Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Fotodijkje en fotodiorama door Eric B
Vandaag om 14:54:52
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Edsko Hekman
Vandaag om 14:50:54
IiTrain akties op tijd aanmaken. door Frank 123
Vandaag om 14:49:54
C12c rijtuig door maartenvdb
Vandaag om 14:49:05
verlichting op mijn draaischijf zeten door maartenvdb
Vandaag om 14:47:04
Stofvrij houden van mijn treinbaan door 4000
Vandaag om 14:45:42
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door spoorijzer
Vandaag om 14:35:52
Het bouwen van een Philotrain 2400 kit door Rob Ellerman
Vandaag om 13:48:13
Een nieuw baantje op Micromodules door MacArthur
Vandaag om 13:47:42
Line-up foto's van modellen door Rob Ellerman
Vandaag om 13:46:43
18 & 19 oktober Najaarsstoomdagen MBS door Seinhuis
Vandaag om 13:26:17
Van 2D afbeelding naar 3D model door Montanbahn
Vandaag om 13:07:02
2025-10-13:Nederlands spoor niet weerbaar genoeg in tijd van toenemende dreiging door Eric B
Vandaag om 12:56:44
Kleinspoor NS450 kitje door Edsko Hekman
Vandaag om 12:37:57
Project X...... door Gert Arkema
Vandaag om 12:28:23
Bietschtalbrücke h0 door Ronald Halma
Vandaag om 12:08:25
Baan in Los Angeles door Ronald Halma
Vandaag om 12:06:17
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 10:44:53
Project seaside Germany door Ronald Halma
Vandaag om 10:18:39
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MOVisser
Vandaag om 09:23:44
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Sikko
Vandaag om 08:47:26
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Wim Vink
Vandaag om 08:29:08
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door VAM65
Vandaag om 08:05:25
Op Zuid (NL H0) door spoorijzer
Vandaag om 07:52:51
't Boemeltje door MOVisser
Vandaag om 00:26:40
Albert's fantasie in schaal 0e door Scratchbuilt
13 October 2025, 23:02:04
Roco Loc trilt 1 kant op bij optrekken icm klokanker door MadhouseNL
13 October 2025, 22:24:25
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door nighttrain1
13 October 2025, 21:07:55
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door Rob Bennis
13 October 2025, 20:34:19
Da's Daz 2 door NS264
13 October 2025, 20:19:09
  

Auteur Topic: terugmelders  (gelezen 1392 keer)

RobGood

  • Offline Offline
  • Berichten: 158
terugmelders
« Gepost op: 08 November 2009, 22:25:07 »
Beste Allemaal
Misschien kan iemand me iets duidelijk maken.
Ben me volop aan het inlezen in digitale besturing. ZAl wel een ecos gaan worden. Voor terugmelding gaat dit via S88 protocol/ apparaten. Goed! tot zo ver snap ik het. maar kan niet goed vinden hoe die terug melders hun input krijgen. Is het de bedoeling dat ik op een of andere manier de aanwezige trein een verbinding naar massa op een van de inputs laat zetten?
Stukken van mijn baan worden mijn oude M-rails.... geheel metaal ... goe doe je het daar dan mee...?
Heeft iemand misschien ervaring
Rob

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7819
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re:terugmelders
« Reactie #1 Gepost op: 08 November 2009, 22:38:36 »
Met de geisoleerde rails voor de overweg 5114 dacht ik zo uit het hoofd. Of gewoon zoals bij een tweerailbaan via stroomdetectie.
Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

RobGood

  • Offline Offline
  • Berichten: 158
Re:terugmelders
« Reactie #2 Gepost op: 08 November 2009, 23:11:49 »
Wim, bedankt voor de reactie,
dat gewoon is voor mij helaas niet zo gewoon, mijn laatste treinbaan was 38jaar geleden....
zo een stroomdetectie melder is volgens mij een schakelingetje die ziet dat er op een baanvak stroom wordt gebruikt, vervolgens zorgt het dat dmv een opto tje een transistortje naar massa open gaat. Dus denk ik dat inderdaad de trein massa moet geven naar de input van zo een terugmelder... ???

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26840
    • Pagina van klaas
Re:terugmelders
« Reactie #3 Gepost op: 08 November 2009, 23:32:49 »
Rob,

Een s88 melder aktiveer je door de ingang naar massa te schakelen. Daarvoor zijn verschillende methodes.

Bij C-rail is de gebruikelijke methode: een stuk rail aan één zijde van het spoor isoleren en verbinden aan de s88 ingang.
De andere rail loopt gewoon door en is de massa. Als er een trein op het betreffende stuk spoor rijdt maken de wielstellen contact tussen de doorlopende massastaaf en het geïsoleerde stuk spoorstaaf.
Voordeel van deze methode is dat de hele trein gedetecteerd wordt, omdat elk wielstel de massaverbinding maakt.

Bij M-rail is het lastig om een spoorstaaf te isoleren. De simpelste methode is de speciale railstukken gebruiken die Wim ook al noemde. Daarin is van fabriekswege al een spoorstaaf geïsoleerd. Maar ik denk niet dat het makkelijk is om nog voldoende lengte van zulke spoorstukken te vinden.

De andere methode is de stroomdetector. Die constateert of er in een bepaalde sectie stroom wordt afgenomen en vertaalt dat in het sluiten van een relaiscontact of het aansturen van een optocoupler. Met het relaiscontact of de uitgang van de optocoupler maak je dan de massaverbinding naar de s88 ingang.
De stroomdetectie vindt plaats op de middenrail, die is wel makkelijk te isoleren. Nadeel is dat alleen de sleper wordt gedetecteerd.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

RobGood

  • Offline Offline
  • Berichten: 158
Re:terugmelders
« Reactie #4 Gepost op: 08 November 2009, 23:56:56 »
KLaas, Harstikke bedankt, nu snap ik het...