Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

appel decoder door Pjotr500
Vandaag om 18:13:46
Dreefbahn in aanbouw. Gecombineerd Marklin & Smalspoor door Matthijsfh
Vandaag om 18:12:45
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 17:25:09
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 17:07:51
West-Brabantse modelspoordagen door R1954
Vandaag om 16:36:41
Bauarbeiten im gange door Wim Vink
Vandaag om 16:33:21
Big Scale Trains - NS 2400 in Spoor G (1:27) door Sebastiaan Pot -- Big Scale Trains
Vandaag om 16:19:26
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 15:48:59
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald Halma
Vandaag om 15:45:02
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:35:12
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door spoorijzer
Vandaag om 15:20:22
Project seaside Germany door Ronald Halma
Vandaag om 14:52:52
werking 0ude Lenz silver decoder 10331 door Ronald Halma
Vandaag om 14:31:12
Phildie blanke lak verwijderen door TonM
Vandaag om 14:10:06
MODELSPOOR by MTD - 2025 - 18 & 19 oktober 2025 in Edegem (B) door Frans Peeters
Vandaag om 14:06:34
Piko Trainsound decoder elders toepassen, kan dat ongestraft? door Klaas Zondervan
Vandaag om 13:34:06
PB Models, ICR-rijtuigen door spoorijzer
Vandaag om 12:37:09
Fleischmann br 212 bodemplaat door Besselspoor
Vandaag om 10:57:51
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Besselspoor
Vandaag om 10:54:37
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
Vandaag om 10:50:14
Een nieuw baantje op Micromodules door spoorijzer
Vandaag om 09:46:08
Deutsche Humoooor, mit Modellzuuuug.. door Modellbahnwagen
Vandaag om 09:11:27
Stofvrij houden van mijn treinbaan door spoorijzer
Vandaag om 08:38:14
Op Zuid (NL H0) door spoorijzer
Vandaag om 08:19:23
De Projecten van RetroJack door spoorijzer
Vandaag om 08:13:59
verlichting op mijn draaischijf zeten door keesm
Vandaag om 08:07:56
Modelbaan Beltheim. door 741230
Vandaag om 06:42:09
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door MOVisser
15 October 2025, 23:59:46
Da's Daz 2 door Ruben90
15 October 2025, 23:31:02
Van 2D afbeelding naar 3D model door Hans van de Burgt
15 October 2025, 22:23:15

Auteur Topic: hoe werkt een multimeter?  (gelezen 13387 keer)

Berttrein

• Offline Offline
hoe werkt een multimeter?
« Gepost op: 11 July 2009, 21:37:07 »
Hallo,

ik heb een multimeter gekocht omdat dit handig zou zijn voor de treinhobby. Nu heb ik vanmiddag in een nieuwe loc een decoder ingebouwd. Helaas doet de loc het niet. decoder eruit maar helaas doet de loc helemaal niets (Roco NS serie 600 loc Esther). Nu wil ik met de multimeter kijken wat er aan de hand is maar eigenlijk heb ik geen idee wat ik moet meten en hoe de meter werkt. De gebruiksaanwijzing is zeer summier en als niet-techneut wil ik graag weten waar ik meer informatie kan vinden hoe dit toe te passen in de modelspoor.
(het gaat om een Elro digitale multimeter).

alvast bedankt!

Groet Bert

St00mboy

• Offline Offline
Re:hoe werkt een multimeter?
« Reactie #1 Gepost op: 11 July 2009, 22:04:49 »
Als je een decoder inbouwt is het belangrijk dat je eerst test of de lok analoog goed rijdt. Dan weet je dat de verbinding van beide rails via de wielen en de draadjes verbonden zijn met de motor, en dat deze de spanning ontvangt. Een verbinding kun je testen door de tester op weerstand (ohm) te zetten. Bij een goede verbinding tussen twee punten (bijv. de twee uiteinden van een koperdraad) geeft de tester dan een kortsluiting aan, op de mijne met 0.000 o.i.d. (je meet dan dus 0 ohm).

Als je de spanning op (eigenlijk is het tussen) de rails wilt testen, dan zet je eerst de tester op DC ( of AC als je Märklin rijdt), dan zet je de regelaar van de trafo open en meet de spanning met een probe op elke rail. Je kunt dan de spanning in volts aflezen, bijv. 10.00 volt.

Dat zijn een paar basis principes, en hopelijk kun je hiermee verder.

Leen.
« Laatst bewerkt op: 11 July 2009, 22:07:24 door Leen »

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #2 Gepost op: 11 July 2009, 22:12:46 »
Als je de spanning op (eigenlijk is het tussen) de rails wilt testen, dan zet je eerst de tester op DC ( of AC als je Märklin rijdt),
Leen, het gaat hier toch over digitaal? Wat heeft dat dan nog met DC of AC te maken?
Digitale spanning is een blokvormige wisselspanning, om deze te meten moet je dus de meter altijd op AC zetten.
Maar nog beter is om de spanning van de rails eerst gelijk te richten, en dan te meten met het meetinstrument op DC.
Deze methode staat beschreven op mijn website, http://people.zeelandnet.nl/zondervan/digispan.html#meet
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Berttrein

