Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Duvel
Vandaag om 22:12:30
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 22:06:00
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 21:57:32
Minder wissels door Quinzeedied
Vandaag om 21:54:06
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Silvolde
Vandaag om 21:38:08
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Wim Vink
Vandaag om 21:22:15
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 21:21:04
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Cegielski
Vandaag om 21:17:03
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 21:15:00
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door jdk
Vandaag om 21:01:14
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door hervé
Vandaag om 20:54:22
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 20:35:26
NS 8800 als BR J 94 met enorme kortingen bij MU (Modellbahn Union) door Edwin2121992
Vandaag om 19:21:33
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Martijn193
Vandaag om 19:12:04
NS 8400 van Werps door MathynK
Vandaag om 19:04:39
Draaischijf Fleischmann 6053 werkt vaak niet. door Voske
Vandaag om 17:50:54
Lenz spoor 0 Deutz KG 230 B voorzien van Petau auto koppeling door Huup
Vandaag om 17:50:50
NS 6100 van GM&S door Gerke
Vandaag om 17:14:02
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Hollandserhbfan
Vandaag om 16:03:28
Microstepper motoren voor armseinpalen door Eric v C
Vandaag om 14:43:24
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 14:39:02
Ronald doet de Fork Challenge! door Peter J K
Vandaag om 13:54:29
La Fabrique des petits réseaux (1:87) door spoorijzer
Vandaag om 12:21:25
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door Ronald Halma
Vandaag om 11:51:42
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 11:47:03
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:26:25
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:29:40
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 10:06:40
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 08:36:33
Lenz 66 001 (artnr 30200) zit vast door Ferdinand Bogman
Vandaag om 00:06:54
  

Auteur Topic: 3 rail naar 2 rail???  (gelezen 1402 keer)

Fleischmann94

  • Schönblick
  • Offline Offline
  • Berichten: 436
  • 65 018
3 rail naar 2 rail???
« Gepost op: 19 August 2009, 19:28:17 »
Even een kort vraagje:

Ik heb op markplaats een Fleischmann(natuurlijk) Br 50 zien staan,

Deze is door de vorige eigenaar alleen omgebouwd naar 3 rail gelijkspanning
met zo'n slepertje eronder.

Er stond ook bij dat hij mogelijk weer terug te bouwen is naar 2 rail.

Nou vroeg ik mij af: is dit makkelijk voor een beginner of moet je er echt alles
vanaf weten??

groetjes Nigel
Br 01, Br 50 662, Br 50, Br 64, Br 70, Br 80, Br 94 1730, Br 94 1613
V60, V100, V200, V168(br215)
E10, Br 103, E69
Köff

okki

  • Offline Offline
  • Berichten: 209
  • winterswijk
    • http://www.freewebs.com/arno-modeltreinen/index.htm
Re:3 rail naar 2 rail???
« Reactie #1 Gepost op: 19 August 2009, 20:15:16 »
Hallo Nigel

Als de wielen niet vervangen zijn maar nog orgineel.
Dus nog geisoleerd dan is het een kwestie van de sleper vewijderen en de motor
weer gewoon aansluiten volgens mij.

mvg  arno

Fleischmann94

  • Schönblick
  • Offline Offline
  • Berichten: 436
  • 65 018
Re:3 rail naar 2 rail???
« Reactie #2 Gepost op: 19 August 2009, 20:37:14 »
stekker los stekker vast ;D ok bedankt
Br 01, Br 50 662, Br 50, Br 64, Br 70, Br 80, Br 94 1730, Br 94 1613
V60, V100, V200, V168(br215)
E10, Br 103, E69
Köff

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re:3 rail naar 2 rail???
« Reactie #3 Gepost op: 19 August 2009, 21:46:09 »
Denk dat het iets meer is dan alleen dat, ik stel me zo voor dat er nu een stukje electronica in zit welke het mogelijk maakt dat de gelijkstroommotor op wisselspanning kan werken en dat hij om kan geen met de overspanningspuls voor het omschakelen van de riijrichting.
Ook die zal er uit moeten en de bedrading zal weer in originele staat terug gebracht moeten worden. Dat is iets meer dan alleen een ski ervan onder en een draadje anders aansluiten.


Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Casey Jones

  • Offline Offline
  • Berichten: 160
Re:3 rail naar 2 rail???
« Reactie #4 Gepost op: 19 August 2009, 22:40:00 »
Hallo

Volgens Nigel rijdt de loc nog steeds op gelijkspanning. Welliswaar 3 rail.
Dus ik denk dat Arno gelijk heeft.

Jay Jay
12x Fleischmann MSF 6735   25x 2N3035

Fleischmann94

  • Schönblick
  • Offline Offline
  • Berichten: 436
  • 65 018
Re:3 rail naar 2 rail???
« Reactie #5 Gepost op: 20 August 2009, 10:45:53 »
volgens is de trein omgebouwd naar 3 rail gelijk ja
Br 01, Br 50 662, Br 50, Br 64, Br 70, Br 80, Br 94 1730, Br 94 1613
V60, V100, V200, V168(br215)
E10, Br 103, E69
Köff

Casey Jones

  • Offline Offline
  • Berichten: 160
Re:3 rail naar 2 rail???
« Reactie #6 Gepost op: 20 August 2009, 22:06:25 »
Hoe nu verder?

Jay Jay
12x Fleischmann MSF 6735   25x 2N3035