Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ontraxs 2026 door Klaas Zondervan
Vandaag om 13:29:48
Goede wensen voor 2026 door Wil uit ZO drenthe
Vandaag om 13:26:42
Yamorc 7001 dood door maartenvdb
Vandaag om 13:18:59
Berkina Volvo met Viessmann taxi bord door Hasenwald
Vandaag om 12:53:30
Laatste beurs voor Piet Peetoom (Godfather Models& Supply) 10/11 januari a.s. door Bierwagen
Vandaag om 12:49:03
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 12:31:19
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 12:06:54
Bouw Artitec overwegbomen 1950 door Met een sik
Vandaag om 12:05:08
Station Steenwijk poging 2 door Eric B
Vandaag om 12:04:34
Modelwensen 2026 door steven346
Vandaag om 11:28:56
Treinverkeer in het oostblok, grensoverschrijdend? door grossraumwagen
Vandaag om 11:28:41
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Reeks77
Vandaag om 11:27:32
Toon hier je (model)treinfoto's door R1954
Vandaag om 11:24:45
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 11:19:24
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 11:02:26
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Ronaldk
Vandaag om 10:48:10
Layne, Somewhere South. door Reeks77
Vandaag om 10:15:14
Bouwverslag BlueBrixx BR 01 No.108054 (plusminus 1:18) door MOVisser
Vandaag om 09:57:05
Even voorstellen Niels uit Den Haag door Pauldg
Vandaag om 09:32:07
Pfarrerwinkel bahn door DJV
Vandaag om 02:45:23
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door DJV
Vandaag om 02:43:24
Roco 42616 door johan george
Vandaag om 00:05:28
Tandwielen Fleischmann BR 80 door Ferdinand Bogman
25 December 2025, 22:51:08
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door DJV
25 December 2025, 22:51:02
3e US Convention op 11 en 12 april 2026, locatie De Pol Aalten NL door neudalhausenstadbahn
25 December 2025, 21:42:58
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door MOVisser
25 December 2025, 21:32:35
sluitverlichting op paar goederenwagens 3 rail door bellejt
25 December 2025, 21:05:38
Fotowedstrijd 2025 door Bob R.
25 December 2025, 20:31:55
MoBaBro.de door Marco1044
25 December 2025, 15:52:36
Van Eijs naar Wijlre en naar Schin op Geul door dennie
25 December 2025, 15:44:20
  

Auteur Topic: terugmelders  (gelezen 1454 keer)

RobGood

  • Offline Offline
  • Berichten: 158
terugmelders
« Gepost op: 08 November 2009, 22:25:07 »
Beste Allemaal
Misschien kan iemand me iets duidelijk maken.
Ben me volop aan het inlezen in digitale besturing. ZAl wel een ecos gaan worden. Voor terugmelding gaat dit via S88 protocol/ apparaten. Goed! tot zo ver snap ik het. maar kan niet goed vinden hoe die terug melders hun input krijgen. Is het de bedoeling dat ik op een of andere manier de aanwezige trein een verbinding naar massa op een van de inputs laat zetten?
Stukken van mijn baan worden mijn oude M-rails.... geheel metaal ... goe doe je het daar dan mee...?
Heeft iemand misschien ervaring
Rob

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7819
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re:terugmelders
« Reactie #1 Gepost op: 08 November 2009, 22:38:36 »
Met de geisoleerde rails voor de overweg 5114 dacht ik zo uit het hoofd. Of gewoon zoals bij een tweerailbaan via stroomdetectie.
Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

RobGood

  • Offline Offline
  • Berichten: 158
Re:terugmelders
« Reactie #2 Gepost op: 08 November 2009, 23:11:49 »
Wim, bedankt voor de reactie,
dat gewoon is voor mij helaas niet zo gewoon, mijn laatste treinbaan was 38jaar geleden....
zo een stroomdetectie melder is volgens mij een schakelingetje die ziet dat er op een baanvak stroom wordt gebruikt, vervolgens zorgt het dat dmv een opto tje een transistortje naar massa open gaat. Dus denk ik dat inderdaad de trein massa moet geven naar de input van zo een terugmelder... ???

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 27075
    • Pagina van klaas
Re:terugmelders
« Reactie #3 Gepost op: 08 November 2009, 23:32:49 »
Rob,

Een s88 melder aktiveer je door de ingang naar massa te schakelen. Daarvoor zijn verschillende methodes.

Bij C-rail is de gebruikelijke methode: een stuk rail aan één zijde van het spoor isoleren en verbinden aan de s88 ingang.
De andere rail loopt gewoon door en is de massa. Als er een trein op het betreffende stuk spoor rijdt maken de wielstellen contact tussen de doorlopende massastaaf en het geïsoleerde stuk spoorstaaf.
Voordeel van deze methode is dat de hele trein gedetecteerd wordt, omdat elk wielstel de massaverbinding maakt.

Bij M-rail is het lastig om een spoorstaaf te isoleren. De simpelste methode is de speciale railstukken gebruiken die Wim ook al noemde. Daarin is van fabriekswege al een spoorstaaf geïsoleerd. Maar ik denk niet dat het makkelijk is om nog voldoende lengte van zulke spoorstukken te vinden.

De andere methode is de stroomdetector. Die constateert of er in een bepaalde sectie stroom wordt afgenomen en vertaalt dat in het sluiten van een relaiscontact of het aansturen van een optocoupler. Met het relaiscontact of de uitgang van de optocoupler maak je dan de massaverbinding naar de s88 ingang.
De stroomdetectie vindt plaats op de middenrail, die is wel makkelijk te isoleren. Nadeel is dat alleen de sleper wordt gedetecteerd.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

RobGood

  • Offline Offline
  • Berichten: 158
Re:terugmelders
« Reactie #4 Gepost op: 08 November 2009, 23:56:56 »
KLaas, Harstikke bedankt, nu snap ik het...