Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

11 en 12 oktober SSN stoomtreindagen door Seinhuis
Vandaag om 22:19:57
Tickets Modelspoordagen 2026 door Matthijs van Heijningen
Vandaag om 22:09:04
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Huup
Vandaag om 22:04:12
Wat herkent AI van onze hobby? door hervé
Vandaag om 21:42:28
PB Models, ICR-rijtuigen door Hans Kl
Vandaag om 21:37:07
Kato ETA 515 door Casmir
Vandaag om 21:28:02
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
Vandaag om 21:27:01
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 21:25:37
Project X...... door Ivo tB
Vandaag om 21:21:35
NAM ex USATC MK modelbouw studio kit door orientexpress
Vandaag om 20:32:34
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door BartvD
Vandaag om 19:50:05
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door prutser
Vandaag om 19:48:49
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 19:34:15
MODELSPOOR by MTD - 2025 - 18 & 19 oktober 2025 in Edegem (B) door Simplex
Vandaag om 19:31:51
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Tom Z.
Vandaag om 19:15:52
Vervangen wissels flm profi door Ronald69
Vandaag om 19:07:26
Het bouwen van een Philotrain 2400 kit door Pauldg
Vandaag om 18:47:34
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 18:41:13
Terschellinger Spoor door Scratchbuilt
Vandaag om 17:15:49
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 16:32:43
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door IJmc
Vandaag om 16:25:07
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 16:07:09
Modelbaan Beltheim. door Jelmer
Vandaag om 16:05:39
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Bertje B
Vandaag om 15:23:00
Decals, witte NS logo's en cijfers voor plan E door ronaldvd2000
Vandaag om 14:26:22
4 oktober modelspoorbeurs Houten door Eric v C
Vandaag om 14:09:13
Op Zuid (NL H0) door hervé
Vandaag om 13:49:23
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 12:59:29
Welke decoder is dit? door 008200
Vandaag om 12:34:06
Raadplaatje door chrvdv37402
Vandaag om 10:57:47
  

Auteur Topic: Karwendelbahn op zolder  (gelezen 1675 keer)

Karwendel

  • Offline Offline
  • Berichten: 16
Karwendelbahn op zolder
« Gepost op: 06 March 2009, 13:33:27 »
Zoals ik bij “Even voorstellen” al meldde, ben ik al geruime tijd bezig met de bouw van mijn baan.
Ik heb hierbij niet de gemakkelijkste oplossing gekozen. Er kan namelijk zowel analoog als digitaal gereden worden, zelfs tegelijkertijd. Dit kostte aanvankelijk wat hoofdbrekens, maar heeft nu als voordeel, dat ik niet al mijn oude materieel om hoef te bouwen, maar ik toch geluidsloks kan gebruiken en (veel) te snel lopende treinen simpel kunnen worden “afgeremd” met een decoder. Voor digitaal draait er een Lenz-systeem. Analoog wordt aangestuurd met rijregelaars van SB-Modellbau. Deze apparaten laten zelfs de moeilijkste loks netjes rijden.

De baan wordt in principe handmatig bestuurd, maar wel met behulp van een PC en het programma Railroad & Co. Deze PC is behalve “bedieningspaneel” ook “hulpje”. Met behulp van een aantal strategisch geplaatste spoorbezetmelders kan de PC seinen na passeren van de trein weer terugzetten, overwegen laten werken en treinen het schaduwstation in loodsen. Hierbij ziet de PC of er een analoge of een digitale trein aankomt en past hier dan de voeding van het schaduwstation op aan. Ook bewaakt de PC het schaduwstation. Een bezet spoor kan niet geselecteerd worden, indien alle sporen vol staan wordt de trein aan het eind van het inrijbaanvak tegengehouden, e.d.