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 12 July 2009, 14:09:11 »
Hallo Leen en Klaas,

dank voor jullie reacties.
Klaas, ik heb de decoder er weer uit gehaald en wil nu eerst graag dat de loc analoog rijdt (gelijkstroom) (heeft hij enkele maanden geleden kort wel gedaan nl). Ik heb een stukje rails gelegd met trafo. Een andere analoge loc rijdt hier op. Het moet dus aan de loc liggen. Mijn vraag nu; wat en hoe kan ik meten of de motor stroom krijgt en hoe gebruik ik de multimeter?

groet Bert

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #4 Gepost op: 12 July 2009, 14:33:09 »
Ik weet niet zeker hoe de 600 van Roco er tegenwoordig van binnen uitziet. Heeft die een decoderstekker? En heb je de dummystekker wel teruggeplaatst?
Je kunt de stroom meten door je meetinstrument op mA te zetten, en dan inlussen in een van de aansluitdraden van het spoor.
Wel even opletten dat je een mA-bereik kiest wat hoog genoeg is. Welke bereiken heeft die meter van jou?

En anders kun je eens meten of er wel spanning op de koolborstels staat (meter op 20V bereik of zo iets)
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel

Berttrein

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 12 July 2009, 18:19:29 »
Hallo Klaas,

Er zit een decoderstekker in. Ik heb de dummy teruggeplaatst (en ook nog eens omgedraaid voor de zekerheid) maar resultaat blijft hetzelfde: er gebeurt niets....

Mbt de multimeter ik heb een ELRO M960. Echter, geen idee hoe ik er mee moet werken.
Ik heb de zwarte kabel in het middenste gat (COM bus) en de rode in de V^MA gat. Maar dan????
Schakelaar kan naar links en rechts gedraaid worden. Links staat een V en rechts een A. Maar welke kant moet ik opdraaien en wat bedoel je met inlussen (de rode of zwarte) en waar hou ik de andere? Wellicht erg domme vragen voor jullie maar ik heb geen idee. Wie helpt mij verder?

Wederom dank!
Groeten Bert ???

Wim Ros

• BHV
  • Offline Offline
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
« Reactie #6 Gepost op: 12 July 2009, 18:27:03 »
Als de lok het analoog niet doet zal hij het ook niet met een decoder erin doen.
Kwestie van even meten of hij wel spanning krijgt van de rails en of er wel spanning op de rails zelf staat, want anders dote hij het ook nooit.
En als de lok nieuw is breng hem dan gewoon terug.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Ronald81

• Offline Offline
    • M'n treinbaan...
« Reactie #7 Gepost op: 12 July 2009, 18:35:13 »
Wat betreft de multimeter:

http://www.doctronics.co.uk/meter.htm

Hier staat een algemene handleiding (wel in het engels)...

Groet,

Ronald
Je rolt van het één in het ander...

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #8 Gepost op: 12 July 2009, 19:32:55 »
Wellicht erg domme vragen voor jullie maar ik heb geen idee. Wie helpt mij verder?
Domme vragen bestaan niet.
Maar het is wel verrekte lastig om zoiets via een forum duidelijk te maken, hoewel het in principe niet erg moeilijk is.
Heb je niet iemand in de buurt die je op weg kan helpen, want als iemand het voordoet is dat de snelste manier om er achter te komen.
Ben je geen lid van een club?
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel

Berttrein

• Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 12 July 2009, 21:49:13 »
Hallo Klaas en Ronald,

dank voor juliie berichtjes. Ik heb via het forum inmiddels enkele toelichting op de werking van een multimeter gekregen. Ik wilde het graag zelf op kunnen lossen. daarom deze vraag via het forum. Gaat niet lukken. daarom zal ik deze week bij de spoorclub eens navragen hoe en wat. Terugbrengen van de loc wordt lastig want is op beurs gekocht lang geleden, In ieder geval bedankt en tot een volgende keer!

Groet Bert

marcel

• Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: 12 July 2009, 21:53:02 »
hey,

Misschien woon je in de buurt van iemand op het forum die je laat zien wat je met een multimeter moet of kan meten met een digitale multimeter?

Mvg, Marcel
Mvg, Marcel

Jan van den Berg

• Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: 26 July 2009, 21:55:21 »
dag Bert,
Ik woon in Almere buiten.Als ik je kan helpen dan wil ik je wel even bitwijs maken met je multiemeter.
mvgr,
Jan van den Berg
« Laatst bewerkt op: 26 July 2009, 22:00:59 door Jan van den Berg »
J.v.d.Berg

Thurbo

• Offline Offline
« Reactie #12 Gepost op: 16 August 2009, 20:12:27 »
daarom zal ik deze week bij de spoorclub eens navragen hoe en wat. Terugbrengen van de loc wordt lastig want is op beurs gekocht lang geleden
Groet Bert
Neem naast je multimeter je loc anders ook mee naar die club. Daar willen ze je vast wel helpen om hem na te kijken met je zodat die dan weer analoog rijdt. Als je de decoder dan ook meeneemt dan neem ik aan dat ze je zelfs daar mee kunnen helpen.
Succes.
Arthur.
Arthur alias Thurbo
H0 2-rail # Roco Multimaus # s88XpressNetIF # S88SD16-N # IBM Pc # Raspberry Pi 2b # iTrain # GBM Boost + GBM16T OpenDCC BiDiB # D&H Programmer.