Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Pfarrerwinkel bahn door DJV
Vandaag om 04:47:57
Roco smeerolie door hmmglaser
Vandaag om 02:30:00
herrmann door Martin Hornis
Vandaag om 01:19:56
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 01:04:12
Bouwverslag BlueBrixx BR 01 No.108054 (plusminus 1:18) door DJV
Vandaag om 00:44:56
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door Wummeke
Vandaag om 00:42:32
"Southern Pacific's Coos Bay Branchline in H0", een nieuwe thuisbaan. door Ronald Halma
Vandaag om 00:17:38
Raadplaatje door BrightonBelle
Vandaag om 00:01:16
Terschellinger Spoor door KNed
20 December 2025, 23:52:18
Meerdere sounddecoders doen het alleen heel zacht door Ronald Halma
20 December 2025, 23:52:16
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Lobomotion69
20 December 2025, 23:45:58
'Permaloog' met electronenbuizen door Eric B
20 December 2025, 23:23:12
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
20 December 2025, 22:52:58
Zelfbouw HSM stoomloc Argus-Vesta serie door janw
20 December 2025, 22:42:12
Modelspoorbaan van Einte door Wim Vink
20 December 2025, 22:32:01
Stub switches door Frank 123
20 December 2025, 22:04:29
Station Roodeschool door Benelux795
20 December 2025, 21:57:28
Klein mobiel ontwerp met thema stadsmuren door einte
20 December 2025, 21:34:24
Spoor- en tramweg parafernalia door 1795
20 December 2025, 20:52:22
Bahnstrecke 5867 door Jelmer
20 December 2025, 20:45:37
Gezocht: Foto's Plan E/L postrijtuig in reizigerstreinen jaren '70 door Rick
20 December 2025, 20:44:07
US diorama in H0 door Wim Vink
20 December 2025, 20:29:29
De bouw van een modulebaan met Nederlands landschap. door Anton Maris
20 December 2025, 19:20:09
Pendelbaan met 1 keerlus (H0, L-vorm, 4,50 x 3,00 mtr) (Zandvoort) door Peter J K
20 December 2025, 18:19:02
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door sncf231e
20 December 2025, 18:13:44
interface RocRail en fysiek rijweg gestuurd bedieningspaneel door AlbertG
20 December 2025, 17:43:53
Bauarbeiten im gange door 741230
20 December 2025, 17:38:01
Goede wensen voor 2026 door bollen neus
20 December 2025, 17:26:10
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
20 December 2025, 15:52:23
Onderdelen gezocht voor de Fleischmann Piccolo BR38 door stoombr38
20 December 2025, 15:01:09
  

Auteur Topic: plan E eind jaren 80  (gelezen 4253 keer)

Daan!

  • Offline Offline
  • Berichten: 4607
plan E eind jaren 80
« Gepost op: 22 October 2009, 17:36:26 »
Heel veel informatie over de plan E rond de jaren 60,70, maar mijn tijdperk begint als het leven van de plan E eindigt. Mijn vraag is dus: Wat is een realistische stam in 1987-1989?
Ik heb nu:
B 154.03
B 154.04
B 154.01
B 154.02
A 155.01
A 155.02
RD 156.01
RD 156.02 (restauratie-fietsenrijtuig)

alvast bedankt! ;)

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8641
  • Spoor N
Re:plan E eind jaren 80
« Reactie #1 Gepost op: 22 October 2009, 18:51:11 »
Het fietsenrijtuig kan met wat ICR in een stam en van de rest kan je dan ook een stam maken. Zie ook de site van Martijn Haman.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Daan!

  • Offline Offline
  • Berichten: 4607
Re:plan E eind jaren 80
« Reactie #2 Gepost op: 22 October 2009, 19:07:28 »
Meestal zie je ze op sites als flickr.com in stammen van vijf rijden. Ik vroeg me af of ze toen nooit met meer gereden hebben?

Niels B

  • Offline Offline
  • Berichten: 1876
    • Arnhem in de jaren ´80
Re:plan E eind jaren 80
« Reactie #3 Gepost op: 22 October 2009, 19:32:22 »
Even op de site van Gerard van de Weert kijken: www.seinarm.nl!

Groet,

Niels

Daan!