Het baanontwerp is pure fantasie en bestaat uit een hoofdlijn en een zijlijn, beide enkelsporig. Het ingezette materieel is vooral geïnspireerd door de “Karwendelbahn” (van München via Garmisch-Partenkirchen naar Innsbruck) en de hiervan aftakkende lijnen als de “Ausserfernbahn” (van Garmisch-Partenkirchen via Reutte naar Pfronten) en de lijn Murnau-Oberammergau. Oorspronkelijk was het de bedoeling om alleen de hoofdlijn te elektrificeren, maar na het op de markt komen van met name de E 69 is de planning enigszins bijgesteld en zal in de toekomst ook de zijlijn voorzien worden van bovenleiding.

Naast de hoofd- en zijlijn beschikt de baan nog over een normaalsporige trambaan en een H0e-smalspoorbaan. Deze laatste vindt zijn oorsprong nog op de oude baan. Daar reed al een Egger-treintje. Nu rijdt er hoofdzakelijk materieel van de Zillertalbahn en de ÖBB. De trambaan kan inmiddels ook worden omgeschakeld naar digitaal. De smalspoorbaan wordt binnenkort omgebouwd, zodat straks ook hier deze mogelijkheid bestaat. (Het gevolg van een wel zeer betaalbare digitale H0e-beginset van Roco.) Voor het analoogbedrijf beschikken ook de trambaan en de smalspoorbaan elk over een SB-rijregelaar.

De opbouw van de scenery staat voorlopig nog op een laag pitje. Ik wil eerst de hele techniek in orde hebben voor ik daar aan begin. Op dit moment werk ik nog aan het automatiseren van de trambaan en de zijlijn en het digitaliseren van de smalspoorbaan. Wanneer dat is geregeld, kan ik eens gaan denken aan de scenery.

Wim.

Tjeerd

  • Offline Offline
  • Berichten: 243
Re: Karwendelbahn op zolder
« Reactie #1 Gepost op: 06 March 2009, 14:14:47 »
Wauw! Dit klinkt interessant...
Karwendelbaan/Ausserfernbahn/Murnau-Oberammergau heeft ook mijn intresse. Leuke mix van DB en ÖBB materieel mogelijk (bijv. 1044 met DB regio rijtuigen).

Ook het rijden van zowel analoge als sound- (digitale) locs zou voor mij een optie zijn. Ben benieuwd hoe je dit doet. Worden baansectie's geschakeld tussen het analoge en digitale systeem?

Heb je misschien al foto's?
Ga dit draadje zeker volgen!

Groeten (en suc6!), Tjeerd
H0 & H0m/e/f. BLS/SBB, RhB, (ex-)DR (normaal- en smalspoor) en ÖBB.

Mieperdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 38
Re: Karwendelbahn op zolder
« Reactie #2 Gepost op: 06 March 2009, 16:16:19 »
klinkt leuk :D heb je ook nog een paar foto's?

Karwendel

  • Offline Offline
  • Berichten: 16
Re: Karwendelbahn op zolder
« Reactie #3 Gepost op: 07 March 2009, 17:33:11 »
@Tjeerd:
De baan is verdeeld in 4 secties. De hoofdlijn is verdeeld in 2 secties (vanaf resp. de rechter- en linkerkant van het hoofdstation naar het schaduwstation). Schaduwstation, zijlijn en de 2 delen van de hoofdlijn kunnen naar keuze analoog of digitaal worden aangestuurd. Bij de twee delen van de hoofdlijn kun je dan ook nog eens uit twee analoge regelaars kiezen, zodat hier ook analoog al twee treinen kunnen rijden.

De keuze voor analoog of digitaal is ook beschikbaar op de trambaan en op de smalspoorbaan is-ie in aanbouw.

Ik heb helaas niet heel veel tijd vrij voor mijn hobby, maar ik zal proberen de komende tijd nog wat meer info hier neer te zetten. De baan heeft nogal wat schakelfoefjes nodig gehad. Zo kent het sporenplan meerdere keerlussen en zijn er spoorbezetmelders ingebouwd, die zowel analoog als digitaal werken...
Maar hierover wellicht later meer.

Wim