kort ze pas in, als ze helemaal goed vast zitten. Eerst wel goed controleren of ze goed liggen, voordat je ze vastlegt. Pas dan knip ik ze redelijk dicht bij de module af en slijp het restant tot ze volledig glad liggen met het uiteinde. Dit kan je controleren door met een recht voorwerp, b.v. een blokhaak of een rei langs de module-overgang te gaan en ophouden met slijpen, als de rails niet meer uitsteekt. Dit veelvuldig controleren tussen het slijpen door.

Ik probeer de module-overgangen zoveel mogelijk recht te maken t.o.v. de rails. Dit lukt helaas niet altijd, maar wel zoveel mogelijk. Ik gebruik nu zowel Win-Rail 6 als RailModeller. Deze laatste bevalt mij steeds beter, omdat ik hier veel nauwkeuriger in kan werken (tot op 4 mm voor grote vlakken). Ik ben nu net zelf een ontwerp aan het maken voor een grote ringloods voor 21 locomotieven met draaischijf op modules van maximale grootte van 60 bij 120 cm.

Groet,
Bert
Groeten,
Bert Mengerink

Er is altijd tijd om iets nieuws te beginnen.
Veel succes met de hobby.