Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 21:49:45
Kleinspoor NS450 kitje door roco
Vandaag om 21:48:54
2025-10-13:Nederlands spoor niet weerbaar genoeg in tijd van toenemende dreiging door Michiel2
Vandaag om 21:48:11
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Quinzeedied
Vandaag om 21:41:51
Het bouwen van een Philotrain 2400 kit door Pauldg
Vandaag om 21:14:04
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door nighttrain1
Vandaag om 21:07:55
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Huup
Vandaag om 21:03:01
Albert's fantasie in schaal 0e door defender
Vandaag om 20:38:43
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door Rob Bennis
Vandaag om 20:34:19
Da's Daz 2 door NS264
Vandaag om 20:19:09
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 19:38:25
Project seaside Germany door Ronald Halma
Vandaag om 19:28:25
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door puntenglijder
Vandaag om 19:14:12
MODELSPOOR by MTD - 2025 - 18 & 19 oktober 2025 in Edegem (B) door Frank 123
Vandaag om 18:49:04
Roco Loc trilt 1 kant op bij optrekken icm klokanker door Jeronimos
Vandaag om 18:45:24
zoeken waar een draad zit op de baan door Ronald Halma
Vandaag om 18:13:28
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door emmenaar
Vandaag om 17:40:43
Van 2D afbeelding naar 3D model door Hans van de Burgt
Vandaag om 17:33:23
Fotodijkje en fotodiorama door Eric B
Vandaag om 17:32:37
Multimaus Error 13 door Ronald Halma
Vandaag om 17:31:44
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door Joz
Vandaag om 16:43:15
Raadplaatje door Whis
Vandaag om 16:30:59
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 16:24:45
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 15:31:37
Baan in Los Angeles door Ronald Halma
Vandaag om 14:38:38
't Boemeltje door RobVille
Vandaag om 14:16:40
Modelspoorbaan van Einte door MOVisser
Vandaag om 13:52:12
C12c rijtuig door spoorijzer
Vandaag om 12:31:45
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:49:54
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door Jelmer
Vandaag om 11:42:01
  

Auteur Topic: IRM van nieuwe koppelingen voorzien  (gelezen 10414 keer)

jumboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 913
Re: IRM van nieuwe koppelingen voorzien
« Reactie #15 Gepost op: 23 October 2008, 11:55:07 »
Hier een paar fotos van mijn VIRM.. die is voorzien van Symoba koppelings-mechaniek.. en Roco  kortkoppelingen..

Foto 1

Grote foto: https://images.beneluxspoor.net/bnls/Symoba1.jpg

Foto 2

Grote foto: https://images.beneluxspoor.net/bnls/Symoba2.jpg

Foto 3

Grote foto: https://images.beneluxspoor.net/bnls/Symoba3.jpg

Greetz JB
Nederlands H0 Modelspoor

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6437
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re: IRM van nieuwe koppelingen voorzien
« Reactie #16 Gepost op: 23 October 2008, 11:59:06 »
@ Jumboy.

Je hebt geen Kort koppeling gebruikt, maar een gewone beugelkoppeling.

Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

jumboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 913
Re: IRM van nieuwe koppelingen voorzien
« Reactie #17 Gepost op: 23 October 2008, 13:53:27 »
Ok foutje Jos  ;D
Maar is wel netjes kortgekoppeld het treinstel  ;D
Het gaat om het idee.. hoe het gedaan is..toch? ;)
Nederlands H0 Modelspoor

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6437
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re: IRM van nieuwe koppelingen voorzien
« Reactie #18 Gepost op: 23 October 2008, 14:13:23 »
Hoe rijdt het treinstel?

Gaan de koppelingen niet los als je de motorwagen laat duwen?

Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

jumboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 913
Re: IRM van nieuwe koppelingen voorzien
« Reactie #19 Gepost op: 23 October 2008, 14:44:56 »
Het treinstel rijdt goed tot uitstekend.. zowel duw als trek met de motorwagen..
Dat verbaasde mij ook..!
Dus mag niet klagen.. erg tevreden ermee!
Maar heb wel erover gedacht om andere koppelingen erin te zetten.. maar deze blijken ook te voldoen!
Dit is me 9406.. en zometeen komt mijn 9500.. waarschijnlijk met andere koppeling.. wel weer symoba uitgangspunt, maar dan niet met de beugelkoppelingen  ;D
Nederlands H0 Modelspoor

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6437
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re: IRM van nieuwe koppelingen voorzien
« Reactie #20 Gepost op: 23 October 2008, 14:54:32 »
Dat is toch netjes.

Mijn V-IRM heeft ook Symoba's, maar dan met roco  4-polige stroomgeleidende koppelingen.
zodat het hele treinstel kan functioneren op 1 decoder.

Ik zal eens kijken of ik het technisch overzicht nog heb.
Want behalve de kap en het onderstel is niks meer aan mijn V-IRM orgineel.

Zelfs de orginele motor en aandrijving heeft zijn weg naar de rommeldoos gevonden.

Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

jumboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 913
Re: IRM van nieuwe koppelingen voorzien
« Reactie #21 Gepost op: 23 October 2008, 14:57:19 »
Jos, wat voor motor heb jij erin zitten dan? Vond je die motor zo slecht dan?
Ik heb een gold decoder erin en een functie decoder..

Maar is jou VIRM ook verbouwd naar juiste klasse indeling en pantos op middenwagen?

Ben wel benieuwd..

Gr JB
Nederlands H0 Modelspoor

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6437
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re: IRM van nieuwe koppelingen voorzien
« Reactie #22 Gepost op: 23 October 2008, 15:02:34 »
hij is verbouw aan de hand van een tekening van Nedrail1435 (bestaat helaas niet meer)

Hij heeft inderdaad de juiste klasse indeling.
Er is niks met de indeling van de ramen gedaan.
alleen een middenbak heeft pantografen opgekregen.
En de aandrijving geschied door 2 BB'tjes.

En nee, de motor was helemaal niet slecht, alleen ik heb hem gebouwd toen Lima failiet was.
en die BB'tjes die zijn er ingekomen omdat de draaistellen versleten waren.

Daarbij is geen van de 2 kopbakken meer aangedreven.
maar wel de 3e tussenwagen waar ook de pantografen opstaan.
Dit is ook het kloppend hart van de trein.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

Fred van E

  • dus!!........... zodoende
  • Offline Offline
  • Berichten: 121
Re: IRM van nieuwe koppelingen voorzien
« Reactie #23 Gepost op: 23 October 2008, 17:46:13 »
Jumboy
Bedankt voor je reactie maakt een hoop duidelijk :D
Ga er ook mee aan de slag

GerritM

  • Offline Offline
  • Berichten: 485
Re: IRM van nieuwe koppelingen voorzien
« Reactie #24 Gepost op: 23 October 2008, 21:50:24 »
Als je gewone beugelkoppelingen gebruikt heeft het geen zin symoba mechanieken in te bouwen, want dit mechaniek werk niet met een beugelkoppeling. Je krijgt dan niet de draaing erin die nodig is.
Om zo'n mechaniek te laten werken heb je een starre koppeling nodig.

Groet Gerrit
H0, 2-rail DCC, Lenz

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6760
  • Spaar ze allemaal.
Re: IRM van nieuwe koppelingen voorzien
« Reactie #25 Gepost op: 23 October 2008, 22:56:20 »
Zo te zien staan de Symoba's veel te ver naar de wielen toe, als je hier echte kortkoppelingen op zet koppelt het niet meer, je zou nog een ander NEM schachtje kunnen proberen.

Groet Stephan
« Laatst bewerkt op: 23 October 2008, 22:57:53 door prutser »

jumboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 913
Re: IRM van nieuwe koppelingen voorzien
« Reactie #26 Gepost op: 24 October 2008, 00:45:34 »
Toch werkt het bij mij met symoba en beugelkoppelingen Gerrit..

Dus.. wat bedoel je precies met symoba mechanieken geen zin?
Nederlands H0 Modelspoor