Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

"Bij nader omzien", een Nederlands spoorwegfotoarchief door Eelco Storm
Vandaag om 19:46:11
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door Paulus
Vandaag om 19:45:27
S3/6, de grote ontbrekende… door Robert vh Prutsert
Vandaag om 19:22:17
PWM regelaar Kato 22018 sx standaard controller door bask185
Vandaag om 19:20:56
Rookgenerator aansluiting op lok NS4808 (ex BR57) door Ferdinand Bogman
Vandaag om 19:20:13
Spoor op industrieterrein Lage Weide door Keska
Vandaag om 19:05:36
Wielen bruineren. Hoe? door hmmglaser
Vandaag om 18:58:50
De Projecten van RetroJack door MOVisser
Vandaag om 18:57:25
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Paul1969
Vandaag om 18:52:53
The Summer of 69 door MOVisser
Vandaag om 18:47:31
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 18:39:37
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 18:21:54
Aachenau West door wob
Vandaag om 18:06:47
Toon hier je (model)TRAM foto's. door GerardvV
Vandaag om 18:03:11
Betere grip voor Bedroevend locomotiefje door Robert vh Prutsert
Vandaag om 17:37:44
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 17:35:28
Mijnbouw Indonesië door Frits C
Vandaag om 17:32:43
Veevervoer ss/ ns door klusser
Vandaag om 16:38:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 16:26:07
NS 8800 in spoor 0 door MathynK
Vandaag om 16:22:16
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Daan!
Vandaag om 16:02:41
Roco 290 digtaliseren door Henk Veenstra
Vandaag om 14:02:37
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 13:40:40
Koploper: missende bezetmelders bij openen "onderhouden lokomotieven" door nederbelg
Vandaag om 12:53:03
Halling aandrijvingen door Dave.......
Vandaag om 12:41:35
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 12:15:05
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Eric v C
Vandaag om 12:06:37
Portland ID, OR; een 2-turnout Inglenook door Ronald door Ronald Halma
Vandaag om 12:00:31
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Modellbahnwagen
Vandaag om 11:19:30
Modelspoorbaan van Einte door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 05:16:44
  

Auteur Topic: NS Personenrijtuigen begin jaren 50  (gelezen 2696 keer)

axel

  • Offline Offline
  • Berichten: 44
NS Personenrijtuigen begin jaren 50
« Gepost op: 19 July 2009, 21:27:59 »
Hallo

ik ben van plan om een modelbaan te gaan maken met als onderwerp NS 1945-1950
ik heb dit gekozen omdat er toen nog stoomtreinen reden.
Maar ik heb een probleem en dat is dat ik niet weet wat voor rijtuigen er werden gebruikt
ik weet wel dat het vooral houten coupé rijtuigen waren maar dan weet ik niet welke ik moet hebben
Weet iemand dit wel, geef dan maar een reactie

Mvg Axel
Nederlands stoom!

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re:NS Personenrijtuigen begin jaren 50
« Reactie #1 Gepost op: 19 July 2009, 21:50:07 »
Je zou een paar Roco bolkoppen in groen kunnen nemen, zie http://www.martijnhaman.nl/ onder Bolkoppen
In 1950 werden net de AB's van Plan D ook afgeleverd, in turkoois. Beide zitten niet meer in het assortiment, turkooise rijtuigen zijn makkelijk te vinden, de groenen zijn erg gewild.

Piko heeft een serie vernederlandste couperijtuigen, eventueel een paar Roco blokkendoos rijtuigen erbij zou ook nog kunnen. Verder ben je aangewezen op zelfbouw denk ik.
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9890
    • belse roestkraam
Re:NS Personenrijtuigen begin jaren 50
« Reactie #2 Gepost op: 19 July 2009, 23:05:49 »
verder reed er in die tijd nog wel het een en ander aan achtergebleven duits spul rond, dat ging pas in '49 terug, dus wat drieassige pruissische coupérijtuigjes, een donderbus of einheitscoupérijtuig hier en daar kan ook geen kwaad. Die werden dan vaak niet helemaal omgeschilderd maar gewoon een beetje opgelapt en er kwam NS en de klasseletter voor het originele nummer (dus rijtuig DR 123 456 werd NS C 123456) en eventueel nederlandse klasseborden. Bij gebrek aan glas zat er zeker in het begin nog weleens een plank voor het raam. Dit soort treinen reden dan vooral op zijlijnen, met een 5500 van model loco, een omgeklodderde ver-NS-te fleischmann-bagagewagen en een rijtje pruissische coupérijtuigjes heb je wel een geloofwaardige lokaaltrein uit die tijd.
Maar echt NS-spul blijft natuurlijk mooier  ;D