Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door Whis
Vandaag om 13:03:45
Baan in Los Angeles door AndrevdG
Vandaag om 12:51:23
't Boemeltje door RobVille
Vandaag om 12:44:05
zoeken waar een draad zit op de baan door Hasenwald
Vandaag om 12:39:07
C12c rijtuig door spoorijzer
Vandaag om 12:31:45
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Huup
Vandaag om 11:53:14
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 11:51:42
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:49:54
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door Jelmer
Vandaag om 11:42:01
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door jerrytrein
Vandaag om 11:31:24
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
Vandaag om 11:23:30
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
Vandaag om 10:41:33
Roco Loc trilt 1 kant op bij optrekken icm klokanker door MadhouseNL
Vandaag om 10:32:07
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Rob Ellerman
Vandaag om 10:09:36
Spoor nul RijGroep NoordOost/Nederland door bernhard67
Vandaag om 09:39:25
Blokken, isoleren en bezetmelders. Help! door AdLoc
Vandaag om 09:29:28
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 09:14:11
Terschellinger Spoor door roco
Vandaag om 07:57:18
Arlbergbahn.. ? door spoorijzer
Vandaag om 07:45:25
Modelspoorbaan van Einte door Frits C
Vandaag om 07:13:28
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door Frits C
Vandaag om 07:03:31
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 05:11:03
Bouw spoor nul modulebaan, Bahnhof Königshofen, tijdperk III door bernhard67
12 October 2025, 23:57:13
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
12 October 2025, 23:51:11
De projecten van Ruben (NL H0) door Ruben90
12 October 2025, 23:21:04
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door Ronald69
12 October 2025, 23:01:42
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
12 October 2025, 22:18:35
Kato ETA 515 door Benelux795
12 October 2025, 21:29:39
Tankinstallaties voor dieseltreinen door Benelux795
12 October 2025, 21:22:44
Dissel loc-tender van fleischmann BR 50, 4179 door Spoorzoeker58
12 October 2025, 21:03:32
  

Auteur Topic: seinen voor een tunnel en brug  (gelezen 1894 keer)

1op160

  • Offline Offline
  • Berichten: 355
    • 1op160.nl Modelbaan in schaal N
seinen voor een tunnel en brug
« Gepost op: 18 December 2008, 15:27:42 »
Beste allemaal,

Nu ik ben begonnen een klein beetje aan scenery te werken kom ik nu op de vraag wat voor en waar ik seinen moet gaan plaatsen. Om het niet te ingewikkeld te maken heb ik een vraag over een klein stukje spoor.

Ik heb een dubbelspoor (1 spoor heen, 1 spoor terug).
De 2 sporen komen uit een tunnel en gaan bijna direct daarna over een viaduct heen... daarna lopen de sporen nog een stuk door tot ze bij een wisselstraat komen van een station... (maar daar later meer over).

    tunnel       brug             normaal spoor
- -<- - -[----======-------------------------------<--
- ->- - -[----======------------------------------->--

Ik rij met DB tijdperk 5.
Waar moet ik nu seinen zetten? (en welke seinen)
Komen die tussen de brug en de tunnel ingang ?

Alvast bedankt, Michel
(www.1op160.nl)
https://www.1op160.nl - Modelbaan in schaal N
https://www.youtube.com/@1op160/videos - YouTube kanaal
https://cults3d.com/en/users/1op160/3d-models - Cults 3D - 3D print modellen

