Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Albert.H0
Vandaag om 00:02:20
3e US Convention op 11 en 12 april 2026, locatie De Pol Aalten NL door neudalhausenstadbahn
24 December 2025, 23:57:02
Goede wensen voor 2026 door Ronald Halma
24 December 2025, 23:54:07
Binnenverlichting van 4 DDM1 rijtuigen laten draaien op 1 decoder. door saskia
24 December 2025, 23:33:36
Yamorc 7001 dood door Ronald Halma
24 December 2025, 23:32:25
US diorama in H0 door Ronald Halma
24 December 2025, 23:29:11
Modelwensen 2026 door marco
24 December 2025, 23:22:03
MoBaBro.de door Jelmer
24 December 2025, 23:17:59
Aachenau West door Jelmer
24 December 2025, 23:05:01
foto's van "Nederlandse" Tds'en door MB6400
24 December 2025, 23:04:48
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
24 December 2025, 22:59:35
Aansluiting Bezetmelding door BramFokke
24 December 2025, 22:52:09
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Jelmer
24 December 2025, 22:46:53
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
24 December 2025, 22:09:19
"Jede Stunde, jede Klasse": DB Intercity '79 door Mispoes
24 December 2025, 22:00:05
Pfarrerwinkel bahn door wob
24 December 2025, 21:52:20
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
24 December 2025, 21:50:22
Japanse 2C2, 4-6-4, Hudson locomotieven in vele schalen. door sncf231e
24 December 2025, 21:02:29
Tandwielen Fleischmann BR 80 door stoombr38
24 December 2025, 20:59:57
Combine als lading: welke wagon geeft het beste resultaat door Carl
24 December 2025, 19:51:34
Laatste beursgang van Piet Peetoom (Godfather Models& Supply) 10/11 januari a.s. door Rob Ellerman
24 December 2025, 19:51:05
Kerstbaantjes of winterbanen.. door R1954
24 December 2025, 19:50:14
Even voorstellen Niels uit Den Haag door Menno
24 December 2025, 19:08:33
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Jelmer
24 December 2025, 19:07:41
Rondom Charlois door Eric B
24 December 2025, 18:57:16
VERPLAATST: Laatste beursgang van Piet Peetoom (Godfather Models& Supply) 10/11 januari a.s. door Reinout van Rees
24 December 2025, 18:29:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
24 December 2025, 17:51:14
bestaand station of eigen bouw? door Petertje
24 December 2025, 17:38:41
NL handleiding lokpilot 5 einbau- und betriebsanleiting 7. Auflage, Mai 2021 door NS2408
24 December 2025, 17:31:24
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
24 December 2025, 17:26:52
  

Auteur Topic: Veolia toont interesse voor doorstart City Cargo  (gelezen 888 keer)

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12572
    • sleutelspoor
Veolia toont interesse voor doorstart City Cargo
« Gepost op: 08 January 2009, 15:07:23 »
7 januari 2009

De curator van het failliete City Cargo Nederland onderzoekt met 'een grote Franse vervoerder' een doorstart van de Amsterdamse vrachttram. Dat bevestigt bewindvoerder Joris Lensink. De twee partijen zijn bezig te kijken naar de financiële haalbaarheid van het project.
'City Cargo is een geweldig concept en al het voorwerk is al gedaan. Wat wij nodig hebben is een goed doortimmerd financieel plan.' Lensink wil de naam van de vervoerder niet noemen, maar volgens experts kan het alleen om het trein-en streekvervoerbedrijf Veolia gaan, dat al vanaf het begin betrokken is geweest bij het Amsterdamse tramproject.
Algemeen directeur Ton Kienhorst van trein-en streekvervoerbedrijf Veolia Transport Nederland in Breda bevestigt de belangstelling van zijn bedrijf voor een doorstart van City Cargo, maar zegt 'dat er nog geen gesprekken zijn gevoerd met de bewindvoerder van de failliete vrachttramexploitant.' Kienhorst: 'Het hangt allemaal van de condities af. Het concept zelf heeft wel potentie. Daarom zijn wij ook vanaf het begin betrokken geweest bij het project.'   
Lensink, van het advocatenkantoor De Vos & Partners, verwacht over twee weken meer duidelijk te geven of een doorstart van de vrachttram mogelijk is. 'Dan weten wij of er een bedrijfsplan ligt of niet. In ieder geval is het Franse bedrijf zeer geïnteresseerd.'
Volgens de Amsterdamse bewindvoerder zijn er legio scenario's om het bedrijf City Cargo, dat ondermeer eigenaar is van het concept en de tienjarig concessie voor de hoofdstad, voort te zetten. 'Dat kan onder de oude naam, maar ook onder een andere juridische entiteit', zegt hij.   
Een woordvoerder van het stadsbestuur van Amsterdam zegt dat de hoofdstad nog steeds geïnteresseerd in de vrachttram, 'maar dan moet het wel op een gezonde financiële manier tot stand komen. Daarom zijn wij altijd bereid met nieuwe partijen te praten.' Amsterdam ziet City Cargo als een commercieel bedrijf en wil er geen publieke gelden in steken.   
Kees Verhoeven, directeur van MKB Amsterdam, juicht een doorstart van de vrachttram toe, maar vreest dat het niet gaat lukken. 'De vrachttram gaat er gewoon niet meer komen.' Verhoeven legt de zwarte piet bij de gemeente Amsterdam. 'De gemeente heeft de mond vol over het milieu, maar als er dan een goed idee komt, trekt ze haar keutel weer in. Erg teleurstellend.'
Verladers vinden dat de vrachttram alleen een doorstart mag maken indien het kostentechnisch kan concurreren met andere modaliteiten, aldus Marco Wiesehahn, beleidsadviseur van de verladersorganisatie EVO. 'Dat kan alleen als de vrachttram wordt gefinancierd door de marktpartijen en niet te zeer steunt op subsidies', aldus Wiesehahn. 'Wat me opvalt in de hele discussie, is dat er een grote schuld wordt neergelegd bij de gemeente Amsterdam. Maar als die miljoenen zou moeten investeren in extra spoor, is de vraag of het project niet in de knel komt met Europese mededingingsregels. Want wordt de tram daarmee niet bevoordeeld ten opzichte van andere modaliteiten? Prima als de vrachttram er alsnog komt, maar wel graag via de reguliere markt.'
EVO waarschuwde eerder al voor te hooggespannen verwachtingen met de vrachttram. Volgens de verladersorganisatie prijst de vrachttram zich uit de markt door de extra overslag die moet worden gemaakt en de tarieven niet concurrerend maakt.   
bron transport  
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.