Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

La Fabrique des petits réseaux (1:87) door tothebeach
Vandaag om 18:52:51
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door tothebeach
Vandaag om 18:52:05
"Bij nader omzien", een Nederlands spoorwegfotoarchief door Eelco Storm
Vandaag om 18:51:09
booster vraag door Blausee-Mitholz
Vandaag om 18:31:37
DDAR op basis van een Artitec DDM door Rob Ellerman
Vandaag om 18:29:41
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 17:28:10
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 16:55:18
USA-sampler met Amtrak, april/mei 2008 door Wim Vink
Vandaag om 16:41:33
Modelbaan Beltheim. door Bertje B
Vandaag om 16:36:50
Zolderbaan 2025 door tothebeach
Vandaag om 16:32:43
Trix BR94 ontspoort door meino
Vandaag om 16:25:05
Edelweisz in model door Rob Ellerman
Vandaag om 16:06:42
3D/RM: HTM 21-101 - De Ombouwer door R1954
Vandaag om 16:04:11
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:26:01
Wat was jullie allereerste loc? door Bram S
Vandaag om 15:16:34
HTM PCC 1003-1024 in H0 - Die met de kleine raampjes door FraWi
Vandaag om 15:10:39
Fleischmann Anna ombouw. door RetroJack
Vandaag om 14:42:17
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 14:38:33
Mooi weer om buiten te spelen door hervé
Vandaag om 14:33:08
Tams app door rvredebregt
Vandaag om 13:50:14
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door Sven
Vandaag om 13:48:11
Göhrener Viaduct door MaraNCS
Vandaag om 13:34:23
Mobadaten.info uit de lucht door Rico [momfer]
Vandaag om 12:31:18
Klein mobiel ontwerp met thema stadsmuren door Ronaldk
Vandaag om 12:21:16
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door Overet
Vandaag om 12:06:08
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 11:43:49
Heroplage Artitec Plan W? door 1200blauw
Vandaag om 11:41:23
Modules van Kees Gorter (vervolg) door grossraumwagen
Vandaag om 11:32:43
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
Vandaag om 11:09:31
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door JohanDC
Vandaag om 09:02:10
  

Auteur Topic: minitrix BR 85  (gelezen 3145 keer)

peterkloosterboer

  • Offline Offline
  • Berichten: 73
minitrix BR 85
« Gepost op: 30 June 2009, 15:21:19 »
hallo allemaal,

ik heb een minitrix BR 85 en vraag me af wat een realistische treinsamenstelling zou kunnen zijn. Ik maak de baan periode III, perronlengte voor de langste trein is 85 centimeter.

Peter

John van Staaijeren

  • Offline Offline
  • Berichten: 69
  • DSD
    • Baanplan Middelpunt
Re:minitrix BR 85
« Reactie #1 Gepost op: 30 June 2009, 19:02:48 »
Peter,

Volgens mij is het een lok die werd ingezet bij goederentreinen.
Kijk hier maar eens:

http://www.badische-hoellentalbahn.de/lokomotiven/br85/br85_index.htm

Met vriendelijke groet,
John van Staaijeren
n-spoor, Intellibox / ESU ECoS / SPROG3 en Koploper / iTrain 5.x met ArCoMoRa DCCNext, Mardec, ArLoco / RoSoft MDD, L.Net s88SD16-n

peterkloosterboer

  • Offline Offline
  • Berichten: 73
Re:minitrix BR 85
« Reactie #2 Gepost op: 01 July 2009, 09:59:31 »
John, betekent dit dat de marklin set met donderbussen (29840) een fantasie-samenstelling is?

peter

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5401
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re:minitrix BR 85
« Reactie #3 Gepost op: 01 July 2009, 10:35:46 »
Op een andere site vond ik deze tekst:

Citaat
Die Loks dieser Baureihe konnten auf der Steilstrecke der Höllentalbahn (55,5 Promille Steigung), zwischen Hirschsprung und Hinterzarten bei voller Leistungsentfaltung und optimalen Bedingungen einen Zug bergwärts mit etwas über 20 km/h (zum Vergleich: die heutige Höchstgeschwindigkeit beträgt bergauf 60 km/h) befördern. Selbstverständlich wiesen alle zehn Loks leistungsfähige Gegendruckbremsen auf, welche bei Steigungen über 40 Promille gemeinsam mit der üblichen Druckluftbremse eingesetzt werden musste. Auch die 85er hatte eine Leistungsgrenze. Die lag auf der Steilstrecke bei etwa zwei bis drei vierachsigen Reisezugwagen; längere Züge wurden mit Schiebelok gefahren. Die Baureihe 85 wurde in allen Zuggattungen eingesetzt. Neben den Nahverkehrszügen mit den kurzen Einheitsnebenbahnpersonenwagen der geschweissten Bauart (Ci-33) wurden auch hochwertige Züge beförert, so u.a. den schweren E371 Colmar - München. Aus Sicherheitsgründen durften die Dampflok ausschliesslich mit der Rauchkammer voraus bergwärts gefahren werden, so stand es in der Spezial-DV zur Höllental Steilstrecke.

De donderbussen worden in deze tekst dus niet speciaal genoemd. Deze rijtuigen reden overal en zullen ook wel samen met een Br.85 zijn ingezet.

Groet,
Basilicum

peterkloosterboer

  • Offline Offline
  • Berichten: 73
Re:minitrix BR 85
« Reactie #4 Gepost op: 01 July 2009, 11:26:50 »
basilicum,

dank voor de site, ik ga een mooie trein samenstellen

peter