Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 12:42:50
booster vraag door 1200blauw
Vandaag om 12:42:01
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door jan47
Vandaag om 12:41:51
Hoe een Train-O-Matic lokdecoder voorzien van een lang adres ? door Gerard
Vandaag om 12:38:26
ICM 4444 op basis van Marklin 37421 door ES44C4
Vandaag om 12:20:47
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 12:14:01
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 12:11:32
Met welke tang knip je verenstaal? door hervé
Vandaag om 11:56:55
De fabriek - Spoor 0 door Ronald Halma
Vandaag om 11:52:05
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Jeronimos
Vandaag om 11:42:25
Wat was jullie allereerste loc? door puntenglijder
Vandaag om 10:43:11
Update: baan in de tropen door Eric v C
Vandaag om 10:41:52
Op zoek naar ns-seinvleugels in ho door Hans Reints
Vandaag om 10:30:51
't Boemeltje door RobVille
Vandaag om 10:25:34
Modelbaan Beltheim. door Hollandserhbfan
Vandaag om 10:25:33
Grootspoor in Frankrijk door Wouter W
Vandaag om 10:09:15
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Montanbahn
Vandaag om 09:01:55
Terugverende koppeling door Trein033
Vandaag om 08:29:02
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door MOVisser
Vandaag om 08:22:44
Her-(her-)beginnen door Ronaldk
Vandaag om 08:02:11
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Benjamin92
Vandaag om 01:36:24
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Joz
Vandaag om 00:04:18
Göhrener Viaduct door MOVisser
06 August 2025, 22:53:48
Module vliegveld Jan van Mourik door Wim Vink
06 August 2025, 22:36:12
Spoor op industrieterrein Lage Weide door Vislijn
06 August 2025, 22:02:52
US diorama in H0 door 741230
06 August 2025, 21:07:12
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door 741230
06 August 2025, 21:06:11
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
06 August 2025, 19:21:26
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Montanbahn
06 August 2025, 15:46:25
LS Models CIWL LX slaapwagens door willyTEE
06 August 2025, 15:33:50
  

Auteur Topic: hartafstand  (gelezen 5365 keer)

Remco.

  • Offline Offline
  • Berichten: 6325
Re: hartafstand
« Reactie #15 Gepost op: 07 November 2008, 21:21:10 »
Ja ik geloof dat je sowieso met portalen van Sommerfeldt en/of Focus Modell parts bijv. uit de voeten kan.
En zelfbouw is niet heel lastig, het draadje over de NS T-Portalen zijn daar het bewijs van ;)

Gr. Remco.

Reinier Z.

  • Offline Offline
  • Berichten: 3354
Re: hartafstand
« Reactie #16 Gepost op: 07 November 2008, 21:45:45 »
gevonden...4.6 cm lijkt mij wat onrealistisch  :-| 6.1 cm lijkt mij echter...
even uitproberen op het oog nu het nog kan.

4,6 cm is anders heel realistisch hoor. Komt overeen met 4 m in werkelijkheid, is een gebruikelijke hartafstand.

Reinier

Marc M

  • Offline Offline
  • Berichten: 646
Re: hartafstand
« Reactie #17 Gepost op: 07 November 2008, 22:24:56 »
In het echie wordt voor nieuw spoor 4.25m of 4.50m gehanteerd. Dit is 4.89cm of 5.17cm in H0.

Marc
Groeten, Marc

H0, Tijdperk V/VI, DB-AG, ESU Ecos + Koploper

eric den boer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3183
  • Einzelganger
Re: hartafstand
« Reactie #18 Gepost op: 07 November 2008, 22:31:08 »
nou ja, ik dacht in de bochten met 1,87 rijtuigen gaat het net wat makkelijker ;D geen haakse bochten, maar de gebruikelijke zolderbochten :P ;D ;D


eric

Reinier Z.

  • Offline Offline
  • Berichten: 3354
Re: hartafstand
« Reactie #19 Gepost op: 07 November 2008, 22:36:27 »
De hartafstand in het echt is steeds groter geworden. In het Handboek voor Spoorwegtechniek (jaren '20-'30?) wordt gesproken over een minimale hartafstand van 3,60 meter (41 mm in H0!), maar met de opmerking dat bij nieuw werk 4,00 meter wordt toegepast. Tegenwoordig is dat dus nog meer, maar niet zo extreem als in de geometrie van de meeste modelspoorfabrikanten. Maar ja, met die speelgoedbochten ontkom je bijna niet aan een grote hartafstand.
Reinier

GerritM

  • Offline Offline
  • Berichten: 485
Re: hartafstand
« Reactie #20 Gepost op: 07 November 2008, 23:23:56 »
Buiten alles blijft het feit dat het Rocolinerailsysteem gebaseerd is op een hartafstand van 61.6mm.
Daar zijn alle bogen en wissels op berekend, ga je daar van afwijken dan zul je vooral met wisselverbindingen problemen krijgen.

Groet Gerrit
H0, 2-rail DCC, Lenz

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26685
    • Pagina van klaas
Re: hartafstand
« Reactie #21 Gepost op: 07 November 2008, 23:33:10 »
In het Handboek voor Spoorwegtechniek (jaren '20-'30?) wordt gesproken over een minimale hartafstand van 3,60 meter (41 mm in H0!),

Het grootste deel van de Zeeuwse lijn ligt nog steeds op een hartafstand van 3,60m. Allen op bruggen houden ze 4,00m of meer aan.

Wat modelspoor betreft, als je kiest voor een bepaald railsysteem dan heeft de fabrikant al de bijbehorende hartafstand voor je gekozen. Daar kun je alleen maar wat aan veranderen als je met flexrail gaat werken, en/of aan je wissels gaat zagen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Marc M

  • Offline Offline
  • Berichten: 646
Re: hartafstand
« Reactie #22 Gepost op: 08 November 2008, 18:52:33 »
Het grootste deel van de Zeeuwse lijn ligt nog steeds op een hartafstand van 3,60m. Allen op bruggen houden ze 4,00m of meer aan.

Wat modelspoor betreft, als je kiest voor een bepaald railsysteem dan heeft de fabrikant al de bijbehorende hartafstand voor je gekozen. Daar kun je alleen maar wat aan veranderen als je met flexrail gaat werken, en/of aan je wissels gaat zagen.

Zou me niks verbazen als ze tijdens het groot onderhoud van afgelopen jaar de spoorafstand naar 3.80m of groter hebben gebracht!
Groeten, Marc

H0, Tijdperk V/VI, DB-AG, ESU Ecos + Koploper

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26685
    • Pagina van klaas
Re: hartafstand
« Reactie #23 Gepost op: 08 November 2008, 19:43:57 »
Zou me niks verbazen als ze tijdens het groot onderhoud van afgelopen jaar de spoorafstand naar 3.80m of groter hebben gebracht!
Nou, dat hebben ze niet gedaan. Want dan hadden ze veel meer moeten doen. B.v bovenleiding aanpassen en seinen verplaatsen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.