De basis schakeling voor het omschakelen van systemen is toegepast op de testbaan van Beneluxspoor. Er is toen 2jaar geleden al eens door mij aangegeven dat het eventueel opgelost kan worden met reedcontacten 4 stuks en een plaatsings variatie van magneten, voor herkenning van de diverse systemen.
Hallo Hans,Tot ongeveer een half jaar geleden liep ik met precies dezelfde gedachte. Ik denk eigenlijk dat het maken van een blok systeem veel te lastig is en bovendien onnodig. Op mijn modelbaan wil ik alle elektronica zo modulair mogelijk opzetten. Waarom zou elk blok de andere moeten waarschuwen welk type lok eraan komt? En vooral hoe begin je dan eigenlijk? Bij het aanzetten van de modelbaan weet je immers ook niet wat voor lok op het blok staat.Dus elk blok moet voor zichzelf bepalen of er een 2-rail dan wel 3-rail lok is. En vervolgens de bijbehorende spanning op de rails plaatsen. Hierbij komt ook nog de vraag of het alleen voor digitale lok's wordt gebruikt of ook analoge? Voor mijn modelbaan ga ik er vanuit dat er alleen digitale lok's worden gebruikt. En dan ook nog via het DCC protocol. (Ik zie dat jij het ook alleen maar over DCC heb, maar in principe zou MM ook moeten werken al gebruik ik dat ook niet)Door alleen digitale spanningen te gebruiken mogen 2 van de 3 railen een vaste spanning krijgen. Eén van de buitenste railen mag altijd een ground signaal hebben. En de puntcontacten mogen altijd de digitale spanning ontvangen. De andere buitenste rail moet bij een 2-rail lok een digitale spanning krijgen. Bij een 3-rail lok mag een ground worden aangeboden, maar dat is niet noodzakelijk.De afgelopen maanden ben ik bezig geweest met de ontwikkeling van een print die dit doet:- Bepaal of er een trein in het blok bevind- Bepaal of het een 2-rail lok isZo ja, schakel de 2e buitenste rail aan, met andere woorden zet er het digitale signaal op.- Controleer of de 2-rail lok er nog steeds is- Controleer of geen 3-rail lok het blok in rijd (kortsluiting)Valt één van beide controles weg? Dan schakelen we de spanning weer van de rail af.Dit alles wordt bestuurd door een AVR welke ook nog eens aan de S88 terugmelding gekoppeld kan worden. Mocht je er meer van willen weten. Kijk dan eens op mijn website: www.aswinkrol.nl onder elektronica > printplaten > 2-3-rail.Op het moment ben ik bezig om de wissels geschikt te maken voor dit systeem. De 22 graden wissels hebben een doorverbinding tussen beide railen, welke dus verwijderd moet worden. Als tweede zijn de railen tussen de wisseltongen en het puntstuk nergens mee verbonden, dus die moeten met de buitenste railen verbonden worden. Maar dan loop je tegen het probleem aan dat een 3-rail sleper via deze stukjes rail kortsluiting gaat maken. Het aanmaken van een nieuw puntcontact om de sleper nog iets op te tillen verhelpt dit probleem.Met vriendelijke groet,Aswin
2 rail analoog2 rail digital3 rail analoog3 rail digital.