Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bauarbeiten im gange door puntenglijder
Vandaag om 09:32:05
Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
Vandaag om 09:30:32
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door puntenglijder
Vandaag om 09:26:37
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:24:42
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Benrail
Vandaag om 09:13:16
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door RikM
Vandaag om 08:53:39
Aanbrengen nummerschildjes, maar met welke lijm? door Sikko
Vandaag om 08:12:04
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door puntenglijder
Vandaag om 07:53:57
Aachenau West door puntenglijder
Vandaag om 07:48:44
Fleischmann Anna ombouw. door puntenglijder
Vandaag om 07:44:22
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 02:25:29
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Jos B.
Vandaag om 01:22:32
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door wob
02 August 2025, 22:30:44
NS 9500 scratch build uit Fleischmann BR94 door Erwin 054
02 August 2025, 22:12:27
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
02 August 2025, 22:11:47
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
02 August 2025, 21:56:06
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
02 August 2025, 21:55:45
't Boemeltje door RobVille
02 August 2025, 21:36:12
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
02 August 2025, 20:24:06
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
02 August 2025, 20:21:24
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Sofie
02 August 2025, 19:52:29
Schets Weistra regeling met arduino UNO door keesg
02 August 2025, 19:29:23
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
02 August 2025, 19:05:08
Vitrinekast door Frits C
02 August 2025, 19:03:57
Grootspoor in Frankrijk door ruben derks
02 August 2025, 19:00:16
Artikelen "Het matblad" door ES44C4
02 August 2025, 18:24:12
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door NS264
02 August 2025, 18:15:26
Raadplaatje door HIJ
02 August 2025, 17:24:22
Märklin baanplan uitprinten op ware schaal door MOVisser
02 August 2025, 17:16:11
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door BartvD
02 August 2025, 16:29:02
  

Auteur Topic: Een ontwerp voor een modelbaantje met Tillig Elite rails  (gelezen 6745 keer)

Sicco Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 840
Re: Een ontwerp voor een modelbaantje met Tillig Elite rails
« Reactie #15 Gepost op: 03 December 2006, 15:03:48 »
offtopic
ik merk dat photobucket me dit weekend niet lief vind, foto's en plaatjes in de diverse draadjes houden jullie dus te goed.
ontopic

Gerrit,

ik zou het onder de baan zo simpel mogelijk houden, schaduwstation met enkele sporen dus. Omdat je niet kan keren in een lus moet je er rekening mee houden dat je dezelfde weg terug kan. Dat heeft voordelen en nadelen.

Als je graag met stoom rijdt heb je drie mogelijkheden:
een keerdriehoek aanleggen in een hoek (neemt veel ruimte)
boven en onder een draaischijf plaatsen (kan je de lok met de neus vooruit zetten)
de lok een rondje laten rijden en achter de stam rijtuigen aanpikken (er zijn behoorlijk wat trajecten waar tender vooruit gebruikelijk was. Wel rekening houden met het materieel)

En vier: overstappen op pendelmaterieel met lok en stuurstand of alleen treinstellen (kan je wel simpel rijden maar valt rangeren in het water)

Sicco Jan

Kassenbarg

  • Offline Offline
  • Berichten: 211
Re: Een ontwerp voor een modelbaantje met Tillig Elite rails
« Reactie #16 Gepost op: 04 December 2006, 00:10:13 »
Om eerlijk te zijn zie ik er een beetje tegenop om een baan op twee niveau's te maken.

Laat ik nou eerst maar eens een baan bouwen op een niveau. Later ga ik misschien wel meerdere niveaus's proberen. Ik vind het nu nog te ingewikkeld ontwerpen en plannen.

Sicco Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 840
Re: Een ontwerp voor een modelbaantje met Tillig Elite rails
« Reactie #17 Gepost op: 04 December 2006, 09:46:32 »
Gerrit,

lijkt me heel verstandig, we kunnen hier enthousiast roepen wat jij wilt maar dat schiet niet op als je het zelf niet wil. Twee niveaus is niet gek moeilijk, maar een schaduwstation is wel wat anders dan een brug/viaduct.