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26837
    • Pagina van klaas
Re: seinen voor een tunnel en brug
« Reactie #1 Gepost op: 18 December 2008, 15:30:44 »
Een sein staat op een blokscheiding. Maar die hoeft niet perse samen te vallen met een brug of een tunnelingang.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

maartenvanderburgt

  • Gast
Re: seinen voor een tunnel en brug
« Reactie #2 Gepost op: 18 December 2008, 15:58:40 »
Normaal zou de blokscheiding overal kunnen liggen, vooral automatische blokken in lange tunnels.
Maar in de praktijk ligt een blokscheiding bij voorkeur niet in een tunnel. Denk maar eens aan een stoomlok die in een tunnel staat te dampen, of aan de ICE, waarvan de noodrem voor de tunnel zelfs uitgeschakeld wordt. Men probeert hoe dan ook te vermijden, dat een trein in een tunnel moet stoppen.
Tijdperk 5 geeft dus in DB een signaal voor de tunnel. Omdat ook een brug als minder gunstig voor bereikbaarheid wordt gezien, zal het signaal ook nog voor de brug liggen.
Wanneer direct achter de tunnel een station ligt, waardoor de trein voor het binnenrijden dus in de tunnel mogelijk zou moeten stoppen, zal het stopsignaal ook voor de tunnelingang gegeven worden, met hooguit een herhalend signaal in/net uit de tunnel.

Alle uitzonderingen komen voor.

Maarten.

1op160

  • Offline Offline
  • Berichten: 355
    • 1op160.nl Modelbaan in schaal N
Re: seinen voor een tunnel en brug
« Reactie #3 Gepost op: 18 December 2008, 16:21:45 »
Alvast bedankt voor de reacties.
De uitleg is eigenlijk gewoon duidelijk...  :)

Maar aangezien mijn tunnen naar het schaduwstation gaat...
De volgende vraag...
Zouden dit goede punten zijn voor de seinen ?
(seinen aangegeven met een s)

    tunnel       brug             normaal spoor
- -<- - -[----======--s----------------------------<--
- ->- - -[----======--s---------------------------->--

Het sein voor het onderste spoor staat dan niet echt praktisch. Maar als het nou gewoon rot uit komt  :-[  Als dat sein er niet staat is het spoor tussen het schaduwstation en de wisselstraat 1 lang blok... is het echt niet aanvaardbaar dat het sein daar zou komen? Of is het met uitzondering wel acceptabel ?

Gr, Michel
(www.1op160.nl)
https://www.1op160.nl - Modelbaan in schaal N
https://www.youtube.com/@1op160/videos - YouTube kanaal
https://cults3d.com/en/users/1op160/3d-models - Cults 3D - 3D print modellen

maartenvanderburgt

  • Gast
Re: seinen voor een tunnel en brug
« Reactie #4 Gepost op: 18 December 2008, 16:42:02 »
Wanneer elk spoor maar voor 1 richting gebruikt (mag) worden, staat het bovenste sein goed. Het onderste zou helemaal rechts moeten staan, zodat een trein vrij uit de tunnel stopt.

Wanneer (in het echt) het onderste spoor voor noodgevallen ook voor verkeer de tunnel in gebruikt kan worden, staat hier een sein, die dat verkeer regelt, en helemaal rechts voor het verkeer, dat uit de tunnel komt.

Bij gebruik van een dubbelsporig baanvak, waarbij beide sporen in beide richtingen gebruikt mogen worden, staan dus altijd dubbele seinen (kijk maar in Nederland). In dit getekende geval zouden dan 2 seinen voor de brug staan voor het verkeer de tunnel in, en 2 dubbele seinen helemaal rechts voor het verkeer de tunnel uit en om het verkeer wat uiteindelijk de tunnel in zou gaan daar te laten stoppen. Maar dat zou een wat onzinnige situatie worden (2 treinen tegenover elkaar). Dit is alleen het geval wanneer er nog wissels liggen om van het ene spoor naar het ander te kunnen. Wat overigens weer vaak voorkomt voor bruggen/ tunnels bij gebruik van beide sporen in beide richtingen.

Maarten.

robbraak

  • Offline Offline
  • Berichten: 84
  • Nog steeds lerende
Re: seinen voor een tunnel en brug
« Reactie #5 Gepost op: 18 December 2008, 21:43:02 »
ik weet niet of het een beweegbare brug is als het een beweegbare brug is moet je voor de brug een sein zetten.


gr. rob