Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
Vandaag om 21:12:23
Dat overkomt mij niet. door Nullem
Vandaag om 21:10:00
Raadplaatje door Prutsert
Vandaag om 21:04:37
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door timtrein
Vandaag om 20:56:28
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door j.ossebaar
Vandaag om 20:53:32
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
Vandaag om 20:40:50
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 20:34:42
Rheinburg, TP V/VI door wob
Vandaag om 20:33:21
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
Vandaag om 20:29:04
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 20:21:40
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door wob
Vandaag om 20:13:45
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Arjen52
Vandaag om 20:09:19
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door Frank 123
Vandaag om 20:08:03
Göhrener Viaduct door Ronald Halma
Vandaag om 20:07:52
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Hans van de Burgt
Vandaag om 19:41:58
NS 1700 transfers door Olaf
Vandaag om 19:41:08
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
Vandaag om 18:42:35
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door RobVille
Vandaag om 18:32:07
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door VAM65
Vandaag om 17:25:53
Sfeer op je modelbaan door Stieven76
Vandaag om 17:24:50
Roco Plan T door 008200
Vandaag om 16:56:37
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 16:24:13
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door saskia
Vandaag om 15:53:42
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 15:30:55
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
Vandaag om 15:05:44
Draaischijf uit de 3D-printer en met Arduino besturing door Joz
Vandaag om 14:14:39
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 14:01:26
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door spoorzeven
Vandaag om 13:43:53
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door j.ossebaar
Vandaag om 11:51:04
Pimpen Rivarossi DD-AR door Chiel
Vandaag om 11:49:12
  

Auteur Topic: ATB ingrijpen op Schiphollijn  (gelezen 2291 keer)

Bob R.

  • ***
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 8239
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
ATB ingrijpen op Schiphollijn
« Gepost op: 21 January 2009, 12:52:47 »
De laatste paar dagen wordt er nogal eens ingegrepen door de ATB.
Zoals bij het vertrek uit Hoofddorp kwam de trein (plan V) abrupt tot stilstand met even daarna "atb HC!" als mededeling, en een dag later bij vertrek uit Nieuw Vennep weer hetzelfde met dezelfde kreet (ze doen niet geheimzinnig ::)) alleen duurde het toen 10 minuten voordat ze het gereset hadden.

Zijn ze aan het testen met een nieuw ATB systeem ?
ATB grijpt toch pas in bij 40 km per uur en meer ?
Vr. groeten,
Bob

manuelspot

  • Gast
Re: ATB ingrijpen op Schiphollijn
« Reactie #1 Gepost op: 21 January 2009, 12:59:09 »
We hebben de laatste tijd veel last van ATB ingrepen. dat heeft soms ook te maken met het nieuwe ATB systeem ATB VV ( ATB verbeterde versie ).

Dat is een systeem die een trein met een te hoge snelheid voor een rood sein tot stilstand brengt, Maar omdat daar nogal wat ogen en haken aan zitten werkt dit over nog niet even goed. En een omroep HC ATB is niet altijd een atb ingreep soms is het de dodeman die ingrijpt en dan zeg je ook HC ATB. maar je hebt gewoon toevallig het voorval een paar keer meegemaakt. Heeft dus niets met Schiphol te maken.

Manuel

van kleij

  • Gast
Re: ATB ingrijpen op Schiphollijn
« Reactie #2 Gepost op: 21 January 2009, 14:22:03 »
De atb vv houd de snelheid in de gaten tot er gestopt is voor een rood sein.  de atb vv berekend een remcurver die van bijvoorbeeld 100 km/u naar 10 km/u word berekend. mocht de machinist toch harder (wat hij gewend is) op het stop tonende sein afkomen rijden dan grijpt de atb vv in die doet de atb vv zonder vooraf de mcn te waarschuwen.

De snelheid van 10 km/u is de releas speed dit wil zeggen dat de mcn met 10 km/u de rem mag lossen. mocht hij als nog door het sein schieten word hij als nog neer gezet het is dus weer even wennen. :-|

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26636
    • Pagina van klaas
Re: ATB ingrijpen op Schiphollijn
« Reactie #3 Gepost op: 21 January 2009, 15:23:42 »
.....doet de atb vv zonder vooraf de mcn te waarschuwen.
Hetgeen heel logisch is, want ATB-vv staat zo dicht bij het sein dat er gewoon geen tijd meer is om te waarschuwen. 8)
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Bob R.

  • ***
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 8239
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
Re: ATB ingrijpen op Schiphollijn
« Reactie #4 Gepost op: 22 January 2009, 23:20:19 »
Bedankt voor de uitleg.

Bij de eerste keer maakte de machinist de opmerking (via het omroepsysteem) dat hij de ATB aan het uitproberen was....waarschijnlijk maakte hij een grapje ::)
Vr. groeten,
Bob

mcn

  • Offline Offline
  • Berichten: 49
Re: ATB ingrijpen op Schiphollijn
« Reactie #5 Gepost op: 23 January 2009, 10:33:54 »
Bedankt voor de uitleg.

Bij de eerste keer maakte de machinist de opmerking (via het omroepsysteem) dat hij de ATB aan het uitproberen was....waarschijnlijk maakte hij een grapje ::)
Dat hoeft natuurlijk niet, hij kan ook een leerling bij zich hebben. En soms zijn ze net iets te langzaam om op tijd de atb-ingrijp te kunnen verkomen.
Denk maar aan iets te snel rijden, niet voldoen aan het remcritirium.
Als mentor machinist zit je er wel naast maar je moet de leerling ook zijn foutjes kunnen laten maken  ;D
Raymond