Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Ruben90
Vandaag om 18:57:32
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door 1200blauw
Vandaag om 18:31:39
Ventilatie (?) pukkels op dak ICM door Mitchell
Vandaag om 18:13:11
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 18:12:45
US diorama in H0 door cor_b
Vandaag om 17:10:52
Hoe TrainController met Z21 start te runnen op laptop die alleen wifi heeft? door AlbertG
Vandaag om 16:54:44
Roco DB Interfrigo Isothermal Wagon. Epoche IV. door metpetergaathetbeter
Vandaag om 16:53:44
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 16:49:46
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 16:39:49
TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM door Albert.H0
Vandaag om 16:32:34
Raadplaatje door Klaas Zondervan
Vandaag om 16:04:52
Br 38 Piko Superen. door wob
Vandaag om 15:30:49
Handregelaar aan IB Basic door Lobomotion69
Vandaag om 15:24:13
Gelders Smalspoormuseum / Gelderse Smalspoor Stichting stelt zich voor door spoorijzer
Vandaag om 14:53:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Martijn193
Vandaag om 14:50:27
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door HOHans
Vandaag om 14:25:11
LS Models 2025 door martijnhaman
Vandaag om 14:20:18
Brexbachtalbahn - Duitslands mooiste zijlijn. door Brexbachtalbahn
Vandaag om 14:00:16
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door 741230
Vandaag om 12:56:20
Het Boemeltje door RobVille
Vandaag om 12:33:26
Rails code 83 en Mat 46 ervaringen door cor_b
Vandaag om 12:10:10
Fleischmania Nostalgia door spoorijzer
Vandaag om 11:22:00
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Klaas Zondervan
Vandaag om 10:57:18
Stalen D 4 deurs spoor 0 door 1795
Vandaag om 09:42:11
DB Fals, wat is H of OH op de zijkant? door ES44C4
Vandaag om 07:21:31
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door ES44C4
Vandaag om 06:47:25
Kwaliteit Piko hondekop vs hondekop uit startset door Wim Vink
18 June 2025, 23:06:09
Zee. Land. door Huup
18 June 2025, 21:47:29
Lenz Digital LF100 Functiedecoder door Ronald Halma
18 June 2025, 20:44:12
Frans loodsje et cetera door tothebeach
18 June 2025, 19:17:45
  

Auteur Topic: HP Sersheim: eerste keer een kartonnen bouwpakket  (gelezen 1718 keer)

frederik19630

  • Offline Offline
  • Berichten: 773
HP Sersheim: eerste keer een kartonnen bouwpakket
« Gepost op: 15 May 2012, 21:06:42 »
Zoals al in de nieuwe aanwinsten aangekondigd een kort verslag van de bouw van
HP Sersheim, een kartonnen bouwpakket van Christof Plischka http://www.anno1899.de/html/hp_sersheim.html.

Ik was vooral gevallen voor de 50er jaren Wirtschaftswunderstijl die het gebouwtje uitstraalt, verder paste
het mooi in mijn idee van HP Boxum: een wat gedegradeerd station aan een tweesporige hoofdbaan. Nog wel
wat personenverkeer, maar vooral de aansluiting aan de smalspoorbaan houdt het nog open. Het oude
grote station is vervangen door de rationelere nieuwbouw.

Het bouwen is niet al te moeilijk, maar wel een secuur werkje waar geduld zich uitbetaald. Zoals
te verwachten heb je met de lasercuttechnologie geen enkel maatvoeringprobleem. Ik heb alles geplakt
met (verdunde) boekbinderslijm.

De muren/ramen bestaan uit 4 delen in totaal:



De drager van de muur is van stevig karton, daarop een dunne buitenkant. De ramen bestaan uit het frame met
een kozijnlaag eroverheen. Vooral makkelijk voor het verven.

De dunne buitenkant eerste gespoten met revell aqua, daarna geplakt op de drager. Dan het geheel
platdrukken met een roco trafo, goed vlak en lekker zwaar en de muren komen er vlak genoeg uit
voor verdere verwerking.



Op zich een aardige constructie, maar het maakt het plakken een zenuwwerkje:
je kunt het eigenlijk niet meer loskrijgen nadat je de eerste keer geplakt hebt.
En het komt op tienden van millimeters om de ramen en muurkanten goed aan te laten sluiten.
Weinig tot geen foutentolerantie dus. Niet teveel tegelijk om de concentratie te bewaren.

Vooral voor de tweedelige ramen is dit een nerveus werkje, denk je dat je het mooi gecentreerd hebt,
kruipt het toch nog wat op een vage manier. Maar alles met alles niet ontevreden:



En dan ziet het er (nog zonder vensterbanken) zo uit, je ziet de licht onvaste hand bij de kozijnen, maar ook
de fraaie deuren:



Inmiddels staan alle muren en is het dak geplakt, dit wordt zo ongeveer z'n plek (let niet op de rest
van het scheve spul...)



De bescherming is ook van de ramen: die zijn extreem helder. In een standaard plastic bouwdoos zitten ze
niet. Via een tunnel gaat het eilandperron bereikt kunnen worden. Ik ben nog niet uit welke kleur
ik het dak ga geven. Iets van licht antraciet of toch het rooiige wat Plischka op z'n site heeft te staan.

fred








bezig met de aansluiting van het smalspoor aan de grote wereld te bouwen

http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,38643.msg646458.html