Terug naar je oorspronkelijke plan:
je hebt aan de lange zijden 2,5 halve meter ter beschikking. Ik zou op tenminste 1 daarvan een omloopspoor creeeren. Als je nu gaat rangeren moet je je steeds omdraaien naar het andere stuk baan.
 ____
/        \  |
|\     | |\|
| |    | | |
| |     \| |
\ |      | |
 \ \__/|/|
   \___/ |

Zoiets  :-[. Ik zat eigenlijk weer op het spoor TimeSaver, waarbij je twee sporen doortrekt rond je tafel. Niet bijster origineel, maar beter goed gej*t dan...

Sicco Jan

Kassenbarg

  • Offline Offline
  • Berichten: 211
Re: Een ontwerp voor een modelbaantje met Tillig Elite rails
« Reactie #18 Gepost op: 04 December 2006, 11:33:02 »
Dank voor je suggestie. Alleen: een 'doorgaande trein' moet altijd een of twee afbuigende wissels nemen, da's toch niet helemaal zoals het hoort? Ik weet wel, het is maar een modelbaan maar toch. Overigens heb ik geen 2,5 meter maar 2,35 bij 2 mtr.

Wat betreft twee niveau's werken zit ik met een aantal problemen waar ik een beetje tegen op zie.

De spoorlengte om een niveau lager te komen bij een radius van 74 cm waarvan ik twee bochten kan gebruiken, met een recht stuk van 70 cm en twee stukjes van 20 cm, is ongeveer 3,4 mtr.
Met een hellingspercentage van 2% (ik zit ook nog met een helling in bochten, dat schijnt extra lastig te zijn voor het materieel) kom ik op een vrije ruimte van 6,8 cm.
En daar moet dan nog een plaatdikte vanaf, dus volgens mij wordt het krapper de krap.

En dan heb ik nog niet eens rekening gehouden met de aanloop om de overgang recht/helling vloeiend te laten verlopen. Schijnt ook nog weer in totaal een halve meter te kosten.

Overigens, ik wil de baan i.v.m. een eventuele toekomstige verhuizing scheidbaar maken op de korte lengte dus dat ik dan twee stukken baan heb van 2,35 bij 1 mtr.
Het lijkt me heel lastig om op een koppeling twee stukken spoor te hebben die verschillen in hoogte. Straks heb je dat het ene spoor vloeiend verloopt in het andere en dat het tweede spoor een sprongetje maakt met de ander kant.

Kortom, ik zie veel beren op de dijk....

Sicco Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 840
Re: Een ontwerp voor een modelbaantje met Tillig Elite rails
« Reactie #19 Gepost op: 04 December 2006, 13:35:23 »
doorrijden over afbuigend wissel is bij goed aangelegde wissels eigenlijk geen probleem, compromissen maken moet je toch wel. Dan is dit, gegeven de ruimte, niet het grootste dat je moet maken. Probeer met losse wissels mijn plannetje maar eens zo te leggen dat het doorgaand spoor rechtuit kan op wissels.

Over twee niveau's (ik merk dat het je toch niet loslaat):
ik zat nog te denken dat je wellicht twee lussen naar beneden kan maken. Of 3. Scheelt enorm in de vrije hoogte. Als je de lus naar beneden aan de buitenkant houdt dan blijft er ook nog ruimte om bij je schaduwstation te kunnen.
Een dubbelsporige lus met blokken kan ook nog als schaduwstation dienen. Zie de MIBA 12-2006 voor foto's bij een vereniging die het zo opgelost heeft. Beperking: de volgorde van uitrijden is dan bepaald en bij gebrek aan een keerlus moet je een spoor beide kanten op hebben.

Deelbaarheid:
hoe meer niveau's, hoe lastiger het wordt. Helemaal als je in de bocht de segment-/modulescheiding over moet. Maar onmogelijk is niks. Ik denk dat je zelfs meubelstelvoetjes zou kunnen introduceren in de kast, zodat je hoogteverschillen kan compenseren. Nog nooit ergens gezien, maar als je niet heel precies werkt (of kan werken bij gebrek aan gereedschap) zou dat wel eens het Ei kunnen zijn.

Sicco Jan