Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Overweg aanrijding Meteren donderdag 30 okt door BrightonBelle
Vandaag om 23:25:16
Lodewickshaven door Wim Vink
Vandaag om 23:11:40
Pfarrerwinkel bahn door Wim Vink
Vandaag om 23:09:28
Raadplaatje door Lars Smelter
Vandaag om 23:00:20
Roco 1200 DCC Sound ratelende aandrijving. door spock
Vandaag om 23:00:03
Fleischmann SGMm Deurrubbers? door Duikeend
Vandaag om 22:58:17
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door prutser
Vandaag om 22:56:41
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door prutser
Vandaag om 22:44:17
Station Roodeschool door Benelux795
Vandaag om 22:43:46
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door RetroJack
Vandaag om 22:18:36
Rangeren met een pec door Noordernet
Vandaag om 22:17:15
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 22:13:40
Märklin 2025 door Modellbahnwagen
Vandaag om 22:01:23
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:41:33
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Klaas Zondervan
Vandaag om 21:39:30
US diorama in H0 door Spoor010
Vandaag om 21:39:03
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Mitchell
Vandaag om 21:35:10
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Karben
Vandaag om 21:27:58
Rondom Charlois door Arjen52
Vandaag om 21:23:10
mDDM, waarom 3 draaistellen? door Duvel
Vandaag om 20:40:07
NS 8100 in 0 door rolfm
Vandaag om 20:22:16
Wat spoor 1 brouwsels door Frits C
Vandaag om 20:20:29
PPM kranen van Strukton door Eric B
Vandaag om 19:37:07
vrijgavecode z21 centrale door AlbertG
Vandaag om 18:43:56
Bauarbeiten im gange door MaraNCS
Vandaag om 18:05:28
Fotodijkje en fotodiorama door Eric B
Vandaag om 17:59:44
Lasersnijder voor karton door Frits C
Vandaag om 17:41:28
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:07:25
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 16:57:43
ACME 2024 met NS ICNG! door VAM65
Vandaag om 16:47:56
  

Auteur Topic: Lazartt rijtuigen  (gelezen 1983 keer)

euregio

  • Offline Offline
  • Berichten: 144
  • Kolentransport
Lazartt rijtuigen
« Gepost op: 15 August 2009, 13:07:33 »
Beste Allemaal,

Ik ben ooit op het internet een foto tegen gekomen van een Nederlandse lazarett trein bestaande uit een aantal ICR rijtuigen en ik meende dat er 2 locomtieven serie 2400 voor stonden. Aangezien dit mij interesse heeft wil ik het volgende vragen:

Heeft iemand hier meer informatie / foto`s over? ( Aantal rijtuigen, interieur etc ). Is die trein daadwerkeljk ingeze of is het ( gelukkig ) alleen bij oefeningen gebleven? Waren hier aparte ICR rijtuigen voor ( aparte serie)?

Ik heb al op de site stalenrijtuigen en nicospilt gekeken, maar ik kan helaas daar niks vinden ( of ik kijk weer eens scheel :o )

Greetz
Met vriendelijke groet,

Bart

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8576
  • Spoor N
Re:Lazartt rijtuigen
« Reactie #1 Gepost op: 15 August 2009, 14:13:40 »
Ah, een ambulancetrein. ;D

Kijk maar op deze pagina van Sleutelspoor voor een paar foto's. Voor zover ik weet is het alleen bij oefeningen gebleven. De trein bestond uit ICR, dit waren gewoon standaard rijtuigen, er waren dus geen speciale rijtuigen voor.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

AB 7216

  • Offline Offline
  • Berichten: 1640
    • Dwangrail.nl
Re:Lazartt rijtuigen
« Reactie #2 Gepost op: 16 August 2009, 11:14:14 »
@Bart,

De rijtuigen plan W waren ook geschikt om ingericht te worden als ambulancetrein.
Hiervoor werd het interieur aangepast voor brancars ed.
Dit was staatsgeheim en zover ik weet zijn hier verder geen gegevens voor beschikbaar.

voor de stroomvoorziening werd er een 2400 aangepast om alleen 1500 V hoogspanning te leveren voor de verwarming van de rijtuigen, deze loc kon zelf dan niet meer rijden.
Voor de tractie stond er dan een andere 2400 voor de trein.

