Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Her-(her-)beginnen door Montanbahn
Vandaag om 13:29:49
booster vraag door henk
Vandaag om 13:18:00
Vreemd probleem door Treintje_komt_zo
Vandaag om 13:14:28
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 13:02:05
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko door wob
Vandaag om 12:41:02
Aachenau West door Wim Vink
Vandaag om 12:41:01
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 12:37:12
Bauarbeiten im gange door Wim Vink
Vandaag om 12:22:25
LS Models CIWL LX slaapwagens door sncf231e
Vandaag om 12:19:06
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Montanbahn
Vandaag om 11:43:25
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:27:42
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door VAM65
Vandaag om 11:09:35
Update: baan in de tropen door Hans Grasmaijer
Vandaag om 10:58:31
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
Vandaag om 10:46:10
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door wob
Vandaag om 10:45:55
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 10:45:55
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Vislijn
Vandaag om 10:35:31
Wat was jullie allereerste loc? door AdLoc
Vandaag om 10:28:24
Modelbaan Beltheim. door Bertje B
Vandaag om 10:10:38
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 09:52:39
MoBaBro.de door Marco1044
Vandaag om 08:20:47
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 07:47:45
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door dennie
Vandaag om 00:25:50
Wat te doen met oude catalogi door Hasenwald
05 August 2025, 23:42:19
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
05 August 2025, 23:31:12
Site DTS Modelspoor uit Ermelo doet het (bij mij) niet meer... door Martin Domburg
05 August 2025, 21:40:59
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
05 August 2025, 21:40:36
Terugverende koppeling door phdirk
05 August 2025, 20:32:14
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door phdirk
05 August 2025, 20:24:48
De Deutsche Eisenbahn Verein (DEV): Duitslands oudste museumlijn door Sicco Dierdorp
05 August 2025, 19:58:56
  

Auteur Topic: ervaringen Engelse wissels van Tillig  (gelezen 2411 keer)

Dpc Fo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1514
    • Mijn fotosite
ervaringen Engelse wissels van Tillig
« Gepost op: 06 November 2009, 08:51:21 »
Medespoorders,

Wie heeft er ervaring met de Engelse wissels van Tillig? Ik heb het plan er enkele te gebruiken op mijn emplacement in aanleg, maar ik heb hier en daar gehoord dat een trein er niet makkelijk doorheen komt.



Denk nog even na over Tillig: tis erg mooi maar de engelsmannen geven problemen > piepende en knarsende wielstellen die zich over de wissel wringen.

Kees-Jan

Zijn er meer mensen met deze ervaring? Een beetje wringen is niet erg (in het echt knarst het ook!), want er wordt daar toch niet hard gereden, maar als het wissel ontsporingsgevoelig is, dan wordt het een andere zaak, zeker omdat ik er ook 1 ga gebruiken in mijn schaduwstation. Alvast bedankt!

grtz. Carlo
Zonder dwarsliggers geen spoorlijn

Groeten, Carlo

GD

  • Offline Offline
  • Berichten: 2155
  • Nee hoor, die heb ik al heel lang...
Re:ervaringen Engelse wissels van Tillig
« Reactie #1 Gepost op: 06 November 2009, 08:55:53 »
Hoi Carlo,
Kijk even in de Miba van november, daar staat een artikel in over de (engelse) wissels van Tillig. Er zijn nieuwe modellen (in aantocht) die minder kortsluitingsgevoelig zouden zijn dan de oude modellen. Er staan tekeningen in het artikel over de knelpunten in de oude (engelse) wissels en de verbeteringen in de nieuwe, misschien beantwoorden die je vragen.

Groeten,

Gerard

Dpc Fo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1514
    • Mijn fotosite
Re:ervaringen Engelse wissels van Tillig
« Reactie #2 Gepost op: 06 November 2009, 09:27:29 »
Ha Gerard,

Kijk, dat klinkt precies goed. Hartelijk dank voor de informatie!

Carlo
Zonder dwarsliggers geen spoorlijn

Groeten, Carlo

mark7758

  • Offline Offline
  • Berichten: 495
    • Rogeville.be
Re:ervaringen Engelse wissels van Tillig
« Reactie #3 Gepost op: 06 November 2009, 09:58:01 »
De treinen rijden er prima door. Alleen let op met het aansturen van de wissel motor of relais dat alle tongen goed aanliggen. Dat is en was een groot probleem omdat goed werkend te krijgen.
Met een wisselmotor van Lemaco lukt het net. Maar ook niet altijd. Met de wisselmotor van Conrad lukt het niet. Dan heb je eigenlijk al 2 motoren nog per tongbeweging. Dan weet je pas zeker dat alle tongen goed aanliggen.
vr gr. Mark7758

