Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Met welke tang knip je verenstaal? door Ronald69
Vandaag om 17:08:18
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Ronald69
Vandaag om 17:05:24
Op zoek naar ns-seinvleugels in ho door NS2408
Vandaag om 16:54:01
't Boemeltje door bask185
Vandaag om 16:38:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Montanbahn
Vandaag om 15:46:25
Terugverende koppeling door Trein033
Vandaag om 15:36:48
LS Models CIWL LX slaapwagens door willyTEE
Vandaag om 15:33:50
Göhrener Viaduct door aad52
Vandaag om 15:19:20
booster vraag door Montanbahn
Vandaag om 14:35:52
Module vliegveld Jan van Mourik door Wim Vink
Vandaag om 14:34:05
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 14:07:46
Her-(her-)beginnen door Montanbahn
Vandaag om 13:29:49
Vreemd probleem door Treintje_komt_zo
Vandaag om 13:14:28
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 13:02:05
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko door wob
Vandaag om 12:41:02
Aachenau West door Wim Vink
Vandaag om 12:41:01
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 12:37:12
Bauarbeiten im gange door Wim Vink
Vandaag om 12:22:25
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Montanbahn
Vandaag om 11:43:25
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door VAM65
Vandaag om 11:09:35
Update: baan in de tropen door Hans Grasmaijer
Vandaag om 10:58:31
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
Vandaag om 10:46:10
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 10:45:55
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Vislijn
Vandaag om 10:35:31
Wat was jullie allereerste loc? door AdLoc
Vandaag om 10:28:24
Modelbaan Beltheim. door Bertje B
Vandaag om 10:10:38
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 09:52:39
MoBaBro.de door Marco1044
Vandaag om 08:20:47
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 07:47:45
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door dennie
Vandaag om 00:25:50
  

Auteur Topic: Plan d naar...  (gelezen 2340 keer)

Martijn_

  • Offline Offline
  • Berichten: 362
Plan d naar...
« Gepost op: 17 June 2009, 16:04:19 »
Het volgende filmpje ben ik al een keer tegen gekomen op het forum, Hierin is tezien bij ongeveer 1:40 een v100 met een aantal plan d rijtuigen. Wij kan er uitsluitsel geven over de treinsamenstelling, jaartal, eindpunt in duitsland en of deze trein altijd met een v100 reed. Foto's van een dergelijke combinatie zijn ook zeer welkom.
Filmpje: http://www.youtube.com/watch?v=O4CRfmFAoR8&feature=related

Martijn

Martijn_

  • Offline Offline
  • Berichten: 362
Re:Plan d naar...
« Reactie #1 Gepost op: 17 June 2009, 19:14:04 »
Ik ben er inmiddels wel achter dat het van voor 1970 is, want er staan geen ns logo's op de rijtuigen.
Maar verder weet ik nog niks.

Martijn

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3863
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re:Plan d naar...
« Reactie #2 Gepost op: 17 June 2009, 20:35:27 »
gezien de vele kopjes uit de ramen zou je denken aan een Sonderfahrt voor spoorliefhebbers (NVBS?)
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

(Be)schrijver van spoorhistorie

Weerd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1280
Re:Plan d naar...
« Reactie #3 Gepost op: 17 June 2009, 20:43:43 »
Het lijkt mij op rijtuigen plan K.

Gerard

Richard Snijder

  • Offline Offline
  • Berichten: 995
  • een deel van mijn baan
    • www.gasthof-Jenewein.com
Re:Plan d naar...
« Reactie #4 Gepost op: 17 June 2009, 21:55:49 »
Ik heb wel eens gehoord dat er een dienst is geweest ven Amsterdam-Enschede -Munster,is dat mischien deze trein.

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3863
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re:Plan d naar...
« Reactie #5 Gepost op: 17 June 2009, 22:20:44 »
Die koerswagens van de dienst Amsterdam-Münster bestonden uit DB-materieel en niet uit NS Plan D. Vanaf begin jaren zestig werden  de stoomlocs serie BR78 en BR03 op deze dienst vervangen door de V100-dieselloc van de DB.  Trein E 869 Münster-Enschede (-Amsterdam) was de eerste van deze dienst die verdieseld werd. De beide koerswagens (een B en een AB) werden vanaf 1959 gereden met DB-rijtuigen uit de Verwendungsgruppen 35 en 39 (Schürzenwagen), ook wel gecombineerd met standaard 26,4 meter rijtuigen type Büm54 en ABüm54. Meest voorkomende combi was een Schürzen AB en een Büm. Tussen 1965 en 1968 werd overgeschakeld op Silberlinge.

Gegevens ontleend aan een zeer lezenswaardig artikel van Han Steenwijk in het DGEG-magazine "Eisenbahn Geschichte" nr.33.


Dan kan deze Plan D-trein natuurlijk ook militair vervoer betreffen.
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

(Be)schrijver van spoorhistorie