Bij de afvoer zijn er 5 6400 om kosten van defensie aangepast om ook stroom te kunnen leveren, deze zijn te herkennen aan de hoogspanningskabel aan de bufferbalk.
Ook bij deze locs kunnen na de aanpassing niet meer zelf rijden.
De nummers weet ik zo even niet

De rijtuigen zijn alleen voor oefeningen aangepast, en gelukkig nooit zo gebruikt
Van de plan W heeft roco ooit nog modellen uitgebracht, anders de artitecs even pimpen.

Groeten Arjen
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8576
  • Spoor N
Re:Lazartt rijtuigen
« Reactie #3 Gepost op: 16 August 2009, 13:00:27 »
Bij de afvoer zijn er 5 6400 om kosten van defensie aangepast om ook stroom te kunnen leveren, deze zijn te herkennen aan de hoogspanningskabel aan de bufferbalk.
Ook bij deze locs kunnen na de aanpassing niet meer zelf rijden.
De nummers weet ik zo even niet
De 6461-6475, 15 stuks dus. Naar het schijnt zijn het er nu minder, maar in het begin waren het die locs.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Caspar Bielok

  • Offline Offline
  • Berichten: 14
Re:Lazartt rijtuigen
« Reactie #4 Gepost op: 16 August 2009, 17:04:44 »
Misschien heb je hier wat aan, info uit 1991:

er waren 6 ambulancetreinen.

Samenstelling ambulancetrein

2 diesellocomotieven
Gewondenrijtuig A: 42 liggende patiënten (14 draagstellen met ieder 3 brancards)
Gewondenrijtuig B: idem
Gewondenrijtuig C: idem
Gewondenrijtuig D: idem
Rijtuig E: geneeskundige verzorging
Gewondenrijtuig F: 42 liggende patiënten (14 draagstellen met ieder 3 brancards)
Gewondenrijtuig G: idem
Gewondenrijtuig H: idem
Rijtuig I: Commandopost en opslag geneeskundig materiaal
Rijtuig J: Restaurantie en keuken
Rijtuig K: Personeelscouchettes

Totaal:
2 locs, 7 gewondenrijtuigen, 1 gnk.verzorgingsrijtuig, 1 commando-/materieelrijtuig, 1 restauratie-/keukenrijtuig, 1 couchetterijtuig, 294 liggende patienten en 40 personeelsleden (excl. burgermachinisten)

Personeel van een ambulancetrein:

Ambulancetreinendetachment:
1 Majoor: commandant treindetachment
1 Sergeant-majoor: verzorging geneeskundigedienst-materieel
1 Korporaal: kok-menagemeester
5 soldaten: kok
1 soldaat-hofmeester
1 soldaat-schrijver geneeskundige registratie
1 soldaat-onderhoud aggregaten

Geneeskundige afdeling:
1 Majoor-arts: geneeskundige verzorging
1 Kapitein-arts: geneeskundige verzorging
1 Sergeant-majoor-verpleegkundige A
5 Sergeanten-geneeskundige verzorging
5 Korporaals-geneeskundige verzorging
1 Korporaal-hulp apotheker
15 Soldaten-geneeskundige verzorging

Totaal:
3 officieren
7 onderofficieren
30 korporaals en manschappen
« Laatst bewerkt op: 16 August 2009, 17:06:40 door Caspar Bielok »

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12521
    • sleutelspoor
Re:Lazartt rijtuigen
« Reactie #5 Gepost op: 16 August 2009, 19:22:30 »
Enkele plaatjes.





SK
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Caspar Bielok

  • Offline Offline
  • Berichten: 14
Re:Lazartt rijtuigen
« Reactie #6 Gepost op: 16 August 2009, 20:06:04 »