Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door Prutsert
Vandaag om 18:01:08
Nachttreinen Oost Europa door Bor de Wolf
Vandaag om 18:00:32
Fleischmania Nostalgia door Scratchbuilt
Vandaag om 17:45:40
Station Roodeschool door Scratchbuilt
Vandaag om 17:39:15
Boek over de oorsprong NS 500/600 door Eric B
Vandaag om 17:17:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 17:06:04
Br 41 Weinert, loop of sloop ? door Silvolde
Vandaag om 17:03:13
Groningers blij verrast met opening station, maar er is ook reden voor gemopper door spoorijzer
Vandaag om 16:45:14
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Railpassie
Vandaag om 16:30:26
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Jeroen Water
Vandaag om 15:51:48
Even wachten nog...... (1:45 op 0,16 m2) door Scratchbuilt
Vandaag om 15:42:48
Bentheimer Eisenbahn Stations gebouwen "Laarwald" door Hans Reints
Vandaag om 15:24:52
Bauarbeiten im gange door puntenglijder
Vandaag om 15:09:02
Rheinburg, TP V/VI door Ronald Halma
Vandaag om 13:57:04
365 "Het is weekend foto's" door MOVisser
Vandaag om 13:34:58
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Pukkie
Vandaag om 13:09:20
Frans loodsje et cetera door MaraNCS
Vandaag om 13:05:32
Spoor 1 nem of finescale door sncf231e
Vandaag om 11:32:01
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 11:17:53
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:11:58
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door martijnhaman
Vandaag om 10:23:14
Iemand ervaring met deze ali express lok printplaten? door schipcas
Vandaag om 10:06:19
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door jan47
Vandaag om 09:50:55
Rivarossi panoramarijtuig verlichting inbouwen. door Jelmer
Vandaag om 09:26:52
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door orientexpress
Vandaag om 08:46:39
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door spoorijzer
Vandaag om 08:12:27
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door Ronald Halma
Vandaag om 05:02:37
Heroplage Artitec Plan W? door KNed
14 July 2025, 23:54:58
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door hmmglaser
14 July 2025, 23:21:32
Hulp gevraagd: Yamorc YD7010 en ESU loksound door Paulus
14 July 2025, 21:23:06
  

Auteur Topic: NS Personenrijtuigen begin jaren 50  (gelezen 2669 keer)

axel

  • Offline Offline
  • Berichten: 44
NS Personenrijtuigen begin jaren 50
« Gepost op: 19 July 2009, 21:27:59 »
Hallo

ik ben van plan om een modelbaan te gaan maken met als onderwerp NS 1945-1950
ik heb dit gekozen omdat er toen nog stoomtreinen reden.
Maar ik heb een probleem en dat is dat ik niet weet wat voor rijtuigen er werden gebruikt
ik weet wel dat het vooral houten coupé rijtuigen waren maar dan weet ik niet welke ik moet hebben
Weet iemand dit wel, geef dan maar een reactie

Mvg Axel
Nederlands stoom!

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re:NS Personenrijtuigen begin jaren 50
« Reactie #1 Gepost op: 19 July 2009, 21:50:07 »
Je zou een paar Roco bolkoppen in groen kunnen nemen, zie http://www.martijnhaman.nl/ onder Bolkoppen
In 1950 werden net de AB's van Plan D ook afgeleverd, in turkoois. Beide zitten niet meer in het assortiment, turkooise rijtuigen zijn makkelijk te vinden, de groenen zijn erg gewild.

Piko heeft een serie vernederlandste couperijtuigen, eventueel een paar Roco blokkendoos rijtuigen erbij zou ook nog kunnen. Verder ben je aangewezen op zelfbouw denk ik.
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9885
    • belse roestkraam
Re:NS Personenrijtuigen begin jaren 50
« Reactie #2 Gepost op: 19 July 2009, 23:05:49 »
verder reed er in die tijd nog wel het een en ander aan achtergebleven duits spul rond, dat ging pas in '49 terug, dus wat drieassige pruissische coupérijtuigjes, een donderbus of einheitscoupérijtuig hier en daar kan ook geen kwaad. Die werden dan vaak niet helemaal omgeschilderd maar gewoon een beetje opgelapt en er kwam NS en de klasseletter voor het originele nummer (dus rijtuig DR 123 456 werd NS C 123456) en eventueel nederlandse klasseborden. Bij gebrek aan glas zat er zeker in het begin nog weleens een plank voor het raam. Dit soort treinen reden dan vooral op zijlijnen, met een 5500 van model loco, een omgeklodderde ver-NS-te fleischmann-bagagewagen en een rijtje pruissische coupérijtuigjes heb je wel een geloofwaardige lokaaltrein uit die tijd.
Maar echt NS-spul blijft natuurlijk mooier  ;D