Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Vraag over vervangmotor Lima-locomotief door Arjen52
Vandaag om 22:52:56
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door Ronzol
Vandaag om 22:25:58
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 22:25:57
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 22:04:19
Yet Another Servo Decoder door Dennis1984
Vandaag om 22:00:56
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door MathynK
Vandaag om 21:59:16
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 21:47:59
mDDM, waarom 3 draaistellen? door Eric B
Vandaag om 21:46:40
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:46:22
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
Vandaag om 21:17:04
Fleischmania Nostalgia door Noordernet
Vandaag om 21:08:27
Zoutkamp 1921 - 1942, Het plan door Noordster
Vandaag om 20:32:24
Crème daken mitropa rijtuigen epoche 2 door Stefan88
Vandaag om 20:31:18
Line-up foto's van modellen door Jeroen95
Vandaag om 20:12:18
Digitaal-delta door Biesje
Vandaag om 20:07:34
Minibaan Visserskaai H0 door NS264
Vandaag om 19:59:28
Seinen programeren met de Pro-Link naar de 10837 dec. door bask185
Vandaag om 19:58:39
Project seaside Germany door Ronald Halma
Vandaag om 19:30:50
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Gerrit H
Vandaag om 19:17:08
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 19:16:31
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door spoorijzer
Vandaag om 18:53:13
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 18:52:43
TAMS PZS-2.2 door bask185
Vandaag om 18:49:53
Retrobahn goes to the States: Bergamot Creek door hervé
Vandaag om 18:28:25
15 November Modelspoorbeurs en Houten digitaal door maartenvdb
Vandaag om 18:23:36
Problemen met rookgenerator KM1 materiaal in spoor 1 door Biesje
Vandaag om 16:55:39
Bf Kibronn door Jelmer
Vandaag om 16:51:50
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Eric B
Vandaag om 15:58:10
Schroefkoppeling voor H0. door Bahn-AG
Vandaag om 14:58:20
Had de NS4903 rangeerlicht? door marco
Vandaag om 14:31:18
  

Auteur Topic: Geluidreductie m.b.v. decoder  (gelezen 1024 keer)

Harrie Denessen

  • www.grensspoor.nl
  • Offline Offline
  • Berichten: 464
  • 1001 uitdagingen te gaan
    • Grensspoor
Geluidreductie m.b.v. decoder
« Gepost op: 12 November 2010, 22:07:16 »
Hallo,

Ik wil even een opmerkelijke waarneming kenbaar maken. Tijdens het digitaliseren van een Roco NS 2200 ben ik een oude Lenz 1025 decoder gaan gebruiken. Deze decoder heb ik verwijderd uit een Roco NMBS 5900 en er een nieuwe ESU LoPi 4.0 voor teruggeplaatst. Deze 5900 maakte altijd erg veel lawaai en tot mijn verbazing is deze met de nieuwe LoPi 4.0 gewoonweg fluisterstil geworden.

Iemand een idee waar dat door komt? Ik ben er uiteraard wel erg tevreden over :D

m.vr.gr.

Harrie
Vanaf tijdperk IIIb. Intellibox 650 met Power 3, Traincontroller Silver, H0, Nederlands met Duits grensverkeer.

Weerd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1281
Re:Geluidreductie m.b.v. decoder
« Reactie #1 Gepost op: 12 November 2010, 23:39:50 »
Ik denk dat dit te maken heeft met de herhalingsfrequentie welke de motor aanstuurt. Als deze frequentie in het bereik van het menselijk oor ligt, dan hoor je de motor goed.
Ligt deze frequentie echter een stuk hoger (zodat wij het niet horen) dan lijkt de motor fluisterstil te worden.
Maar te hoog mag die freuentie weer niet worden, want dan valt het motortoerental weer niet goed te regelen.
Net zoals in de werkelijkheid, altijd maar weer compromissen sluiten.

Gerard

GW

  • Offline Offline
  • Berichten: 3056
Re:Geluidreductie m.b.v. decoder
« Reactie #2 Gepost op: 13 November 2010, 06:42:26 »
Deze frequentie is regelbaar in de meeste decoders, derhalve is de stelling van mijn naamgenoot verifieerbaar. Zou je dat eens kunnen controleren Harrie?

Verder ben ik wel benieuwd naar je overige ervaringen met de nieuwe ESU...

Ik heb gelezen dat deze een speciale aansluiting heeft voor een externe voedingsbron, zodat er tot twee seconden spanningsloos kan worden overbrugd. Geen last meer van vervuilde rails... ;D

Gerard