Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 04:10:03
Mijn geweatherde modellen door Dave.......
Vandaag om 02:47:35
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door Thom
Vandaag om 00:38:33
Op zoek naar een club gespecialiseert in Britse modellen door Ronald Halma
Vandaag om 00:27:14
www.NLinModel.nl - Nederlands modelspoor overzicht door KNed
Vandaag om 00:15:53
Aachenau West door ceuleer
23 July 2025, 23:55:03
Sfeer op je modelbaan door Prutsert
23 July 2025, 23:41:09
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
23 July 2025, 23:40:21
Intellibox probleem door BenPluim
23 July 2025, 23:34:08
De projecten van Ruben (NL H0) door hmmglaser
23 July 2025, 23:19:22
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Klaas Zondervan
23 July 2025, 23:08:09
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door puntenglijder
23 July 2025, 23:05:43
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door grossraumwagen
23 July 2025, 22:18:48
Een NS 5500 knutselen door vpeters1984
23 July 2025, 21:29:29
Spoor- en tramweg parafernalia door Eelco Storm
23 July 2025, 21:16:08
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
23 July 2025, 20:55:55
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door NS264
23 July 2025, 20:55:10
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Eric v C
23 July 2025, 20:38:14
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
23 July 2025, 20:29:42
Gewoon wat busfoto's door RikM
23 July 2025, 20:08:03
Station Roodeschool door Torikoos
23 July 2025, 19:26:50
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
23 July 2025, 19:07:01
Line-up foto's van modellen door ArjanB
23 July 2025, 17:55:11
Loc omnummeren tijdperk I door Prutsert
23 July 2025, 16:40:28
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door Hans1963
23 July 2025, 16:19:44
Göhrener Viaduct door MaraNCS
23 July 2025, 15:58:15
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door RobbertJan
23 July 2025, 15:41:04
Frans loodsje et cetera door Huup
23 July 2025, 14:38:08
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
23 July 2025, 13:32:25
Bahnstrecke 5867 door Jelmer
23 July 2025, 12:08:08
  

Auteur Topic: Veolia toont interesse voor doorstart City Cargo  (gelezen 831 keer)

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12448
    • sleutelspoor
Veolia toont interesse voor doorstart City Cargo
« Gepost op: 08 January 2009, 15:07:23 »
7 januari 2009

De curator van het failliete City Cargo Nederland onderzoekt met 'een grote Franse vervoerder' een doorstart van de Amsterdamse vrachttram. Dat bevestigt bewindvoerder Joris Lensink. De twee partijen zijn bezig te kijken naar de financiële haalbaarheid van het project.
'City Cargo is een geweldig concept en al het voorwerk is al gedaan. Wat wij nodig hebben is een goed doortimmerd financieel plan.' Lensink wil de naam van de vervoerder niet noemen, maar volgens experts kan het alleen om het trein-en streekvervoerbedrijf Veolia gaan, dat al vanaf het begin betrokken is geweest bij het Amsterdamse tramproject.
Algemeen directeur Ton Kienhorst van trein-en streekvervoerbedrijf Veolia Transport Nederland in Breda bevestigt de belangstelling van zijn bedrijf voor een doorstart van City Cargo, maar zegt 'dat er nog geen gesprekken zijn gevoerd met de bewindvoerder van de failliete vrachttramexploitant.' Kienhorst: 'Het hangt allemaal van de condities af. Het concept zelf heeft wel potentie. Daarom zijn wij ook vanaf het begin betrokken geweest bij het project.'   
Lensink, van het advocatenkantoor De Vos & Partners, verwacht over twee weken meer duidelijk te geven of een doorstart van de vrachttram mogelijk is. 'Dan weten wij of er een bedrijfsplan ligt of niet. In ieder geval is het Franse bedrijf zeer geïnteresseerd.'
Volgens de Amsterdamse bewindvoerder zijn er legio scenario's om het bedrijf City Cargo, dat ondermeer eigenaar is van het concept en de tienjarig concessie voor de hoofdstad, voort te zetten. 'Dat kan onder de oude naam, maar ook onder een andere juridische entiteit', zegt hij.   
Een woordvoerder van het stadsbestuur van Amsterdam zegt dat de hoofdstad nog steeds geïnteresseerd in de vrachttram, 'maar dan moet het wel op een gezonde financiële manier tot stand komen. Daarom zijn wij altijd bereid met nieuwe partijen te praten.' Amsterdam ziet City Cargo als een commercieel bedrijf en wil er geen publieke gelden in steken.   
Kees Verhoeven, directeur van MKB Amsterdam, juicht een doorstart van de vrachttram toe, maar vreest dat het niet gaat lukken. 'De vrachttram gaat er gewoon niet meer komen.' Verhoeven legt de zwarte piet bij de gemeente Amsterdam. 'De gemeente heeft de mond vol over het milieu, maar als er dan een goed idee komt, trekt ze haar keutel weer in. Erg teleurstellend.'
Verladers vinden dat de vrachttram alleen een doorstart mag maken indien het kostentechnisch kan concurreren met andere modaliteiten, aldus Marco Wiesehahn, beleidsadviseur van de verladersorganisatie EVO. 'Dat kan alleen als de vrachttram wordt gefinancierd door de marktpartijen en niet te zeer steunt op subsidies', aldus Wiesehahn. 'Wat me opvalt in de hele discussie, is dat er een grote schuld wordt neergelegd bij de gemeente Amsterdam. Maar als die miljoenen zou moeten investeren in extra spoor, is de vraag of het project niet in de knel komt met Europese mededingingsregels. Want wordt de tram daarmee niet bevoordeeld ten opzichte van andere modaliteiten? Prima als de vrachttram er alsnog komt, maar wel graag via de reguliere markt.'
EVO waarschuwde eerder al voor te hooggespannen verwachtingen met de vrachttram. Volgens de verladersorganisatie prijst de vrachttram zich uit de markt door de extra overslag die moet worden gemaakt en de tarieven niet concurrerend maakt.   
bron transport  
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.