Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

La Fabrique des petits réseaux (1:87) door tothebeach
Vandaag om 16:21:27
Randstadrail viaduct Prins Bernhardlaan door Chris Westerduin
Vandaag om 16:20:55
Roco 2400, h0 door spoorzeven
Vandaag om 16:17:27
Arlbergbahn.. ? door Sikko
Vandaag om 16:16:22
1 t/m 6 oktober 6 daagse stoomreis door Duitsland Deutsches Dampflokomotivmuseum door Seinhuis
Vandaag om 16:11:33
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 16:02:51
Alweer is de Weller soldeerbout defect door Peter Kleton
Vandaag om 15:57:22
NS-1000 in spoor-1 door spoorzeven
Vandaag om 15:50:56
4 oktober modelspoorbeurs Houten door Joz
Vandaag om 15:46:03
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
Vandaag om 15:38:23
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 15:31:50
Ketelwagens, welke hebben jullie? door Pauldg
Vandaag om 15:05:43
uitbouw / hokje op veel oudere stations, waar diende dat voor? door NL-modelspoor
Vandaag om 15:00:15
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 14:48:45
Leubachtalbahn door Paul1969
Vandaag om 14:48:24
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door spoorijzer
Vandaag om 14:44:59
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 14:42:38
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door RetroJack
Vandaag om 14:01:30
Big Scale Trains - NS 1200 in Spoor G (1:27) door spoorzeven
Vandaag om 13:59:40
Gewoon wat busfoto's door GerardvV
Vandaag om 13:21:00
MB-module: "Charleroi Route de Mons" door martijn v m
Vandaag om 13:03:59
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Edwin2121992
Vandaag om 12:37:57
11e Grote Modelspoorexpo Leuven, 27 en 28 september door tothebeach
Vandaag om 12:29:57
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald Halma
Vandaag om 11:24:33
SPIJKSPOOR: 11 oktober te Poortugaal. door MOVisser
Vandaag om 11:20:05
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door basjuh1981
Vandaag om 11:06:52
Het bouwen van een Philotrain 2400 kit door Duikeend
Vandaag om 11:02:37
Big Scale Trains - NS 2400 in Spoor G (1:27) door Duikeend
Vandaag om 10:48:14
Afscheidsrit ICR rijtuigen 27 september 2025 door Blausee-Mitholz
Vandaag om 10:08:28
Een insulfrog polariseren. door Albert de Heer
Vandaag om 08:08:29
  

Auteur Topic: Stroomafname op wissels  (gelezen 4235 keer)

jmu

  • Offline Offline
  • Berichten: 161
    • Tandradbaantje blog
Re: Stroomafname op wissels
« Reactie #15 Gepost op: 12 January 2009, 16:35:38 »
@ Saraan,

Dat was ook mijn eerste gedachte (zie vraagstelling). Ik heb geen ervaring met deze lak. Wat is de weerstand? Is de lak redelijk slijtvast? Hoe maak je een verbinding met een draadje? Iemand ervaring hiermee?

Joop

Saraan

  • Offline Offline
  • Berichten: 156
    • Brussel-Noord anno 1920
Re: Stroomafname op wissels
« Reactie #16 Gepost op: 12 January 2009, 19:38:06 »
Het spijt me, maar ik heb geen flauw idee hoe dat zit met die lak. Als niemand hier je kan adviseren, begin dan zelf eens met een test? Wie weet werkt het wel!  ;)

groetjes,
Michiel

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12010
Re: Stroomafname op wissels
« Reactie #17 Gepost op: 12 January 2009, 19:59:04 »
Citaat
Dat lijkt me een interessante tip. Heb jij (of iemand anders) nog een idee waar ik hier meer over te weten kan komen?

Ik heb het ooit een keer in een Engels tijdschrift gelezen. Ik denk niet dat ik het artikel nog heb.
Het principe is simpel. Je neemt een of meer stukjes/stripjes printplaat van de breedte van de onderkant van je lok bij een mm of 6, en zaagt in het midden het koperbaantje door in de lengterichting van je lok. Dan heb je 2 stukjes koper per printplaatje. Daarna soldeer je op beide stukjes koper een (fosforbrons of ander materiaal) opneemstripje en een kabeltje. Dan bevestig je het printplaatje onder je lok op een onzichtbare plaats. De fosforbrons stripjes heb je zo gebogen, dat ze net de rails raken, als de lok erop staat, dat kun je afstellen De kabeltjes gaan naar de motor. Dan heb je dus stroomopname van de wielen, maar ook van de stripjes die op de rails liggen. De Engelsman had ze vlak naast de wielen laten uitkomen, en je zag ze amper. De printplaatjes zaten volgens mij achter de wielen. Het is een soort variant op het Märklin principe.

Ik denk dat je het voor elk lokje even uit moet dokteren, en dat het best een leuk klusje is, dat hangt een beetje van de lok af. Als je een beetje zorgvuldig werkt, dan heb je voor weinig geld een mooi resultaat.

Leen.