  • Offline Offline
  • Berichten: 4607
Re:plan E eind jaren 80
« Reactie #4 Gepost op: 22 October 2009, 19:36:59 »
Waar dan?
hier staat namelijk niets over een samenstelling uit de jaren 80 ???


edwin1974

  • Offline Offline
  • Berichten: 2042
  • Allegra" treinstel
Re:plan E eind jaren 80
« Reactie #5 Gepost op: 22 October 2009, 19:46:21 »
hoi daan kijk maar even op deze site www.martijnhaman.nl
hier zul je vast wel iets meer vinden over jouw tijdperk met plan E.

groetjes edwin

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8641
  • Spoor N
Re:plan E eind jaren 80
« Reactie #6 Gepost op: 22 October 2009, 19:47:22 »
Citaat
Traject Zandvoort - Maastricht/Heerlen omstreeks 1967/1968. Als we dit traject nader bekijken, dan blijkt dat de basislengte, de stam uit de combinatie B9b + A8b + RDz + B9b + B9b, allemaal rijtuigen plan E bestaat. In de spitsuren werden er vooral rijtuigen B9b aan toegevoegd. Voor het Zandvoortse traject hield men 15 A8b's en 11 B11 rijtuigen (plan W) achter de hand. In de jaren '60 reed men wel met treinen tot aan 16 rijtuigen, in de jaren '70 ging men niet verder dan zo'n 14 stuks.

In de 80er jaren kwamen als versterkingsrijtuigen ook plan K, N en W voor. Met de komst van ICR in de 80er jaren kwamen in de intercitytreinen steeds meer van deze rijtuigen te rijden totdat plan E volledig uit deze serie's verdween. Als laatste reden ze op de lijn Roosendaal - Zwolle totdat ze in 1989 alle afgevoerd waren.
Dat neem ik aan.

@Edwin, dat zei ik dus ook al...
« Laatst bewerkt op: 22 October 2009, 19:49:38 door Rick »
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Niels B

  • Offline Offline
  • Berichten: 1876
    • Arnhem in de jaren ´80
Re:plan E eind jaren 80
« Reactie #7 Gepost op: 22 October 2009, 19:50:15 »
hey,

er staan in de samenstellingen inderdaad geen jaren '80 tussen. Vreemd, ik meen me te herinneren dat ik daar ergens nog een lijst van heb.

Sorry!

Groeten,
Niels

Daan!

  • Offline Offline
  • Berichten: 4607
Re:plan E eind jaren 80
« Reactie #8 Gepost op: 22 October 2009, 20:10:12 »
Rick, Dat had ik inderdaad gelezen, maar ik voreg me af of dat wel zo was eind jaren 80. Het aantal plan E was toen al sterk afgenomen.

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8641
  • Spoor N
Re:plan E eind jaren 80
« Reactie #9 Gepost op: 22 October 2009, 21:02:45 »
Het staat toch echt duidelijk in de laatste zin daar. Plan E werd langzaam vervangen door ICR, totdat al het plan E weg was uit die serie.
Op de site van Matijn Haman staat eeen foto van een 1200 met een stuk of 7 plan E in 1987.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

martijnhaman

  • Offline Offline
  • Berichten: 1818
    • Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
Re:plan E eind jaren 80
« Reactie #10 Gepost op: 23 October 2009, 08:43:30 »
Gaat maar om vijf rijtuigen: 1200 + RD + B + A + B + B

Martijn

Daan!

  • Offline Offline
  • Berichten: 4607
Re:plan E eind jaren 80
« Reactie #11 Gepost op: 24 October 2009, 14:18:21 »
OK. ik zocht zoiets als martijn nu noemt.
Kan het restauratie fietsen rijtuig (NR 226 Artnr. 156.02) wel samen ingezet worden met een RD (Nr 214 Artnr 156.02)?

Taigagaai

  • Offline Offline
  • Berichten: 611
  • *
    • Flickr
Re:plan E eind jaren 80
« Reactie #12 Gepost op: 27 October 2009, 12:22:20 »
Op de IJssellijn was gebruik loc + A + RD + B + B. De B's kunnen ook Plan W zijn. Op Amsterdam - Enschede reed loc + A +RD + B + B + B. Zo heb ik het altijd onthouden van de foto's in het familie archief.
Daarom heb ik zelf ook de A 225 + RD 226 + B 532 (W) + B 353 + B 514 (W).
Spoorgroet, Martin

Daan!

  • Offline Offline
  • Berichten: 4607
Re:plan E eind jaren 80
« Reactie #13 Gepost op: 27 October 2009, 13:40:06 »
ok dank je wel ;) Ze reden dus vaak in stammen van 4-5.
Weet niemand wat van dat fietsenrijtuig?