Dpc Fo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1514
    • Mijn fotosite
Re:ervaringen Engelse wissels van Tillig
« Reactie #4 Gepost op: 06 November 2009, 10:06:01 »
Dank Mark, ik ga er Tortoise-motoren onder hangen en ik neem aan dat die de tongen wel goed aandrukken en aangedrukt houden (Tortoises blijven in de eindstand onder spanning staan en oefenen dus constante druk uit).

grtz. Carlo
Zonder dwarsliggers geen spoorlijn

Groeten, Carlo

mark7758

  • Offline Offline
  • Berichten: 495
    • Rogeville.be
Re:ervaringen Engelse wissels van Tillig
« Reactie #5 Gepost op: 06 November 2009, 10:25:12 »
Ik weet niet op dat het probleem oplost. De tongen zijn eigenlijk te dun en moet je de tongbeweging links en rechts van het wissel aansturen zodat beide kanten goed aansluiten. Maar laat maar weten of het wel lukt.
We zijn zelf bezig met het testen of het met 4 conrad wisselmotoren wel lukt.
vr gr. Mark7758

Dpc Fo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1514
    • Mijn fotosite
Re:ervaringen Engelse wissels van Tillig
« Reactie #6 Gepost op: 06 November 2009, 10:30:20 »
Met een beetje mazzel ga ik het dit weekend uitproberen, je hoort het resultaat z.s.m.!
Zonder dwarsliggers geen spoorlijn

Groeten, Carlo

mark7758

  • Offline Offline
  • Berichten: 495
    • Rogeville.be
Re:ervaringen Engelse wissels van Tillig
« Reactie #7 Gepost op: 06 November 2009, 10:32:43 »
Dank. ;)
vr gr. Mark7758

Automatic-rock

  • Offline Offline
  • Berichten: 1064
  • Impressionistisch Modelbouwer
    • Modelspoor op Automatic-rock.nl
Re:ervaringen Engelse wissels van Tillig
« Reactie #8 Gepost op: 06 November 2009, 13:53:47 »
Hoi Carlo,
Kijk even in de Miba van november, daar staat een artikel in over de (engelse) wissels van Tillig.

Kan iemand dit artikel toevallig inscannen voor mij?  :-[
Ben zojuist de stad in geweest maar heb het niet kunnen vinden  :-\
Vriendelijke groet, Benno

Mijn Brabantse H0 baan in opbouw:Westerweel 1985-1995
Ouderwets leuke & handige modelspoorideeën op: automatic-rock.nl

cor_b

  • at ,t moar exact 1:87 is
  • Online Online
  • Berichten: 2834
  • Doornvliet CS 1975 t/m 1995
Re:ervaringen Engelse wissels van Tillig
« Reactie #9 Gepost op: 06 November 2009, 21:22:51 »
De DKW,s werken prima met Conrad wisselmotoren en ze sluiten goed aan,ik heb er tenminste geen problemen mee.

Cor

HSB

  • Offline Offline
  • Berichten: 271
Re:ervaringen Engelse wissels van Tillig
« Reactie #10 Gepost op: 06 November 2009, 22:39:49 »
Ik heb een engelsman type Baeseler liggen van Tillig en inderdaad wat een gekl..t om dat allemaal goed werkend te krijgen. Deels ook eigen schuld, want had e.e.a. uit moeten testen voordat ik hem op zijn plaats lijmde.

Liep tegen 3 problemen aan: 1 de lipjes onder de tongen waren onvoldoende omgevouwen, waardoor ze over de ondergrond schraapten; 2 de plaatsing van de wisselomzetter luistert heel nauw. Deze 2 punten zorgden beide voor slecht aansluitende tongen. 3e probleem was de slechte (= mechanisch zwakke) uitvoering van de elektrische verbindingen naar het hartstuk.

Dit type wissel noemt Tillig een DKW (doppelt kreuzungs weiche), maar dat stond toen ik er mee bezig was voor mij meer voor Die Kl.te Wissels  ;D.
Maar goed, hij ligt, werkt nu goed en ziet er nog mooi uit ook. (y) Hopelijk werkt het ook nog naar behoren als ik de balast heb aangebracht.

Herman
Herman is op 3 april 2010 overleden.

FreekH

  • Offline Offline
  • Berichten: 521
Re:ervaringen Engelse wissels van Tillig
« Reactie #11 Gepost op: 07 November 2009, 00:28:06 »
Carlo, ik heb geen ervaring met Tillig railmateriaal. Maar als ik de reakties hier lees, zou ik als ik jou was in elk geval het sporenplan van het schaduwstation aanpassen zodat je deze Engelse wissels daar helemaal niet nodig hebt. In een schaduwstation wil je geen gekl..t met dingen die niet 99,999 % betrouwbaar werken.

Freek.